Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
PurpleHazes

Aarde Opwarderen Nieuwe Ronde

Recommended Posts

Hallo allen,

 

Vandaag heb ik enkele potten met gebruikte aarde geflushed, die nu staan uit te druppelen. Ik heb een zak met vleermuizen poep om te mengen en heb denk ik nog een zak met potgrond nodig. Hierover heb ik enkele vragen :

 

1- Hoe vaak moet ik het grond spoelen eer ik het kan mengen met de vleermuizen mest?

2- Met welke type aarde uit de bouwmarkt kan ik mijn tekort aan grond safe aanvullen?

3- Hoe weet ik of de aarde goed genoeg is voor hergebruik?

4- Ik heb nog een hoop wortels in de aarde zitten, zijn enzymen genoeg om die weg te spoelen?

5- Zijn er nog andere producten die ik kan gebruiken naast de Plagron vleermuizen mest?

6- Wat moet ik nog meer weten (lol)?

 

Thanx voor het advies guys!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeker een ex hydro kweker ofzo ?

 

Waarom zou je aarde willen "flushen"....

Zou maar even zorgen voor wat fatsoenlijke grond dit is nu erg arm uiteraard..

En nee als je er nu alleen vleermuizen mest aan gaat toevoegen gaat t niet goed komen denk k..

 

Ik zou zeggen gooi t weg en haal gewoon een mooie lightmix of desnoods een goeie batmix..

 

Je grond is namelijk best wel een belangrijk deel van je kweek bespaar er daarom ook niet op bij een goede grond is de ph en ec ook bekend dat zal je bij deze grond allemaal op de gok moeten doen en dat lijkt mij er zonde

 

Suc6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, voormalige niet-kweker.

 

Gaat mij niet om t besparen (batmix is net zo duur als nieuwe zakken), maar om de logistieke minpunten bij het wonen in een galerij met een hoop buren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interessant stukje:

 

Deze tekst komt uit het Plagron seminar biologisch kweken.

Problemen met een verstoorde voedingstoffen balans bij het hergebruiken van potgrond.

Als je grond hergebruikt is het mogelijk dat de NPK verhouding verstoord is doordat bijv. er teveel kalium in de grond zit maar niet genoeg fosfor. Dit kan je verwachten als je pH niet meer klopt, omdat hierdoor de voedingstoffen niet in de juiste balans worden opgenomen. Ook door een overmaat aan Fosfor en Kalium of een te lage bodemtemperatuur kan je teveel of te weinig van een specifiek voedingselement in je grond overhouden. Teveel bloeivoeding geven kan in het begin van de volgende oogst een stikstof tekort geven.

 

 

Dit kan je niet meten met een pH – en EC-meter. Daarom moet je altijd goed de afweging maken of je je grond hergebruikt. Heb je een goede oogst gehad zonder infecties en zijn de gemeten waardes logisch, is er geen aanleiding om je grond niet te hergebruiken.

Als er echter problemen zijn geweest gedurende de oogst, of wanneer het eind-resultaat tegenvalt, heb je redenen om te twijfelen aan de verhouding achtergebleven NPK. Waren er problemen met de pH-waarde of als je een plaag hebt gehad kan je beter op safe spelen en nieuwe grond nemen. Ook als de analyse op het einde vraagtekens oproept, kan je beter deze grond niet meer gebruiken of alleen opwaarderen aan de hand van een advies gebaseerd op een volledige bodemanalyse.

Plagron voert gratis pH- en EC-analyses uit voor haar klanten. Wil je echter een complete bodemanalyse laten uitvoeren, zijn hier kosten aan verbonden. Neem contact op met Plagron voor info.

Verder adviseren wij om voor hergebruik van aarde Maerl toe te voegen aan je aarde om de pH-buffer te herstellen en calcium toe te voegen. Potgrond: 250 tot 1000 gram Maerl per 1000liter grond

Als je met zuren of hoge concentraties fosfor en kalium hebt gewerkt, adviseren wij om wormenmest toe te voegen om het bodemleven weer te herstellen. Voeg 10% wormenmest toe.

Wil je weer met een voorbemeste aarde werken kan je de voedingswaarde van je hergebruikte grond verhogen met Plagron Biosupermix. gebruik 2,5 tot 5% biosupermix.

 

Deze vond ik ook nog..

 

http://www.wietforum.nl/topic/110206-zelf-aarde-mengen-herbruiken/

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vleermuizenmest/guano en palm boom as is een organische pk booster en is zacht voor de wortels meteen vanaf het begin, de voedingsstoffen komen geleidelijk vrij wanneer de plant het nodig heeft en niet in het begin.

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanx Guys, nuttige info! Volgens mij is de mix die ik van plagron heb dan voldoende, dan is het de vraag hoe het best aan te pakken. Nou moet ik natuurlijk de waarde van de grond meten met m'n simpele ph en ex meter....steek ik de apparaten gewoon in de grond of moet ik t vocht er van af nemen?

 

Overigens heb ik de aarde uit de potten gehaald en nu op een dekzeil onder de lampen gezet om te drogen. Maakt het ook makkelijker om de aarde op te waarderen.

 

Nou hebbik noh wel een kleine 50kg tekort en ik heb in de omgeving geen growshop waar ik even een zak kan halen. Is een zak normale potgrond safe om te mengen met de rest van de aarde?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...