Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Cabis

400 Watt Led Diy

Recommended Posts

Regelmatig lees ik topics over LED kweek omdat ik zelf ook de stap vroeg of laat wilde maken.

De voordelen die ik hoofdzakelijk in LEDs zie is het beter energie gebruik en veel minder stralingswarmte op het gewas.

 

Toen ik dit topic van Wietefras las was ik aangenaam verrast en besloot ook maar eens een poging te wagen.

 

Dit topic gaat over het bouwen van een armatuur gebaseerd op de onderdelen uit het topic van Wietefras.

Óf het armatuur uiteindelijk succesvol zal zijn in al zijn facetten zal pas na verloop van tijd duidelijk worden, of eerder als er zaken misgaan.

 

Het engelse forum rollitup.org is voor mij onmisbaar geweest en heeft redelijk veel info over LEDs.

Daar heb ik wel de nodige uurtjes verbracht en veel van opgestoken.

 

LED's: 8x Cree CBX3070 AD 3000K

LED houders: 8x Ideal 50-2234C

Driver (Voeding): 2x Mean Well HLG-185H-C1400B

Koeling: ARCTIC Alpine 11 Plus CPU Cooler gemonteerd op een ALU frame.

Alu U (10x10x10x1000mm) en L (10x10x1000mm) profielen.

Zelftappers 3mm 0,8mm lang (zijn te lang maar had geen kortere voorhanden), 0,4mm zou beter zijn.

blindklinknagels (popnagels) 3mm

TIM (Koelpasta): 3,5 gram Arctic Silver 5

 

Omdat ik de lucht van de CPU fans niet rechtstreeks op het gewas wilde hebben leek montage van de fans op een plaat me wel wat. De lokale bouwmarkt heeft alu platen van 100x15cm en 1mm dik en ook alu U profielen om deze platen meer stijfheid te geven zodat ze het gewicht van de CPU cooler kunnen dragen. De U profielen zijn ook handig om draden in weg te werken en helpt het frame zelf ook mee aan de koeling.

 

Het armatuur gaat een 600W Gavita Pro vervangen die in een 120x120x200cm tent hangt. Die HPS hangt precies in het midden dus daar hoefde ik destijds niet over na te denken. Voor de verdeling van de LEDs is voor de volgende structuur gekozen.

gallery_17791_18451_260236.jpg

Het grijze vlak is de tent.

 

Eerst de maten overnemen op de aluplaat:

gallery_17791_18451_1438533.jpg

 

Schilderstape is redelijk doorzichtig en voorkomt wegglijden van de zaag:

gallery_17791_18451_15254.jpg

 

Zagen maar bij gebrek aan een lasercutter:

gallery_17791_18451_24385.jpg

 

gallery_17791_18451_36987.jpg

 

gallery_17791_18451_4225.jpg

 

Controle of de CPU Cooler door het gat past:

gallery_17791_18451_44815.jpg

 

Dan de U profielen vastpoppen:

gallery_17791_18451_56422.jpg

 

CPU Cooler vastpoppen:

gallery_17791_18451_523559.png

 

 

gallery_17791_18451_158278.png

 

Achterzijde:

gallery_17791_18451_369157.png

 

 

Tijd om de gaten in het koelblok voor te boren voor de zelftappers en daarnaa een tapper eringeschroefd en weer uitgeschroefd:

gallery_17791_18451_99373.jpg

 

 

LED in houder geplaatst en koelpasta aangebracht:

gallery_17791_18451_9340.jpg

 

Verdelen van de pasta met een plastik card:

gallery_17791_18451_37190.jpg

 

Plaatsen en lichtjes vastschroeven:

gallery_17791_18451_128766.jpg

 

Nog 7 te gaan:

gallery_17791_18451_34122.jpg

 

Een snelle test of de LED's het wel doen:

gallery_17791_18451_125941.jpg

 

Ik schrok wel even van de hoeveelheid licht die van de twee LED's afkwam. Daar kun je prima de krant bij lezen.

 

In deel twee zal ik verder ingaan op de aansluiting van de LEDs en komen de L profielen ter sprake.

 

Cabis.

  • Like 8

Share this post


Link to post
Share on other sites

Succes man. Ben benieuwd wat je er voor moois van gaat maken. Het ziet er al goed uit ieder geval.

 

Ben ook wel benieuwd of er genoeg licht vanaf komt voor 1,44m2.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tof verslag, ziet er goed uit!

Ik ben heel benieuwd hoe het jou gaat bevallen.

Het lijkt me ook wel wat met led te gaan kweken, enkel de prijs staat me nog een beetje tegen.

 

Wat was je in totaal kwijt aan onderdelen?

 

Ga je ook een kweekverslag bijhouden?

 

Succes!

Edited by bosrand

Share this post


Link to post
Share on other sites

Succes man :) ik vind de leds steeds interessanter worden haha

Edited by Dries_grower

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zie inderdaad ook steeds meer mensen die een led project starten.

Nog even en ik ben ook overtuigd.

 

In ieder geval veel succes gewenst cabis, het begin ziet er al prima uit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die schroefgaten gemaakt met de zelftappers lijken wel te resulteren in wat opstaande randjes? Krijg je daar geen problemen mee dat de led niet compleet vlak op het koelblok zit? De laag warmtegeledingspasta zou eigenlijk ook zo dun mogelijk moeten zijn en als de houder iets omhoog komt door die randjes dan warmen ze wellicht extra op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zie het al, straks hebben we watergekoelde diy led systemen :icecream:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Wietefras, theoretisch is het 1,44m2, maar de tent staat door het 'vacuum' ook wat naar binnen.

Als ik zie hoeveel licht er al van twee LED's afkomt.....dan moeten 8 toch wel voldoende zijn voor 5 plantjes toch? En anders bouwen we er gewoon een module bij.

 

Die schroefgaten zijn niet gemaakt met de tappers. Die heb ik eerst voorgeboord en daarna de tapper er een keer in- een uitgeschroefd. Daar komt de schroefdraad vandaan die je ziet. Ooit eens geprobeert om een echte schroefdraad te tappen maar dat was, voorzichtig uitgedrukt, geen succes. Wel heb ik met een vijl de boorgaten wat vlakker gemaakt. Ik moet nog meten met een IR thermometer die ik hier heb liggen, maar nadat de LEDs een paar minuten gebrand hadden kon ik maar heel weinig warmte voelen. Dat geeft hoop, maar meten is weten nietwaar. Die metingen komen zeker nog voorbij in dit verslag.

 

Ik zal er eerdaags eens een LED weer afschroeven en kijken of en hoe dat er op het koelblok uitziet.

 

@Bosrand, de prijs... ja da's de mindere zijde van LED's, maar als je dat afzet tegen de prijs, en vooral de 'kwalteit' die je in de shop betaald... Daarnaast is het één van de hobbies die ik heb en hobbies kosten nou eenmaal geld.

 

Maar om een antwoord op je vraag te geven, ongeveer 80,- per LED, alle onderdelen meegerekend. Dus Drivers(voeding), LED's, LED houders, CPU Coolers, Koelpasta, Snoer, Stekkers, SSR relais, U en L profielen, Alu platen, schroefjes, popnagels.

 

Daar komt dan straks nog wat klein spul bij zoals een paar arduino's en sensoren, maar dat spul haal ik altijd uit China voor een habbekrats.

 

Een echt kweekverslag zal er niet zo snel komen, zeker niet deze ronde. Ik loop iets achter op jouw SP's (ik heb 12-9 gezaaid) en sinds 22-9 staan ze 12/12 onder 600W HPS. Dat zag er gisteren zo uit:

gallery_17791_18489_3367.jpg

 

Ik doe dus niet echt aan voorgroeien. Zaaien en meteen 24/0 onder 2x55 t-neon en bij de 2e set bladeren 12/12 onder het zonnetje.

De bedoeling is wel dat de LED armatuur als het even lukt er nog dit weekend boven komt te hangen, maar dat zal wel weer een week later worden.

 

Op zich zou een verslag deze ronde wel leuk zijn, want én nieuw licht én SP's die ik voor het eerst kweek én een nieuwe manier van water geven (smartpots in autopots), dus ja, daar kan wel eens het een en ander gaan plaatsvinden :wtf2:

Meestal gaat het goed, slechts éénmaal heb ik een run afgebroken omdat er te veel herma's verschenen. Tegenwoordig heb ik een Koran in de tent liggen. Ik heb me laten vertellen dat dat enorm helpt tegen Herma's en tot op heden helpt dat :ph34r:

 

Maar ik dwaal af.

 

@Bruine vingers, nou het zou een stuk duidelijker kunnen worden want er is best wel veel over LEDs te vertellen, maar de kunst is wel dat zo te doen dat niet meteen iedereen afhaakt. Voor bijna ieder component in de Armatuur kun je een behoorlijke post vullen. Die overigens zeer leerzaam zou kunnen worden en van onschatbare waarde zou zijn voor dit forum :nerd

 

@Dries_grower, bedankt, ik ben ook erg benieuwd of het gaat bevallen die LED's. Ik heb er nu wel een stuk meer vertrouwen in dankzij Wietefras (blijkt hij straks een fantast te zijn :P)

 

@Grass-hopper, het ziet er allemaal wel goed, maar dat is nog geen garantie. Het is in ieder geval wel een start waar iets moois uit voort kan komen.

 

 

Cabis

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veel succes gewenst! Ik denk ook dat LED de toekomst heeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo dat was ff doorpakken, maar we hebben licht!

gallery_17791_18451_55745.jpg

 

De aansluiting van LEDs ziet er zo uit:

gallery_17791_18451_21277.jpg

 

Dat wil zeggen, zo gaat het eruit zien. Momenteel worden de LED Drivers nog geschakeld door een tijdklok en zijn de sensoren van de koeling wel gemonteerd, maar nog niet aangesloten:

gallery_17791_18451_18051.jpg

DS18B20 tegen de zijkanten van het koelblok gekit. Bewust niet aan de zijde waar de ventilator zit hoewel ik er wel over nadenk om ook aan de bovenzijde een paar sensoren te monteren om de lucht die uit de koeling geblazen wordt te kunnen meten.

 

5 Arctic fans in de achtergrond blazen de inkomende koude lucht uit de slang linksonder over de planten.

gallery_17791_18451_99483.jpg

Deze fans zijn uiterst stil en zorgen voor een licht zomerbriesje. De zwarte draden die links en rechts naar benden hangen zijn van de temperatuur sensoren.

 

gallery_17791_18451_31930.jpg

 

Stekker verbinding voor de LEDs. Krimpkous is naast tyraps altijd erg handig.

gallery_17791_18451_90976.jpg

 

 

 

Uiteraard ging er nog wel wat aan vooraf voordat alles hing. Het frame van het armatuur moest verstevigd worden en er moesten gaatjes geboord worden voor de draden. Gevolgd door soldeer en krimpkous werk. Ik soldeer draden altijd aan elkaar en verstevig ze weer met krimpkous:

 

gallery_17791_18451_52954.jpg

 

gallery_17791_18451_33395.jpg

 

gallery_17791_18451_43067.jpg

 

gallery_17791_18451_40772.jpg

 

gallery_17791_18451_9027.jpg

 

Daarna overal stekkertjes aan monteren, voor de zekerheid nog 2x alles nagelopen of de plus/min correct waren aangesloten.

 

Toen testen. De armatuur een paar uur laten draaien en met enige regelmaat de temperatuur gemeten met een infrarood metertje. De LED zelf werd ongeveer een graad of 50/60, het koelblok bleef op +/- 30 graden steken.

 

Achteraf misschien toch niet zo'n slecht idee geweest om de uitblaas opening van de koelvinnen dwars te monteren en niet in een treintje. De warme lucht wordt duidelijk voelbaar weggeblazen, naar de zijkant. Wat zou een goede PAR en FLIR meter toch handig zijn. Helaas ook onbetaalbaar.

 

En dan de eerste meetresultaten. Daar wordt Cabis heel vrolijk van :)

Onder de HPS was het verschil tussen inlet- en planttop temperatuur ongeveer 10 graden, nu is dat teruggebracht tot iets meer dan 4 graden en de lamp hangt ook nog eens op 20cm ipv 60 onder HPS.

 

Onder HPS knalde de RLV naar beneden als het licht aanging. Dat zat dan meestal rond de 34. Dat is erg laag, maar kreeg dat niet echt omhoog. Nu onder LED is dat 43.

 

De LED drivers worden wel redelijk warm. Zo rond de 50 graden. Daar gaat straks ook een PC fan tegenaan blazen.

 

We zijn dus echt van start met LED. Ik kan het zelf nog nauwelijks geloven.

 

Nu nog kijken hoe de dames het vinden dat studiolicht.

 

 

Cabis.

  • Like 7

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi hoor, niks op aan te merken!

Ben benieuwd of je dezelfde opbrengst gaat behalen tov je gavita setup.

 

Succes in ieder geval!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gram per watt zal wel hoger zijn net zoals bij wietefras

Edited by Dries_grower

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, de g/W zal geheid hoger uitkomen dan bij de HPS, maar ik ben ook wel benieuwd of 400W aan CXB3070 COBs genoeg licht geeft voor een oppervlak van 1,44m2 (ik had hem hangen op 1m2). Op zich geeft een groter oppervlak eerder een nog hogere g/W ratio, maar wellicht wat minder compact.

 

Al zijn heeft Cabis de AD efficiency bin cobs en ik heb nog de "oude" AB. Die AD's geven toch ook weer 6% meer licht.

 

Het mooie met leds is wel dat je er ook een wat zwaardere voeding op kan zetten en dan haal je uit hetzelfde armatuur nog een stuk meer licht. Zij het wel ietsje minder efficient. Of de boel wat verbouwen en dan wat extra leds erbij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iedereen bedankt voor de complimenten! Niet een project om weekelijks te doen want het is toch best wel een hoop werk en ook nog niet af.

Temperatuur sensoren, waarvan ik er één niet helemaal goed vastgekit heb en het schakelen via de Solid State Relais (SSR) worden deze week aangesloten op een arduino.

 

Met de arduino en een Real time Clock module zullen de LEDs dan worden in- en uitgechakeld. Bij een te hoge temperatuur van één of meerdere sensoren zullen de LEDs ook worden uitgeschakeld. De arduino sluit ik op dezelfde voeding aan als waar de fans op draaien (5V).

 

Dat is normaal gesproken niet handig omdat als de voeding van de fans uitvalt en dus ook de arduino die de temp moet monitoren, de LED's gewoon blijven branden. Wat er precies gebeurt als ze te warm worden weet ik niet, maar wil dat eigenlijk ook niet testen.

 

De arduino echter schakelt de SSR alleen als er spanning is. Als de arduino dus spanningsloos komt te staan dan staat de SSR ook uit en daarmee de LEDs.

 

Op het LED frame is ruimte zat voor een arduino met sensoren en de 5V is voorhanden. Ook handig voor een webcam zo'n frame.

En een hoop minder draden ook. Dat was op de Gavita niet mogelijk geweest, hoewel ik daar destijds wel een ultrasoon plant afstands sensor op had gemonteerd.

 

De aansturing via de arduino zal ook onderdeel van deze DIY worden omdat dit toch wel een belangrijk onderdeel vormt, namelijk bescherming van de kostbare LED's.

 

De dames lijken het wel wat te vinden dat nieuwe zonnetje:

gallery_17791_18451_543171.jpg

 

gallery_17791_18451_121696.jpg

 

@scirocco, daar ben ik ook wel benieuwd naar, maar het zal niet zo worden als bij Wietefras. Ik doe niet echt aan groei dus komt de tent nooit vol. Het blijven overzichtelijke planten in plaats van een oerwoud en ik zet er nooit meer dan een stuk of 5. Maar ik kan natuurlijk wel het verschil zien straks t.o.v. wat het was (0,5/Watt).

 

@Dries_grower, ik heb geen 600W genomen omdat deze 8*100Watt LEDs op 50% = 400 Watt ongeveer dezelfde hoeveelheid voor de plant bruikbaar licht oplevert. Theoretich is dus 800Watt voorhanden, alleen de voeding beperkt het tot 400Watt.

 

Het volledige benutten van het maximale vermogen van de LED verkort wel de levensduur en is minder efficient in het verbuik. Het kost je dan meer geld per opgebrachte PAR (lumens waar de plant wat aanheeft).

 

@Wietefras, zoals ik hierboven al schreef benut ik het volledige oppervlakte van de tent niet. Toch levert dat mij voldoende 'verse' rookwaar op. Ja als ik met 400W ga rekenen straks dan zal dat ongetwijfeld meer zijn. Maar in mijn geval kijk ik alleen naar de opbrengst. Is die gelijk aan die van 600W HPS dan scheelt me dat 200W/uur. Is die meer dan kan ik wellicht met minder planten af.

 

Ik ben overigens nog wel op zoek naar info over hoe snel/vaak je de COBS mag/kunt schakelen, het idee om ze niet allemaal tegelijk aan maar heel snel achter elkaar aan/uit te schakelen blijft spoken. Tenslotte bedriegen we onze planten ook onder kunstlicht.

 

Cabis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zijn gewoon leds. Alleen dan een hele boel samen in een behuizing. Wat ik ervan begreep kost alleen het branden van de led levensduur. Hoe heter hoe sneller dat gaat.

 

Heel snel schakelen is juist iets wat bij leds vrij gebruikelijk is. Alleen oversteken ze de dan doorgaans juist wel wat, want anders branden ze op het oog al zwakker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt de spectrale verdeling van het licht opzoeken in de datasheets om te zien of het licht goed is. Simpel gezegd, voor bloei en vruchtzetting gebruik je warm wit licht. Of het nou TL, led of HPS is.

 

Dat is ook een beetje het probleem met die Plasma lampen. Die geven wel heel mooi licht, maar te blauw voor de bloei

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier een voorbeeld van het spectrum van een Gavita ProLine 600w 400v HPS EL Lamp en een Cree CXB3070:

gallery_17791_18451_55667.png

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben toch maar een kweekverslag gestart voor de eerste LED kweek onder deze armatuur.

 

Laatste onderdeel dat jullie nog tegoed hebben is de aansturing van de LEDs en temperatuur sensoren met een arduino pro mini,

De SSR wordt op een vooraf gegeven tijdstip ingeschakeld en op een ander vooraf gegeven tijdstip weer uitgechakeld.

 

Als de temperatuur van één van de temperatuursensoren hoger of gelijk is aan een vooraf insgestelde waarde dan zal de SSR worden uitgeschakeld. Als de temperatuur zich weer hersteld zal de SSR weer worden ingeschakeld.

 

Let op, hoewel je deze schakeling ook zou kunnen gebruiken om een HPS aan te sturen, dien je het e.e.a. in de code aan te passen.

Voor LEDS is snel in- en uitschakelen geen probleem, voor een HPS niet echt gezond. Voor HPS zal dus een extra pauze moeten worden ingelast voordat de HPS weer mag worden ingeschakeld via de SSR.

 

Ook is het verstandig om een schakeling eerst een paar dagen te testen alvorens het echt toe te passen. Het voorkomt onaangename verrassingen.

 

De tijdstippen en waarden voor de alarmtemperatuur staan in code onderaan deze post.

 

Voor de aansluiting van de ledDriver aan de SSR zie eerdere post. Gebruik bij voorkeur een 5V voeding hoewel je via de RAW poort 12V kunt aanbieden. De arduino zal dan wel warmer worden.

 

De onderdelen zijn goedkoop te verkrijgen via bv. aliexpress.com, in totaal ongeveer 4 euro, SSR niet meegerekend. Let bij de aanschaf van een SSR ook op de inrush waarde!

 

Arduino Pro Mini: 1,50

DS18B20 sensor: 1,00

RTC DS3231: 1,00

Weerstand: 0,10

 

De aansluiting van de componenten

 

gallery_17791_18451_31117.jpg

 

 

 

De bijbehorende code

 

/*
Controller for switching a Solid State Relays
Temperature monitoring and SSR switch off at high temperatures
*/

#include <DS3232RTC.h> // http://github.com/JChristensen/DS3232RTC
#include "Time.h"
#define DS3231_I2C_ADDRESS 0x68

#include "Wire.h"
#include <OneWire.h>

#include <DallasTemperature.h> // https://github.com/milesburton/Arduino-Temperature-Control-Library
#define DS18B20_BUS 17 // A3 Arduino Pin the DS18B20's are connected to
#define TEMPERATURE_PRECISION 9

// Number of connected DS18B20 sensors
#define MAX_DS18B20_SENSORS 8

// SSR
#define SSR_PIN		13 // Pin connection to positive input SSR
#define SSR_SWITCH_OFF_TEMP	 50 // Degrees Celsius to switch off the LED Driver

#define TEMPERATURE_CHECK_INTERVAL 5000 // Interval in ms between Temperature Check

#define SSR_ON  1200 // Minutes the SSR should be switched ON 1200 = 20:00 (20hour x 60minutes = 1200)
#define SSR_OFF  480 // and OFF 480 = 08:00 (8hour * 60minutes = 480)

// Define functions
int readDallas(void);
void setRTCclock(void);
void digitalClockDisplay(void);
void printDigits(int);

void setup()
{
pinMode(SSR_PIN, OUTPUT);  // SSRpin to Output
digitalWrite(SSR_PIN, LOW);  // SSRpin to 0V, SSR is OFF
Wire.begin();

Serial.begin(115200);
Serial.println("LEDdriver Temperature Controller");

// If needed, set the initial time, see
//setRTCclock();
setSyncProvider(RTC.get);   // the function to get the time from the RTC
 
if(timeStatus() != timeSet)
  Serial.println("Unable to sync with the RTC");
else
  Serial.println("RTC has set the system time");

} // setup
void loop() {
static unsigned long sensorCheckInterval = 1; // Sensor measure interval timer
int currentMinutes;

if (sensorCheckInterval == 0) sensorCheckInterval = millis(); // Initialize timer for Check interval

if (millis() > sensorCheckInterval + TEMPERATURE_CHECK_INTERVAL) {

 // Timer expired, do the checking

 currentMinutes = hour() * 60 + minute(); // get the current number of minutes

 // Find out if SSR should be ON or OFF
 boolean driverSTATE =  ((SSR_ON < SSR_OFF &&  currentMinutes >= SSR_ON && currentMinutes < SSR_OFF)
	|| (SSR_ON > SSR_OFF && (currentMinutes >= SSR_ON || currentMinutes < SSR_OFF)));

 digitalClockDisplay();
 // Check for Temperature Alarm
 boolean temperature_Alarm = ( readDallas() >= SSR_SWITCH_OFF_TEMP);
 if (driverSTATE) {
  // SSR should be ON
 
  if (temperature_Alarm) {
// Temperature Alarm, switch OFF SSR
digitalWrite(SSR_PIN, LOW);
  } else {
// If SSR is not switched ON, switch it ON
if (digitalRead(SSR_PIN) == LOW) digitalWrite(SSR_PIN, HIGH);
  }
 
 } else {
  // SSR should be OFF, switch it OFF if the SSR isON
  if (digitalRead(SSR_PIN) == HIGH) digitalWrite(SSR_PIN, LOW);
 }

 Serial.print("  TEMP->");
 if (temperature_Alarm) Serial.print("ALARM");
 else Serial.print("OK");

 Serial.print(", SSR State->");
 if (digitalRead(SSR_PIN) == LOW)
Serial.println("OFF");
 else
Serial.println("ON");

 sensorCheckInterval = 0; // Reset timer
}
} // loop
int readDallas ()
{
int highestTemp = 0; // Keeps track of the highest temp from all DS18B20's returned
OneWire	oneWire(DS18B20_BUS);
DallasTemperature ds18b20(&oneWire);
DeviceAddress  ds18b20Addr;
uint8_t	foundSensors;
ds18b20.begin();
foundSensors = ds18b20.getDeviceCount();

for (int ii=0;ii<foundSensors; ii++) {

 if (!ds18b20.getAddress(ds18b20Addr, ii)) {
  Serial.print("Unable to find address for Device ");
  Serial.println(ii);
 } else {
  ds18b20.setResolution(ds18b20Addr, TEMPERATURE_PRECISION);
  ds18b20.requestTemperatures();
  float sensorTemperature = ds18b20.getTempC(ds18b20Addr);
  if (sensorTemperature != DEVICE_DISCONNECTED_C) {
Serial.print(sensorTemperature);
Serial.print(", ");
highestTemp = (sensorTemperature > highestTemp) ? sensorTemperature : highestTemp;
  }
 }

} // for

return highestTemp;
} // readDallas()

void setRTCclock() {

tmElements_t tm;
time_t t;

tm.Year  = CalendarYrToTm(2015);
tm.Month = 10;
tm.Day  = 17;
tm.Hour  = 17;
tm.Minute =  9;
tm.Second =  0;

t   = makeTime(tm);
RTC.set(t);		//use the time_t value to ensure correct weekday is set
setTime(t);
}
void digitalClockDisplay(void)
{
// digital clock display of the time
Serial.print(hour());
printDigits(minute());
printDigits(second());
Serial.print(' ');
Serial.print(day());
Serial.print(' ');
Serial.print(month());
Serial.print(' ');
Serial.print(year());
Serial.print("  ");
}
void printDigits(int digits)
{
// utility function for digital clock display: prints preceding colon and leading 0
Serial.print(':');
if(digits < 10)
Serial.print('0');
Serial.print(digits);
}

 

 

 

Cabis

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...