Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Showtime

400Watt In Een Dp90 Gedurende De Winter.

Recommended Posts

Na een aantal jaren van inactiviteit, heb ik besloten om tijdens komende winterperiode één kweekje af te ronden. Dit om mezelf (grotendeels) te voorzien gedurende 2016, 1 gram per dag.

 

Setup:

 

Ik ben helaas voor een DP90 moeten gaan van Secret Gardin met de afmetingen 90x60x90 (LxBxH)

 

* Afzuig 300m3, filter 450m3.

* Inblaas 110m3 - directe buitenlucht

* Kleine elektrische verwarming voor de donker periode

* 8-12 zaailingen(neig naar Herijuana) op 6,5ltr potten (scroggen)

* biologische voeding van sannie

 

Mijn originele idee was om de Tneon 2x 75 watt te gebruiken die ik heb liggen, en meerdere malen een kweekje te doen. Toch zou ik liever een 400 watt HPS gebruiken voor één keer per jaar en daarom dus dit topic om eens met jullie te discussieren over de mogelijkheden hiervan.

 

Met maar 90 centimeter in ruimte, 20 centimeter hoge potten en een lampenset dikte van 15, zou ik 55 centimeter over hebben voor de planten, daarom wilde ik gaan scroggen op een hoogte van 5 centimeter van de pot waardoor de toppen 10 centimeter ruimte zouden hebben voordat we in de 40 centimeter zone komen. Dit zijn natuurlijk heel krappe cijfers, wat ik hopelijk kan versoepelen door de temperatuur rondom de lamp op orde te krijgen.

 

Hoe had ik me bedacht dat het wel zou werken? De inblaas van koude buitenlucht 's nachts, doorvoeren onder de lamp door. Met de zware afzuig die ik heb voor het maat tent, denk ik dat ik de temperatuur onder controle weet te houden.

 

Ook had ik een cooltube overwogen, die ik dan aansluit op de inblaas en de tent uit laat gaan dmv een y-stuk tussen filter en afzuig. Voordelen zijn dat er geen directe vrieskoude lucht de tent in komt, maar door de cooltube, die wat ik aanneem met vorst temperaturen toch wel veel koeler zal zijn dan enkele graden? Ik vraag me af wat jullie hierover denken?

 

Helaas heeft deze tent maar 1 afzuig socket en 1 kabel socket (die ik gebruik voor inblaas). Dit betekend dat als ik een cooltube zou gebruiken zoals ik het voor ogen heb, de inblaas passief zal gebeuren dmv de ventilatieroosters. In principe geen probleem als de cooltube de temperatuur echt enorm zou kunnen verlagen dmv vrieskoude buitenlucht.

 

Ik zag ook laatst op een foto een diepstraler kap die een aansluiting heeft voor een buis, waar je dus koude licht langs kan blazen. Helaas, ik weet de naam niet van deze kappen dus vind ze nergens, EN denk ik dat het verschil in temperatuur niet veel is in vergelijking met een gewone standaard kap, en daar de inblaas buis aan bevestigen.

 

Dus, wat denken jullie? :$

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

400 watt hps is overkill voor dat tentje. Een 250watter zou wel kunnen lukken maar ruimte is niet ideaal. Waarom niet nog 2 pll armatuurtjes er bij halen?

 

Als je een extra socket in je tent wilt heb je 2 plastic flensen nodig (BAC). Aan weerszijde bevestigen en tentdoek weg snijden, voila gij hebt een extra gat.

 

Gr,

 

Worm

Edited by Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites

In theorie moet het kunnen, maar dit wordt echt een drama vrees ik, ik zou toch maar de tneon gebruiken.... of een 250w hps kopen.

 

 

Bedoel je toevallig de hortiline northstar kap?

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor een jaar lang geen wiet hoeven kopen mag je nu best een meiertje in een grotere tent investeren

 

mensen willen vanalles maar owee als het een knaak meer kost

Edited by Rodja

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor een jaar lang geen wiet hoeven kopen mag je nu best een meiertje in een grotere tent investeren

 

mensen willen vanalles maar owee als het een knaak meer kost

 

Hallo Rodja,

 

Zou ik mogen vragen waar de aanname van komt dat de maat tent een geld kwestie is?

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

400 watt hps is overkill voor dat tentje. Een 250watter zou wel kunnen lukken maar ruimte is niet ideaal. Waarom niet nog 2 pll armatuurtjes er bij halen?

 

Als je een extra socket in je tent wilt heb je 2 plastic flensen nodig (BAC). Aan weerszijde bevestigen en tentdoek weg snijden, voila gij hebt een extra gat.

 

Gr,

 

Worm

 

Ja ik heb de 250watt ook overwogen, vroeg me gewoon af tot hoever ik het wattage kan opvoeren zonder dat ik in de problemen kom. Ik hang met alle liefde de Tneon erin en kweek het hele jaar door, alleen is dit niet echt optioneel.

 

De tip van de extra sockets, hiervoor mijn dank! Dit lijkt me makkelijker dan ik zelf in gedachte had.

Wat betreft de twee extra pll armaturen, zou dit niet dezelfde hitte genereren icm mijn Tneon, als ik dit vergelijk met een 400watt HPS?

 

Ook lijkt het me makkelijk de warmte af te voeren van 1 lamp, dan van 3/4

 

In theorie moet het kunnen, maar dit wordt echt een drama vrees ik, ik zou toch maar de tneon gebruiken.... of een 250w hps kopen.

 

 

Bedoel je toevallig de hortiline northstar kap?

 

Hey bedankt voor je reactie, nee dit is niet de kap die ik bedoelde, maar daarom niet minder interessant..

 

Het was in principe gewoon een diepstraler met een 100-125mm gat geboord aan de kopzijde waar je een ventilatiebuis op kan aansluiten

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedoelde niet de maat tent, meer dat je door gewijzigde plannen weer een nieuwe tent moet aanschaffen

 

misschien is het een ruimtekwestie, in dat geval is 365 gram per run net ietsje te ambitieus lijkt me

Share this post


Link to post
Share on other sites

ook ik ben van mening dat 400W een absolute overkill is in dat tentje.

Ook 250W is veel op 90cm hoogte tenzij je een dimbare vsa neemt.

T-neon lijkt me de beste oplossing omdat je dan toch een redelijke lichtopbrengst hebt na-rate je warmte produceert

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedoelde niet de maat tent, meer dat je door gewijzigde plannen weer een nieuwe tent moet aanschaffen

 

misschien is het een ruimtekwestie, in dat geval is 365 gram per run net ietsje te ambitieus lijkt me

 

Het is inderdaad een ruimte kwestie, wat zou ik graag een grotere tent neerzetten :(

 

Ik zou "al" blij zijn met 300 gram, als die 400watt zou lukken. Naar wat ik zo hoor zal dat toch te moeilijk worden, dus wellicht is een 250watt wel een optie, en dat ik dan toch gewoon twee keer draai, en zo aan mijn aantal kom voor het gehele jaar..

 

Iemand ervaring met cooltubes en koude winterlucht?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb de zelfde tent maar nog nooit geprobeerd erin te kweken. heb een led 300watt lamp liggen en zit te te twijfelen om er een keer in te kweken tent op zn kant en 4 plantjes croggen. maar die dient nu als droog tent voor me buiten wiet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb de zelfde tent maar nog nooit geprobeerd erin te kweken. heb een led 300watt lamp liggen en zit te te twijfelen om er een keer in te kweken tent op zn kant en 4 plantjes croggen. maar die dient nu als droog tent voor me buiten wiet.

 

Ik zou graag LED erin hangen, maarja prijs he.

 

Je zegt "tent op zn kant" - doet me geloven dat je het oud model hebt, die met 60 hoogte ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zou de bodem uit de tent kunnen snijden en de hele tent op een soort houten bak kunnen monteren van bv 25 cm diep, dan win je de hoogte van de potten terug... dan moet je met 250w wel een eind kunnen komen.

Desnoods neem je een Topshield Pro Xl1 kap met ventilator en heatspreader, dan heb je minder last van directe hittestraling op je planten en kan je tot 25 cm van je gewas gaan zonder narigheid

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een topshield pro xl2 kap en je kunt zelfs 10cm boven de planten blijven als je de set compleet hebt!

Dit is een sticker boven op mijn topshield pro kap.

gallery_44791_18430_281133.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat ziet er goed uit Dries! Kan je dan met een 600 watt lamp 10 cm van je gewas afzitten?

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja als je de topshield nog voor de lamp doet wel maar ik laat die eraf en zit 20cm van het gewas af met 600watt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zou de bodem uit de tent kunnen snijden en de hele tent op een soort houten bak kunnen monteren van bv 25 cm diep, dan win je de hoogte van de potten terug... dan moet je met 250w wel een eind kunnen komen.

Desnoods neem je een Topshield Pro Xl1 kap met ventilator en heatspreader, dan heb je minder last van directe hittestraling op je planten en kan je tot 25 cm van je gewas gaan zonder narigheid

 

Wat betreft de bodem eruit halen; dit zou betekenen dat de tent in zijn geheel hoger word, en dat is helaas niet mogelijk. Was graag voor de 1.20 meter hoogte variant gegaan.

 

Die kap tip ga ik me eens over inlezen, bedankt!

 

Ik heb het even opgebouwd in een test setting, de 110 m3 afzuig zonder filter, met een vrijwel passieve invoer geeft me een temperatuur van rond de 38 graden met een 400 watt lamp. Als ik deze temperatuur constant weet te houden, moet een 400 watt toch wel mogelijk zijn met nog enkele aanpassingen..

 

Omdat ik de buitenlucht over de kap laat inblazen, denk ik niet dat de dames last zullen hebben van een koude luchtstroom

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar 38 graden is helaas wel een graad of 10 teveel... en nu is de tent nog leeg...

Wat jij wilt kan gewoon niet...

Je zal of hoogte moeten winnen, of minder wattjes ophangen.

 

Als je denkt dat je 4 ons gaat halen op 0,5 m2 met planten die max 30 cm hoog mogen worden met temperaturen die 2x zo hoog oplopen dan goed voor ze is ben je in ieder geval een optimist!

Ik zie t in ieder geval niet goedkomen, de kans dat t eindresultaat nergens op lijkt is imo groter dan dat het goed komt.

 

Maar laat dat je vooral niet tegenhouden om het te proberen, wie weet heb ik het mis...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon die Tneon setjes in gebruik nemen. Geen geklooi met hoogte en warmte. De boel lekker scroggen en verder doen je plantjes hun werk wel.

 

Heb er vast overheen gelezen, maar die directe inblaas van buiten lijkt mij een slecht plan, zeker als de lampjes uitstaan in de winterperiode. brrrr.. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon die Tneon setjes in gebruik nemen. Geen geklooi met hoogte en warmte. De boel lekker scroggen en verder doen je plantjes hun werk wel.

 

Heb er vast overheen gelezen, maar die directe inblaas van buiten lijkt mij een slecht plan, zeker als de lampjes uitstaan in de winterperiode. brrrr.. ;)

 

Als ik de Tneon gebruik, voer ik de slang niet door dat die onder de kap blaast maar laat ik gewoon aan de bovenkant over de lamp blazen. Ik heb een kleine elektrische verwarming die ik er dan voor hang, die aanspringt wanneer de lamp uit is.

 

Ik wil geen mislukte oogst, en ga dus niet met de 400watt HPS aan de slag, wel denk ik erover na om een tweede Tneon te halen, of wellicht toch 250watt HPS; daar zie je toch meerdere geslaagde kweken mee met deze tent.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is het trouwens gewoon mogelijk om een 250 watt lamp te gebruiken met een trafo geschikt voor een 400 watt? :$

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee je kan geen 400watt in een 250watt lamp pompen

 

Als je het zo zegt is dat volkomen logisch, en een ontzettend domme vraag. Heb weinig verstand van elektra en wist dus niet of een trafo tot 400 watt kon afgeven aan een lamp, en dus maar 250 watt aan een kleinere lamp.

 

Bedankt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...