Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Tuono

Is Dit Toprot Op Medgom 1.0?

Recommended Posts

Beste wietlieden,

 

Ik ging vanavond ff kijken bij mijn plantjes en zag dat een takje was geknakt in de top van mijn MedGom 1.0 en ook wat verkleuring.

Is dit beginnende toprot of wellicht iets anders....of niks aan het handje?

Dit is mijn eerste kweekje, dus ik kan wel wat advies gebruiken.

 

Ciao a tutti,

 

Tuonogallery_40389_18337_581761.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat lijkt wel op toprot, maar het kan ook zijn dat het blad enkel afgebroken is, dat is niet duidelijk te zien op de foto.

 

Even goed tussen de topjes kijken en wegknippen wat rot is mocht het nodig zijn.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wel een beetje vreemd als je met zulke kleine topjes al toprot heb.

Wat is je gemiddelde lv?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@bosrand: bedankt, ik knip weg wat nodig is, en....kzal kijken of ik nog betere foto kan maken.

 

@ dries: ze staan buiten in zo'n wegwerp plastic kasje...als ze regen voorspellen doe ik em dicht, maar staat zoveel mogelijk open. Dus ik meet geen lv.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toprot heeft niet enkel met luchtvochtigheid te maken, ook de ec waarde van de grond speelt daar een rol in.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toprot is een schimmel en heeft niets met luchtvochtigheid of ec te maken.

Zo te zien is het een autoflower waar totaal geen afweer mechanisme meer in zit aan het 3 vingerig blad te zien...het is er uit gebreed.

Daarom heeft ze al bij zulke topjes toprot.

Ze gaat het einde waarschijnlijk niet halen want het blijft nu achter elkaar terug komen.

 

Succes!

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat zou volgens jou de reden zijn van toprot bij "gezonde" planten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toprot is een schimmel en heeft niets met luchtvochtigheid of ec te maken.

 

Precies, dat iedereen dat goed in zijn oren knoopt.

 

Dat het met hoge EC en LV te maken lijkt te hebben komt doordat die de VPG :dribble: verhogen en wordt die eenmaal te hoog gaan je planten sprayen, verbranden en uitdrogen. Daarna zijn ze te ziek om zich nog tegen toprot te kunnen verweren, autoflowers al helemaal, vandaar dat het tegelijk optreedt.

<edit> Hoge LV en EC hoeven dus niet tot toprot te leiden, ze doen het natuurlijk meestal wel </edit>

 

Wat je kunt doen nadat je alle rot er rigoreus hebt uitgeknipt is de plant in ieder geval zo veel mogelijk buigen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zie weer een hoop onzin voorbij komen.

 

Toprot komt vaak door te natte voeten, ongedierte in je grond die de wortels aantasten en waardoor wortelrot ontstaat waardoor de plant verzwakt. Daarbij helpen de hoge lv en ec om de rot makkelijker te ontwikkelen. Ook nooit die waaiers vol op de toppen laten blazen. Standje 1is voldoende.

 

Grote temperatuursverschillen tussen dag en nacht voorkomen, 5 graden is het beste, 10 teveel. Ook de temperatuur van de grond moet niet te koud worden.

 

Buiten wordt het al een stuk lastiger

 

Kun je dat VPG ook onderbouwen?

Edited by TheGreenMachine
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

De sporen van de schimmel gaan wel iets harder bij een hoge LV zoals met vrijwel elke schimmel.

 

Geen enkele schimmel kan overleven op droogte. Als het eenmaal de celwanden heeft doorboord kan het zijn vocht uit de plant trekken

maar het begin word gestart door oppervlakkige lv zoals regen en dauw.

 

Als lv er niks mee te maken heeft zou elke plant vol in de regen kunnen staan maar die ervaringen hebben we inmiddels al dus beweringen dat lv etc onbelangrijk zijn is zever en dat verwacht je niet van jongens die beter weten dat ze zulke onzin rondsprijden, waarom mannen?

 

Het afweer zit hem in de celwandstructuur. Als deze op en top gezond zijn heeft de schimmel moeite met doorboren van de cellen.

Als de plant ouder word, worden de cellen zwakker en word de plant vatbaarder voor schimmels.

 

Sterke cellen, is sterke afweer. Sterke cellen maak je door mineralen in je grond. Lavameel!

Edited by HackTheSystem
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een hogere LV betekent een hogere kans op verbranding en daardoor uitdroging en als gevolg daarvan op toprot.

Maar zo lang je weet te voorkomen dat je sativa's verbranden door de VPG laag genoeg te houden zal een hoge LV nooit tot toprot leiden!

 

Binnen moet dat altijd kunnen, buiten heb je niet alles in de hand, maar wel veel invloed.

TGM gaf net al een paar hele belangrijke tips, die precies de kern van het VPG verhaal raken.

 

 

Ondertussen vraag ik af of dat wegwerpkastje niet juist de LV nog verder omhoog brengt.

Behalve je planten buigen zou ik ze steeds even droog schudden met al dit onweer, wat toprot oorzaak nr. 1 is.

 

Measurement of Atmospheric Electricity During Different Meteorological Conditions

Share this post


Link to post
Share on other sites

weer wt geleert :D

+1 :P (maar dan met een 'd' haha)

Interessant allemaal!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor reacties allemaal; ik zal passende maatregelen nemen.

Ik heb geprobeerd met mijn eerste kweek de grond en voeding zo optimaal te laten zijn met spullen van Sannie.

Jammer dat misschien de soort zwak is....had wel eens ergens gelezen geloof ik dat medgom vatbaar zou zijn voor toprot.

Wie weet blijft het 1 die aangetast is en valt de rest mee....al doende leer je and i'll keep rollin' with the punches.

 

Tuono

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste hack dat is de verdampingsdruk bij de wortels, zeer belangerijk als je met optie op hydro kweekt.

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee joh dat is het niet. Iedere pot of medium droogt uit ook mapito ofzo. Er word altijd gezegd licht is gewicht dus Racker heeft dat getest met Wazzup samen en max 900 watt per m2 anders is t teveel en word de verdampingsdruk te hoog en heb je achteruit gang ipv voorruit gang, snap je het?

Gewoon 600 met boost is zat voor dikke toppen en echt knallen is 1000 de van gavita bio of hydro allebei gruwelijk.

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vapour Pressure Deficit, or VPD, is the difference (deficit) between the amount of moisture in the air and how much moisture the air can hold when it is saturated. Once air becomes saturated water will condense out to form clouds, dew or films of water over leaves. It is this last instance that makes VPD important for greenhouse regulation. If a film of water forms on a plant leaf it becomes far more susceptible to rot.

 

Maar dat laatste komt dus niet door de lage VPD, maar door de hoge VPG, verticale potentiaal gradient.

Naarmate die hoger wordt vormen zich Taylor cones en dan; When a certain threshold voltage has been reached the slightly rounded tip inverts and emits a jet of liquid. This is called a cone-jet and is the beginning of the electrospraying process in which ions may be transferred to the gas phase.

 

Het EHDA (electrostatische hydrodynamische atomisatie) proces, dat wordt gebruikt voor het produceren van Taxol uit taxussen is op dat principe gebaseerd (en uitgevonden door Bob Ursem), dat vanzelfsprekend net zo goed voor planten opgaat, zoals we duidelijk in onze hokken kunnen zien.

Hier sprayende taxussen in close up:

slide_0025.jpg

 

Je zult dit niet gauw live observeren, omdat het gebeurt nadat de lichten uitgaan en de temperatuur daalt, waardoor de LV omhoog gaat enz.

Vandaar dat het zo belangrijk is temperatuursverschillen tussen dag en nacht laag te houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bubbleblower, niemand heeft zijn planten in een sterk electrich veld staan. Daar heb je hoogspanning voor nodig. Mininaal tienduizenden volts, maar bij bliksem zelfs miljoenen volts. Een afzuiger creert zoiets dus niet!

 

Hou nou toch eens op met die VPG onzin. Dat gaat over onweer en dat hebben we doorgaans niet in onze kweektenten. Bovendien zit je in huis in een kooi van Faraday dus heb je ook geen last van dat veld van een onweerswolk.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

15.000 Volt is ruim voldoende, zoals je op het plaatje boven je kunt zien en in de natuur haal je dat makkelijk, bv in een onweersbui.

 

Dat zijn de feiten.

 

Ook in huis heb je uiteraard VPG, dat heeft George Ohm al bijna 2 eeuwen geleden aangetoond, die overigens al zijn proeven binnen deed.

Als je dat niet eens weet zou ik bijna gaan twijfelen of je wel echt Drs. bent.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lol George Ohm. Gewoon even wat namen strooien en je hebt "bewijs".

 

Maar goed, als je in een houten hut woont dan heb je geen kooi van Faraday inderdaad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...