Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Torvald

Bouwverslag Torvalds Kastje; 75X37X165Cm; 250W Spaarlampen Cfl

Recommended Posts

Over een paar weken wil ik beginnen met mijn eerste kweek en heb bedacht daar de klerenkast voor te gebruiken. Hier ga ik mijn hersenspinsels en voortgang plaatsen in de hoop op nuttige adviezen.

Afmetingen binnen zijn 36x75x165cm. Ongeveer 0,3m2 en 0,5m3. De kast staat in de verwarmde slaapkamer.

In deze kast wil ik 8 spaarlampen van 32W (2700K, 2250lm), plaatsen in een armatuur die ik nog moet maken. De zelfbouw schakelklok in dit forum ga ik daarvoor gebruiken.

Voor de wanden en armatuur heb ik als reflectiemateriaal een rol laminaat foam gekocht. De achterwand van de kast wordt vervangen door watervast gipsplaat en daarna alles verstevigen en dichtkitten.

Onderin de kast maak ik 6 gaten met 7 cm diameter voor verse lucht. Bovenin de kast komt de S&P silent (180/140m3/u) met een kleine koolstoffilter, met directe afvoer naar buiten. Met een geluiddemper en toerenregelaar hoop ik deze zo stil mogelijk te kunnen gebruiken.

Voor de plantjes heb ik twee 14 l bakken gekocht die er mooi inpassen. Ik wil gelijk beginnen met scroggen vanwege de hoogte en hooguit met twee plantjes. De keuze voor zaadjes zal waarschijnlijk op de Northern Light autoflower vallen vanwege geringe geur en eenvoud van kweken.

Tot zover mijn eerste bericht met wat ik had genoteerd in mijn kladblok. Alle advies is welkom.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met 165 hoogte heb je genoeg voor autoflower.

Je kan ze een keer toppen, maar meer zal ik zeker niet doen anders krijgt de plant teveel stres op de korte tijd groei en bloei, dus ook niet scroggen.

Als je met EC en PH meter gaat werken, EC niet hoger dan 0,8 en PH zou ik op 6,4 houden.

Of de helft van de voorgeschreven voeding aan houden.

Good luck

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank je, Rockfort.

Van die 165 gaat nog 20cm af voor ventilator/filter en de potten zijn ook 20 hoog. Armatuur zal ongeveer 10 cm zijn, dus blijft nog 115 cm over voor de plant. Is dit een grote beperking voor de keuze van wietsoorten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met die 115 moet je het ook kunnen redden.

Ik heb NLX auto flower gehad, en die werden niet groter dan 55 cm.

Ik denk niet dat jou plantjes boven de meter uit gaan komen, zeker als je ze een keer topt niet.

De lampen zou ik wel in hoogte verstelbaar maken, en niet bovenin de kast vast maken.

En voor de rest klinkt je plan best goed, al zou ik voor T-neon lampen zijn gegaan.

Grtzzzz

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De lampen wil ik aan kettingen ophangen zodat die vlak boven de plant kan stralen.Over de lamp heb ik veel nagedacht en uiteindelijk voor deze spaarlampen gekozen die samen 18.000 lumen opleveren, vergelijkbaar met een HPS/m2.

Wat betreft de keuze van de materialen gebruik ik bij voorkeur geen spullen die alleen in een growshop te koop zijn. De spaarlampen kan ik gewoon bij de bouwmarkt halen. Enige waar ik tot nu toe geen redelijk alternatief voor vond is het koolstoffilter en uiteraard de zaadjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met 165 hoogte heb je genoeg voor autoflower.

Je kan ze een keer toppen, maar meer zal ik zeker niet doen anders krijgt de plant teveel stres op de korte tijd groei en bloei, dus ook niet scroggen.

Als je met EC en PH meter gaat werken, EC niet hoger dan 0,8 en PH zou ik op 6,4 houden.

Of de helft van de voorgeschreven voeding aan houden.

Good luck

Auotoflowers toppen?

Geen goed idee lijkt me...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan beter wat knakken en buigen dan bij auto's

Mijn ervaring is zo weinig mogelijk stress...

Ik zou ook geen auto's nemen voor binnen,er zijn soortjes

genoeg die laag blijven,je kan ook al veel doen in groeidagen,groote van de pot

om de plantjes klein te houden,of scrog...

alleen al voor de opbrengst die echt minder is bij autoflower...

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

In eerste instantie wilde ik ook voor de 'gewone' Northern Light gaan, maar later las ik dat voor beginners de autoflower wordt aangeraden. Is dat echt zo'n groot verschil in kunde?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee gewoon klok omgooien,weinig kunde aan...

Ikzelf ben ook begonnen omdat ik dacht autoflower kan je weinig mee verkeerd doen ofzo...plant leren kennen...

maar als ik wist wat ik nu wist....

Vrouwelijk zaad kopen,kiemen,aarde in,licht erop,en paar dagen later klok op 12-12 en wachten he....

Er zijn soorten die ook klein blijven,lange bloeiers,korte bloeiers,keuze zat

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan ga ik toch maar geen AF doen.

Over mijn kastje, de ventilatie heb ik bedenkingen bij. Ik krijg de dimensionering niet in orde. Wat ik hierover las gaat van 1 tot 3 maal de inhoud per minuut tot het alleen zorgen voor een onderdruk ivm de geur. Verder lees ik diverse regeltjes over vergelijk met watt aan lampen en/ of gerelateerd aan de koolstoffilter. Maar wat bestel ik nu? Ventilatie gestuurd op temperatuur of vochtigheid en wat tijdens de nachtperiode, kan de ventilatie dan uit?

En kan je beter onder de afvoer hebben en boven de invoer? Dat biedt nogal wat voordelen zoals het laag aanbrengen van ventilatierooster aan de buitenkant (valt minder op) en de werkhoogte is beter. Ook de cv staat aan de overkant tegen de muur, dus die warme lucht wat naar boven gaat komt dan mooi de plant ten goede. Zo gedacht, kan ik dan niet beter de ventilatie aanpassen aan de cv capaciteit of is warmte niet het probleem? De kast staat dan wel in een geïsoleerde slaapkamer met cv, maar deze staat verder los van het huis. Waarschijnlijk betekent dit snachts de cv laten branden of continu?

Vragen, vragen, vragen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ventilatie; na wat rekenwerk blijkt de radiator de juiste capaciteit te hebben voor een slaapkamer. Bij een standaard ventilatie van ca. 3 m3/uur per m2 voor een slaapkamer, kan ik dan de maximale afzuiging vaststellen waarbij ik de temperatuur kan beïnvloeden met de radiator. Dat betekent, na drukverlies door koolstoffilter en leiding, dat de genoemde ventilator op ca. de helft van zijn capaciteit moet kunnen draaien.

Even gebeld met de winkel, en ja, met de toerenregelaar moet die terug zijn te brengen tot de helft. Dan nu de ventilator (180m3/u) met toerenregelaar eindelijk bestellen. De kunst is het dan de ventilatie zo af te stellen dat de temperatuur in de slaapkamer niet onder de 18° komt en de temperatuur in de kast niet boven 30°.

Blijft nog de vraag over de richting van de luchtcirculatie, iemand?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De luchtcirculatie ben ik over uit, dat gaat gewoon standaard, geen fratsen. Je krijgt anders met luchtstromen te maken gestuwd door temperatuur waar je dan met de ventilator tegenin gaat. Misschien iets voor later om te proberen. Zolang de ruimte wasrin de kast staat op constante temperatuur blijft (20° +-3) zou het goed moeten gaan. Ook geen thermostaat, hygrostaat of tijdklok voor de ventilator, maar instelbaar vermogen en dan hopen dat er een gouden punt om in te stellen. Misschien tijdens de groei de ventilator met de lampen schakelen en daarna constant aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kast is leeg en foto's gemaakt. De lampen wilde ik zo monteren voor egale verdeling. Zo kan ik de buitenste uit laten tijdens de groei, indien nodig.

tmp_19768_Foto4061111358512.jpg tmp_19768_Foto4082116080538.jpg tmp_19768_Foto407_1429591309.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat betreft je afzuiging zou je het met een buisventilator met een diameter van 100 makkelijk kunnen redden, daarbij een kleine bijpassende filter en je bent klaar.

Je temperatuur zou ik op 25graden proberen te houden i.p.v. 20 en de dag/nacht temperatuur niet verder laten dalen dan een verschil van 5graden.

Ook is het belangrijk om de afzuiging 24u te laten draaien, planten verdampen vocht en op het moment dat de lampen uit gaan loopt je luchtvochtigheid wat omhoog.

Je wilt geen schimmels in je planten dus is continu ventilatie en luchtverplaatsing erg belangrijk.

Om die reden moet je ook moet je een kleine ventilator ophangen die tussen je lamp en je planten doorblaast.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank je Grass-hopper,

 

Met de temperatuur is het nog afwachten wat die wordt met lampen en ventilator aan, ben heel benieuwd. Weet jij wat de meest optimale ventilatie is voor de plantjes, dat ze niet te veel uitdrogen en toch genoeg CO2 krijgen? Voor de circulatie was ik van plan een kleine zwenk ventilator (12V, auto) aan te schaffen, misschien wel 2.

 

Verder heb ik bedacht geen schakelkast te bouwen. Reden hiervoor is dat de spaarlampen makkelijk met een gewone tijdschakelaar kan werken. Weer een groot voordeel tov HPS.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met deze afzuiging zit je wel goed

Daarbij evt. deze fancontroller. als je het goedkoop wilt aanpakken

Ik denk dat je die afzuiging nog wel flink moet dimmen gezien je ruimte.

Volgens de berekening zou je met een afzuiging van 90m3 voldoende hebben, daarbij neem je natuurlijk altijd een marge.

Schakelkast bij spaarlampen is inderdaad niet nodig.

zwenkventilator is 1 voldoende, je ruimte is al beperkt dus ga er slim mee om.

Het beste kun je een clipfan nemen, je moet hem namelijk in hoogte kunnen verstellen net als je lampen.

Kun je trouwens even de specificaties van die lampen plaatsen?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die afzuiging is wel ok maar qua prijs/kwaliteitsverhouding vind ik 'm erg duur.

Als je op youtube kijkt wat die alsnog aan geluid produceren kunt je beter die ruck fan kopen en dat extra geld ergens anders in je ruimte investeren.

Die dimmer is niet temp. gestuurd wat voor problemen kan zorgen zonder dat je het meteen door hebt, daarbij weet ik niet of die dimmers eigenlijk wel functioneren i.c.m. buisventilatoren.

Wat betreft de lampen zijn ze wel geschikt voor de bloeifase maar minder geschikt voor de groeifase, daar heb je lampen voor nodig die meer rond de 4500k liggen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank je. Tja, alles voor de buurtjes he. Het is de stilste afzuiging die ik kon vinden, en daarbij 5 jaar garantie. Lijkt mij heel bedrijfszeker. Die toerenregelaar heb ik naar geïnformeerd en die past goed op deze ventilator, met een beveiliging tegen te laag afstellen. Klopt, geen thermostaat, dacht de temeratuur te kunnen sturen met juiste afstemming van de ventilatie en verwarming door de radiator. Kan later altijd nog natuurlijk. Ik heb ook nog een paar spaarlampen van 23W met koud licht. De opstelling van de lampen tijdens groei wordt dan 2 x 23W 6500K en 6 x 32W 2700K. Hoop dat dit een goede mix geeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klinkt allemaal best goed maar toch heb ik mijn bedenkingen bij toerenregeling die niet temp. gestuurd is.

De temp. in je hok zal namelijk altijd wat schommelen, dat hangt n.l. ook samen met je luchtvochtigheid.

Heb zelf destijds deze gekocht, de inblaas functie gebruik ik dan niet maar ben er zeer over te spreken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie fancontroller, maar het merk zegt me niks. Met wat voor lampen kweek jij? Met de spaarlampen verwacht ik niet veel warmte en als de temperatuur tijdens de nachtperiode wat zakt, is ook niet gelijk een probleem. Als het verschil maar niet te groot is. Regelmatig lees je verhalen over dure fancontrollers die achteraf constant op vol vermogen draaien tijdens de kweek, dan kun je dat ook besparen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laatste update, de achterwand is vervangen door mdf en alles bekleed met laminaat foam. En ik heb ontdekt hoe de foto's hier te uploaden;

2015 09 29 16.53.15

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...