Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Panacea

Metal Halide 4200 Kelvin

Recommended Posts

Zoals in onderstaande grafiek is te zien loopt het aantal lumens dat metaalhalidelampen uitstralen al vrij snel terug. Ik heb daarom een aantal weken geleden een nieuwe metaalhalidelamp bestelt om mijn oude te vervangen.

 

Ik heb altijd een sunmaster gehad die een CCT had van 7200 kelvin, deze straalt dus voornamelijk blauw licht uit ideaal voor de groei periode. Daarom had ik deze weer bestelt. Ik kreeg echter daarna een telefoontje van de growshop dat ze deze niet meer op voorraad hadden en daarom boden ze mij een alternatief aan. Dit alternatief betrof een lumatek lamp waarvan ze mij verzekerde dat dit exact dezelfde lamp was alleen een ander merk. En volgens hun bewering was het zelfs een betere lamp.

 

Toen ik deze echter binnen kreeg bleek dit "alternatief" een CCT te hebben van 4200 kelvin. :td

Naar mijn idee zijn dit dus niet dezelfde lampen en is de lumatek lamp veel minder geschikt voor de groeiperiode. Maar de growshop is het daar natuurlijk mee oneens. :D

 

Wat denken jullie?

 

Hier staan de gegevens van de 2 lampen.

Sunmaster: http://customername....ls_en_33912.pdf

Lumatek: http://www.lumatek.c...alide-grow-lamp

 

estimated%20lumen%20maintenance-resized-600.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om "slablaadje" ff te kwooten uit een ander topic

 

... in de groei hebben de planten veel meer blauw (>5000K) nodig.

 

Waarbij ik vermoed dat je 7200K wel voldoet en de 4200K niet, maar check t nog ff (ik ben een beginner)

 

Ik zag deze post nog: us forum

 

Overigens zou ik ff googlen op het type nummer van de lamp, ik zag diverse shops op poppen die ze nog verkopen.

 

Succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voorgroeien onder 4000K MH is vrij gebruikelijk. Dat werkt echt we, maar goed er zit inderdaad wel wat minder blauw in dan de bulb die je eerst had en dan krijg je iets hogere planten.

 

Die grafiek is overigens echt complete nonsense. Ze proberen blijkbaar die inductie lampen te verkopen door het licht behoud van de andere lampen bizar laag te waarderen. Sunmaster en Lumatek geven geen eigen grafiekje in hun specs, maar Philips bijvoorbeeld wel en hun HPI-T Plus zit na 10.000 uur op 70% en na 20.000 uur op 60%. Moderne HPS bulbs blijven ruim boven die "inductie lijn".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...