Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

konopi

Biologische ‘Push-Pull’ Landbouwmethode Verdrievoudigt Opbrengst

Recommended Posts

push-pull.jpeg

 

Boeren in Afrika kunnen hun maïs-opbrengst verdriedubbelen. Dat zou ook in drogere gebieden kunnen. Het geheim heet 'push-pull'.

 

Bijna een kwart eeuw geleden begon de entomoloog Zeyaur Khan met de ontwikkeling van 'push-pull'. Dat is een manier om insectenvraat in mais te vermijden door slimme combinaties van planten.

 

Stengelboorder

Khan zocht een oplossing voor het probleem van de stengelboorder (Chilo partellus), een schadelijke insect dat de maisteelt in oost-Afrika bedreigde. Hij verdiepte zich in de levensloop van het diertje. Hem viel op dat bepaalde grassoorten voor de insecten tot wel 5 keer zo aantrekkelijk waren als de mais. Ook zag hij dat er planten waren met specifieke verdedigingsmechanismen tegen de stengelboorders, bijvoorbeeld door insectenwerende stoffen te produceren of juist roofwespen aan te trekken die de stengelboorders opruimen. Door de juiste combinatie van andere planten met de mais te combineren, dacht Khan een natuurlijke bescherming te kunnen bieden.

 

Olifantsgras

Hij koos uiteindelijk voor olifantsgras (Pennisetum purpureum) voor het 'pull'-deel van zijn aanpak. Stengelboorders zijn er dol op, maar als ze er van eten scheidt het gras een plakkerig sap af dat dodelijk voor ze is. Het 'push'-deel van zijn plan bleek iets ingewikkelder. Behalve onder de insecten, bleek de mais ook te lijden onder een parasitaire plant, de striga. Striga ziet er onschuldig genoeg uit, met mooie paarse bloemetjes temidden van de mais. Maar het plantje parasiteert op de wortels van de maïs, waaraan het water en nutriënten onttrekt, zodat de gastplant verpietert. Het opbrengstverlies door striga kan in slechte jaren oplopen op tot $8 miljard.

 

Khan ontdekte dat op één van zijn testvelden bijna geen striga bleek voor te komen. De daar getestepush-plant desmodium, een soort uit de vlinderbloemenfamilie, bleek een chemische stof af te scheiden die de groei van striga remt. Daarmee sloeg Khan dankzij een gelukkig toeval ineens twee vliegen in één klap.

 

Toen ik er net mee aan de slag ging, dacht ik dat het allemaal nogal overdreven was. Maar deze methode mag nog veel harder van de daken geschreeuwd worden

 

Verdrievouding opbrengst

De combinatie olifantsgras en desmodium bleek een gouden greep. Desmodium is namelijk ook een stikstofbinder, waardoor de gewassen ook nog eens een beetje bemest worden. Voor arme boeren, die geen geld hebben voor (kunst)mest of pesticiden is het dus een uitkomst. Hun maisopbrengst ging tot wel het drievoudige omhoog. Bovendien bleken het olifantsgras en desmodium ook geschikt als veevoer. Daarmee kregen de boeren de mogelijkheid te diversifiëren, en behalve gewassen nu ook wat dieren te houden. De dieren leveren ook nog eens mest op.

 

Droogtebestendige push-pull

Khan en zijn team waren nog niet tevreden. De push-pullcombinatie van olifantsgras en desmodium is namelijk minder geschikt in een droger klimaat. Daarom gingen de wetenschappers op zoek naar een droogtebestendige combi. Recent is die gevonden: groenbladige desmodium en een brachiaria-gras. Deze combinatie doet het overal waar mais wil groeien. Bijkomend voordeel: ze lopen ieder jaar opnieuw uit, zonder dat je ze opnieuw hoeft te zaaien. "Het is een enorme stap voorwaarts", zegt plantenwetenschapper Toby Bruce op Grist. "Het vergroot het areaal waar deze techniek kan worden toegepast. Striga blijkt zo'n impact te hebben - we zien dit jaar met de nieuwe aanpak tot 3 keer zo hoge opbrengsten in gebieden waar de striga welig tiert. [..] De meeste landbouwtechnieken zorgen voor een toename met een paar procentpunten. Wanneer je het hebt over een verdrievoudiging van de opbrengst over grote gebieden, dan heb je het over een majeure verbetering in de welvaart van kleine boeren en een significante verbetering in termen van het voeden van mensen."

 

In Afrika gebruiken inmiddels naar schatting zo'n 100.000 boeren de push-pull methode. "It bloody well works!” juicht Bruce. "Toen ik er net mee aan de slag ging, dacht ik dat het allemaal nogal overdreven was. Maar deze methode mag nog veel harder van de daken geschreeuwd worden."

 

Fotocredits: push-pull.net

 

http://www.foodlog.nl/artikel/push-pull-landbouwmethode-verdrievoudigt-opbrengst/

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doe je daar dan ook guerilla in??? Vroegah kwam na de mais de wiet op het veld.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is super interessant, Ayurveda methoden, die zouden we allemaal moeten gebruiken.

 

Gesteld dat je gewassschade 30% bedraagt (das normaal voor andere gewassen) kun je de opbrengst met 42,8% verhogen als je die tot nul kunt reduceren. Al konden we alleen maar toprot voorkomen komen we al een heel eind in die richting.

 

Gewasschade is natuurlijk vooral buiten een probleem en de perfecte push en pull methode voor ons is het gebruik van een coniferenhaag.

Die vangt alle toprot af (door electrische lading) en maakt er vervolgens korte metten mee vooral middels pinenen.

Het beschermt bovendien alle omliggende planten door grote hoeveelheden daarvan af te scheiden in de vorm van bio aerosolen en zet daarbij sommige planten en met name sativa's aan tot het zelf produceren daarvan, wat de kwaliteit en de resistentie weer zeer ten goede komt.

 

Dat aanzetten tot die productie gebeurt door zgn. messenger RNA's, wat in dit geval dus pinene synthases zijn.

Dergelijke synthases kun je de planten ook binnen in de vorm van bio aerosolen "toedienen" en zodoende kun je het terpenoïde profiel en de kwaliteit ongelooflijk positief beïnvloeden en tegelijk die gewasschade aanzienlijk reduceren.

 

Coniferen verminderen ook de electrische stress voor de andere planten, maar daar zal ik het maar niet meer over hebben voordat mensen dadelijk nog helemaal gaan voorkomen dat de planten ziek worden of toprot krijgen, dat wordt niet gewaardeerd. Deze post zal daarom ook wel snel onder een berg onzin worden begraven.

 

Als je essentiële olieën en hun chemotypes bestudeert kom je erachter dat de breedste profielen altijd uit India komen en datzelfde geldt vrijwel zeker voor de allerbeste wiet, die daar duizenden jaren lang is gecultiveerd m.b.v. companion planting.

Op een gegeven moment dacht ik dat ik echt nooit van mijn leven meer stoned zou worden, terwijl mijn vrienden nota bene verschillende coffeeshops hebben al bijna 40 jaar inmiddels, dus als er wat bijzonders is krijg ik dat altijd te testen.

Maar terwijl coffeeshop wiet geen effect meer heeft op mij word ik van "metabolisch geëngineerde" wiet wel weer ouderwets uren achter elkaar stoned van slechts een jointje met kleine vloei, die desondanks eeuwig blijft branden :j

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is dus gewoon een manier om ongedierte uit je gewas te houden en dat daardoor de plant ongestoord in volle potentie kan ontwikkelen, dat noemt men dan 3 keer zoveel opbrengst terwijl dat de normale opbrengst is. Normaal is er dus sprake van 3x vermindere opbrengst.

De redenatie is in deze zin dus verkeerd.

 

Als spint als een normaal verschijnlijk word gezien heb je 3 keer minder opbrengst, op het moment dat we het bestrijden kan de plant tot volle normale potentie ontwikkeld. Dat is niet dat de plant meer opbrengt maar minder schade ondervind.

 

Jammer maar, niet echt iets waar we iets mee kunnen in mijn optiek.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...