Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Cabis

2X Chocolate Cheese, 4X Sugar Punch Uit Fem Zaad Onder Led

Recommended Posts

In navolging van het 400 Watt Led Diy project in de bouwdoos toch een eerste kweek verslag onder het nieuwe LED armatuur.

Tenslotte wil je ook wel weten wat nou het resultaat is van zo'n eigenbouw.

 

Setup

 

Ruimte

Greenroom 120x120x200

 

Verlichting

8x Cree CXB3070 AD COBS op 50% (400Watt)

De Leds vervangen een Gavita 600W 400V waarmee ik deze ronde ben gestart.

 

Verluchting

500 m3 inrush op max. 50%, 1000m3 outrush op max. 40%

Ventilatie in de tent zelf komt van de inrush en 5 Arctic PC fans. Meer dan een lichte zomerbries geeft dat niet, maar voldoende om de planten licht te laten bewegen.

 

Medium

6 12L smart pots gevuld met Canna Terra Professional met daar extra aan toegevoegd perliet, Symbiosis mycorrhiza, Guanokalong, snufje bio-char kool, buffertabs en ingewaterd met bacto.

 

Planten

De bedoeling was 5 Sugar Punches, maar door ontkiem problemen werden het uiteindelijk 4 Sugar Punches en 2 Chocolate Cheeses zaden die door mochten.

 

Water geven

Omdat van onderen watergeven me erg goed is bevallen heb ik besloten om daar mee door te gaan, maar met een kleine wijziging.

Normaal zette ik 5 planten in een 1x1m bak en kregen ze via die bak water.

 

De waterbehoefte per plant was duidelijk verschillend, zodat sommige planten wel weer een nieuwe lading konden gebruiken terwijl anderen daar echt niet op zaten te wachten. Gevolg, gekibbel in de tent en dat is niet goed voor de ontwikkeling van de dames.

 

Op watergeef gebied heb ik al het e.e.a. uitgeprobeerd als het op waterbehoefte per plant aankomt, maar dat was allemaal niet wat ik ervan verwacht had. Daarnaast ging dat meestal vanaf de bovenkant en naar ik begrijp worden daar juist de 'gifstoffen' naartoe getransporteerd door de plant en het idee dat ik bij iedere watergift dat weer naar beneden spoelde beviel me niet.

 

Van onder watergeven dus, maar nu per plant. Dat had je toch ook gewoon per plant met een gieter kunnen doen hoor ik je denken, maar dat gaat alleen maar als je er echt goed bij kunt komen en niet vergeet te checken of ze ook water nodig hebben. Per plant wel te verstaan en dat betekent dus eigenlijks dagelijks controleren en daar gaat veel tijd inzitten die ik liever aan andere gadgets voor de dames besteed.

 

Er is een systeem dat wellicht voldoet aan de wens om per pot naar behoefte water te kunnen geven. Dat systeem heet auto pot en geeft min of meer

water naar behoefte van de plant zelf. Dat lijkt me wel wat, alleen gebruik ik niet de plastic potten, maar smart pots die er precies inpassen. Voordeel van de smart pot is natuurlijk dat hij rondom lucht doorlatend is en met smar tpots heb ik dan ook goede ervaringen.

 

Ready, Steady, GO!

15-09 – Zaden ontkiemd onder 2x55Watt T-Neon 24 uur per dag en daar gelaten tot

22-09 – 12/12 Onder Gavita 600Watt (na 7 dagen 'voorgroei')

04-10 – Onder 400Watt LED (dag 12 - 12/12)

09-10 – Eerste Pistels zichtbaar (dag 17 – 12/12)

 

Dag 13 - 12/12

gallery_17791_18451_121696.jpg

 

gallery_17791_18451_543171.jpg

 

Dag 17 - 12/12, de eerste pistels laten zich zien:

gallery_17791_18501_40012.jpg

 

gallery_17791_18501_74482.jpg

 

gallery_17791_18501_65283.jpg

 

gallery_17791_18501_175030.jpg

 

gallery_17791_18501_109682.jpg

 

gallery_17791_18501_6418.jpg

 

gallery_17791_18501_14376.jpg

 

gallery_17791_18501_92410.jpg

 

gallery_17791_18501_37171.jpg

 

gallery_17791_18501_104650.jpg

 

Voeding hebben ze nog niet gehad, alleen water en vanaf vandaag de auto pots in werking gesteld. De planten hadden echt water nodig dus dat was een goed moment.

 

De instructies zeggen dat je de eerste keer de potten eerst goed moet inwateren en pas dan het systeem aktiveren. Dat inwateren heb ik achterwege gelaten omdat ik verwachtte dat de potten wel meer water konden gebruiken dan de auto pot kon geven in één cycle.

 

Resultaat was dan ook dat potten water opnamen, de auto pot het resevoir weer vulde en dat tot een paar keer toe. Geen overstromingen dus ze lijken in ieder geval te werken. Morgen eens kijken wat de tentiometer zegt.

 

Tot op heden niet veel op aan te merken. Ben wel benieuwd hoe groot ze worden. 1 SP groeit harder dan de rest. Dat is jammer, maar die kan ik altijd nog knakken. Dat heb je nou eenmaal met zaad, maar als de Leds me bevallen overweeg ik zeker eens met een moeder aan de slag te gaan.

 

Nog een grafiekje om het compleet te maken:

gallery_17791_18501_23722.jpg

 

Cabis

Edited by Cabis
  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik schuif ook aan

ziet er netjes uit

succes

Sugarpunch

heeft sativa dominante pheno s ertussen

die gaan spurten als een gek

daarom regelmatig mishandelen

kan SP wel hebben

grtz chucha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi en duidelijk begin. Hopelijk gaat het net zo goed als bij Wietefras.

 

Leuk dat er eens iemand de Chocolate Cheese zet, heb haar hier ook nog liggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

15.10 – Zaden ontkiemd onder 2x55Watt T-Neon 24 uur per dag en daar gelaten tot

22.10 – 12/12 Onder Gavita 600Watt (na 7 dagen 'voorgroei')

04-09 – Onder 400Watt LED (dag 12 - 12/12)

09-09 – Eerste Pistels zichtbaar (dag 17 – 12/12)

 

beetje in de war met de tijd ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

zonde dat je zo'n mooi gavita werkpaard vervangt door LED

Share this post


Link to post
Share on other sites

@chuca, ik ben meer in indica type dus alles wat groter wordt moet zich aanpassen. Wel jammer, want de rest gaat gelijk op.

 

@Toeris, bedankt, heb ik overheen gelezen. Aangepast.

 

@Dries, dan had ik veel langer moeten voorgroeien om de tent vol te krijgen en voor gram/watt te gaan. Het wordt hooguit een vergelijking met wat ik normaal oogst.

 

@Rodja, van die Gavita heb ik veel plezier gehad hoor en zeker nog niet uit het zicht verdwenen. Maar ja, die stralingswarmte en dat opvallende oranje licht is ook niet alles. Daarnaast heeft de Gavita me ook wel eens in de steek geladen en stond ik tegen een rood knipperend lampje aan te kijken.

 

 

Ik was vandaag natuurlijk erg benieuwd naar de tensio waarde nu de auto pot in werking is. Wel regelmatig even in de 'emmer ' gekeken hoeveel water er doorheen ging.

Dat was toch wel redelijk veel, maar de potten waren ook vrij droog.

 

gallery_17791_18501_49757.jpg

 

0-50 hPa
Als de zuigspanning tussen de 0 en 50 hPa  ligt is er een overvloed aan water voor de planten aanwezig. Deze zuigspanning komt vaak voor na een watergift.

50-200 hPa
Een zuigspanning in dit bereik betekent dat er voldoende water en lucht in de bodem is voor een optimale groei van de plant.

 

Meestal zat ik rond de 40 na een watergift dus ik kan er nog niet veel van zeggen. Een kijken of het de komende dagen oploopt of gelijk blijft.

 

gallery_17791_18501_45642.jpg

 

Cabis

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 23 bloei, eerst wat foto's.

 

gallery_17791_18501_29052.jpg

 

gallery_17791_18501_12081.jpg

 

gallery_17791_18501_304335.jpg

 

 

LEDtemp paar dagen geleden.

gallery_17791_18501_2115.jpg

 

Ze beginnen ook lekker te ruiken.

 

Temp Planttop 27 / 18

RLv Planttop 65 / 72

 

Temp ruimte 23 / 20

RLv ruimte 47 / 40

 

Inlet staat uit, Outlet op 28%. Da's het minimum, lager zet ik hem niet.

 

18 graden in de nacht is wel wat te laag, maar kan nog net. Daar moet ik straks ook wat aan doen als het echt koud gaat worden.

 

De RLv is wel een stuk hoger dan ik gewend ben met HPS, dat moet ik goed in de gaten blijven houden straks. Daar kan die auto pot ook wel eens een rol in spelen.

 

Tensio blijft op de auto pot rond de 50/60 hangen. Dat lijkt voor de SP Pheno plant rechtsvoor en een CC rechts achter te nat. Laat ze nu even wat uitdrogen voordat het kraantje weer open gaat. Kan ook de koude temp zijn in de nacht. Heb wel vaker last van kraaienpootjes.

 

Verder zien ze er wel goed uit en zijn nog niet gestopt met groeien. Ze zijn ongeveer een cm of 30 nu, kleiner dan ik gewend ben. De pheno heeft een gewichtje die de stam naar benden houdt zodat ze niet boven de LEDs uitgroeit.

 

Voeding hebben ze nog niet gehad, maar dat gaat veranderen de eerst volgende watergift.

 

Ze hebben trouwens wel een stress momentje gehad vorig weekend. De LEDs zouden moeten draaien 20:00-08:00.

Dat werd die ene dag 20:00-05:00 (9 uur), Nacht 05:00-17:00 (12 uur) en 17:00-08:00 (15 uur).

Ik heb ze wijsgemaakt dat het de eerste dag zwaarbewolkt was en de 2e dag volle maan.

 

Er is nu wel veel ruimte boven de LEDs in de tent.

 

Veel is nu al anders dan ik gewend ben en dat zet je dan weer aan het denken. Maar LEDs is wel een luxe. Mooi wit licht waarbij je de planten goed kunt bekijken. Ik kan het hele armatuur opklappen als een motorkap en dat is ook wel handig. Geen hete spots meer en als ik nu wat in de tent moet doen dan is dat met licht aan goed uit te houden. Bij HPS moest ik toch echt na een paar minuten even de tent uit.

 

Ook als ik nu de tent openrits geen oranje lichtzweem in de ruimte, maar alsof er een TL extra aangaat. Veel minder opvallend dus. De LEDs hangen wel een stuk lager, maar vooral de kleur is veel minder opvallend.

 

 

 

Cabis

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Plantjes staan er gezond en vitaal bij. Die leds zien er interessant uit, en al zeker als je ook zo'n resultaat als Wietefras weet te te behalen(1.38gr/w)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tof dat je een verslag bij houd.

De planten staan er mooi bij.

 

Enig idee waarom de ene led 5 graden warmer is dan de koudste?

 

Succes deze ronde!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Bosrand, dat heeft verschillende oorzaken. De DS18B20's wijken onderling een beetje af. Dat zie je ook duidelijk aan de temperatuur als alles uitstaat.

 

De montage van de COB's op de koelrib is niet uniform gedaan en de sensoren zijn ook niet uniform tegen de koelrib geplakt. Gewoon uit het handje zeg maar.

 

Wellicht dat luchtstroom ook nog enig effect heeft.

 

Voor het doel waarvoor ze zijn ingezet, nl. uitschakelen ledDriver bij een te hoge temperatuur is die afwijking niet echt een probleem.

 

Het mooiste zou natuurlijk een aansluiting zijn op het thermokoppel punt op de COB, maar die sensoren zijn duurder en ik heb geen idee hoe ik die op de COB zou moeten monteren. Temperatuur is in zijn geheel geen probleem heb ik gemerkt. Ik heb geen enkel heet punt in de Armatuur.

 

Niets wordt warmer dan een graad of 35 in de tent, de LED drivers worden wel warmer (+/- 40C). De noodzaak om nog precieser te kunnen meter heb ik dan ook niet.

 

 

Cabis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 25 Bloei (Dag 35 vanaf zaad)

 

Tensio staat op 100, maar kraaienpootjes blijven. Temperatuur eens wat proberen op te krikken.

 

Draden van de temperatuur sensoren weggewerkt:

gallery_17791_18501_126892.jpg

 

Gaat toch goed?

gallery_17791_18501_96255.jpg

 

Ze groeien nog steeds:

gallery_17791_18501_153159.jpg

 

gallery_17791_18501_3131.jpg

 

Motorkap geopend:

gallery_17791_18501_140877.jpg

 

Erg hoge RLv:

gallery_17791_18501_213636.jpg

 

Cabis

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk dat je toch ook een verslag gaat bijhouden. Ben benieuwd of kweken onder Cree COB's jou net zo goed bevalt.

 

Dat witte licht werkt in ieder geval al een stuk lekkerder dan dat oranje straatlampen licht he :) Zo kun je ook een stuk beter je planten lezen.

 

Grappig die thermometertjes. Merk je dan dat die middelste twee kouder zijn dan de leds aan de zijkanten? Ik bedoel die staan meer in de luchtstroom van die cluster PC fans. Dat heb ik zelf wel namelijk. De leds op de hoeken zijn bij mij warmer dan die meer naar het midden.

 

Luchtvochtigheid is bij mij ook een stuk hoger met de leds. Vooral doordat de afzuiger minder hard draait en dat ik meer circulatie luchtstroom heb om de warmte te verdelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk dat je toch een kweekverslag bijhoud. Ik volg je. Succes met je kweek en hopelijk haal je er meer vanaf

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Wietefras, Tot nu toe bevalt het uitstekend en ik mis de straatlamp dan ook niet. Welke sensor op welke led is aangesloten weet ik niet, ze dienen meer als switch off alarm.

Beide MW's hangen aan dezelfde SSR dus ik kan momenteel toch niet één groep van 4 uitschakelen.

 

Ik nog wel even geprobeert hoe de fans op 12V het deden maar dat was me een beetje teveel geluid.

 

Je kunt de planten inderdaad een stuk beter bekijken bij dat witte licht en je ziet ook meer. Toch zit ik er aan te denken om wat rood te introduceren. Ik heb ook al een mooi passend

voor dat doel gevonden.

 

@SmokeyBear, ik ben ook erg benieuwd hoe het zal verlopen. Op de kraaienpootjes na hier en daar gaat het verder goed. Voeding hebben ze nog steeds niet gehad

 

Cabis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi dat er nu langzaam aan meer DIY LED verslagen op het forum komen ... :) Wat betreft het toevoegen van 'rood' zit er in de CREE® XLamp® LED Horticulture Lighting PORTFOLIO niks voor je tussen ... emo4.gif Die CREE® Horticultural LEDS lijken niet zo heel prijzig ook.

Edited by Running Water

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Running Water, dat rood waar ik het over had was voor de grap. Ik liep toevallig tegen de rode paddenstoelen (nu pun intended) aan en dat sprak mijn creativiteit aan. Daarnaast passen rode paddenstoelen wel in het geheel.

 

Maar ik heb we even de link gevolgd naar Cree, waarvoor bedankt, en dat zijn inderdaad mooie LEDs.

 

Toch heeft experimenteren daarmee eigenlijk pas zin als ik dat kan vergelijken in een run met dezelfde soort plant.

 

Wat ik tot nu toe gelezen heb, lijkt rood of andere toevoegingen niet echt nodig bij het gebruik van de Cree 3070 3000K die ik gebruik. En ik ben net van het lantaarnpaal oranje af dus zit niet echt op bordeel rood te wachten ;)

 

Cabis.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien dat ik nog wat OSRAM OSLON SSL 730Nm leds ga installeren voor een versnelde phytochroom conversie van Pr naar Pfr door even “ver rood” licht te geven aan het begin van de donker periode. Daarnaast werken die ook voor het Emerson Effect (extra fotosythese boost bij simultaan 680Nm en 730Nm licht).

 

Sorry m'n focus lag bij bovenstaande tekst van Wietefras en de XP-E LED met 'ver rood' ... emo6.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 29 12/12, Dag 8 bloemvorming.

 

Temp Min/Max: 24/20

RLv Min/Max: 70/68

 

De RLv is echt een probleem, die was zelfs hoger 85/70 dus de fan moet nu wat meer werk verrichten.

De temp lijkt me verder wel OK, een graad of 4-5 verschil is niet verkeerd maar had wat mij betreft iets warmer gemogen.

 

Kraaien pootjes zijn er nog steeds her en der, maar zoals ik al eerder schreef waarschijnlijk de lage temp in de nacht de laatste tijd.

Verder groeien de rakkers nog steeds en ben blij dat ik niet echt voorgegroeid heb.

 

Probleem is wel dat de kleinste ongeveer 50 en de grootste twee richting 80cm gaan, waarvan er een nog groter zou zijn als die niet gebogen zou zijn. Dat is toch wel jammer bij zaad, vandaar ook dat ik straks vanuit een moeder hoop te kunnen stekken om een meer uniform veld te krijgen. En ze zijn ook nog niet gestopt met groeien en dat mag van mij nu toch zo langzamerhand wél het geval zijn. Aan de andere kant is hoogte nu niet meer zo'n probleem omdat er veel meer ruimte in de hoogte is door de LEDs.

 

Ga dan scroggen! Nou, scroggen is niet echt mijn ding, maar dat heeft meer te maken dat je er bij zo'n tent ellendig bij kunt komen en het knipt ook minder prettig naar mijn smaak. Het liefst hang ik ze ook compleet op de kop na verwijdering van de grootste bladeren en knip ze verder als ze droog zijn. Ik ben ook geen knipfan.

 

Maar zo ver is het nog niet. Er beginnen zich wel kleine topjes te vormen nu. Dat is 8 dagen ná de eerste tekenen. De eerste pistols zag ik al in dag 17 (12/12) in de oksels.

 

Het gaat nu spannend worden. Gaan het katoen- of golfbal planten worden?

 

Het auto-pot systeem heb ik semi auto pot gemaakt en had eigenlijk de hoop dat daardoor de kraaienpootjes zouden verdwijnen. Dat lijkt dus niet het geval, maar voorlopig open ik de auto pot bij >200mBar een paar uur. Mochten de kraaienpootjes verdwijnen dan gaat de auto pot weer voluit. Het werkt wel prettiger en schoner dan zo'n grote bak waar je telkens een emmer water of gieters in leeg kiept.

 

Voeding hebben ze ook nog niet gehad. Waarschijnlijk zijn de snoepjes die ik in het begin door de aarde heb gemixt nog voldoende. Wel voeg ik met enige regelmaat Bacto toe.

 

Enfin, hier de foto's, ik kan er verder weinig zinnigs over zeggen behalve dat ze het wel naar de zin lijken te hebben.

 

O ja, bijna vergeten. De pheno kon het niet laten de LED zeer dicht op te zoeken met als resultaat LED burned blaadjes:

gallery_17791_18501_3542.jpg

 

SP:

gallery_17791_18501_91812.jpg

 

SP zijkant, overal haren. Een oosterse soort?

gallery_17791_18501_237944.jpg

 

Is dit een LEd plant? Ik zie het verschil nog niet in ieder geval:

gallery_17791_18501_237944.jpg

 

Hierom groei ik niet voor op 18/6 (vanuit zaad welteverstaan):

gallery_17791_18501_44665.jpg

 

Zouden de LEds ook nog de onderkant bereiken?

gallery_17791_18501_34598.jpg

 

gallery_17791_18501_243132.jpg

 

Cabis.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Staat die SP wat te nat of op de tocht?

 

Verder is het een mooi veldje geworden.

Ik hoop dat je ze wat in de hand kan houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik dacht eerste te nat, maar ik laat het al een paar dagen oplopen tot >400mBar voordat ze weer wat krijgen.

En wat is tocht in een tent waarvan de lucht constant ververst wordt?

 

Ik heb iedere run kraaienpootjes, zeker achter in de tent waar de fans hangen, maar die zorgen hooguit voor een briesje.

Als ik eerdaags die moedertent ingericht heb staan ze wat warmer en ik zal de fans ook eens meer van boven de LEDs naar benden laten blazen.

 

Toch eens kijken of ik het kan oplossen. Als de bladeren groter worden dan verdwijnt het lijkt het. Ik maak me niet al te veel zorgen nog. De pheno met de gebogen stam heeft er het meeste last van, maar die vangt ook de meeste inlet koude lucht.

 

Ik zit te denken om de inlet ook van boven over de lampen te laten blazen, maar er moet wel voldoende lucht door de planten kunnen waaien. Wellicht dat een pijp met gaatjes of een lucht sok ook een milder effect geeft en op de bodem kan blijven liggen want dat heeft wel mijn voorkeur.

 

Bodem temperatuur van de planten schommeld tussen de 20 en 21 graden dus dat lijkt me ook niet de oorzaak.

 

Cabis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update.

 

43 dagen geleden gezaaid, dag 33 12/12, dag 12 bloemvorming.

 

Temp: 27/21

RLv: 65/69

 

De grootste planten heb ik gebogen (LST) en zijn inmddels alweer omhoog gericht. Geen egaal veld, maar wel iets beter dan voorheen met twee uitschieters. De plant met de kraaienpoten is de pheno:

gallery_17791_18501_160911.jpg

 

Topvorming gaat de goede kant op:

gallery_17791_18501_169920.jpg

 

gallery_17791_18501_84469.jpg

 

De hoofdtop van de pheno. Ik weet niet waar ze last van heeft. Topontwikkeling gaat ook bij deze goed:

gallery_17791_18501_145028.jpg

 

Een paar stekken van de mooiste SP en CC onder 55W tNeon.

Eens kijken of ik ze kan reveggen:

gallery_17791_18501_113408.jpg

 

De RLV en Temp zijn iets beter. Tijdens de dag staat de ventilatie minimaal zodat de hogere temp vanzelf voor een lagere RLv zorgt. In de nacht laat ik de fans wat harder draaien om de RLv wat naar beneden te krijgen, maar hogere temps in de nacht zou niet verkeerd zijn.

 

Als het straks weer wat kouder gaat worden buiten zakt de RLv ook nog dus ik hoop dat ik niet te veel hoef bij te schakelen.

 

Voeding hebben ze nog niet gehad.

 

Cabis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Staat die plant met dat bladprobleem niet wat teveel op de tocht of te koud?

 

:edit: Ah dat had je zelf ook al gezegd :head_hurts_kr:

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

De pheno staat aan de andere kant vanwaar de fan over de canopy waait, en die waaien niet zo hard. De inlets blazen lucht vanaf de onderzijde.

 

De temp 's nachts is niet < 20 meer. Te nat staat ze ook niet, ik laat het oplopen tot >300mBar. En de grond temperatuur blijft mooi 20/21.

 

Buiten het hebben van kraaienpoten doet ze het verder goed, maar fraai ziet het er niet uit.

Het zijn alleen de bovenste bladeren en naarmate die groter worden verdwijnt het weer.

 

Het zal toch geen licht issue zijn?

 

Cabis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had hetzelfde. Dacht dat het kwam doordat ze teveel in de wind stonden. Ventilatie wat verminderd en toen was het ook weg.

 

Andere verklaring zou ik ook niet weten. Als ze teveel licht krijgen dan stoppen ze met groeien (fotosynthese valt stil) en als je het nog verder overdrijft dan bleken ze. Dat lijkt me niet het geval.

 

Als je een luxmeter hebt kun je het mischien checken? Ik hou overigens 20 centimeter afstand aan en dat kunnen ze goed hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...