Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Spongepot

Sneeuw/dak/warmte Vraag

Recommended Posts

Hey,

 

Het is nog geen winter en gelukkig sneeuwt het ook nog niet, maar heb toch enkele vragen zodat ik mezelf eventueel goed kan voorbereiden. Het lezen van andere berichten heeft bij mij eerlijk gezegd alleen maar meer vragen doen oproepen :)

Ik kweek op zolder en heb een tent staan van 2.40m x 2.00m x 1.20m. Ik heb hier 3 LED lampen instaan, namelijk 2x1200w (gelijk aan 2x600w) en 1x700w (gelijk aan 350w). In de tent is het 30 graden. Bovenop mn tent heb ik een hygrometer geplaatst. Die geeft 28.5 graden aan. Als ik de hygrometer op mn plafond plak geeft hij 28 graden aan. Ik heb een vrij nieuwe woning, dus het lijkt me dat het dak goed geisoleerd moet zijn en aan de laatste eisen voldoet. Zou sneeuw van mn dak kunnen smelten met een binnen temperatuur van 28 graden? (Heb een schuine dak). Het is op dit moment 15 graden buiten. Het lijkt me dat als het buiten 0 graden word, het binnen rondom mn tent ook wel kouder moet worden? Helaas heb ik maar een klein vierkant zolder raampje, echter staat deze wel altijd open. Hieruit voer ik ook mn warmte mee af met een flex slang. Mijn tent is overigens voor 99% lichtdicht.

 

Ook vroeg ik me af hoe het zit met helicopter tochten in de lucht. Ik weet dat ze met warmte-detectoren aan de slag gaan. Kunnen ze mijn 3 LED lampjes ook detecteren? Kunnen ze mij in deze situatie op de een of andere manier met apparatuur opsporen? Ik hoor aan de ene kant verhalen dat LED lampen niet op te sporen zijn gezien ze minder hitte afgeven, maar in mijn tent is het toch aardig warm! Ik kan overigens wel mijn hand moeiteloos tegen de lamp aanhouden.

 

Nu heb ik uiteraard geen kwekerij, maar lees her en der weleens verhalen dat kwekerijen die uitsluitend op LED werken weleens zijn opgepakt. Nu weet ik natuurlijk niet of dit door de hitte is of omdat er teveel geluld werd..

 

Alvast enorm bedankt voor de antwoorden!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ebay: 7 dollar voor een infrarood thermometer met laserpointer. Kan je mooi de temperatuur van je dak mee meten.

Meet meteen even de daken van je naaste buren, dan weet je direct of jouw warmtebeeld eruit springt in je buurt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je een vrij nieuw huis heb kunnen ze nooit hitte via het dak meten of zien en zal sneeuw ook zeker niet smelten.

Volgens mij zit er zoon 15/20 minimaal aan steenwol tussen en dat geeft echt geen warmte door

 

Ik heb wel eens stoomleidingen geïsoleerd met 7cm steenwol schalen en dan kan je de buitenkant net niet vast houden maar goed die pijp is in de steenwol wel 400 graden

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

28 graden op zolder is toch vrij netjes ? Aangezien warme lucht stijgt zal t daar altijd warmer zijn als beneden.

 

Daarnaast als k t goed begrijp heb je nog ruimte tussen je tent en dak dus heb je ook mogelijkheid om de warmte eventueel aftevoeren maar k denk niet dat dit nodig zal zijn met die led lampen zou je nou 1800 watt hps hebben hangen is t een ander verhaal.

 

Ikzelf heb een niet geisoleerde zolder denk dat k met jou setup zelfs nog zou moeten bijverwarmen s winters

 

Suc6

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik vind t een raar verhaal, led lampen van 1200 watt gelijk aan 600 watt en een 700 watt gelijk aan 350watt.. kan je dan niet beter gewoon de 600 watt hps pakken en maar 600watt verbruiken in plaats van 1200 watt? of ben ik nou gek?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat hij bedoeld dat hij 600 watt gebruikt en dat het het zelfde is als een 1200 watt hps. Anders snap ik het ook niet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe ziet dat nu eigenlijk met dat led überhaupt.

 

Verbruikt een 1200 watt led lamp nou gewoon net zo veel als een 1200 watt HPS lamp? Beide 1200 watt? Ja lijkt me, het is gewoon een maat.

 

Maar, in dat geval, heeft led dus verder geen voordelen op je stroomrekening?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zijn allemaal mooie praatjes man..

Ding verbruikt 600 watt en staat zeker niet gelijk aan een 1200 watt hps het zal gelijk staan aan een 600watt hps.

Beste leds die ik tot nu toe gezien heb is wat wietefras heeft

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja die verhaaltjes over dat er van led geen warmte af komt zijn echt onzin. Minder directe stralingswarmte misschien, maar een led die 600W verbruikt produceert uiteindelijk toch ook gewoon bijna 600W aan warmte net zoveel als een HPS.

 

Je hoeft door de mindere stralingswarmte niet zoveel moeite te doen om de planten koel te houden bij led, maar de ruimte waar de lamp in staat warmt net zo hard op als met HPS hoor.

 

Nou had ik laatst met 400W Cree CXB3070 led armatuur wel wat meer opbrengst dan ik daarvoor had met een HPS, dus strikt genomen zou ik met iets minder wattage ook aan dezelfde oogst komen, maar zo vreselijk veel scheelt dat nou toch ook niet. Zeker geen factor 2 zoals ze je proberen wijs te maken. En daar komn al helemaal niet aan met de goedkope Chinese brol led armaturen die ze je dan voor veel teveel geld proberen aan te smeren.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil ook een eigen ledlamp maken, maar ik vind het verdomd eng en moeilijk... Maar om 2400 dollar aan die spyder uit te geven zie ik ook niet zitten.

 

als ik het zo lees... wat is nu eigenlijk uberhaupt dan het voordeel van die leds :P

 

Net zo warm, net zoveel verbruik....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha ja het is ook een vaag verhaal als het gaat om het verbruik. Led fabrikanten noemen het 1200w, maar het is gewoon 600w. Dat is ook het verbruik. Geen idee waarom ze het dubbele neerzetten. Maar zo werkt het nou eenmaal met Led. En waarom ik geen hps heb? Die wordt veel warmer. En heb geen zin om nog een grotere afzuiger te halen. Ze gaan ook een heel stuk langer mee. Je kunt er net zulke resultaten mee halen als hps, zolang je maar weet wat je doet. Enkel blauwe of rooie leds geven je ook niet altijd het beste resultaat, echter wel als je een full spectrum hebt. Anno 2015 zijn de nieuwste leds erg goed, echter jammer om te horen dat er nog steeds veel scepsis over bestaat..

 

Die infrarood apparaat ga ik zeker van ebay halen! Ben er erg benieuwd naar. Erg goed om te horen dat mn sneeuw zal blijven liggen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met de leds die wietefras heeft heb je hogere gram de watt

 

Eigenlijk zou je dus eens een spyder en die van wietefras tegelijk moeten hebben draaien in 2 identieke ruimten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spongepot, als je op de eerste link in mijn onderschrift klikt waar staat "400W led" dan zie je na een stukje scrollen een foto van het armatuur. Cabis heeft er inmiddels ook eentje gemaakt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb er net naar gekeken. Dat heb je handig gedaan man! Wat is voor jou de reden geweest om ook LED te gaan gebruiken ipv volledig HPS?

En ik moet zeggen, met LED is de temperatuur in mn tent toch wel een stuk lager dan met HPS. Maar goed, dat is mijn ervaring dan.. En zoals eerder aangegeven is het allerbelangrijkste dat mn sneeuw natuurlijk op het dak blijft :D

 

dat zegt hij net Cree CXB3070

 

Ja oops, eroverheen gelezen :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
ebay: 7 dollar voor een infrarood thermometer met laserpointer. Kan je mooi de temperatuur van je dak mee meten. Meet meteen even de daken van je naaste buren, dan weet je direct of jouw warmtebeeld eruit springt in je buurt.

 

Ik ben dit tegengekomen:

http://www.ebay.com/itm/RED-HAND-HELD-INFRARED-THERMOMETER-LASER-POINTER-BACKLIGHT-50-TO-500-CELSIUS-/361373071787?hash=item54238379ab

 

Op hoeveel meter afstand kun je nog nauwkeurig/realistisch meten? Kan ik nog rustig in mn achtertuin staan, mijn dak en die van de buren opmeten? Zit dan namelijk wel een meter of 10 tot 15 tussen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

De stralingswarmte was voor mij de reden. Die HPS straalt veel warmte direct op de planten. Daardoor warmt het daar inderaad lokaal heel erg op. Ik kreeg dat niet goed onder controle. Steeds opgekruld blad en dat soort ellende dus. Daarom eigenlijk vooral, maar deze leds zijn ook echt efficienter dan HPS en 8 losse leds geven een veel betere lichtverdeling dan 1 dikke HPS.

 

In de tent wordt het inderdaad wel koeler met leds. Of toch in ieder geval direct onder de lamp, maar qua warmte die afgevoerd wordt door de afzuiger denk ik niet dat er veel verschil is met de 400W HPS die ik hiervoor gebruikte eigenlijk. De warmte zit ook beter verdeelt door de tent.

 

De wet van behoud van energie zegt ook dat energie niet kan verdwijnen. Dus als er 400W in een lamp gaat dan moet dat er ook uit komen ook. Direct als warmte, maar het licht wat geabsorbeerd wordt geeft ook weer verwarming. Vrijwel alles komt er uiteindelijk dus als warmte uit. Afgezien van het deel wat de planten opnemen en omzetten in wiet natuurlijk :)

 

 

Of die IR meters zo ver nog werken zou ik niet weten. Lijkt me ook wel ver. Zullen ook vrij kleine verschillen zijn. Mag ik hopen althans :) Zo nauwkeurig zijn die dingen sowieso al niet.

 

Misschien dat je uit een dakraam kan hangen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Ik ben dit tegengekomen:

http://www.ebay.com/...=item54238379ab

 

Op hoeveel meter afstand kun je nog nauwkeurig/realistisch meten? Kan ik nog rustig in mn achtertuin staan, mijn dak en die van de buren opmeten? Zit dan namelijk wel een meter of 10 tot 15 tussen..

 

Zonder meteen teveel geld uit te geven aan ir cams zoals de fluke heeft, is dit een prima speeltje.

Hoe het zit met meetafstand en hoek waarin gemeten wordt, zal je misschien bij de fabrikant kunnen vragen.

De mijne doet het prima van een meter afstand en heeft een 'hold' functie op de hoogste waarde.

Dus met een goede steel eraan en een stukje ductape erom kan ik makkelijk het dak van de buren meten.

Edited by Spacy Cortex

Share this post


Link to post
Share on other sites

En met zo'n IR camera.. kun je dan ook door het dak heen kijken? Dus mn tent zien? Of zie je enkel het dak rood worden op zo'n camera? Lijkt me niet echt fijn namelijk dat zo'n helicopter ziet wat ik op zolder heb staan :P (overigens misschien een stomme vraag hoor, maar geen idee hoe dat met IR allemaal werkt)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zegt dat je in een tent kweekt, daarmee isoleer je al veel van je warmte dus ik geloof niet dat je risico loopt.

Daarbij zeg je dat je dak geisoleerd is, die 2 punten samen maken dat jij je geen zorgen hoeft te maken als je het mij vraagt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja die verhaaltjes over dat er van led geen warmte af komt zijn echt onzin. Minder directe stralingswarmte misschien, maar een led die 600W verbruikt produceert uiteindelijk toch ook gewoon bijna 600W aan warmte net zoveel als een HPS.

...

Hier staat wat nuttige info over led en ir-detectie, https://buyledgrowlights.wordpress.com/2011/12/09/led-grow-lights-and-infrared-scanners-what-you-need-to-know-to-keep-safe/

 

Een ouderwetse gloeilamp is leuk als verwarming in je hokje, maar als lichtbron niet echt efficiënt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...