Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
just_vosje

Van Onder Bij Lichten

Recommended Posts

Ik heb momenteel een kleine kweektent staan met hierin 3 X Money Maker van strainhunters onder een 400w hps. Deze staan in een tent van 100x100 en vullen de ruimte erg goed. De planten staan in specie kuipen. Ze staan nu 35 dagen op 12/12 en doen het eigenlijk erg goed. Nu valt het me alleen op dat de top vorming onder erg achter loopt wat uiteraard begrijpelijk is aangezien deze toppen minder licht krijgen dan de toppen in het midden en boven. Ik vraag mij af of het verstandig is om er misschien nog een 150w hps bij te hangen welke dan van van onder uit moet belichten. Op deze manier krijgen de onderste toppen toch meer licht en hoop ik op een hogere opbrengst. Graag hoor ik of iemand hier al ervaring mee heeft of in ieder geval de mening van meer ervaren kwekers.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Licht is altijd gewicht alleen zou er zelf voor kiezen om onder weg te dieven.

Kan de plant mooi haar energie in de hoger gelegen toppen stoppen.

Stuk zwartwitfolie met de witte kant omhoog op de bodem leggen scheelt ook veel licht.

 

Ik zeg de schaar erin.

Beter heersen in de hel dan dienen in de hemel. :D

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat klets je nou gast meer licht is noet altijd meer gewicht..teveel licht kan zelfs schadelijk zijn voor je plant ik dacht dat het zo rond de 1500umol p vierkante meter lag..(MAX)

En ooit is mij verteld dat de onderkant belichten nutteloos is...

Enige denk ik is wat je kunt proberen diepstraal kappen ??

Dieven met bijvoorbeeld een haze soort kan je aardig wat opbrengst kosten dit is dus noet nodig vanwege de open structuur !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je stond niet vooraan toen t doosje begrijpend lezen voor je opengemaakt werd eh? :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wacht liever nog een aantal reacties af alvorens ik er een schaar in zit al je het niet erg vind Fl13Rflu1t3r. Wel zet het me aan het denken dat dieven misschien wel een betere optie is. Om een voorbeeld te noemen kan je tomaten en druiven nemen, deze dieft men ook om een beter eind product te krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ondanks dat mn voorganger wil beweren dat 550watt overkill is op n m2 wat natuurlijk BS is zou k lekker t lekker bij die 400 houden en onderin wat wegrossen.

Bovenste toppen naar beneden buigen zodat je lamp lager kan doe ik ook vaak. Zorgt ook voor hogere lichtintensiteit onderin. Zeker als je beetje strek hebt waardoor er überhaupt nog licht door t gebladerte heenkan.

 

Weegschalen liegen niet.

 

Suc9

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je leest zeg ik dat 1500umol teveel is jij stuk frikandel...dat komt dus neer op zon 1200 watt ongv

Share this post


Link to post
Share on other sites

In ieder geval wel al wat gesnoeid nu en de takken ook omgebogen.. Hierna de lamp een stuk laten zakken en nu dan maar afwachten.

mocht het toch zin hebben om bij te lichten hoor ik het nog graag,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je leest zeg ik dat 1500umol teveel is jij stuk frikandel...dat komt dus neer op zon 1200 watt ongv

 

Als jij me de correlatie tussen 400/550watt en 1500umol uit kan leggen wil ik best n stuk frikandel zijn..

Een Lampje bende. :D

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb dus onder flink gesnoeid en nagenoeg al het kleine spul weg geknipt. Hierna leken de planten even stil te staan in de ontwikkeling maar ze doen het nu weer goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In ieder geval wel al wat gesnoeid nu en de takken ook omgebogen.. Hierna de lamp een stuk laten zakken en nu dan maar afwachten.

mocht het toch zin hebben om bij te lichten hoor ik het nog graag,

 

Nee, niet..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb dat zelf ook wel eens,gewoon OP TIJD dieven dan ben je van alle correlaties af hahaha, en gaat ALLE energie wat eerst naar de gediefte takken ging,nu ineens naar boven.....niets aan het handje dus.

 

Meer dan 100 jaar oud,maar helpt de algemene groei van het plantenrijk een beetje te snappen.

Groeiregels van Vöchting.

Edited by Collie Weed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is dieven, Collie Weed,

daarvan hoop ik, dat je bedoeld de bloemstengels te verwijderen,

maar vooral de bladeren te laten zitten toch hoop ik??

 

Ik zie weer veel foto's nl voorbij komen, waarbij mede hobbyisten de bladeren ook weg halen..

Dat moet je naar mijn mening dus niet doen..

 

Die bladeren, hebben een zinnige bijdrage aan het fotosynthese proces.

Door alleen de bloemscheuten weg te halen, (die gaan alleen maar fluffie weed brengen, maar wel energie en voeding kosten)

en het blad te laten zitten, heb je wat je echt wil..

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ ouwe rocker: inderdaad man,bladeren laten zitten! veel mensen denken zo meer licht door te laten maar dit is fout!!!

de plant metaboliseert de stoffen via bladoppervlak,hoe meer bladoppervlak hoe meer er gemetaboliseert kan worden......

 

@just_vosje

Zo'n plant is 1 grote bio-chemische fabriek wat draaiende gehouden word door het bladgroen, DAAR gebeurt alles,dus geen blad = geen groei/bloei

Dus de hoeveelheid bladoppervlak correspondeert de metabolisatie-snelheid.

Dus NOOIT groot blad verwijderen!(misschien een beetje aan de kant vouwen zonder knakken als ie net boven een topje zit)

 

Je setup veranderen is niet echt nodig,alhoewel ik weleens kleine led balkjes langs de zijwanden v/d had gemonteerd,wat wel scheen te werken.

Toendertijd deed ik veel scrog methode en lichtte ik ter hoogte van het scrog-net bij,schuin naar beneden toe.

ik had zowieso de onderste twee lagen(nodes) weg gedieft,de SnowLow reageerde daar verduveld goed op....

Ik heb op die manier de wat mindere dieptestraling van mijn T-neon gecompenseerd via de zijkant.

Maar zo'n 400W hps heeft meer dieptestraling dan een T-neon,dus dan is flierefluiter's manier wel the way to go.

Voorzichtig de hoogste toppen naar beneden takelen/buigen zonder te beschadigen,zeg maar een beetje horizontaal.

Een beetje dieven en dan de lamp ietsje lager.

 

Dus volgens mij ben je er al bijna :whistle:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor alle goede informatie. Ik heb de takken een flink stuk naar beneden kunnen buigen en de lamp een flink stuk kunnen laten zakken ( + - 30cm ) Verder heb ik van onder nagenoeg alle fluf zooi weg geknipt. De planten leken hierna even stil te staan maar zijn daarna alle energie in de overgebleven buds gaan steken. Ze staan er nu gelukkig weer mooi bij en het word hopen op een lekker rokertje voor de aankomende periode..

 

Volgende maand wil ik de tent er uit doen ( niet tevreden over de kwaliteit ) en wil ik een hok bouwen van 2 m2 met een maximale hoogte van 160cm. Ik denk dat ik dan een compleet verslag ga bij houden. Over het soortje ben ik nog niet uit, en of ik voor stek of weer zaad kies is ook nog een raadsel. Wel is zeker dat ik deze keer led wil gaan proberen. Door de 400w in de tent is de temperatuur moeilijk te beheersen waardoor het op een warme zomer dag nogal warm wilt worden.

 

Thanks allemaal :bier

Share this post


Link to post
Share on other sites

en wil ik een hok bouwen van 2 m2 met een maximale hoogte van 160cm.

 

Kun je niet hoger??

160 is echt niet veel

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou em ook hoger maken,gewoon tot het plafond.

Ik zou gewoon een verticale balk vastmaken,met pluggen in het beton op de vloer en het plafond.

Als je het in een hoek plaatst,hoef je al 2 muren minder te maken.

Dan heb je meer tijd om het lichtdicht te maken/isoleren.

Zowieso heb je dan te weinig luchtverplaatsing door afzuiging als je hok te warm is,betere afzuiging dus.

Een groot hok raakt minder snel oververhit dan een klein hok,vandaar die ge-adviseerde extra hoogte.

Zorg dat het door een ringetje te halen is voordat je er iets inzet,en gebruik alleen BPA-vrije materialen anders kunnen je plantjes moeilijk gaan doen.

De Bouwdoos heeft veel goede tips op dit gebied.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat klets je nou gast meer licht is noet altijd meer gewicht..teveel licht kan zelfs schadelijk zijn voor je plant ik dacht dat het zo rond de 1500umol p vierkante meter lag..(MAX)

En ooit is mij verteld dat de onderkant belichten nutteloos is...

Enige denk ik is wat je kunt proberen diepstraal kappen ??

Dieven met bijvoorbeeld een haze soort kan je aardig wat opbrengst kosten dit is dus noet nodig vanwege de open structuur !

 

Hoe weet je hoeveel umol (wat is dat uberhaupt) je lamp afgeeft dan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

vriend van mij doet als de kweek 75% veel blad wegknippen zodat het licht beter door kan dringen en do toppen aan de onderkant ook beter gaan ontwikkelen

 

Dan kan je beter in 2 keer oogsten. Dus alle bovenste toppen oogsten en de onderste een week of anderhalf later.

 

Wel als het klaar is dus niet op 75%

Edited by HackTheSystem
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt wat je zegt..HtS

 

Alleen, ik heb dat nog nooit gedaan om de dood eenvoudige reden, dat ik alles onder het lichtveld beschouw als "meuk/fluf".

Gaat bij mij standaard na het kuren olie worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...