Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Torvald

Legaal Kweken

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Graag zou ik met jullie praten over legaal wiet kweken. Wat verstaan wij eronder en wat verschilt dat met de huidige wetgeving? Zover ik weet, zijn 5 plantjes toegestaan, voor eigen gebruik. Verder wordt nog gekeken naar de mate van professionaliteit, lampen, afzuiging, voeding, bestrijding etc. Daar valt meestal het oordeel over de legaliteit. Maar als we nou niet de letter van de wet nemen, maar de intentie (alleen kweek voor eigen gebruik), wat zijn dan goede maatstaven? Voor mezelf heb ik het zo bedacht, alleen kweken voor eigen gebruik wat zich vertaald in slechts 2 plantjes op een beperkte oppervlakte van 0,3 m2. Als lichtbron, 250W spaarlampen en verder een kleine ventilator met filter tegen de geur. Alles nagenoeg te koop bij de locale bouwmarkt. Is er hier iemand die denkt dat je met een dergelijke opstelling aan kunt tonen dat je voor eigen gebruik kweekt? Zo nee, wat zou je dan nog meer kunnen doen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veel mensen denken dat vijf plantjes mag, maar dat is helemaal niet zo. Hier in Nederland is hennepteelt verboden maar als je er vier of vijf hebt word je niet vervolgd. Doch kan het best gebeuren dat je in de praktijk met een lampje al voor het recht gedaagd wordt als je bijvoorbeeld een huis huurt.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aan dat woord gedoogd of gedoog beleid heb je echt helemaal niks als ze Voorne deur staan ze pakken alles van je af spullen en plantjes al zijn het er maar 3.dus het is gewoon illigaal...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met max 5 plantjes en een simpele installatie zijn de gevolgen iig niet zo zwaar als met 100 planten en een complete professionele setup met opti, co2, voedingscomputer en automatische bewatering enzovoort...

 

Wat ik zo her en der lees ben je met een paar plantjes wel je spullen kwijt als de petten komen, maar wordt je verder niet vervolgd. Hangt ook wel een beetje af van de locale politie/overheid wat de exacte maatregelen zijn.

Zodra je de stroom gaat pakken voor de meter en een grote installatie erachter hangt krijg je zoinzo problemen met justitie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik zo her en der lees ben je met een paar plantjes wel je spullen kwijt als de petten komen, maar wordt je verder niet vervolgd.

Ja zo gaat het in de praktijk, maar als je een huis huurt kan je Woonbedrijf het contract opzeggen afhankelijk van de huurvoorwaarden en dan sta je op straat. Het bedrijf waar ik bij huur hanteert een zero tolerance beleid. Al word ik gepakt met 1 plant, dan sta ik onmiddellijk op straat. Dat kan je dan aanvechten en met een milde rechter mag je blijven, maar al dat gedoe met rechtszaken, wie heeft daar nou zin in?

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even weg en al zoveel reacties, bedankt.

 

Het probleem met de eigenaar als je huurt, kan ik me nog goed voorstellen, maar ik denk niet dat de politie dat als criterium meeneemt.

 

En ik begrijp dat de plantjes verboden zijn, maar niet vervolgd wordt als je 5 of minder plantjes hebt. Ik heb de info van de rijksoverheid nagelezen, en dan valt op dat je naast de max. 5 plantjes ook max. 5 gram wiet mag hebben. Dat is ook alweer zo krom als wat, want wat heb je aan een 5 plantjes, als je niet mag oogsten en bewaren voor jezelf?

 

Goed, maar alcohol is ook een harddrug en je mag thuis ook alchol, wijn bier, ernzo maken. Nu heeft de overheid bedacht dat alcohol, "soft gebruikt" wordt en de softdrugs dus "hard gebruikt". Blijkbaar hebben sofdruggebruikers geen zelfcontrole en doet de overheid dat voor ons.

 

Ok, dat was even stukje frustratie. In ieder geval is de politie niet actief op jacht op de kleine eigen gebruik teler, maar juist op de grote telers, degene die wiet verhandelen vooral. Ik ben blij dat dit onderscheid er is.

 

Wat ik graag zou willen zien dat het ook maatschappelijk geaccepteerd wordt, dat mensen hun eigen wietplantje kweken en niet zoals nu doemscenario's krijgen voorgeschoteld zoals brand, illegaal aftappen stroom, criminaliteit, maar dat het ook anders kan.

 

Misschien is het omdat ik stoned ben, maar ik krijg toch een idee. Van de week las ik over wietwijn!!! Is dat niet de oplossing?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 plantjes is per definitie al niet voor de commerciële verkoop.

 

Als jij resoluut alleen voor eigen gebruik wil telen en er verder geen sporen zijn van commerciële verkoop in de vorm van dealen bijvoorbeeld dan kunnen ze jou dit ook nooit aanrekenen zonder bewijs. En zo te horen is er dus geen enkel bewijs tegen jou om je daar over druk te maken.

 

Zorg dan ook dat je niet te veel losse wietzakjes thuis hebt liggen of ander bewijsmateriaal die het tegendeel bewijzen.

 

Daarnaast doorzoekt de politie nooit je gehele huis bij een huiszoekingsbevel, ze doorzoeken de meest voor de hand liggende plaatsen en hebben echt niet alle tijd om elk hoekje te bekijken. Zorg ook dat wanneer je meer dan de toegestane hoeveelheid van 30 gram hebt dat je deze opdeelt over verschillende plekken.

 

Er moet ook geen aanleiding zijn om je aan te houden als er geen signalen zijn die wijzen op illegale activiteiten. En met 2 plantjes en spaarlampen zijn die er ook niet. De woningbouw kan daar echter een andere mening over hebben wanneer ze hier van op de hoogte zijn.

 

Je mag 30 gram in huis hebben en 5 gram op zak als je over straat loopt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 plantjes is per definitie al niet voor de commerciële verkoop...

 

...Je mag 30 gram in huis hebben en 5 gram op zak als je over straat loopt.

eerlijk gezegd liggen de zakjes nu ook overal, de coffeeshop is heel blij met mij, maar kadotjes ho maar. ;) En idd, mijn meeste voorzorgsmaatregelen neem ik voor mijn buren. Ik maak me er niet heel erg druk om, maar vind het erg vervelend toch iets stiekem te moeten doen. Je zit toch een beetje in een verdomhoekje. Dat van die 30 gram wist ik niet en zal zo even zoeken, bedankt.

Je zegt 2 plantjes is per definitie niet commercieel. Waar ik graag naartoe wil is die definitie en ben blij dat je daar een eerste aanzet voor hebt gegeven. Misschien kunnen we een lijstje maken met punten wat maakt dat iets per definitie geen commerciële kweek is.

 

1. Maximaal 2 plantjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het probleem is dat de lokale overheid niet overal hetzelfde beleid voert... bv in Alkmaar heeft gepakt worden met wiet een heel andere consequentie als in Schagen ondanks dat die 2 plaatsen vlak bij elkaar liggen...

Als je huurt bij een woningbouwvereniging hier in de buurt vlieg je er zoinzo uit... of je nu een stekje of 2000 planten indoor hebt staan maakt ze niet uit!

Share this post


Link to post
Share on other sites

De beschrijving van dit forum levert misschien een goede tweede punt op; "Een micro hokje heeft TL/PL/T5/Spaarlamp/LED/kaarslicht of een HPS/MH lamp tot en met 250W".

 

Misschien nog iets te ruim om per defintie geen commerciële kweker te zijn. 1. Max. 2 plantjes. 2. TL/PL/T5/Spaarlamp/kaarslicht t/m 250W?

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

heb hier es gelezen dat een rechter een 250 watter hps en/of een 400 watter hps op 1 grote hoop gooit .

400 grammetjes 6 x per jaar x 7,50 euries =18000 per jaar

we hebben hier te maken met een profi edeleachtbare !!

tuurlijk bromsnor tuurlijk !!

 

ggm :likken:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier heb je nog wat info

 

http://www.wietteler...t-is-strafbaar/

 

Maar ik denk dat het vrij simpel is, als alle sporen erop wijzen dat de teelt voor eigen gebruik is zal dat ook je verweer zijn in het uiterste geval.

Je zal ook niet terecht staan met 2 plantjes, wordt gewoon in beslag genomen Kans acht ik 99% dat je niet terecht zal staan.

 

Mocht je onverhoopt om de een of andere reden wel vervolgd worden, dan is je verweer dat je een blower bent die heeft uitgerekend dat zelf kweken op de langere termijn veel kosten bespaard. Maar het is zeer onwaarschijnlijk dat je ooit terecht zou moeten staan voor 2 plantjes omdat er ook gegronde redenen moeten zijn die er op wijzen dat je kweekt voor de verkoop, als die bewijzen er domweg niet zijn zullen ze je je daar ook nooit voor hoeven verantwoorden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

en dan mag je ook blijven wonen ?

 

ggm :likken:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat snap ik, maar zo'n tabel als in je link, is wel handig, maar veel te beperkt. Volgens die tabel ben je als je met je gietertje je plantjes in de tuin of balkon water geeft, niet professioneel. Lijkt mij nogal kort door de bocht en daar zou ik graag iets aan verbeteren. Ik heb nu bv het licht aan, 2700k spaarlamp en er staat een kamerplant naast me. Ben ik dan volgens die tabel nu een professionele kamerplanten kweker? Onzin natuurlijk, en dat wil ik graag verbeteren. Wellicht dat de politie mee leest en zo ook meer inzicht krijgt in wat wel en niet als commerciele kweek gezien kan worden. Noem het voortschrijdend inzicht.

professioneel-telen.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

en dan mag je ook blijven wonen ?

 

ggm :likken:

als jij iets huurt en je doet iets wat niet mag, dan heb je probleem met de verhuurder. Dan moet je maar kopen.
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

In de praktijk kan het zijn dat je de dans ontspringt als je maar twee plantjes hebt, zoals blijkt uit deze rechtszaak uit 2012 van een kweker die Woonfriesland er uit wilde zetten voor het hebben van twee plantjes!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hij had 2 lampen en dan maar 2 plantjes?

Als ik dat verslag zo lees rammelt dat ook van alle kanten.

Halve kilo in huis, op de zolder hangt nog meer te drogen en en was blijkbaar ook al wat verkocht

En dat allemaal van 2 plantjes?

Knap hoor.

Maar uiteraard wel tof dat hij er mee weg is gekomen wat betreft die uitzetting.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hahah ja dat verhaal klinkt wel erg vaag. Kan je nagaan waar je mee weg kan komen. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

In de praktijk kan het zijn dat je de dans ontspringt als je maar twee plantjes hebt, zoals blijkt uit deze rechtszaak uit 2012 van een kweker die Woonfriesland er uit wilde zetten voor het hebben van twee plantjes!

mooie, geeft goed weer wat de rechter als kleine kweek ziet, ondanks dat een hele slaapkamer ervoor was ingericht. Woonfriesland heeft de fout gemaakt alleen voor het kweken te gaan, terwijl er ook gedeald werd aan de deur. Lijkt mij reden tot uitzetting. ps fijn te lezen dat de politie alleen de wiet en planten meenam. Dacht dat ze lampen en afzuiging ook meenamen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dealen aan de deur lijkt mij ook een verwijtbare handeling. Het recht zit vreemd in elkaar kennelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De uitspraak is duidelijk, de huurder is dan wel tekort gekomen in het nakomen van de voorwaarden waarbij hij een huurovereenkomst is aangegaan, maar de rechter gaat er niet mee akkoord dat de huurovereenkomst ontbonden moet worden. Ook in deze casus dus waarbij de woningbouw je voor de rechter daagt zal de rechter er niet in mee gaan. Soms komen zelfs mensen mee weg die de gedoogregels overtreden en meerdere planten hebben. En er toch mogen blijven wonen.

 

Net als een bloemenkas

De - kennelijk ruimdenkende - kantonrechter Eindhoven 26 augustus 2004 oordeelde dat een verhuurder moet bewijzen dat er daadwerkelijk sprake is van gevaar, overlast of kans op schade, anders mag de huurder niet worden uitgezet. Deze rechter vond dat "een hennepkwekerij die volgens de regels van de kunst is ingericht niet gevaarlijk is, geen overlast bezorgt en geen relevante schade veroorzaakt, evenmin als een bloemenkas dat bijvoorbeeld doet." En het enkele feit dat wiet kweken volgens het strafrecht illegaal is, wil nog niet zeggen dat de huurder civielrechtelijk wanprestatie pleegt.

 

Toch zou ik het er niet op wagen aangezien de meeste rechters toch anders oordelen.

 

Het hangt dus in sterke mate van je verweer af, je persoonlijke casus, de omvang en ook hangt het in bepaalde mate van de rechter zelf af.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onderdeel van mijn verweer zou kunnen zijn dat ik de regels op het wietforum heb gevolgd om per defintie niet als commerciële kweker gezien te worden. Dit forum wordt andersom ook door de politie gebruikt, dus lijkt me legitieme reden.

1. max. twee plantjes (zie http://www.wietforum.nl/topic/118200-legaal-kweken/page__view__findpost__p__1385728)

 

2. Tl/PL/T5/Spaarlamp/kaarslicht t/m 250W

 

3. alleen voor eigen gebruik (geen handel, verdeling, verspreiding, etc.)

 

4. Maximale inhoud van de pot?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zet er maar wat neer natuurlijk en hoop dat jullie het oppakken en wat toevoegen of aanpassen. Die kaars lijkt me wel wat brandgevaarlijk.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...