Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Thanatos

Hydro Kweek. Tips Gevraagd!

Recommended Posts

Hoi,

 

Heb hier al paar leuke hydro kweken gezien (oa http://www.wietforum...ter-4-keer-ppp/ ) met goeie tips en principes.

 

Ik kweekte steeds in een 1.2X0.8 setup op aarde, maar dat vereist teveel gesjouw en moeite.

 

Ik heb reeds:

- ec, ph meters;

- een DR 120 tent;

- een 500 softbox met variac;

- 400 watt EVSA setup;

- een Tneon voorgroeiset van 120 watt ofzo;

- tien kweekjes ervaring op aarde.

 

Ik zou een opstelling willen met een vat buiten de tent voor makkelijkheid.

 

Ik probeer ook deze stelregels aan te houden:

 

"- Per liter voeding 1 liter lucht per minuut toevoegen (das dus 6000 liter p/u voor ons bakje)

- Ph tussen 5.5 en 6.2 (maar daar verschillen de meningen over, het mag fluctueren, liefst rond de 5.8)

- Temperatuur rond de 20 graden, 22 graden zou ideaal zijn.

- Bijvullen bak met voeding volgens Lucas formule"

 

Hebben jullie algemene tips en vooral geluidsbesparend tips? Bepaalde lucht en waterpompen die je aanraadt op dat vlak?

Ik wil zoveel mogelijk DIY doen ipv een compleet systeem te kopen.

 

Dus mss overschakelen naar 1000 watt? De tent zou in een slecht geisoleerde kamer staan die vele malen groter is. Warme is geen prob in deze ruimte buiten de zomer (en dan kweek ik toch niet).

 

Dank bij voorbaat,

 

Thanatos

 

(ps: fout subforum, sry, kan een mod dit topic verplaatsen aub?

Edited by Thanatos

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veel meer dan een bak en een luchtpomp heb je verder niet nodig inderdaad.

 

Die luchtpompen kunnen inderdaad heel veel geluid maken. Ik had zo'n goedkoop pompje gekocht wat veel lucht kon pompen en dat was echt geen doen. Wordt verkocht onder verschillende merknamen. Als je wat meer geld uit geeft zijn ze een stuk stiller.

 

Bij 1000W heb je een nog grotere tent nodig en dan wordt een enkele bak wel lastig. Als je meerdere bakken wil gebruiken dan moet je ze eigenlijk wel met elkaar gaan verbinden. Weet niet hoe handig je bent, maar dat is wel wat lekkage gevoelig zeg maar. Al zul je dat voor een vat buiten de tent ook wel moeten doen.

 

Ik heb in mijn ondertekening nog wel een paar DIY DWC kweken staan. Zowel onder 400W (enkele bak) als onder 1000W (meerdere bakken verbonden).

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
l een paar DIY DWC kweken staan. Zowel onder 400W (enkele bak) als onder 1000W (meerdere bakken verbonden).

prachtig :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat meer gelezen ondertussen.

 

DWC valt af wegens teveel lawaai met luchtpompen

 

Wat voor mij overblijft is:

- dhs flow en grow 120 (wel vrij prijzig).

- eb en vloei.

 

Iemand die me wat meer kan vertellen over dat laatste systeem? Meer bepaald over kant en klare of DIY systemen en kostprijs?

 

Alvast bedankt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

DWC ZONDER luchtpomp..

 

Of je koopt een Eheim en hangt die op ipv neerzetten en hannest niet met een bruissteen maar met een diffuser.

 

Ik prefereer een luchtpomp vrij systeem (gewoon een recirc, slangetje net boven waterlijn uit laten komen, gaat om beroering oppervlakte) maar je recirc pomp zal maar uitvallen ofzo met een dikke bak vol wortels dan zijn die stille luchtpompen net je redding vaak want herstellende plant is dik verlies op hydro, zonde vd tijd.

 

Veel andere hydro systemen werken met slangetjes ed, crime om schoon te houden en vraagt finetuning voor ons gewas.

 

KISS.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die diffuser is dan een venturi? Dat heb ik inderdaad in eerste instantie ook gedaan met zo'n aquarium filter. In de stekkenbak werkte dat prima, maar in de bloeibak had ik wel dat de pomp verstikte door de wortelmassa. Al zal dat ook wel mijn fout zijn dat ik de planten in een veel te kleine bak prop (30l water voor 4 a 5 planten). Al gaat dat verder prima. Met luchtstenen dan.

 

Eb en vloed kan natuurlijk ook. Dat is toch ook redelijk simpel te doen. Wil ik ook nog wel een keer proberen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De inlaat vd pomp wel afschermen met een sponsje of panty oid anders groeien de wortels erin, ze vinden die stroom heerlijk.

 

Wat je ook in de bak hangt, de wortels verzwelgen alles... zaak is om genoeg beroering te houden en daar is luchtstenen de slechste keuze want in een aquarium ok, in een bak vol met zouten en zuren doen ze het niet zo goed.

 

Diffuser die ik bedoel is geen venturi, herrie schoppers die venturis, al levert Googlen al snel die steen diffusers op die na 1 kweek uit elkaar vallen etc etc.

 

Nee, ipv luchtstenen deze dingen en dan een goede luchtpomp en die ophangen aan elastiek ipv neerzetten :showoff:

 

Voor een alleen recirculatie pomp bak moet je minimaal 60ltr hebben en zet je een plant of 2, 1 kan ook maarja 1 en er gaat iets niet goed.. euhm dus 2.

 

Ik had een Rubbermaid bak (2 in elkaar ivm bulging) en daar ging 60ltr in, 2 ICE plantjes in de op elkaar geplakte deksels bekleedt met radiator folie, een scrognetje op de deksel ipv op de wand ivm omhoog halen, 400W hamerslag met VSA en een 250W afzuigertje van Stork en mijn 90x90 kastje was in no time gevuld, mooiste kweekies ooit en dat was in 2004 toen als je DWC zei men je aankeek alsof je een NASA term uitkraamde in de GS of op een NL forum, daarom zat ik ook op Overgrow in de DWC corner, aarde van Plagron in combi met H&G lag me niet zo namelijk :punk:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die diffusers zijn een venturi. Luchtslangetje op een vernauwing in de wateruitstroom van de filterpomp.

 

Gebruik mijn luchtstenen al een tijdje. Na de kweek goed schoonmaken en desinfecteren en ze zijn haast weer als nieuw. Dat zijn dan wel van die micro-pore dingen. De goedkopen felblauwe rommel die ze standaard ook bij de luchtpomp aanleverden valllen inderdaad in no-time uit elkaar. Die wat meer grijs blauwe luchtstenen zijn gebakken en daardoor een stuk steviger.

 

Die rubber dingen lijken me inderdaad ook wel wat. Zou nog makkelijker schoon maken zijn, maar heb nou al stenen.

 

Denk dat het geluid van luchtpompen en stenen ook wel wat overdreven wordt. Ik ben bezig met een stealth opzet en als ik de luchtpomp ophang in een garderobe kast dan hoor je er buiten de kast echt niets van. Als de boel in een tentje staat hoor je inderdaad alles, maar als je gewoon een beetje geluiddichte wanden hebt dan hoor je dat soort minimale geluiden niet. Ik hoor alleen de afzuiger nog.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ene Venturi is toch echt de andere niet en een Venturi (pomp) is zeker geen Diffuser :fish:

 

Klik

 

Ik zei al, Venturi is een zwaar herrie makend pruttelend kloteding en je kunt dat 100x beter met een recirc en een slangetje net op/boven waterlijn doen :punk:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die diffuser IS een venturi. Zoek het maar op op wikipedia.

 

Weet niet wat die link naar die pomp er mee te maken zou hebben. Een venturi heeft geen bewegende onderdelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Link is naar een Venturi pomp zoals je ze bij de aquarium winkel terug vindt Wietefras.

 

Effect (waar jij naar Wikipediaat) beschrijving is heel anders dan feitelijke toepassing in bijvoorbeeld een aquarium (of DWC bak):

hoe krijg je dat water nu door die opening om een Venturi effect te krijgen...

 

Er staat een lijstje onder Venturi en 1 daarvan is een aspirator:

De air ejector of venturi pump is gelijk aan de steam ejector, maar gebruikt samengeperste lucht als basis.

 

Wil je een natuurlijk Venturi effect mag je wel ff goed op studeren dan hoe je dat gaat inregelen met communicerende vaten enzo, pomp is zoveel makkelijker toch :icecream:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je denkt dat het venturi effect iets te maken heeft met communicerende vaten dan moet je die pagina toch echt nog een keer doorlezen.

 

Het venturi effect is in dit geval dat het langstromende water een onderdruk creeert waardoor via het aangesloten luchtslangetje lucht mee wordt gezogen wat dan in het water terecht komt. Dat is precies hoe die diffuser van eheim werkt.

 

Er zijn ook zat plekken waar ze gewoon de juiste benaming bij dat onderdeel zetten:

http://www.waterzoo.co.uk/Eheim_Power_Diffuser_12mm-M770

 

Dat er ook venturi's zijn zo groot als een huis en aangedreven door een raketmotor is niet bijster relevant is het wel?

 

Venturi's maken door de bubbels net zoveel geluid als luchtstenen, maar je vervangt de luchtpomp door een waterpomp en een waterpomp maakt minder herrie dan een luchtpomp (feitelijk een compressor). Hoe zwaarder de waterpomp hoe meer bubbels en hoe meer herrie uiteraard.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zonder pomp hebbie er dus niks aan en communicerende vaten was aanduiding om stroming te kunnen maken zonder pomp, dubbel compartiment met overloop terug lijkt mij handiger trouwens nu ik er nog ff over denk ipv vaten..

 

ik werkte in mijn DWC grote bak tijd met een slangetje met T- stuk op waterlijn uitstromen mbv recirc pomp omdat dit (beroering oppervlakte) de meeste opname zuurstof gaf en ook de voeding in water goed gemengd.

 

Jouw opmerking deed me wat opzoeken, ik ga omdat ik nu betonnen vloeren heb over op met water spelen (scheelt stukken voor mij) en ik heb

deze set op het oog, ff kijken of het wil in een tent met de herrie vd pomp en anders weer terug naar hokje bouwen :yummy:

Er zit ook een Venturi in zag ik, niet echt nodig met die recirc maar vd extra bling bling staat het wel stoer, erg overdone: full recirc, recirc via de chiller, luchtstenen en dan nog een diffuser, blij dat ik wat DWC ervaring heb, die recirc is da bomb op zichzelf en alles netjes met vlotters.

Vindt die ciller en vat erachter wel kwl, aan alles is gedacht waar het op DWC aankomt en die pomp is tov van wat we kennen een beest (moet ook wel met 10cm pijp doorblazen). :icecream:

Drainen zonder gedoe is ook goud waard.

 

Hoor je al denken: dat maak ik voor nog geen kwart zelf (schrok zelf ook best wel, in catalogus staat prijs er niet bij)

waar haal je de bakken, hoe krijg je het blijvend waterdicht, een chiller en pomp kost je al €450 dus zoveel is het niet als je alles zo bekijkt en 34ltr emmers dus mooi veel volume

 

Ze hebben deze ook nog, stuk simpeler maar ook plug & play easy way

 

Al jaren geen verslag meer maar als de Alien er is nog wel 1 (moet me nu maar eens gaan bewijzen met mij wijze DWC gelul niet?) al wordt dat zoals laatste verslag een week tot week en ik ga echt niet alles uitleggen qua DWC dan, foto's spreken voor zich..

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb altijd gezegd dat de venturi op de uitstroom van de waterpomp gaat, maar een venturi heeft zelf geen bewegende onderdelen.

 

Je kunt overigens beter "floomen", want die bubbels van de venturi maken nog steeds een hoop geluid. Was een mooi artiel op de 420 magazine site van iemand die alle manieren met elkaar vergeleken had en eigenlijk nauwelijks verschil zag in de DO (dissolved oxygen)

 

Hij had luchtstenen, een venturi, een waterval, flooming en CapnStyle (water in de bak laten druppelen) vergeleken. Druppelen en waterval werkte wel "het beste", maar de DO kwam dan op 8,1mg/l ipv 8,0mg/l. Niet echt een significant verschil dus. Zou zelfs zeggen dat dat ruim binnen de nauwkeurigheid van zo'n meter valt.

 

Wat dat betreft kan je in een bak met water dus prima de luchtstenen vervangen door flooming, maar flooming zie ik dan weer niet werken in een bak vol met wortels. Druppelen zoals jij suggereerde of een waterval zou wel kunnen. Al vond ik persoonlijk het geklater van vallend water in mijn undercurrent system beter te horen dan de luchtstenen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

recirc pomp stukje slang en dan T-stukje erop, T-stukje op/net boven waterlijn, dat was mijn gouden oplossing ^_^

geen geklater, gekabbel of wat dan ook, ik sliep op meter of 2 vd omgebouwde kledingkast af.

 

Die test is op Overgrow al eerder gedaan, ze willen je doen geloven dat er een overtreffende trap is maar dat blijkt dus idd amper meetbaar te zijn en resultaat nihil, als je niet onder aandeel 80(%? belegen kennis) zit zit je goed.

Om al die extra DO levels te halen veel uit de kast halen (herrie maken), much about nothing letterlijk.

 

Luchtstenen hebben als groot nadeel dat ze overwoekerd raken, doet niets af aan aandeel DO op peil houden (alhoewel de pomp meer herrie gaat maken) maar wel aan oa de oplosbaarheid van de voeding en zuren in het water wat met oa flooming beter is.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus ik onthoud dat het zonder luchtstenen ook dank. Dank voor de tips. Nog wat verder inlezen en dan een hydro/led combinatie knutselen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eerste keer hydro, gewoon lekker eb/vloed doen:

 

- simpeler

- doeltreffender, dus gewoon een goede oogst onder al te veel kopzorgen

- geen gezeur over venturi's en whatnot om zuurstof (de basis als je naar de ontwikkeling van planten kijkt) bij de wortels te krijgen

- weinig onderhoud (vat op waarde zetten en 1x per week vervangen wat mij betreft)

- had ik die goede oogst al gemeld?

- en de liefhebber kan echt z'n gewas sturen

 

En als je dat dan in de vingers hebt en je hebt de lol in hydro en je snapt het ietwat, dan kan je altijd nog kijken of je die vloed bak weg laat.

 

succes!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

(coco)Slaps zijn tha bomb !! Das mijn tip ;)

Steenwol is ook super maar volgens mij weer net ff moeilijker !

Edited by wietbladeren

Share this post


Link to post
Share on other sites

(coco)Slaps zijn tha bomb !! Das mijn tip ;)

Steenwol is ook super maar volgens mij weer net ff moeilijker !

 

Slabs zijn inderdaad heerlijk om mee te werken maar het is niet moeilijker wel lekker makkelijk.

Als je de slabs op 80% nat houdt heb je top opbrengsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slabs zijn ook steenwol wielbladeren :innocent:

Niet lastiger om mee te werken dan kokos slabs, wel schoner en wat versta jij onder steenwol kweken dan?

pito of aanverwant?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slabs ga ik niet gebruiken, dan dien je druppelaars te hebben?

 

Voorkeur gaat atm uit naar simpel zelfbouw eb en vloeitafel.

 

Lekbak van 1 op 1 meter, voedingsvat eronder en aquariumpompje. Klaar.

 

Buiten eerste week ofzo, enkel langs onder water geven.

 

Zou met smartpots werken.

 

Nu blijven de enigste vragen nog, in een DR120 met 600 watt erboven;

- hoeveel planten/potten best in een SOG opstelling?

-twijfel nog tussen cocos en mapito ofzo;

- welke voeding is het best ?

 

Alvast bedankt voor de tips, ik hoop jullie binnenkort te verblijden met een leuk kweekverslagje :P .

Edited by Thanatos

Share this post


Link to post
Share on other sites

De setup:

 

DR120

600 Watt evsa, lamp, hamerslagkap

500 Kuub softbox en 320 actieve inblaas

 

1X1 m lekbak

Eheim 600 liter pomp voor eb en vloei

goedkoop eheim circulatiepompje

100 liter vat met deksel

 

4 curverboxen met mapito

Hypro A + B, worstelstimulator en spraymix

waterperoxide

ph en ec meter (incl alle vloeistoffen voor onderhoud en ijken)

 

Stekmateriaal: startblokken, propagator, clonegel

 

Juist iemand nog tips voor eventuele boosters en andere essentials?

Edited by Thanatos

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...