Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
GreenRider

Licht En Tijdklok/tijd Schema Hulp Gevraagd.

Recommended Posts

Morning,

 

Ik heb een vraagje over licht en tijdklokken. Ik heb net voor 't eerst sinds een paar dagen een 400w lamp hangen en had deze op zo'n simpele tijdklok aangesloten. 2 dagen goed gegaan tot ik vannacht opmerkte dat dat ding niet was uit gegaan. :angry: ( ja mn lampje ging in de dag aan en nacht uit door omstandigheden.) Stom ik weet het, en ja ook koppig omdat ik dacht: "met eentje die 3600watt aan kan zal het wel goed gaan".

Ja niets dus... :thumbsdown:

 

Nu wil ik het goed aanpakken en ga zometeen op componentenjacht om zelf een schakelkastje te maken.

Maar ik wil ook gelijk het licht schema verschuiven als ik dat kastje voor elkaar heb.

Ik had het op 10/22 dat me lamp aan/uit ging maar ik ontdekte vannacht rond 05:00 dat die lamp nog steeds aan stond.

 

Het schema wat ik zou willen gaan aanhouden is dat het licht om 09:00 uit gaat en om 21:00 weer aan gaat.

Hoe zou ik dat het beste om kunnen gooien zodat ze het minste stress hebben?

 

Mvgr,

GreenR.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi TGM,

 

dank je voor je reactie, ja dat kopen zat ik ook al aan te denken maar dan zijn er alleen kastjes die niet helemaal naar mijn smaak zijn en een voorzichtige inschatting leek dat het ook goedkoper is om het zelf te maken.

 

Ah ok, dus dat licht is niet zo'n heel groot probleem begrijp ik dus... tenminste... hopelijk.. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eenmalig zal niet direct een ramp zijn, gebeurd dit meerdere keren dan heb je een probleem.

 

Die davin kasten zijn gewoon prima hoor, misschien vind je die wat duur. Maar dan weet je iig dat je geen fik in de tent krijgt. Normale timers krijgen een beste klap als er 400 watt opgebeukt wordt. Een kachel bijv start langzaam, een vsa niet

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je alle componenten nog moet kopen betwijfel ik of je goedkoper uit bent. Uiteraard ook afhankelijk van de kwaliteit van de compnenten.

 

En dat dat licht niet zo een groot probleem? een enkele keer maakt misschien niet zo veel uit maar dat is ook afhankelijk hoe stabiel je strain is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik moet bekennen dat ik geen flauw idee heb waar die zaadjes vandaan komen, ja uit de shop wiet maar meer weet ik verder niet.

Enige wat ze me achter de balie konden vertellen is dat het een amnesia haze is met een lange bloeitijd.

Nou dat het een haze is dat is, is wel goed te ruiken :) maar hoe sterk/stabiel en welk soort precies dat zal de toekomst moeten uitwijzen (al zou ikzelf dat niet echt kunnen beoordelen lol). Ik heb nog een stuk of 30-40 van die zaadjes dus ik kan er gelukkig redelijk mee rommelen zonder dat dat veel zal uitmaken. Al heb ik nu al wel 4 mooie dames die lekkere topjes aan zitten te maken die erg wit zijn en goed plakken :D. Maargoed, hopelijk heeft deze actie idd geen nadelige gevolgen :o

 

Maar over die schakelkast:

Nou ik hoef gelukkig niet alles te kopen en ben net erachter gekomen dat ik b.v. het relais hier bij mij in de buurt goedkoper kan krijgen dan als bij de conrad.

Ik ben overigens van plan om dit schakelkastje na te maken: http://www.wietforum...en-schakelkast/

Dat is meer dan voldoende voor me. Met in gedachte als ik in de toekomst misschien een iets grotere bloeihok wil maken en er een 600 in wil hangen.

Draad enzo en verlengdozen die ik daaraan kan monteren heb ik. Het is voor mij alleen een kwestie van het relais, klok en inbouwdoosje aanschaffen oh en de adereindhulzen en ampere-schuiven..

Dan denk ik wel dat dat de interresantste oplossing is voor mijn situatie. Plus het voordeel dat ik er zelf makkelijk kan bepalen aan welke kanten de stekkers/kabels komen zodat het mooi weggewerkt kan worden.

 

Aangenomen dat dat schakelkastje in dat topic nog steeds relevant is natuurlijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou inmiddels vandaag alle spullen gehaalt en zelf die schakelkast in elkaar gebouwd met dat schema van topic: http://www.wietforum...en-schakelkast/

En het werkt als een trein :verrygood Ik heb ook een foto sessie geschoten van het maken maar achteraf gezien is het niet echt anders dan de foto's in het originele topic.

Tenzij iemand er interesse in heeft anders laat is ze weg van dit topic. Het enige verschil is dat ik een ander kastje heb en dat ik de contactdozen niet in het kastje zelf heb geplaatst maar met een kabel buiten het kastje geleidt en er stekkerdozen aan gezet.

 

Nah ja goed 1 fototje dan van t resultaat:

 

gallery_23065_18368_1291443.jpg

 

De 2de klok schakeling heb ik (nog) niet aangesloten. Het is voorlopig warm zat en ik heb toch nog geen verwamingsmatje of kachel. ( en moet van de winter ook wat te klooien hebben :P ). En kan ik tegen die tijd ook nog een zekering erin zetten maar voorlopig zou dit wel goed moeten zijn.

Voor de duidelijkheid: 1 blok is 24/7 stroom en de andere is de timer/relais.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou het is iets duurder uitgevallen omdat die klok tegen de 40 euro was.

Maar als je verder zoekt zal er vast wel een goedkopere te vinden zijn die net zo goed werkt.

 

Maar het relais was €13.50 en dat kastje €16 euro nog een beetje en daar zat die din rail in.

hmm 2 x €2.20 voor de stekkerdozen bij de formido.

En de kabels en aansluitzooi had ik allemaal nog liggen.

 

Het is nog niet zoals ik het uiteindelijk wil hebben maar voor nu is het goed functioneel en ik kan het vrij gemakkelijk aanpassen.

 

Het is uiteindelijk ongeveer net zo duur als een kastje uit de winkel geworden maar het heeft tenminste wel alle dingen die ik wil voor die prijsklasse plus het voordeel dat ik de kabels kan laten lopen zoals ik wil. Plus je kan het goedkoper maken als je een andere klok kan vinden. Ik heb deze alleen genomen omdat ik ongeduldig was en die kast in elkaar wilde zetten en ik vond het wel netjes in dat doosje passen. En er kan netjes uiteindelijk nog een zekering naast. Plus ik kan me lampje en afzuiger en toekomstige zooi makkelijk en overzichtelijk uiteindelijk op een plank monteren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kleine aanvulling op dit topic: analoge tijdklokken kunnen gevoelig zijn en het is misschien een beter keuze om een digitale te nemen. Conrad heeft ze tussen de 20-30 euro die volgens de specs ook prima moeten werken.

 

 

Hmm net trouwens iets vaags geconstateerd:

 

M'n huidige setup heeft een momenteel een actieve zuiger en een passieve inlaat.

( de verhoudingen kloppen niet qua diameter maar dat word in de komende tijd opgelost ('k ga 't actief maken).

 

Maar nu, blijkbaar door de onderdruk die nu in m'n kast zit, wil m'n lamp niet opstartten als de deur dicht zit.

Deur open -> lamp start op. Ik dacht eerst dat het toeval was in de afgelopen dagen omdat ik de boel in de gaten aan het houden ben maar nu is het me opgevallen.

 

Ik ga er vanuit dat het met de actieve inlaat opgelost gaat worden maar dit is zo'n wazige situatie dat ik me afvroeg of iemand dat wel eens eerder heeft meegemaakt en of zoiets normaal is? (moet ik opletten dat me lamp hier niet door defect raakt)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt me iets anders... los contact oid.

Lamp is 100% gesloten dus onderdruk zou daar geen invloed op mogen hebben.

 

Ga uitzoeken wat er mis is voor je de hele zaak laat afbranden!!!!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat lijkt mij inderdaad ook een los contactje ergens, of de lamp zit niet goed genoeg aangedraaid.

Of je komt precies op het moment binnen dat de tijdklok inschakelt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah ja dat had ik moeten vermelden maar ik had alles inderdaad al nagekeken maar er is verder niets wat verkeerd zit.

Ik ben in de afgelopen anderhalve week overgegaan van spaarlampjes naar een 400watt en heb overal m'n tijd voor genomen en secuur aangesloten.

( staat eigenlijk in de rest van het topic )

 

Ook als ik m'n deur open doe raak ik voor de rest niets aan. De deur en kabels komen niet eens in de buurt van elkaar en de lamp beweegt geen milimeter als ik de deur voorzichtig open doe. Ik hoor mn vsa dan wel brommen trouwens maar zodra mn deur verder open gaat dan 2 cm, start ie gewoon normaal op en gaat het goed tot de volgende keer dat ie moet opstartten en de deur zit dicht. Het is gewoon erg appart . ( ik dacht ook puur toeval maar dat heb ik vandaag uitgesloten door ff wat anders te gaan doen toen de lamp eigenlijk aan had moeten gaan. Pas bij terugkomst (4 min later) en dat de deur open ging , ging de lamp aan)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er klopt toch echt iets niet aan de electra... fix het voor je hok afbrand!!!

Je vsa blijft namelijk net zolang doorstarten tot hij roodgloeiend staat...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben er morgen bij als dat lampje weer aan zou moeten springen. (en uit)

'T brand s'nachts en is overdag uit.

Er staat trouwens sinds ik dat kastje heb ingericht een blussertje naast.

 

Verder doe ik dat wel als de lamp uit gaat. Dat is wel zo veilig :)

Voor de rest is alles geaard en aangesloten zoals het hoor en netjes afgewerkt en de juiste dikte kabels gebruikt, aparte groep, enz enz.

Ik heb ook een smscom fancontroller voor m'n softbox dus dat is gewoon met stekkers allemaal. En de rest volgens de schema's aangesloten.

Voor nu ziet alles er verder goed uit en werkt het allemaal normaal.

Alles zit ook stevig vast alleen de stekkers op de kap zelf ga ik nu niet mee rommelen maar een voorzichtige rukje eraan heeft niets vreemds opgeleverd en alles lijkt goed vast te zitten.

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat het 't electra gedeelte is maar ik zal het morgen nalopen.

 

Beter 10x te veel dan 1x te weinig in dat opzicht. :excl:

 

Maar als hij weer blijft hangen morgenavond... oh inmiddels moet ik vanavond zeggen, ga ik eerst ff met de fan controller rommelen voordat ik de deur open doe.

Ben benieuwd of dat dat verschil zal maken. Ik blijf er toch bij dat het misschien iets met de druk heeft te maken maar voor nu is het alleen maar een vermoeden.

(Na net even gezocht te hebben lijkt het vaker voor te komen bij mensen maar sporadisch zo te zien. Google gaf wel wat terug maar ook niet veel.)

Hoe dan ook ik zal de exacte storingsfactor vinden. (en dat aanvullen op dit topic :))

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou nog een keer alles nagelopen.

 

Samen met iemand die ervaren is met elektra, m'n schakelkastje opnieuw opgebouwd.

(was verder niets mis mee maar een keer nakijken kon geen kwaad)

Kap contacten zitten allemaal vast en nergens is er een los contact of wat dan ook.

 

Ik had de situatie uitgelegd aan die ervaren kerel over hoe dat m'n lamp niet opstart als de deur dicht zit en hij heeft ook gekeken.

Alles zat verder goed en de enige conclusie die hij voorlopig ook kon trekken dat het misschien iets met de onderdruk heeft te maken.

 

Verder heb ik nog wel geprobeerd om met m'n afzuiger te spelen door hem op de laagste stand te zetten maar dat hielp niet.

Ik denk er trouwens nu net pas aan om te proberen om de afzuiger eens helemaal uit te zetten... Hmm dat is iets voor morgen.

The search continues ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom, heb je überhaupt zoveel onderdruk in je tent??

 

Onderdruk is nergens goed voor,

heb al wel eens hier of daar gelezen, dat overdruk wel goed zijn zijn voor ons gewas, maar dat doet niemand ivm (ongefilterde)lucht lekkage.

 

Ik zou hier of daar een flappie wat openzetten,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou die onderdruk was/ is eigenlijk voor dezelfde reden (geur).

Maar het is niet veel, het is maar een klein beetje.

Zelfs als er ergens een kier of naadje zit , dan zal de lucht nog steeds niet kunnen ontsnappen.

 

Ik ben al wel van plan een actieve inlaat te maken maar dat duurt nog een paar dagen.

En vanavond ga ik eens kijken wat de lamp doet als ik de afzuiger helemaal uitschakel.

 

Het zou misschien ook nog zo kunnen zijn dat m'n fan controller een of andere invloed heeft op m'n vsa ofzo.

Die zitten op dezelfde groep.

Ook dat ga ik uittesten. Maar tot nu toe is het een apart geval :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed, onderdruk is ook uitgesloten.

De lamp startte weer niet op. Ventilator helemaal uit gezet en ook nog geprobeerd om te zien of het helpt om de stekker om te draaien.

Allemaal niet geholpen.

Pas toen de deur open ging , startte de lamp op.

Het enige wat ik nu nog kan verzinnen is dat er misschien iets met m'n bulb zelf aan de hand is en dat de trillingen van de deur open maken ervoor zorgt dat de lamp aan gaat.

 

Ik zal morgen de deur al eens open zetten voor de lamp aan springt om te zien of het met trillingen te maken heeft.

Hij zou dan ahgi weer niet op moeten startten totdat ik met de deur beweeg denk ik zo. Iets anders zou ik verder niet meer kunnen verzinnen in dit verhaal.

Oh het enige wat ik nog niet gedaan heb is ader eindhulzen op de kabels bij de kap geklemd. Maar dat zou dit niet mogen veroorzaken verder.. de kabels zitten gewoon goed vast in die kroonsteen op de kap en kan ze niet los trekken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh het enige wat ik nog niet gedaan heb is ader eindhulzen op de kabels bij de kap geklemd. Maar dat zou dit niet mogen veroorzaken verder.. de kabels zitten gewoon goed vast in die kroonsteen op de kap en kan ze niet los trekken.

 

wel voldoende lang aangestript zodat de kern ook echt goed contact maakt?

 

Ik denk eerder dat de lamp er niet ver genoeg ingedraaid zit, of je moet eens een andere bulb proberen. Ik heb er geen ervaring mee maar lees hier en daar wel eens dat de bulb de oorzaak van niet opstarten is, maar dan meestal met een Evsa.

Weet niet of je er zo een heb.

 

Ook al gemeten hoeveel spanning je hebt van je wandcontactdoos? Wat ik nog zou kunnen bedenken is dat je op het eind van een kabel zit in een oud huis er teveel verlies optreed in de kabels. Maar dat is best wel ver gezocht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ze minimaal 1 cm gestript dus dat zou op zich contact moeten maken maar het is nagenoeg het enige nog wat mogelijk kan storen afgezien van de bulb.

Nee ik heb een simpele vsa helaas kon ik niet zo'n evsa kopen.

Lamp is meerdere keren erin en eruit geweest juist ook met die gedachte maar dat heeft ook niet geholpen maar dat ga ik morgen nogmaals een keer proberen.

Ik ga morgen trouwens heel die kap even eruit halen en kijken of ik misschien nog wat kan ontdekken.

 

Dat is (gelukkig ) niet mogelijk, toen ik hier kwam wonen heb ik alles opnieuw aan laten leggen inc een aparte groep naar de kamer waar de kast staat. Zelfs m'n lampen in m'n plafond zijn geaard in heel m'n huis lol :D

 

Helaas heb ik niet zo hier 123 een andere bulb liggen dus dat kan ik jammer genoeg niet testten :(.

Maar morgen weer een dag om te proberen. Gelukkig kan ik er voorlopig makkelijk tijd voor vrijmaken op de tijdstippen dat de klok schakelt.

Voor de rest werkt alles goed. Alleen dat opstartten niet :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou gisteravond heb ik voor de rest overal adereind hulzen opgezet bij de kap maar kon toen niet goed testen.

Deze avond wel maar helaas nog steeds hetzelfde probleem dat de lamp pas opstart als ik de deur open doe.

 

Aansluiting vsa:

 

gallery_23065_18380_463171.jpg

 

Aansluiting op de kap:

 

gallery_23065_18380_1792973.jpg

 

Dat zit wel goed zo zo te zien.

 

Het enige wat ik nu nog kan doen is de fitting zelf controleren morgen of daar alles goed zit

Moet dat ding wel ff van een plaatje af schroeven:

 

gallery_23065_18380_918284.jpg

 

Als dat t niet is... tja dan rest alleen de lamp zelf nog, of héél misschien toch iets met die druk.

Het punt is... ik heb alles voor een actieve inlaat te maken al liggen en een andere lamp moet ik nog gaan bestellen.

Ik ga, als ik niets bij de fitting kan vinden, de onwaarschijnlijke route langs en de actieve luchtinlaat maken voordat ik een nieuwe lamp ga bestellen als dat niet werkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou gisteravond de actieve luchtinlaat erin geplaatst.

Helaas was ik een beetje te laat gisteravond om de fitting te controleren maar ik kon wel even wat anders uitproberen.

Ik was benieuwd wat er zou gebeuren als de deur open zou staan op het moment dat de lamp aan zou moeten gaan.

Nou, die ging vlekkeloos aan....

 

Ik ga vanavond kijken of de lamp normaal aan wil gaan nu die actieve inlaat erin zit.

Dat zou denk ik het definitieve resultaat moeten geven van waar nou het probleem zit.

(Tenzij iemand nog suggesties heeft voor deze situatie om uit te proberen)

Maargoed morgenavond ga ik nog steeds de fitting nakijken want wil wel zeker zijn dat daar niets mis mee is uiteraard

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij zijn er niet veel meer die dit topic volgen, jammer, maar stroom is waarschijnlijk een saai onderwerp voor een hoop mensen.

Op zich geen probleem verder ik gebruik dit ook deels om voor mezelf alles goed te noteren en uiteindelijk deze storing te verhelpen.

En misschien heeft iemand anders in de toekomst wat aan deze informatie/situatie.

 

Ik heb net de fitting nagekeken en daar was verder niets vreemds aan te ontdekken.

De draden zitten goed vast en de lamp zit er weer terug in (nog steviger draaien en ik heb waarschijnlijk scherven in m'n hand lol)

 

De deur weer als test dicht gedaan en gewacht op dat het licht weer om zou gaan.

Helaas ging de lamp weer niet aan uit zichzelf.

Ik heb een paar x op de zijkanten van de kast geslagen(hard en zacht) met m'n vlakke hand om trillingen te maken om te zien of dat enig effect heeft.

Ook hier ging de lamp niet mee aan.

Ik heb alleen de inlaat aangezet (zacht en voluit) en dat heeft niet geholpen.

Alleen de uitlaat, heeft niet geholpen.

Allebei uit gezet: heeft niet geholpen.

 

Pas als ik de 3 meubelslotjes open doe en de deur ongeveer 1 cm open heb gedaan, dan pas springt de lamp aan.

 

Het is een beetje donkere foto maar:

 

gallery_23065_18357_31706.jpg

 

ik heb geen elektra aan de voorkant van de deur zitten alles loopt aan de achterkant omhoog.

Aan de rest zit overal adereindhulzen , is het geaard en heeft 't z'n eigen groep.

 

Hopelijk heeft iemand nog een suggestie van wat dit kan zijn want ik weet 't niet meer.

Waarom gaat de lamp aan als de deur open is en niet als de deur dicht is.... :huh: :wtf: :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je er een koelkast schakelaar op zitten??

 

Nee sorry, kan van hieruit ook niks meer bedenken..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...