Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Bubbleblower

Wat Is Het Doppler Effect?

Recommended Posts

Het dopplereffect is de waargenomen verandering van frequentie van geluid, licht of andere golfverschijnselen, door een snelheidsverschil tussen de zender en de ontvanger.

 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Dopplereffect

 

Omdat elektromagnetische golven zoals licht zich weliswaar in een medium kunnen voortplanten (en ook in vacuüm), maar niet door het medium worden voortgeplant, is het dopplereffect voor deze golven ingewikkelder. Zolang de snelheid veel lager is dan de snelheid van het licht, zijn de bovenstaande formules een goede benadering. Maar een correcte beschrijving is alleen mogelijk met behulp van de speciale relativiteitstheorie. Daardoor gelden andere formules: 4687bb00af550f5cfcfd67424ee1249f.png

  • b11aaca003db13d6a28942c088662228.png de lichtsnelheid,
  • 279c4e56c76dc5269f248d23a7177a6e.png de snelheid van het licht in het betrokken medium,
  • a3904f143141153cc70766aff62f962c.png de brekingsindex en
  • 340aa0a997def5a0da71d867606355be.png de snelheid waarmee bron en waarnemer elkaar naderen (negatief als zij zich van elkaar verwijderen).

Voor v << c is dit inderdaad gelijk aan de formules erboven: de relatieve afwijking van de echte frequentie is ongeveer het tegengestelde van de onderlinge radiale snelheid in verhouding tot de lichtsnelheid.

De formule is wat eenvoudiger in vacuüm (a8c8786bd8d3010b2fe7450063330d17.png): f94479f68fcb7cac955afab06ab1749a.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie formule om je gelijk te halen maar ik zou m graag toegepast zien. Of behoort dat niet tot de mogenlijkheden en laat je t liever bij n wiki?

 

Geen betere formule dan de weegschaal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is inderdaad super belangrijk om te weten als je wiet aan het kweken bent ...

 

In een volgende post ga je neem ik nog aan uitleggen hoe je met deze "kennis" het gewijzigde spectrum bepaald "aan het einde van de footprint" (wat dat ook moge betekenen) als de lamp eerst stil op zeg 50cm van de planten af hangt en vervolgens op 20cm. De lamp hangt dus in beide situaties stil ...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@wietefras: Of je moet met de verlichting tegen de planten slaan

(geluid) weet niet of dat wel goed komt. Begrijp het ook niet helemaal 😥

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het relativistisch Doppler effect treedt op als de snelheid van bron en ontvanger ten opzichte van elkaar de lichtsnelheid benadert.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

De enige constante is een variabele.

Probeer met dat gegeven eens een exacte formule in te vullen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

In de praktijk is de roodverschuiving bij lichtgolven dan ook alleen meetbaar bij de zeer hoge relatieve snelheden die in het heelal voorkomen. In een experiment uit 1938, het Ives-Stilwell experiment, werd het relativistisch Dopplereffect voor het eerst aangetoond.

In dat geval, als de lichtbron zich met grote snelheid v van de waarnemer verwijdert, volgt voor z: f051f94239d2b0eb01f73ca08bb657f1.png

Als de bron van het licht zich van de waarnemer af beweegt, dan ontstaat er een roodverschuiving (z > 0). In het andere geval ontstaat er een blauwverschuiving (z < 0). Als er geen relatieve beweging is, is er ook geen spectrale verschuiving (z = 0).

 

Ik bedoel maar...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijken of het zo lukt.

 

Zelfgebouwde computer zeker?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doet je koeling het wel?

 

Hier is je fokking pagina:

http://www.olino.org...allamp-18060deg

 

en je plaatje:

ILUMIS-ISEGA_160W_5000K_chromaticity.png

 

Nou alleen nog de vraag, hoe zien we hier het dopplereffect in en hoe zien we uit 1 "chromaticity diagram" dat het spectrum verandert als je verder of dichter op de lamp zit?

 

:edit: Oh mijn god ik zie het al. Er staat "Het kleursoort diagram en de plaats van het licht van de lamp". Dat gaat niet over de plaats van de lamp in de ruimte, maar de plaats van het daadwerkelijke spectrum van de lamp in dat diagram.

 

Het is echt niet te geloven hoe je iedere keer elke term die je gebruikt verkeerd gebruikt. Hoe doe je dat toch?

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, irritatie.

Ik had een plaatje van Olino gepost om het grote verschil in spectrum te laten zien, maar dat is al weer te trol gevoelig vrees ik, dus zoek ik nog steeds naar dezelfde info op de site van VSL.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, ik wacht met spanning af.

 

Als het te moeilijk is om met computers te werken dan moet je maar even roepen hoor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hoeft niet te wachten hoor, ik ben tevreden dat je bij hoge uitzondering een keer toegeeft geen gelijk te hebben, alhoewel ik het nog meer had gewaardeerd als je dat ook met zo veel woorden had gedaan.

 

 

Overal in je hok is het spectrum dus anders. Dat is niet het Doppler effect maar dat maakt het wel zichtbaar.

In een andere thread zal ik laten zien hoe je deze kennis op een simpele manier in de praktijk kunt toepassen :nerd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lol, zelfs met extra uitleg snap je het nog niet. Wat een afgang.

 

Ik had je ook al verteld dat ze bij VSL de lichtkleur onder verschillende HOEKEN meten. Dat is niet hetzelfde als verschillende AFSTANDEN.

 

Gelukkig kom je met een nieuwe thread met nog meer bullshit. Ben benieuwd wat je daar gaat knippen en plakken en dan compleet verkeerd begrijpt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wil jij mijn nieuwe natuurkunde/wiskunde leraar worden Wietefras?

 

Je oneindige kennis stemt mij nederig.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lol, ik neem aan dat je dat als geintje zegt, maar ik voel me in dit soort threads af en toe wel een natuurkunde leraar inderdaad. Was ook het vak waar ik mijn enige 9 voor heb op mijn VWO diploma :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat is het McGurk effect?

http://youtu.be/G-lN8vWm3m0

Dit heeft misschien niet echt veel met onze favoriete plantje te maken, maar dat heeft het doppler effect ook niet en dit is veel leuker! :P

:whistle:

Edited by Aad
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...