Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

GreenRider

Vsa En Aarde

Recommended Posts

Hoi,

 

Ik heb een 400 watt licht setje aangeschaft (m'n eerste) en nu heb ik enige twijfels over hoe het aangesloten moet worden.

En ik heb al een tijdje rond zitten zoeken (en ook op de website van maker van de vsa) maar er zijn niet 100% duidelijke schema's te vinden.

Vandaar vraag ik het hierzo want ik hoop dat er iemand is die me m'n vermoedens kan bevestigen.

 

Op de vsa zitten 5 aansluitpunten L, N, aarde en de 2 contacten voor de lamp.

Mijn probleem is met het aarde. Aangezien er maar 1 aansluitpunt op zit op de vsa, neem ik aan dat ik in deze een 2de aarde draad kan plaatsen en die door kan lussen naar de kap om deze te aarden?

Het schema op de vsa laat daar verder niets over zien maar van wat ik weet van stroom zou dat het moeten zijn.... gok ik...

Maar voordat ik plomptverloren zomaar alles ga aan zitten sluiten hoop ik dat een meer ervaren iemand me hierin kan adviseren.

 

Ah en zou het mogelijk zijn om een pc snoer te gebruiken tussen de vsa en lamp? Ik bedoel zo'n dikke zwarte die je normaal in je pc stopt.

Het plan is om daar de stekkers van af te knippen en dan dat snoer te gebruiken zoals ik dat nu heb gedaan voor m'n spaarlampjes.

 

(het jeukt een beetje om m vandaag op te hangen maar als dat bovenstaande een no-go is dan zal ik het met de juiste kabels doen, dan word het maar morgen ofzo :spliff: )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een "230v pc snoer" kan je prima gebruiken.

 

De aarde moet je beide in 1 aansluiting steken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou nog wat advies kunnen gebruiken als iemand tijd heeft:

 

De boel is nu aangesloten maar 't werkt (nog) niet.

Ik heb de kabel van de tijdklok naar de vsa aangesloten . L op bruin N op blauw, aarde op aarde uiteraard. en voor de rest de lamp op de vsa aangesloten.

Als ik nu de stekker in het stopcontact steek (zonder tijdklok) gebeurt er helemaal niets. Ja het vsa begint te zoemen/brommen maar de lamp gaat niet aan.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?

 

Ik kan wel foto's plaatsen als het nodig is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zit je lamp er goed in? Haal hem er anders ff uit en draai hem er opnieuw in. Gr klaver

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad, of lamp er niet goed in, of ergens bij de kap een draadje los of lamp stuk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou ik heb de lamp er opnieuw ingedraaid en ik had van tevoren al gekeken of de kap en aansluiting er degelijk uit zag.

Ik kon zo 1 2 3 niets vreemds zien maar ik zal het zo nog eens ff nalopen.

 

Ik heb een simpele multimeter (type DT-820D) in mn bezit maar gebruik hem maar zeer sporadisch zodat ik elke keer opnieuw moet uitvinden hoe dat ding ook alweer werkt. Misschien hebben jullie een suggestie hoe ik dat snel en simpel door zou kunnen meten?

Of zou misschien een voelertje al genoeg zijn om te kunnen zien waar het probleem is? (zo'n schroevendraaier wat oplicht als je m in het stopcontact douwt).

 

Alle tips en suggesties zijn meer dan welkom aangezien dit de eerste keer is dat ik zo'n vsa en lamp enzo heb.

Hopelijk komt dat ding van het weekend aan de praat want anders kan ik me spaarlampjes weer terug hangen en pas maandag er weer mee terug :(.

In ieder geval een goeie les voor de volgende keer.... eerst spullen testten voordat je oude dingen uit je hok verwijderd. :cry

 

**edit** nog een keer nagekeken maar niets raars of losse draden te ontdekken. zelfs dat lipje in de fitting nog een beetje naar voren gebogen zodat dat goed contact maakt met de lamp maar het heeft niet mogen helpen. De lamp zelf ziet er verder ook goed uit voor zover ik kan oordelen. Op het zicht geen verbrandde of losse componenten. Maar ik heb verder geen ervaring met die dingen dus misschien zie ik wel wat over het hoofd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het kan dat de lamp kapot is.

 

Maak eens wat foto's.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik was er net mee bezig. Maar ik heb de dader al gevonden.

Het was inderdaad een losse draad bij m'n kap. Alleen zat die rakker in een krimpkous verstopt en was het bijna niet te zien.

Nu net terug geduwd en zowaar is er licht in de duisternis :D Ik zal dat morgen nog wel even een keer extra nalopen.

Voor nu ben ik veel ste blij dat het allemaal werkt :verrygood en ga eens ff een lekkere blow opsteken en eens zien hoe dat allemaal opstart en opwarmt :spliff:

 

Heel erg bedankt voor het meehelpen nadenken/oplossen. ( en mn vsa bromt nu ook gelijk een stuk minder :D)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik was er net mee bezig. Maar ik heb de dader al gevonden.

Het was inderdaad een losse draad bij m'n kap. Alleen zat die rakker in een krimpkous verstopt en was het bijna niet te zien.

Nu net terug geduwd en zowaar is er licht in de duisternis :D

Ik hoop dat je met 'terug geduwd' vast gezet bedoeld?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@aquar Nope letterlijk teruggeduwd. Ik snap dat dat niet de beste oplossing is en vandaar dat ik er morgen ook verder naar ga kijken (zie post #9)

Maar het leek niet op een schroef systeem maar een klem systeem vandaar dat ik dat morgen nog na wil kijken en misschien kan aanpassen.

Ik hou ook niet van loszittende dingen in electronica. Maar mn enthousiasme had dit keer de overhand en ga het morgen goed maken :P.

 

Maar om de rest van de behulpzame helpers ook te laten zien waarvoor het was/is heb ik wat foto's gemaakt van de huidige situatie:

(duurde ff voordat ik een nieuw album had gemaakt, dat was ook alweer jaren geleden lol)

 

gallery_23065_18357_31706.jpg

 

Dat afgekloven blad op de foto een beetje in het midden is niets meer dan een gevalletje van onvoorzichtigheid met de stofzuiger lol.

 

gallery_23065_18357_800419.jpg

 

gallery_23065_18357_1093407.jpg

 

gallery_23065_18357_229838.jpg

 

Misschien wel leuk om te weten: Dit alles is met zaad wat in de wiet van de shop zat(amnesia haze). 4 gezaaid en wonderwel 4 vrouwen eruit.

Voorgegroeid voor het raam (geen idee hoe lang, dat is wel weken geweest) en sinds dat ze op 12/12 staan (nu bijna 4 weken) hebben ze maar op 78 watt aan spaarlampen gestaan.

 

voor de rest is dit eigenlijk mn eerste echte keer dat ik een kweekje aan het doen ben. Tot nu toe is het altijd probeersels geweest die op mislukkingen zijn uitgelopen.

 

**Edit**

 

Voordat ik het vergeet te zeggen, jep ik weet dat een 400 watter er dichter op kan maar m'n dames hebben nog nooit zoveel licht gehad dus wil ze eerst ff een paar dagen laten wennen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wonderwel 4 vrouwen uit shopzaad klopt denk ik niet helemaal. Waarschijnlijk had je shopwietje herma neigingen, is gedeeltelijk bestoven waardoor alle zaden sowieso vrouwelijk zijn. Wel met wederom meer kans op een herma...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah okay dat is nieuwe info voor mij, Dus ik zal moeten opletten in de aankomende 2 maanden.

Ik moet zeggen dat ik al wel druk met ze bezig ben geweest. Takken afgeknipt enzo voor sog en nog zie ik nergens ballen.

1 plantje laat wel een beetje rode nerven op 1 of 2 bladeren maar verder niets.

Maar ik moet me van de winter maar eens verdiepen in plant genetica en hoe dat allemaal werkt.

Er is zoveel te leren :D

 

En iedereen uiteraard nog bedankt voor alle hulp!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@aquar Nope letterlijk teruggeduwd. Ik snap dat dat niet de beste oplossing is en vandaar dat ik er morgen ook verder naar ga kijken

 

Ik zou de draad maar heel snel goed vastzetten of nakijken om zeker te weten dat het goed vastzit en volledig contact maakt.

Losse contacten ( wat je nu dus zeker weet) is een behoorlijk risico op brand.

Ik zou er niet fijn mee gaan slapen niet wetende dat het veilig is.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is ingecalculeerd! En uiteraard bedankt voor je bezorgdheid.

 

Mijn lampen staan al een tijdje op 12/12 maar door toeval is dat die lampen overdag aangingen en s'nachts uit.

Oftewel de lamp staat nu inmiddels uit en de stroom is volledig van de lamp(stekker eruit).

(tering die vsa word trouwens nog goed warm zeg, daar moet ik ook een goeie verhoging oid voor maken.)

Heb me wekkertje staan voor de normale tijd dat de lampen...uhm lamp aan moet gaan morgenochtend en dan ga ik even rustig eraan knutselen.

 

Maar anders zou ik dat ook niet gedaan hebben hoor. 't is m'n eigen huis en wil daar nog lang van kunnen genieten :D

Uiteindelijk moet alle mogelijke veiligheidsmaatregelen in dat kastje komen maar dat moet (helaas) stapsgewijs gebeuren.

Voor nu ben ik de basis dingen in orde aan het krijgen voor dat kastje. licht lucht temp en de rest zoals water en voeding enzo doe ik op zicht/gevoel en zie wel wat er gebeurt. Tot nu toe lijkt het enigsinds resultaat te hebben maar ik weet ook dat ik al een hoop fout doe/heb gedaan.

Maar dat maakt niet zoveel uit want zoals ik al eerder postte: het is toch maar gratis zaad en doe daar m'n voordeel mee.

Alles wat me opvalt wat mis gaat word genoteerd en ik ga ermee door en doe het de volgende keer anders (is het plan althans)

.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog een tip: In de toekomst regelmatig de contacten blijven checke om losse draden te voorkomen. Want door de temperatuur verschillen willen sommige contacten nog wel eens los gaan.

 

Gr klaver :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is een goeie, merci.

Maar ik zal kijken of ik dat klem gebeuren niet kan vervangen door een kroonsteentje oid. Zodat het iig moeilijker word voor dat ding om los te gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou nog een kleine update: Helaas is dat klem gebeuren op de kap niet gemakkelijk te vervangen maar ik heb de kabel er goed ingeduwd en er flink aan getrokken en krijg het nu niet meer los getrokken. Ik ga er van uit dat dit nu gewoon goed zit om eerlijk te zijn en ga het voorlopig aankijken wat dit doet.

De vsa geeft ook geen enkele brom meer oid. en ik heb 'm op een koelblok van een cpu cooler gezet om de warmte van dat ding wat makkelijker weg te laten gaan. dat zal later nog aangepast worden maar voor nu is het werkzaam.

 

Nogmaals bedankt iedereen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ook wel eens van die kappen gehad waar de draden aan 1 kant in klikten, niet mijn favoriet, maargoed, het werkt.

Als je er aan trekt en de draad niet los komt, dan zou het goed moeten zitten.

Edited by bosrand

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja zo'n ding inderdaad, en de andere kant schroeven en in t midden aarde.

Maar ik heb nu een keer 12 uur met die lamp gedraaid en damn, die vsa word warm zeg.

Er staat op ΔT 80 En ik nam eigenlijk aan dat dat voor 80C werktemp stond met de warmte die dat ding afgeeft.

Maar is zoiets normaal eigenlijk?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja een VSA wordt erg heet, dat is normaal.

 

Is deze gemonteerd op een brandveilige plaat? Ook een puntje van aandacht met een VSA

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee hij ligt bovenop een cpu cooler voor nu.

Niet de meest ideale situatie maar het is voor nu allemaal stabiel. Er komt hier toch verder niemand dus het kan ook niet zomaar verschuiven met dat gewicht :).

 

Ik ga inderdaad nog wel een brandveilige plaat maken en wil daar ook de rest van de dingen op monteren zodat het er netjes en ordelijk is.

Maar ik moet eerst nog ff in al m'n spullen duiken om te zien wat voor moois ik kan maken wat brandveilig is. Heb nog wat oude pc lijken hier staan en waarschijnlijk maak ik wat van een oude pc kast ofzo. Kan ik er ook nog gemakkelijk koeling inplaatsen ... teminste dat is het plan voor nu maar ik heb er al een paar opgerookt vandaag :D.

Morgen kijken of dat plan nog steeds zo goed lijkt als nu hahahaha.

 

Die vsa is overigens alweer uit door mn schema dus het is inmiddels al afgekoeld en wel, en gaat morgenochtend pas weer aan.

Morgen is het een mooie dag om lekker te gaan knuselen iig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zit me af te vragen wat trouwens een goede ondergrond is.

Hout met hittebestendige verf of een metalen plaat waar ik die vsa op kan monteren?

Ik zou denken dat het metaal veiliger is maar dat is wel wat lastiger om te maken.

En die plaat zelf zou ik dan waarschijnlijk ook moeten aarden als ik voor metaal zou kiezen gok ik?

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...