Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
atmosphere

OSMOSE

Recommended Posts

Wel eens een volop groeiende/bloeiende plant omgekapt en gezien dat er nog water blijft lopen uit het afgekapte stukje stam dat nog in de grond zit ? vast wel . Hieuit blijkt dat er nog een energie bron is die het water vanuit de wortels omhoog pompt. Het proces dat hiervoor verantwoordelijk is heet osmose,en levert energie.

Men is op grote schaal ook bezig met het winnen van schone energie op basis van osmose. de hiervoor nodige membraan filters zijn echter nog te duur om het op grote schaal toe te passen.

 

Wanneer we osmose een beetje snappen helpt dat om onze planten beter te begrijpen. Het verschil tussen de concentratie(EC) van 2 zoutoplossingen die zijn gescheiden door een speciale wand ,zorgt voor de worteldruk. Dus wanneer de EC van het water in de plant lager is dan de EC in het medium gaat er een sapstroom plaatsvinden vanuit het medium de plant in .

 

Transport van voedingszouten bij planten kan plaatsvinden door een aantal verschillende dingen: osmose, actief transport, capilaire werking, zwaartekracht en zuigkracht. Transport vindt plaats van de wortels naar de stengels en bladeren (opwaartse stroom) en van de bladeren naar de stengels en wortels (neerwaartse stroom).

 

worteldruk:

 

In een vochtig omgeving vindt vrijwel geen verdamping van water in de bladeren plaats. Er onstaat dan geen zuigkracht vanuit de bladeren. In dit geval zorgt worteldruk voor de opwaardse stroom.

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kzal hier wat wetenschappelijk op in gaan, wat je vertelt gaat in de goede richting maar is niet volledig correct

 

Where to begin? :D ppffoew kben stoned, ff cursus pakke...

 

Water uit de rhizosfeer kan worden opgenomen door de wortels doordat de plantencellen meer osmotisch actieve stoffen bevatten dan de grond. Eens in de wortel gaat het water zich bewegen in de richting van het geleidingsweefsel (xyleem), dat in het centrum van de wortel ligt. Op zijn weg komt het een bariere tegen, de endodermis die ervoor zorgt dat het water enkel naar het centrum toe kan stromen, en niet terug.

Nu, met het water stromen ook nutrienten mee, sommige zijn osmotisch actief. Deze zorgen er voor dat het transport (osmose) steeds kan blijven doorgaan, alhoewel dat er een grote druk tegen omotisch bewegende saptroom ontstaat (osmose is afhankelijk een drukgradient, concentratiegradient en een gravitatiegrandient, de laatste is meestal verwaarloosbaar). Deze grote druk is ook voelbaar in het xyleem. Het is de worteldruk en deze veroorzaakt een opstuwen van het celsap. Maar dit is niet de oorzaak van het omhoog bewegen van de sapstroom in het xyleem. In de lente wel, maar dit komt omdat er nog geen bladeren zijn. Bladeren zijn essentieel voor de sapbeweging.

 

De bladeren verdampen water, onder een relatieve vochtigheid van 100% of lager zal de verdamping zeker doorgaan. Door deze verdamping trekt het water weg uit de luchtruimtes (intercellulairen) in de bladeren, in de kleinsten ruimtes ontaan menisci (dit is het fenomeem waardoor water aan vreemde stoffen blijft kleven, en waardoor water in proefbuisjes hol staat). De menisci zorgen sterke trekspanning, die in negatieve druk veroorzaakt. De bladeren oefenen een sterke zuigkracht uit op het xyleem, deze zuigkracht is verantwoordelijk voor de opstijging van water. Ge ziet dat hier bijna geen, door de plant gemaakte, energie voor nodig is.

 

Osmose levert niet in de strikte zin energie, het zorgt voor een verplaatsing van stoffen. En dit proces kan aangewend worden om energie aan te maken.

 

Het transport in het floeem, de neerwaartse stroom die hoofdzakelijk stoffen vervoert die de plant zelf aanmaakt, is nog iets ingewikkelder daar het geen gebruikt kan maken van de bladeren. Kzal het later eens uitleggen, als ik minder stoned ben :) en sorry voor de schrijffouten :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe kan de verdamping doorgaan bij een luchtvochtigheid van 100 % ? de lucht is dan verzadigd ,er kan geen water meer bij ,verdamping is dus onmogelijk.

 

Adhesi heeft toch alles te maken met menisci,trouwens ?

 

Osmose is wel verantwoordelijk voor het doorstromen van de sapstroom als je de plant omhakt ,want dan verdampt er geen water meer omdat er geen enkel blad meer over is .

Osmose kost de plant ook geen energie net als de sapstroom die door verdamping (samen met de cappilaire werking) ontstaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kzal beginnen met de onderste opmerking.

 

Osmose is een zeer algemeen basisbegrip, het is een transport verschijnsel van buiten de cel naar binnen. Het transport in een plant is veel ingewikkelder dan dit proces, vandaard at ik de term osmose liever niet gebruik, atmo. Omdat ik weet dat het niet 100% correct is. Beter spreek je over diffusie (bij osmose is er altijd een semi-permeabele wand nodig, bij diffusie niet). Het water diffuseert in de wortel van de rand naar het centrum. Eens binnen de hypodermis kan het niet terugstromen. Hierdoor wordt een hoge druk in het centrum en in het xyleem opgebouwd, de worteldruk. Deze is verantwoordelijk voor het opstuwende water als je de stengel afkapt (als je wilt qoute ik mijn cursus even, maar dan moet ik even nog wat andere termen zoals water, druk, en osmotische potentiaal definieren, en dit is niet zo makkelijk te begrijpen, no offence :verrygood

 

Idd, adhesie heeft alles te maken met menisci, kwas te stoned om op de term te komen.

 

Kheb mijn cursus nog eens goed bezien en je hebt gelijk, bij LV100% kan de verdamping niet doorgaan, maar bij iets minder dan deze 100 zal de verdamping al heel hevig op gang getrokken worden (de waterpotentiaal bij 100% is 0MPa maar daalt zeer sterk bij dalende LV, wat dit juist betekent leg ik wel op een andere keer uit).

 

 

 

Bij planten in tropische gebieden zie je dat de worteldruk een grotere rol zal spelen in de mobilisatie van het xyleem sap, daar de zuigende werking door de trekspannig in de bladeren veel minder is.

 

Hopelijk is het een bevredigend antwoord, zoniet post gerust

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het water diffuseert in de wortel van de rand naar het centrum. Eens binnen de hypodermis kan het niet terugstromen.

 

Denk dus niet dat dat kan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je wil zal ik wat telefoonnummers van Professoren geven die deze theorie aan hun studenten verkondigen. Hopelijk heb je genoeg argumenten om jou idee te staven. Waarom denk je dat eigenlijk? Wat zijn je bronnen.

 

Alles wat ik hier boven heb geschreven is terug te vinden in een cursus plantenfysiologie van Professor Reheul

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat je me verkeerd begreep, ik geloof die professoren best en t lijkt me logisch, maar ik reageerde op een post van dr. greenthump. Hij vroeg

zorgen de zoutophopingen in je substraat nou ook voor omgekeerde osmose wat spoelen noodzakelijk maakt???????????????????????????????????????????????

 

Had ik misschien ffe eerder moeten quoten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

O ja, nu snap ik het.

 

In dat opzicht heb je gelijk. Bij extreem hoge zoutconcentraties zal er geen omgekeerde osmose optreden door die barriere. De plant zal ook geen water meer kunnen opnemen,vandaar dat hij zal sterven

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...