Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Grass-hopper

Is Mijn Ph Meter Kapot?

Recommended Posts

Hallo,

Ik heb een PH meter van martini type PH55

Afgelopen week gewoon gebruikt en bij het opbergen zet ik hem rechtop neer en doe een klein scheutje bewaarvloeistof in de dop om uitdrogen te voorkomen.

Toen ik hem gisteren wou gebruiken om de Ph in het voedingsvat te meten gaf hij een onwaarschijnlijk hoge waarde aan.

dus dacht ik hem opnieuw te ijken maar dat wou ook niet lukken.

Het lijkt er op alsof de waarde niet onder de 6.0 wilt komen.

Ijken gebeurt door een 2punts meting met vloeistoffen 7.01 en 4.01

Die 7.01 is het probleem niet maar zodra hij om 4.01 vraagt en ik hem er in dompel zegt hij "wrng"

Ik heb dit eerder gehad, toen was mijn electrode kapot, maar ik heb er nu nog zo op gelet hem niet uit te laten drogen en toch doet hij vreemde dingen.

Zijn er meer mensen met deze meter en ervaringen hiermee?

 

212731854e88008eedf8e83ef455afe8.image.550x550.jpg

Edited by Grass-hopper

Share this post


Link to post
Share on other sites

Check in ieder geval ff de batterij.

 

Ik heb al 15r een Hanna in gebruik en die heeft 2x raar lopen doen waardoor ik ook dacht dat de elektrode kapot was..

 

1e keer was dat de batterij aan het opraken was, de 2e keer was het een draadje (de hannah growcheck heeft een losse probe) wat niet goed contact maakte waardoor vooral de EC op 14 bleef hangen.

 

Anders terug naar de shop en als je een meter echt in gaat zetten is overwegen naar een wat betere een overweging waard, hoeveelste meter zit je nu en reken eens :innocent: ik heb mijn hannah toen voor 75 gulden via eBay gescoord :dribble:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welke vloeistof gebruik je? Flesje of zakje? Heb ook wel eens een wrong melding gehad met deze meter. Meter ff dompelen ipv int zakje steken

Share this post


Link to post
Share on other sites

@lostchild, Dit is mijn eerste meter, net 'n jaar oud.

Mocht ik overwegen een nieuwe te kopen, wat kun je me adviseren qua prijs/kwaliteit verhouding.

 

@thegreenmachine, ik heb flesjes vloeistof

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik twee van deze om te controleren of de waarden correct zijn en dat werkt prima.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@dilago, Moet je die ook nat bewaren?

wel ongelooflijk, die meters van jou kosten 'n schijntje ten opzichte van die van mij.

En dan heb ik met de mijne nu al voor de 2e keer problemen.

Had gelezen dat 'n nacht in 4.01 ijkvloeistof kan helpen en ik moet zeggen dat het er op lijkt dat hij bij aan het trekken is maar ijken verloopt nog niet hoe het moet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee je hoeft ze niet nat te bewaren.

 

Ja PH meters gaan gauw kapot, juist daarom heb ik deze.

Share this post


Link to post
Share on other sites

PH meters gaan idd snel stuk als je ze niet nat bewaard. Staat ook in iedere handleiding: if it dries it dies..

 

Ik zou er iig niet op bezuinigen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmm.. beetje tegenstrijdige meningen.

Voor alle duidelijkheid, ik had de mijne dus wel nat bewaard in KCL vloeistof (bewaarvloeistof)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zou ook mycorizzha schimmels kunnen gebruiken, hoef je nooit meer af te zuren en kun je gewoon kraanwater geven.

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ikzelf zou voor zo'n continu ding gaan. Die handheld dingen gaan bij mij snel stuk. Zelfs de wat betere merken

Share this post


Link to post
Share on other sites

@poldergrower,

Ik kweek op mapito, dus lijkt me geen optie

 

@boefje,

Kun je me d'r eentje aanbevelen, voor 'n net prijsje?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik zelf ook die goedkope van Ebay, als ik er niet op was gaan staan was de vorige nog steeds in werking geweest waarschijnlijk, die heb ik een jaar gebruikt.

Ik leg ze ook nooit nat weg, altijd gewoon droog, en heb nog geen problemen ondervonden met afwijkingen of iets dergelijks.

Je kan een hoop geld uit geven voor zo'n ding, maar als zo'n goedkope ongeveer even lang mee gaat en verder prima functioneert, dan ga ik liever voor die goedkope, dan is het ook niet zo erg als ik er weer eens op ga staan bijvoorbeeld.

Ik heb ook gewoon standaard een op reserve liggen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is ook mijn redenering Bosrand en ze werken prima.

 

Ik heb er ook een op reserve die ik af en toe gebruik om de andere meter mee te dubbelchecken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb deze en omdat ik hem amper gebruik staat de probe eigenlijk altijd te droog in dat dopje.

Heb er wel een sponsje in zitten ipv een laagje KC vloeistof en dat sponsje maak ik nat met gewoon kraanwater (wel ideaal water hier zo uit de kraan is je water hard niet doen). Nieuwe probe voor dat ding is pvd € 100,= en ik ben helemaal in begin toen ik hem voor DWC'en kocht er ook erg mee bezig geweest om te concluderen dat het zonde tijd was dat ijken en bewaren in speciale vloeistof want wat ik ook deed, hij deed het gewoon :withstupid:

 

Snap het zelf ook niet al lezende over ph en ec meters die tegenwoordig bij minste geringste al de geest geven of af gaan wijken, misschien omdat deze niet gebouwd is om kort mee te gaan zoals vele elektronica tegenwoordig maar nog uit de ouwe tijd stamt?

Prijs is ook best aantrekkelijk als je hem 2e hands kan scoren, nieuw zou ik me wel even op me achterhoofd krabben al heb je dan wel een dijk van een combi meter in huis.

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ lostchild,

Ik zei "voor 'n net prijsje" dus niet bijna 3,5 meijer.

 

Als ik zo de reacties bekijk ga ik dus voor de allergoedkoopste, simpelweg omdat het de beste blijkt te zijn zonder problemen.

Bij aliexpress heb ik 'm gezien voor nog geen 6euro.

Daarbij mag ik dus concluderen dat je voor het grootste deel de merknaam betaald en niet het produkt.

 

Oke als je peperdure vissen in je aquarium hebt dan is het misschien wel aan te raden een echte kwaliteitsmeter te kopen zoals lostchild die heeft maar aangezien onze plantjes niet warm of koud worden van 'n paar tiende meer of minder ga ik voor de goedkope meter.

Bedankt heren

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is een mooi prijsje, ik zou er wel twee of drie kopen om te dubbelchecken en voor reserve. Zelfs als je er drie neemt ben je nog veel voordeliger uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die gele knakendingen?

 

Die goedkope rotzooi heb ik ook gebruikt, in een paar weken zat er 0,4 verschil in. Moet je natuurlijk zelf weten, maar zijn dure gokjes

Edited by TheGreenMachine

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je meerdere meters gebruikt moet het wel raar lopen willen ze allemaal kapot zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik altijd doe om te zien of er ook een verschil in de gemeten waarde zit is, voor dat ik de voeding en dergelijke toevoeg even de ph van het water meten, die is over het algemeen redelijk gelijk.

Aangezien ik om de dag water geef, is een dergelijk verschil als TGM aangeeft op die manier snel te zien.

Als ik aan de meting twijfel pak ik de ijkvloeistof er bij en controleer daarmee of de meter nog de juiste waarde aan geeft.

Zoals ik eerder vermelde heb ik nog geen problemen ondervonden met die goedkope meters.

 

In ieder geval is het verstandig om voor elke nieuwe kweek de meter te testen op juiste waardes en eventueel opnieuw te ijken.

 

Mij lijkt het verstandig om bovenstaande met elke meter te doen, ongeacht de prijsklasse.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ lostchild,

Ik zei "voor 'n net prijsje" dus niet bijna 3,5 meijer.

 

Daarbij mag ik dus concluderen dat je voor het grootste deel de merknaam betaald en niet het produkt.

 

Euh nou bij meters enzo ligt dat toch net ff anders dan bijvoorbeeld een waterkoker kerel.

 

Waarom zou ik nu nooit hoeven kalibreren en droogt ie niet uit en doe ik er al meer dan 10r mee?

 

Niet omdat ik voor Hannah naam betaald heb, ik wou gewoon een goede meter en in de meter wereld is Hannah met bepaalde meters 1vd beste wat er te krijgen is, waarom dat zo is... nou euh een Adwa die of ermee ophoudt of afwijkt en je blijft kalibreren is maar even leuk vond ik en op de continue meters van Hannah na is het ver zoeken naar slechte ervaringen :phone:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik kan niet anders dan je gelijk geven lostchild.

Natuurlijk zit er een kwaliteitsverschil in, maar als ik 65euro voor 'n meter betaal en hier goed mee om ga dan mag ik ook verwachten dat het een goed produkt is en niet binnen 1jaar 2x kapot is.

Ik had ook de Hanna grocheck gezien wat qua prijs toch wat betaalbaarder is.

Iemand ervaring hiermee??

Share this post


Link to post
Share on other sites

koop een knappe ik gebruik een hanna op mn werk en gbruik hem letterlijk om de ph van put te meten nooit problemen mee.

koop een HI 98127 ongeveer 110 euro dan ben je voor jaaren klaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...