Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

elzibo

Verlichting 400Wat Hps Vs 600Wat Hps Gedimd Naar 400Wat

Recommended Posts

Beste Agrariërs, weet iemand of het uitmaakt of je verlichting 400wat hps vs 600wat hps gedimd naar 400wat gebruikt? Ik heb namelijk evsa 600wat x 2 hangen en kan door de grote van de ruimte niet hoger dan 400wat draaien. Mijn 600wat lampen zijn nog goed dus als het verschil te verwaarlozen is dat koop ik liever geen nieuwe 400watters. Thoughts anyone? Grtz & Thanks Elzibo

Edited by elzibo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat je spectrum output beïnvloed zal worden, of dat te doen is weet ik niet.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik vind dit zeker geen slechte vraag, isie al gesteld of vanwaar de weinige respons? mag best wat duidelijkheid rond zijn toch

bless

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor zover ik weet komt er verhoudingsgewijs meer blauw in het spectrum als je een hps gaat dimmen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mogelijk 'mag' je mh niet dimmen omdat het spectrum volledig uit balans raakt. Immers, met een magnetische ballast 'dim' je ook als je minder als 230 volt op het net hebt staan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zal ook wel te maken hebben met of de VSA erop gebouwd is om een MH lamp te kunnen dimmen. De handleiding van Gavita Digistar geeft in ieder geval aan dat je MH lampen alleen op het daarvoor bedoelde wattage mag draaien.

 

Maar goed het ging me in dat plaatje meer over die onderste rij met de HPS spectra. Je ziet daar vooral het rode licht verdwijnen terwijl het blauwe deel van het spectrum beter behouden blijft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat hangt ook van de toepassing af. In de groei lijkt me wat meer blauw niet onoverkomelijk. In de bloei zal het misschien wat opbrengst schelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik stelde laatst dezelfde vraag maar ben er na wat research achter gekomen dat je naast de voor de hand liggende wijziging in spectrum, je onder de streep zo'n 10% minder groeilicht overhoudt bij dimmen van 600 naar 400 t.o.v. een normale 400w bulb indraaien. Het gaat dan om grofweg 650 umol gedimd naar 400 watt tegenover 720 umol voor een reguliere 400 watt.

 

Dus beter voor 20 euro een nieuwe bulb kopen dan 10% van je opbrengst in moeten leveren, was mijn redenatie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, je verliest ook wat efficiency. In het grafiekje wat ik hierboven gaf kwamen ze uit op 5% verlies (dimmen naar 75% gaf 70% licht) en ik geloof ook dat je stroom verbruik relatief wat toeneemt. Zou samen best 10% kunnen schelen inderdaad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de informatie uit de tabel in de 2e post in deze topic: http://www.wietforum.nl/topic/63592-evsa-test/page__st__20

 

De GE Lucalox 400 watt die voor een evsa geschikt is en tegenwoordig eigenlijk de go-to bulb is sinds Gavita niet meer fatsoenlijk in NL verkrijgbaar is, adverteert met 725 umol output. Tegenover de Sylvania Grolux gedimd scheelt dit 8,6% en tov. de Philips 11%. Dat is naast het verlies aan het juiste spectrum een significante uitkomst. Het systeemrendement scheelt aan de andere kant net aan 1%, dus dat is marginaal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zag op een ander forum iemand die de boel gedimd had en dan het wattage van het geheel gemeten had met een 600W bulb of een 400W bulb (op 400W gedimd) Daar ging het systeemrendement toch wel wat omlaag bij het dimmen. Al kan dat wellicht ook aan de stroommeter gelegen hebben. Je ziet de powerfactor veranderen bij het dimmen en daar kan een goedkope stroommeter niet zo goed tegen. Het zal ook per VSA verschillen.

 

Die Gavita test laat ook niet zien hoeveel licht een 400W bulb produceert en hoeveel stroom dan verbruikt wordt, dus je mist die vergelijking.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat laatste klopt, ik zal daarin moeten uit gaan van de output die door de fabrikant wordt gespecificeerd. Ik denk niet dat die baat heeft bij het klooien met cijfers. Maar zeker kunnen we het nu inderdaad niet weten. Ik heb helaas niet zo'n kek bolletje thuis hangen om het te meten ;)

 

De Philips Greenpower 400w geeft trouwens ook 725 umol.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...