Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Dag heren, jongens, dames en meisjes,

 

Ik ben slablaadje uit Nederland, lees al sinds 2014 mee op dit forum en ergens in de tweede helft van vorig jaar begonnen met deze hobby. Ik ben niet begonnen uit liefde voor het plantje, maar vanwege mijn interesse in de ledtechniek en de mogelijkheden die het schept. Na eigenlijk alles gelezen te hebben, heb ik medio 2014 een aantal prototypes gebouwd en daarna heb ik maar een hokje gebouwd om het uit te testen. Want nieuwsgierig wordt je toch of het werkt of niet.

 

Het bouwen was erg leuk en het is enigszins uit de handen gelopen. Ik heb nu 70 dimbare leds waarmee ik maximaal 2850 watt kan halen. Omdat het een hobby is en om de efficiency hoog te houden, heb ik hem teruggeschroefd naar 1800 watt en daarmee belicht ik totaal 5 m2. Ruim voldoende om te prutsen en testen.

 

Ik heb een draadje bij .eu "slablaadje's ronde 1800 watt led op coco" waar ik mijn belevenissen en blunders neerplemp. Maar omdat ik hier ook meelees (hier is meer info te vinden dan bij .eu), zie ik hier wel eens wat voorbij komen qua led wat niet altijd klopt maar waar ik wel het antwoord op weet. Dus ja, zo eigenwijs als ik ben...stel ik me maar voor en zal ik hier en daar mijn bijdrage aan de ledbouwerij en ledkwekerij proberen te geven in de hoop dat mensen er iets van opsteken en zien dat led niet altijd slecht hoeft te zijn (wel duur).

 

Verstand van kweken heb ik nog niet, maar op een grote blunder na (van een maandje geleden), lijkt het redelijk te gaan. Zeker met hulp van wat kweekvrienden.

Edited by slablaadje
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben ook benieuwd of er eindelijk een fatsoenlijke en enigszins betaalbaar ledvervanger is voor de grootschaligere kweekprojecten ipv de standaard hps.

ik zie wel veel verslagen met 200 of 300w aan led, het werd tijd dat er iemand met een grotere setup kwam.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi slablaadje. Gezellig dat je hier ook komt buurten :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey mannen/vrouwen. Thanks.

 

Wat bedoel je met grootschalig scirocco? Daar waar stroom gejat wordt, is efficiency natuurlijk niet belangrijk. Led is duur en dat blijft het ook maar je kunt er een enorme effiencyslag mee behalen. Goede kwaliteit HPS heeft een efficiency van ca 36% (de DE 41%), bij baggerkwaliteit HPS zak je richting de 30%. Met leds kun je tegenwoordig eenvoudig de 50% halen. Dat is toch 20% meer Par en minder warmte. 60% is ook bereikbaar, maar kost je wel veel meer dan de 50%. Bij goede koeling gaan ze erg lang mee en zijn ze onderhoudsvrij.

 

Als je grootschalig wilt gaan, in VS doen ze dat tegenwoordig, dan worden vaak de Apachetech gebruikt: 600 watt modules. Check dit: http://www.apachetechinc.com/white-red/25-at600.html. Dit is kwaliteit. Met de apachetech of de systemen die ik zelf bouw, kun je resultaten halen van 1.40 g/watt. Ik heb zelf in mijn tweede kweekje de 1.22 g/watt aangetikt, maar ik heb geen verstand van kweken.

 

Wat je nu vaak ziet in NL/Belgie/op fora, dat zijn de Chinese gaylights. Die kosten veel geld en het is in principe led, maarrrr ze behalen niet de efficiency die je verwacht. Mijn advies is dan ook om die lampen niet te kopen, maar door te sparen voor een echte goede zoals Apachetech, of om zelf een te bouwen. Er zijn nog wel een paar goede. Laatste tijd is de nadruk bij een aantal bedrijven meer komen te liggen op kwaliteit ipv het verkoopbedrag. Dat is goed nieuws.

 

Zelfbouw is erg eenvoudig, wietefras heeft dat recentelijk ook gedaan.

 

Hoi slablaadje. Gezellig dat je hier ook komt buurten :)

 

Hey ja, ik haal hier nogal wat info vanaf en zag hier en daar wel wat staan over led, dus ja...dan maar ff voorstellen en zien of we de leds wat populairder kunnen maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nouja, ik bedoelde de setups die normaal met ong. 2000 w aan hps draaien, die nog gewoon de gebruikte electriciteit (zouden kunnen) betalen...

en is er ook al een financieel interessant alternatief, gezien het feit dat een simpele 600w hps setup slechts een eurootje of 60-100 kost afhankelijk van de gekozen kwaliteit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan bedoel je dus mijn setup op 1800 watt. Is prima te doen, maar de investering is met 3500 euro wel fors. Daartegenover staat dat je als goede kweker goede rendementen kunt halen van wel 1.40 g/watt, dat je minder hoeft af te zuigen omdat je simpelweg minder warmte genereert. Een simpel HPS-je van 60-100 euro heeft een lage efficiency van 30-35% (vergelijkbaar met de chinese gaylights) en reflectorverliezen van >4%. Met mijn setup haal je zo 50%, zonder extra verliezen. Dat is 42% meer Par en minder warmte. Warmte is het grootste probleem voor de meeste kwekers geloof ik, dat los je dus met led voor een groot deel op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey slablaadje ga je hier ook een kweek verslag bij houden? Ik ben wel benieuwd :) gr klaver

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is niet de bedoeling dat ik hier een kweekverslag ga bijhouden, want op .eu heb ik al eentje en twee bijhouden vind ik overdone. Het kweekverslag bij .eu is inmiddels 23 pagina's lang, met veel info over led en achtergrondinfo. Lees maar eens door als je een uurtje niets te doen hebt, de laatste pagina's zijn niet echt interessant omdat dat meer over mn kweekblunder gaat.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veel mensen hier zijn sceptisch over led. Dus verwacht enige tegendruk.

 

Ondanks dat ik zelf niets in leds zie ben ik zeer benieuwd naar je verslag en zal hem zo eens gaan lezen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Succes slaatje 😉

Share this post


Link to post
Share on other sites

De enige scepsis die er echt over dit soort "witte" cob leds is is de prijs. Moderne witte cob leds zijn aantoonbaar efficienter dan HPS. Alleen zijn dat soort led armaturen relatief nog 3 a 4 keer zo duur als HPS. Als je ze zelf bouwt althans, want anders nog wel een paar keer zo duur.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo, Slablaadje

 

Ik zie dat je veel verstand hebt van LED ik vroeg me af als ik meerdere gewone LED lampen op een bord bevestig of dat geschikt is voor kweek?

 

Mvg, Lid030

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Lid030. In principe kun je alles gebruiken voor het laten groeien van planten, iedere lichtbron zal wel wat Par geven die een plant nodig heeft.

 

Kun je wat specifieker zijn welke lichtbron je wilt gaan gebruiken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Slablaadje & :welcome: ,

 

Ben je ook achter gekomen welke kleuren uit het lichtspectrum je nodig hebt voor deze plant??

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo slablaadje. ik ga je ook wat opvolgen. ik vind led heel interessant. ooit stap ik ook over naar led

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Slablaadje & :welcome: ,

 

Ben je ook achter gekomen welke kleuren uit het lichtspectrum je nodig hebt voor deze plant??

 

Thanks. Kleuren zijn niet anders dan anders: voorgroeien richting de 6500K (koudwit), bloeien met 3000K (warm wit). 2700K kan ook, dat is wat roder en goed voor bloei maar minder voor groei. 3000K heeft wat mij betreft het beste van twee werelden (groei en bloei).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...