Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

bruinevingers

Deep Water Culture / Nutrient Film Technique

Recommended Posts

Hey bruinevingers,

 

Ik heb net mijn eerste DWC kweek afgerond, en ben zeer tevreden met het resultaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een vriend van Opengrow (HygroHybrid) heeft het aardig voor elkaar kwa DWC

 

Kijk hier maar even...

 

Hier een pic van zijn werk

 

CANOPY-41-1024x681.jpg

 

http://hygrohybrid.com/

 

Pg

Edited by Poldergrower
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan me vragen via PM stellen hoor. Of anders gewoon in een topic hier op het forum dan kunnen anderen ook bijspringen.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja waarom niet hier eigenlijk.

 

Wat ik niet begrijp is in het geval van DWC:

 

Je hebt een emmer. Daarop een deksel met een mandje. De stek gaat in het mandje samen met het steenwol? Hoe moet ik dat precies zien? Tot hoever vul je het reservoir? En naar mate de tijd vordert, zit er toch steeds minder water in het reservoir? Waarom wordt het reservoir niet automatisch bijgevuld zodat het waterpijl altijd op een bepaald niveau is? Het is toch zaak dat de worstels altijd volledig onder water staan?

 

Ik begrijp de beginfase ook niet helemaal dus! Als je je stekje in het mandje plaatst. En dat vult met hydrokorrels. Dan komt er toch nooit water bij de wortel?! Het pijl (lees ik) staat ongeveer 2 cm onder het mandje!

 

 

Wat ik niet begrijp van NFT is eigenlijk een beetje hetzelfde.

 

Op alle plaatjes die ik zie van een setup, zie je dat de wortels in een 'stroompje' van water hangen. Alleen de puntjes. Hoe zit dit precies?

 

(gaat om dit plaatje: http://www.medicalmarijuanaadvisor.net/wp-content/uploads/2012/02/NFT.jpg)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe ver je het reservoir vult zijn verschillende meningen over. Net zoals bij bijna alles bij wietkweken trouwens. De ene groep zegt dat je 2,5 tot zelfs 10cm onder de pot vrij houdt. Dat zou extra luchttoevoer aan de plant geven. Ik geloof daar niet in, want je krijgt daar "koord wortels" of wat daar ook de Nederlandse benaming voor is:

gallery_37858_17549_8792.jpg

 

Die dikke wortels net onder de pot nemen dus verder niets mee op en verspillen wat mij betreft alleen maar ruimte. Als je zorgt dat de wortels overal goed water krijgen dan blijven het tot aan de pot aan toe gewoon echte wortels:

gallery_37858_17221_162429.jpg

 

Eigenlijk had ik het water bij deze foto ook al wat te laag staan. Je ziet dat de grote kluit pas wat lager begint. Ik hou dus zelf zoveel mogelijk het waterniveau net op de onderkant van de pot. Dat is alleen niet altijd even makkelijk, want zoals je al zegt, ze drinken het water op en dan daalt het waterniveau. Ik heb voor het ene systeem wat gemaakt dat automatisch het water aanvult, maar voor een ander systeem moet ik het met de hand vullen. Dan schommelt het waterniveau dus.

 

Het maakt allemaal ook weer niet zo heel veel uit. Er is doorgaans plek zat voor de wortels al heb ik soms ook wel de hele bak vol met wortels:

gallery_37858_17221_87363.jpg

 

Dat is een 55l opbergbox met 5 planten (1 gat vrijgehouden).

 

 

Met steenwol moet je wel oppassen dat het niet te nat wordt want dan gaat de plant daar rotten. Dus het waterniveau dan niet al te hoog zetten. Je kunt ook de stek in een bubblecloner zetten. Dan hang je de stek in een schuimkraagje boven een bak water met een luchtsteen. De wortels groeien dan in het water en het schuimkraagje haal je eraf als je de stek geworteld is en in de hydrokorrels gezet wordt.

 

Zoiets:

gallery_37858_16333_22806.jpg

 

Dat is ook gewoon een DWC systeem bestaande uit bak water met gaten in het deksel en een luchtsteen in het water.

 

Als je de wortels nog niet onder de netpotten vandaan komen kun je het waterniveau ietsje hoger zetten zodat de kleikorrels vochtig blijven. Ook niet overdrijven, want de stam van de plant moet niet nat blijven staan en steenwolblokjes al helemaal niet.

 

Bij NFT liggen de wortels in buizen waar dan het water langs stroomt. Zoals op die foto inderdaad. Al druppelen ze het water volgens mij ook wel boven in de potten zodat het bovenste deel van de wortels ook water krijgen. Of ze sproeien het water in de buis om daar alles nat te houden. Ik heb met al die varianten zelf geen ervaring. Een bak water neerzetten en daar planten op zetten leek me toch een stuk simpeler.

 

Als je losse bakken voor alle planten neemt dan kun je die ook met buizen verbinden en dan het water rond pompen. Om makkelijk te kunnen bijvullen en meten is een extra controle bak dan handig. Die zit ook verbonden aan de overige bakken maar daar staat dan geen plant in.

 

Zoals dit systeem waar ik ook mee gedraaid heb:

gallery_37858_17221_46525.jpg

 

De tent gaat hier overheen en de bak rechts op de foto is de controle bak. Die staat buiten de tent. Het water gaat door de gele slangen van links terug naar de controlebak en dan stroomt het door de buizen onderlangs weer terug. Het was wel een hele hoop werk om zoiets te bouwen en vooral om de onderdelen bij elkaar te zoeken.

 

Het is uiteindelijk wel makkelijker kweken met zo'n controle bak. Daar kun je ook makkelijker een flotter in maken oid om het automatisch bij te laten vullen.

 

Dat systeem heb ik nagemaakt van een systeem dat CCH2O in de VS verkoopt. Die geven ook een lijst met aanbevelingen:

http://cch2o.com/gen...ecommendations/

 

In hun handleiding staan deze plaatjes over het waterniveau:

gallery_37858_17221_18162.png

 

Met een stek zonder substraat eraan doen zij het niveau dus tot aan de wortelkroon en als er wel een steenwolblokje op zit dan tot onder dat blokje.

 

Grootste probleem met DWC is om het water gezond te houden. Daarvoor moet je er voldoende zuurstof in pompen en zorgen dat het water niet teveel opwarmt. Ik dek zelf de bakken altijd af met een soort 2e vloertje. De bakken staan dan niet in het licht en de warme lucht waar de bloeiende planten in staan.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik zou kweken met 1 of 2 lampen zou ik zeker DWC doen. Alleen maakt het wel extra geluid en daar ben ik behoorlijk allergisch voor.

 

Maar ik kweek niet

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, zit er ook over te denken om gewoon een keer cocos of een eb&vloed kweek te proberen. Al moet ik zeggen dat ik vooral de circulatie fans hoor en de luchtpomp eigenlijk nauwelijks, maar geruisloos is ook die zeker niet. Je kunt de luchtpomp ook wel weer isoleren met een soort softbox trouwens.

 

Het is alleen zo lekker makkerlijk kweken met een DWC bak water. Gewoon het water aanvullen en dat is het. Geen twijfel of de planten te nat of te droog staan enzo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe ver je het reservoir vult zijn verschillende ......(de rest weggelaten)

 

Wat een hoop informatie! Thanks!

 

Ik heb vele vragen, maar de basis wilt er nog steeds niet helemaal in. Als ik het goed begrijp -en ik heb een tekeningetje gemaakt- moet de setup dus zoals op de tekening.

 

Het water niveau blijft op hetzelfde punt gedurende de gehele cyclus (geautomatiseerd) NET onder het (misschien NET tegen het blokje aan?) blokje.

 

De groei van de wortels zal dan (globaal) gaan zoals getekend (in het zwart.) De wortels zullen dus uiteindelijk het water IN groeien.

 

Als de bak voller begint te raken met wortels, zal vooral het onderste gedeelte alleen nog vocht en voeding opnemen correct?

 

Groet!

 

 

design

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik hou inderdaad het waterniveau gelijk, maar zoals gezegd er zijn ook andere meningen. Die aanbevelingen van CCH2O zeggen bijvoorbeeld dat ze eht waterniveau wat laten dalen aan het einde van de kweek.

 

Anyway, je zet het niveau op wat je wilt (wat dat ook is) en de wortels groeien dan in het water. Dus precies zoals in het plaatje ja.

 

De wortels nemen overal waar ze in het water zitten water+voeding op. Niet alleen de topjes van de wortels. Al wordt bijvoorbeeld stikstof wel beter opgenomen door verse worteltips. Daarom zie je bij ongezonde wortels meteen een stikstof tekort ontstaan, maar goed dat terzijde. Over het geheel genomen neemt de rest van de wortel ook water+voeding op. Zo lang het maar contact maakt met het water.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Anyway, je zet het niveau op wat je wilt (wat dat ook is) en de wortels groeien dan in het water. Dus precies zoals in het plaatje ja.

 

 

 

Top! echter wat ik niet begrijp is: wanneer je het niveau zet op je wat je wilt. En ik kies er bijvoorbeeld voor om het niveau 10 cm van het blokje te verwijderen. Hoe krijgen de stekjes dan water en voeding in de periode dat hun wortels het water nog niet rijken. Daarnaast. Als de wortels maar voor de helft onder water staan(omdat dat nu eenmaal het niveau is dat je hebt gekozen), betekend het dat de andere helft niet onder water staat. Die helft droogt dan toch uit?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wah gwaan..ik ben lang niet op het forum actief geweest maar ben wel bezig geweest op forum veel gelezen.sinds kort is mijn oog op dwc kweken gevallen..ik heb al twee 45 literpakken gehaald pompje ec meter besteld ph heb ik al ..ik moet nog de complete voedingswinkels halen .ik wil gaan voor canna aqua omdat ik las dat de voeding een stabielere ph waarde heeft wanneer je het toevoegt wat het iets makkelijker maakt om het onder controle te houden maar dat hangt ook weer af van je leidingwater..de laatste tijd elke avond zitten lezen over dwc ..ik ben nu bezig met tien og kush stekken en hierna ga ik dwc uittesten ..daarom bereid ik me alvast voor en haal ik alvast wat spullen..ik zag dat wietefras vijf planten had in een 55 liter box..dan moet vier kunnen in een 45 liter box toch..In ieder geval is dit erg interessant bless Di farma keep iT green

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe krijgen de stekjes dan water en voeding in de periode dat hun wortels het water nog niet rijken.

Ik zorg dan dus dat het water wel de netpot raakt en de kleikorrels nat houdt, maar als je dat niet doet zul je op een andere manier moeten zorgen dat ze vochtig blijven. met de hand watergeven of een druppelaar erboven zetten.

 

Daarnaast. Als de wortels maar voor de helft onder water staan(omdat dat nu eenmaal het niveau is dat je hebt gekozen), betekend het dat de andere helft niet onder water staat. Die helft droogt dan toch uit?
Het droogt niet echt uit, want er komt water doorheen vanaf de wortels die wel in het water hangen. Het worden van die dikke wortels zoals in dat plaatje wat ik gaf. Wat mij betreft nutteloos en zonde van de ruimte, maar anderen denken dat de wortels zo meer zuurstof kunnen opnemen.
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe krijgen de stekjes dan water en voeding in de periode dat hun wortels het water nog niet rijken.

Ik zorg dan dus dat het water wel de netpot raakt en de kleikorrels nat houdt, maar als je dat niet doet zul je op een andere manier moeten zorgen dat ze vochtig blijven. met de hand watergeven of een druppelaar erboven zetten.

 

Daarnaast. Als de wortels maar voor de helft onder water staan(omdat dat nu eenmaal het niveau is dat je hebt gekozen), betekend het dat de andere helft niet onder water staat. Die helft droogt dan toch uit?
Het droogt niet echt uit, want er komt water doorheen vanaf de wortels die wel in het water hangen. Het worden van die dikke wortels zoals in dat plaatje wat ik gaf. Wat mij betreft nutteloos en zonde van de ruimte, maar anderen denken dat de wortels zo meer zuurstof kunnen opnemen.

 

Oke dat is allemaal duidelijk!

 

Dan had ik nog wat vragen over je setup. (alweer een tekeningetje ;p)

 

Waar in de tekening plaats je precies de pomp... En wat voor pomp gebruik je daar dan precies voor?

 

In je uitleg en fotos zie ik meerdere bakken aan elkaar gekoppeld met buizen. Echter zie ik ook een extra set dunnere buizen lopen (jij zegt dat jij via die buizen het water pompt?

 

Waarom niet gewoon 1 buizen systeem waardoorheen het water loopt?

 

 

En klopt het als ik zeg dat je het extra reservoir gebruikt om het waterpijl in de gaten te houden? Plus dat je via dat extra reservoir het pijl bijvult. Het pijl meet (ec + PH) en ook via dit reservoir bijvoed etc?

 

Bedankt tot zover voor al je hulp!

 

design2

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De pomp kun je in de controle bak zetten en dan het water naar de planten pompen. Dat noemen ze "recirculating DWC". Of zoals ik het gedaan heb met de pomp in de retourleidingen naar de controle bak toe. Dat heet dan "undercurrent-DWC".

 

Je zou er wellicht ook een ringleiding van kunnen maken, maar het lijkt me lastg om het water dan rondgepompt te krijgen.

 

Die gele dingen zijn dikke tuinslangen. Daar gaat het water inderdaad door terug naar de controlebak. Je ziet dat pijpje omhoog komen bij de controle bak. Het water klettert er dan bovenaan in.

 

De pomp is gewoon een vijverpomp. Ik heb een losstaand model zoals gebruikelijk voor undercurrent-DWC, maar je kan de pomp ook in de controle bak zeten voor recirculating DWC. Bij recirculating DWC wordt het water naar alle bakken individueel gepompt en dan gaat het dorgaans met druppelingen terug over de kleikorrels. Of het giet daar bovenaan de bak in.

 

Mijn pomp is wel iets te zwaar uitgevoerd denk ik. De wortels worden in de buizen gezogen en dan verstopt de boel een beetje. Het water komt dan in de bakken met verstopte buizen lager te staan dan in de andere bakken. Moet ik nog een keer wat op bedenken.

 

Die controle bak is inderdaad voor het controleren van EC, pH en waterpeil.

 

Je zou ook wat kweekverslagen kunnen lezen op forums uit de VS. Daar zijn DWC en NFT systemen wat gebruikelijker en er zijn zoveel verschillende varianten mogelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De pomp kun je in de controle bak zetten en dan het water naar de planten pompen. Dat noemen ze "recirculating DWC". Of zoals ik het gedaan heb met de pomp in de retourleidingen naar de controle bak toe. Dat heet dan "undercurrent-DWC".

 

Je zou er wellicht ook een ringleiding van kunnen maken, maar het lijkt me lastg om het water dan rondgepompt te krijgen.

 

Die gele dingen zijn dikke tuinslangen. Daar gaat het water inderdaad door terug naar de controlebak. Je ziet dat pijpje omhoog komen bij de controle bak. Het water klettert er dan bovenaan in.

 

De pomp is gewoon een vijverpomp. Ik heb een losstaand model zoals gebruikelijk voor undercurrent-DWC, maar je kan de pomp ook in de controle bak zeten voor recirculating DWC. Bij recirculating DWC wordt het water naar alle bakken individueel gepompt en dan gaat het dorgaans met druppelingen terug over de kleikorrels. Of het giet daar bovenaan de bak in.

 

Mijn pomp is wel iets te zwaar uitgevoerd denk ik. De wortels worden in de buizen gezogen en dan verstopt de boel een beetje. Het water komt dan in de bakken met verstopte buizen lager te staan dan in de andere bakken. Moet ik nog een keer wat op bedenken.

 

Die controle bak is inderdaad voor het controleren van EC, pH en waterpeil.

 

Je zou ook wat kweekverslagen kunnen lezen op forums uit de VS. Daar zijn DWC en NFT systemen wat gebruikelijker en er zijn zoveel verschillende varianten mogelijk.

 

Thanks! maar als ik het goed begrijp heb jij dus eigenlijk een dubbele ring uitvoering? Heb je wat tips voor wat betreft forums? groet en bedankt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of driedubbele ring. Het zijn 3 rijen bakken die aan het eind terugvoeren naar de controlebak.

 

Je kun het best even googlen op de termen die je zoekt. Dan kom je vanzelf op sites uit waar dat gebruikt wordt, maar sites als rollitup, thcfarmer en icmag zijn dacht ik wel de bekendste.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of driedubbele ring. Het zijn 3 rijen bakken die aan het eind terugvoeren naar de controlebak.

 

Je kun het best even googlen op de termen die je zoekt. Dan kom je vanzelf op sites uit waar dat gebruikt wordt, maar sites als rollitup, thcfarmer en icmag zijn dacht ik wel de bekendste.

 

Maar wel een gesloten systeem toch? Bedankt voor al je hulp man! ik ga even die sites checken.

 

Ook als ik naar jou foto kijk:

 

http://gallery.wietf...17221_46525.jpg

 

Dat blauw ding bij je reservoir... Is dat de pomp?

 

Die zit dan dus aangesloten op die gele slangen, die het water naar de bakken pompt. Maar ik zie niet zo goed hoe hij dan het water uit het reservoir haalt.

 

Ik zie een T stuk bovenop zitten die wel uitkomt aan de bovenkant van je reservoir... maar dat is de drain denk ik? Althans, drain. Het gedeelte waar het overtollige water terug gaat in het reservoir.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat blauwe ding is inderdaad de pomp en het water gaat dan door dat opstaande pijpje terug de bak in. Maar goed dat had je inmiddels begrepen :)

 

Je kunt op die site ook handleidingen vinden over hoe je hun systemen in elkaar zet, Ook erg handig om er zelf eentje te bouwen ;)

 

Ik weet niet hoe groot je het wilt gaan opzetten, maar in een kweektent is een simpele bak water met een deksel met gaten erin wel een veel simpeler oplossing. In ieder geval om het een keer een kweek te proberen of je het wat vind.

Edited by Wietefras
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat blauwe ding is inderdaad de pomp en het water gaat dan door dat opstaande pijpje terug de bak in. Maar goed dat had je inmiddels begrepen :)

 

Je kunt op die site ook handleidingen vinden over hoe je hun systemen in elkaar zet, Ook erg handig om er zelf eentje te bouwen ;)

 

Ik weet niet hoe groot je het wilt gaan opzetten, maar in een kweektent is een simpele bak water met een deksel met gaten erin wel een veel simpeler oplossing. In ieder geval om het een keer een kweek te proberen of je het wat vind.

 

Ja ik wil gewoon jou manier aanhouden in een simpele thuis setup. 5 bakken, 1 reservoir. 1,50 bij 3 tent. Maar wil alleen maar 1,50 bij 1,50 daarvan gebruiken. De rest voor ruimte, opslag, reservoir etc. 1 lamp erboven.

 

Of bedoel je 1 grote super bak?

 

Hoeveel planten e.d moet ik nog uitzoeken. Ik zie sommige mensen 1 plant per bak doen, en andere weer meerdere per bak. Ook kwa voeding e.d heb ik nog niks uitgezocht. Ik probeer eerst eens te begrijpen hoe je zo een systeem uberhaupt opzet :D Wat er bij mij ook gewoon niet in wilt is dat we het altijd hebben over 'natte voetjes' 'overvoeden' etc.

 

en we dan nu ineens de worstels in continu stromend water hangen aan een zuurstof infuus.

 

Continu dus 'natte voetjes' en continu in contact met voeding. Snap er niks van haha :D

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik bedoel eigenlijk 1 wat grotere bak waar je dan meerdere planten in zet. Dan heb je al dat gedoe met pijpen en waterpompen niet nodig.

 

Natte voetjes is op zich het probleem niet inderdaad, maar als water een tijdje stil staat dan is alle zuurstof eruit en dan wordt het wel een probleem. Daarom gaat dat in DWC wel gewoon goed.

 

Ik heb ook wel "hempy buckets" gedaan. Dat is een soort handmatige hydro. Elke dag spoel je dan de korrels door en ververs je het water wat onderin de bucket blijft staan. Dat is blijkbaar al voldoende om voor genoeg zuurstof te zorgen.

 

Het water hoeft niet te stromen overigens. Dat is alleen om te zorgen dat de pH en EC door het hele systeem heen gelijk blijven. Als je 1 bak hebt dan gebeurt dat wel door turbulentie van de luchtstenen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...