Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Boshoer

Theoretisch Perfect Groeimedium

Recommended Posts

Hoi iedereen,

 

misschien bestaan er al gelijkaardige Topics maar ik heb na een tijdje research gedaan te hebben enkele leuke ideeën gekregen. Ik zou ze graag hier delen want ik denk dat het wel wat progressieve gedachten zijn waarvan ik in feite relatief weinig van terugvind op het web specifiek m.b.t. het groeien van Cannabis.

 

Ik had het dus graag gehad over het theoretisch perfecte groeimedium voor een Cannabisplant zoals de titel al aangaf. Meer bepaald heb ik het over een groeimedium waar in feite geen (of weinig) bodemleven in zit. Gewoon een soort poreus materiaal (zuurstof) waar de wortels een houvast in kunnen vinden met een constante toevoer van water + nutriënten als voeding.

 

In theorie lijkt mij dat dat dit medium continu exact nét onder het verzadigingspunt zou moeten zitten op vlak van water. Op die manier is er altijd water beschikbaar voor de plant maar ook altijd nog ruimte voor zuurstof (omdat het medium nooit oververzadigd zal zijn). D.w.z. dat het medium water moet kunnen vasthouden, maar tegelijk nog voldoende poreus moet zijn om zuurtof te laten circuleren. Bovendien kan men -indien nodig- het water dat wordt toegevoerd verrijken met extra zuurstof.

 

Nu vraag ik mij af: als -theoretisch gezien- het medium constant nét onder verzadigingspunt qua water zit, klopt het dan dat er nog steeds plaats is voor voldoende zuurstof? Of moet het medium eerst wat kunnen uitdrogen zodat het terug zuurstof kan opnemen om daarna weer verzadigd te worden met water? Ebb and Flow? Ik heb ergens gehoord dat wanneer het medium wat is uitgedroogd de planten O2 hebben omgezet in CO2. Als je ze dan terug kort overspoeld met water dan duwt dat water de CO2 uit het medium. Als het water dan ook nog eens voorzien is van O2 dan zit het weer goed. Dus als iemand hier meer over kan zeggen, altijd welkom!

 

Dit is het filmpje waarin dat die kerel zegt dat de CO2 uit het medium wordt geduwd door het medium te flooden met zuurstofrijk water:

 

 

Theorie omgezet in iets concreet:

Ik heb het idee om een growbag (à la Smartpot) te vullen met redelijk grote stukken perliet en evt. nog luchtiger te maken door toevoeging van wat kleikorrels.

 

Deze growbag zal zweven (komt nergens in contact met een wand) zodat er langs alle vlakken van de growbag aan Air Root Pruning kan gedaan worden. Dit bevordert de wortelstructuur en zorgt er voor dat de wortels nooit in het water zullen hangen zoals bij de meeste hydro-systemen.

 

Aan de onderkant van de growbag komt er een dik wick-koord. Dit koord leidt naar een water- en nutriëntenreservoir vlak onder de growbag.

 

Ik heb experimenten gedaan met het wick-systeem en ik heb kunnen vaststellen dat dit exact hetzelfde werkt alsof je vanonder in het schaaltje je planten water geeft. Nu.. waarschijnlijk zullen velen onder jullie denken dat dit enkel werkt wanneer de plant zijn wortels tot helemaal vanonder aan de pot gaan -waar de gaten zijn- maar dat is een misconceptie: als je groeimedium fijn genoeg is, kan het medium zelf het water naar boven trekken. Dit fenomeen heet wicking (heeft ook nog een andere naam) en je kan dit zelf eens testen: laat de grond van eender welke plant bij je thuis een paar dagen uitdrogen en geef hem dan water vanonder aan het schaaltje: na een kwartiertje (of langer, hangt af van de grootte van de pot) zal je zien dat de potgrond aan de bovenkant van je pot plots terug vochtig is (handig weetje voor mensen die dit nog niet wisten, dacht ik dan). Je kan ook je grond laten uitdrogen en dan een koord of zakdoek (katoen) vanuit een glas water dat je naast de pot zet en via dat koord in verbinding brengt met de potgrond. Na een half uurtje zal je zien dat de potgrond terug vochtig begint te worden.

Het mooie aan dit systeem is dat het automatisch stopt met water naar de potgrond te trekken van zodra de potgrond verzadigt is. D.w.z: je grond is constant net onder verzadigingspunt zodat je plant ALTIJD water tot zijn beschikking heeft, en tegelijk heel veel zuurstof. Bovendien verspil je minder voeding omdat overbewateren niet bestaat bij dit systeem: er zal dus nooit drainage plaatsvinden.

In mijn ogen is dit het perfecte systeem (indien het inderdaad zou kloppen dat er nog steeds enorm veel zuurstof voor de plant beschikbaar is wanneer het medium net onder verzadigingspunt zit). En als ik logisch nadenk zou dit echt wel het geval moeten zijn.

 

Heb gisteren avond een volledig glas water (25cl) in verbinding gebracht met een kleine uitgedroogde plant via een katoenen zakdoek en deze ochtend was het glas helemaal leeg :) De grond is terug vochtig, maar nog steeds zeer luchtig.

 

In mijn theoretische hoofd zou dit hét ideale systeem moeten zijn: geen gezever met pompjes, luchtstenen, darmpjes, nooit overbewatering, nooit last van drainage, minder water- en voedingsverspilling, geen last van beestjes die via potgrond zouden meekomen, etc..

 

Als je je groot waterreservoir hoger zet dan de kleinere reservoirs die onder de growbags zitten en die verbindt d.m.v. een drijvende schakelaar zit je volgens mij goed. (als het peil hoog is, gaat de kraan dicht. Als het pijl laag staat gaat de kraan open = mechanisch, niets elektrisch).

 

 

Oké komt nu maar op met die kritiek! Ik kijk er al naar uit :)

 

Alvast bedankt voor het lezen :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zelf nog niet bezig geweest met hydro, maar klinkt als een leuk project.

Wel denk ik als je continu bewaterd je moet oppassen voor wortelrot. Maar het lijkt me ook gevaarlijk om het medium uit te laten drogen met alleen hydrokorrels.

 

Gisteren nog een stukje gelezen over waterstofperoxide om wortelrot tegen te gaan , (hier op het forum). Misschien nuttig voor jou.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...