Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Spongepot

(Oude Generatie) Slimme Meters

Recommended Posts

Hoi,

 

Ik heb thuis een slimme meter van Liander staan. Een echelon 83331-1imad om precies te zijn. Volgens onderstaande website is deze meter verouderd en is daarom niet meer op afstand uit te lezen:

 

https://www.slimmeme...eratie%20meters

 

Het staat geschreven, maar is dit ook echt zo? Heb hierover een aantal vragen:

 

- Kan ik er nu blindelings vanuit gaan dat deze niet op afstand wordt uitgelezen?

- Mocht ik deze functie toch moeten/willen uitschakelen, kan dit zonder reden worden gedaan zonder dat ik argwaan wek?

- Als een slimme meter wordt uitgelezen door de netbeheerder, gaat dit dan per seconde/minuut? Of per dag? Wil niet dat twee lampen van 700w (=led dus uiteindelijk 330w per lamp) die structureel 18/6 of 12/12 aan en uit gaan te zien is door hun. Het gaat hier niet om grote verbruiken, maar toch..

- Mocht de meter per dag of langer dan dat worden uitgelezen, beschikken zij dan wel over de mogelijkheid om per minuut de verbruiken in te zien (pieken en dalen), zoals wanneer eens in de drie jaar iemand van de netbeheerder langskomt en zijn apparaat om de meterkast aansluit. Hoe zien die gegevens eruit?

 

Zoals ik al eerder aangaf, vind ik het geen fijn gevoel dat ze zien dat ik om de 18/6 uur of 12/12 uur iets aan en uit zet. Qua verbruiken maak ik me overigens totaal geen zorgen. Alvast enorm bedankt voor alle antwoorden!

 

P.s. in de handleiding van de meter staat overigens dat hij wel beschikt over de mogelijkheid om op afstand uit te lezen, echter is dit in 2009 geschreven:

 

https://www.liander.nl/sites/default/files/meters/Korte_handleiding_Echelon_tcm300-188009.pdf

Edited by Spongepot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze kunnen sowieso dacht ik alleen een kwartier staat downloaden. Dan zien ze per kwartier je verbruik, maar niet per minuut. Al zie je in die kwartieren ook wel terug dat je kweekt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze kunnen sowieso dacht ik alleen een kwartier staat downloaden. Dan zien ze per kwartier je verbruik, maar niet per minuut. Al zie je in die kwartieren ook wel terug dat je kweekt.

 

Ook in mijn specifieke situatie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik bedoelde het meer in het algemeen inderdaad. Ik zou niet weten of ze jouw meter uit kunnen lezen.

 

Heb je Liander al gebeld?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb Liander inderdaad even gebeld en zij gaven aan dat ik geen slimme meter heb. Wel een digitale meter en dat deze niet op afstand afleesbaar is. Wel vraag ik me nu af (gezien het een digitale meter betreft) wat de meteropnemer aan historisch verbruik ziet als hij langskomt. Want volgens mij prikt hij z'n apparaat in mn meterkast.. Zal hij alleen het totaal verbruik zien? Of ook specifieker?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Makker,

 

Bedankt voor je antwoord. Ik had de handleiding ook al doorgelezen, maar kan hieruit niet opmaken wat de meteropnemer kan zien als hij langskomt, gezien hij -volgens mij- zijn meetapparatuur aansluit op de meterkast. Voor mij is dan ook niet duidelijkheid hoe inzichtelijk hij het historisch verbruik ziet. Dat het niet op afstand afleesbaar is, is voor mij overigens wel een hele opluchting :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die man kijkt nergens naar.

Toetst de standen in en klaar. Hij moet er 300 op een dag doen

Waarom ben je zo paranoia

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben niet paranoia. de reden dat ik goed geinformeerd wil zijn lijkt me duidelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ken iemand die bij de liander werkt en hij rade mij aan om de slimme meter niet uit te laten schakelen omdat je dan wel op gaat vallen.. Hij zegt ookal hang je er voor 5000watt aan lampen neer hun denken echt niet meteen oh hij kweekt.. D'r zijn zat mensen met een jaccuzi of een ander apparaat die stroom vreet.. Ik heb een inductie kookplaat en als ik aan het koken ben met 3-4 pannen verbruikt ie 7400watt.. Als hun toevallig dat kwartiertje het verbruik gaan nakijken komen ze toch ook niet meteen binnen gevallen??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zijn genoeg niet kwekers die hem ook weigeren.

 

Privacy, straling noem maar op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nu sinds ik een woning heb gekocht , ben ik gestuit op de zogenaamde slimme meter in mijn meterkast. Een ISKRA ME382 geplaatst door mijn netbeheerder Liander. De meter heeft 4 telwekern, 2 voor levering (dag/nacht) en 2 voor terug levering (dag/nacht).,

 

Wat ik mij afvraag is, kunne ze van 1x1000watt gavita pro afleiden met nog hier en daar wat stroom van gebruik afzuiging etc, .. u get the point waar ik naar toe wil , veel informatie kan ik neit vinden over deze 'slimme'meter hmm iemand ervaring mee met deze?

 

 

 

ik hoor het graag !

 

groetjes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als op afstand uitlezen uitstaat mogen ze hem om privacy redenen niet uitlezen!

 

Blijft die zelfde vraag nou werkelijk iedere x terug komen?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...