Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Dries_grower

Welke Voeding Is Het Beste In Een Voedingsvat?

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

Ik vroeg me af welke voeding het beste te gebruiken is icm een voedingsvat.

De voeding zelf moet natuurlijk goed zijn maar het moet natuurlijk ook wel ff houdbaar zijn in het water.

Ik gebruik nou de bio lijn van plagron en dat is maar 24h houdbaar in het water dus ik moet sowieso andere voeding hebben.

Dacht zelf aan aptus of toch beter iets anders?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo ,

Aannemend dat jij niet op aarde kweekt moet je geen bio voeding gebruiken .

Dus een chemische voeding , ik heb alleen ervaring met canna en deze bevalt mij .

Ook voeg ik waterstofperoxide toe waardoor het voedingswater zuiver blijft en ongedierte wegblijft .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kweek nu nog wel op aarde maar wil na de volgende kweek rfx gaan proberen

 

Waar haal jij de waterstofperoxide?

Oké canna is dus ook een optie

 

En welke lijn van canna gebruik je dan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kweek op mapito en gebruik ferro minerale voeding.

Ik zorg er voor dat er water in zit voor 3 dagen.

Daarna gooi ik het restant weg en vernieuw ik het water.

Gaat prima.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik maak voor 5 dagen tot een week voeding aan in een reservoir en dat wordt dan automatisch naar de planten gepompt. De planten zelf staan makkelijk een maand in hetzelfde voedingswater.

 

Dus voeding is inderdaad wel 6 tot 7 dagen houdbaar, maar ik heb er dan wel een circulatiepomp of luchtsteen in om het water gezond te houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik maak voor 5 dagen tot een week voeding aan in een reservoir en dat wordt dan automatisch naar de planten gepompt. De planten zelf staan makkelijk een maand in hetzelfde voedingswater.

 

Dus voeding is inderdaad wel 6 tot 7 dagen houdbaar, maar ik heb er dan wel een circulatiepomp of luchtsteen in om het water gezond te houden.

De bedoeling is idd ook wel dat er een circulatiepomp in komt bij mij, welke voeding gebruik jij?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik FloraNova van GHE, maar ik ga er vanuit dat elke voor hydro/cocos geschikte voeding hiervoor wel geschikt zou moeten zijn. Bij (recirculerend) hydro is het toch zeker de bedoeling dat de planten er minimaal een week in kunnen staan (tot ook wel een maand) en met eb en vloed heb je toch ook een bak voedingswater die minimaal een week blijft staan.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idd elke hydro voeding is geschikt om voor te mengen maar uit ervaring werkt hypro a/b of gold label hydro wel t beste( kijk kweek verslagen van schenkie of racker)

Gewoon drain to waste of vloeden en beuke maar eventueel incl co2.

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had idd ook al de gold label op het oog, wat zou nou het maximale zijn hoe lang je het kan bewaren met een circulatiepomp in het vat?

 

Ik zie ook dat hy-pro geen topbooster heeft, moet ik die dan van een ander merk gebruiken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi dries

Wat is de reden om het zolang te bewaren? En kijk even het topic van schenkie, gewoon eb en vloed met hypro...boosters zijn onzin.

Hij pompt t overgebleven voedingswater terug in zn vat en vult het bij.

Regel 1 klimaat op orde, regel 2 klimaat op orde en regel 3 nou vul het zelf maar in.

Ik kweek zelf organisch en haal hogere opbrengsten dan ooit op hydro en dat zonder co2.

Er zijn uitzonderingen met zwemvis ( dat zag er slecht uit in t begin en werd ook gezegt dat t niks zou worden, moah maar 1,5 gr de watt in een gaar hok) en racker maar dat zijn echte pro's.

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo ,

Iedere kweker zweert natuurlijk bij zijn eigen beproefde methode . Ik gooi het kostbare voedingswater niet weg , mijn 4 planten met eb-vloed ( vloed om de 3 dagen ) drinken 1/4 tot 1/3 van het water wat ik dan weer aanvul

Je zou denken dat er een teveel van niet ogenomen voedingsstoffen ontstaat echter dat gebeurd niet , wel natuurlijk de ec en ph meten .

Om het voedingswater zuiver te houden en te voorzien van zuurstof belucht ik niet maar gebruik waterstofperoxide 1ml op 1 liter water . De peroxide breekt af in water en zuurstof dus onschuldig voor de planten , de wortels zien er witter en gezonder uit .

Waterstofperoxide kopen :

http://www.werkenmetmerken.nl/nl/waterstofperoxide_35_/p/383

Ze gaan je vragen wat je er mee gaat doen , antwoord dan " ter bestrijding van algen en bacterien in je vijver " , dit omdat het door kwaadwillende gebruikt wordt bij het vervaardigen van explosieven .

Hai

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben nou idd een verslag van schenkie aan het bekijken, het eb en vloed is me nou wel duidelijk.

Dus topboosters zijn gwn onzin?

Moet alleen nog kratjes hebben

https://m.bol.com/nl/p/-/9200000025025075/?Referrer=ADVNLPPcefba400cdbf92970065bba51d000006606

Zouden deze goed zijn of beter dichte kratjes en zelf wat gaten boren?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beter dichte kratjes en zelf garen boren, kijk even naar wat topics is echt genoeg over te vinden.

Kratjes op rekjes om verstopping te voorkomen.

Rackers topics bevatten alle info.

Succes dries!!

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar ik heb er dan wel een circulatiepomp of luchtsteen in om het water gezond te houden.

 

Die circulatiepomp heb ik er ook in zitten, zo voorkom je algengroei en andere ongewenste groei van bacteriën.

Ik vind dat het voedingswater na 3 dagen nogal begint te ruiken, vandaar dat ik niet meer aanmaak dan voor 3 dagen en het daarna vervang.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het beste om het lang/langer te bewaren is om het af te sluiten volledig net als die grote vierkante tanks met een pijp systeempje erop.

Bij de hele grote jongens draait alles op een tps (voedingscomp) dus daar gaat t met 1000L per x,

dat blijft langer staan maar omdat het echt dicht zit hebben de elementen er geen vat op.

 

Pg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan je trouwens ipv met bakken ook gewoon 18 ltr potten gebruiken en daar wat extra gaten in boren?

Icm rfx of mapito

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan dries maar ook hier vergt t wederom skills...

Ik zou voor hydro mapito nemen met kratjes, uit en na getest met volle tevredenheid van de grote jongens!

 

Succes

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oké thnx en wat is nou eigenlijk het verschil tussen Mapito en rfx en waarom raad je dan Mapito aan? Het is allebei van bouwmaterialen gemaakt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

rfx-1 is bij levering wat stabieler qua ph waarde dus hoef je het niet te spoelen om de ph op peil te krijgen, is dus eigenlijk voor de luie kwekers

rfx-1 wordt wel wat sneller droog dus zul je wat vaker moeten wateren.

 

verder is rfx-1, mapito en de bouw steenwol in basis gelijk aan elkaar maar die van de bouw wordt n olie aan toegevoegd om het waterafstotend te maken dus is die niet geschikt voor de tuinbouw.

rfx-1 en mapito zijn dus speciaal gefabriceerd voor de tuinbouw.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oké dus als je zou moeten kiezen word het Mapito? Het snelle uitdrogen lijkt me wel een nadeel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het ligt er aan voor welke kweekmethode je gaat kiezen.

Bijv. bij een eb en vloed systeem zou het niet uit maken waar je voor kiest omdat je toch om de 3 dagen water geeft.

maar bij een andere methode zou ik persoonlijk zou ik ook voor de pito gaan.

Ze kunnen wel zeggen, stabielere ph enzo maar die ph meet je toch als je hem in gaat wateren en het lijkt me sterk dat die meteen goed zal zijn dus daar komt de fles ph- alweer de hoek om kijken.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ik was wel van plan om met eb en vloed te gaan werken, dus als het dan niks uitmaakt kan ik net zo goed het goedkoopste medium nemen en dat is rfx-1.

Thnx voor je toelichting

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...