Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
al green

Aarde Versus Cocos

Recommended Posts

Oké en waar steek je dan dat zaadje in.......

 

Wat is in jullie beleving/ervaring het grote verschil tussen kweken op aarde en cocos

Gemak, opbrengst etc.etc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor mensen die het zelf oproken zeg ik : AARDE

voor mensen die een zakcentje kunnen gebruiken zeg ik ook : AARDE , maar het zal wel cocos worden

 

cocos is makkelijker om hogere opbrengsten te halen , mits je cocos kweken beheerst.

Aardekweek is kwestie van de planten goed lezen en iets minder vaak wateren.

 

smaak en effect van aardewiet waardeer ik als roker meer dan cocos gekweekt.

het hangt er ook vanaf wie het van je zou kopen als je het zou verkopen.

Een goede inkoper zou voor aarde-wiet meer bieden , maar in de regel boeit het inkopers niet zoveel .

 

als je de gelegenheid hebt te automatiseren is cocos makkelijker en economischer

Share this post


Link to post
Share on other sites

De voordelen van cocos zijn dat het licht is dus je kan de zakken makkelijker sjouwen. En het is luchtig dus je kan (bijna) niet teveel water geven. Je kan op cocos vrij snel bij sturen, en het is makkelijk om te spoelen. En je kan het heel goed hergebruiken.

 

Het nadeel van cocos ten opzichte van aarde is dat je op cocos gelijk moet beginnen met voeding geven. En op aarde kan je meestal de eerste 2 weken wel vooruit. Soms nog wel langer.

 

Gr klaver :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb alleen nog maar op aarde gekweekt, her en der lees ik wel dat kweken op cocos makkelijker is. Klopt dat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, dat klopt niet..

Aarde heeft veel meer buffer voor PH en EC schommelingen.

Als je op aarde niet kan kweken, gaat het je zeker niet op cocos lukken.

 

Maar als je er wel mee overweg kan, is het een geweldig medium..

 

Ik doe overigens al een paar rondjes 50/50

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

50/50 lijkt me ook wel eens wat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cocos is een en al meten meten en nog eens meten heb je weinig tijd begin hier dan niet aan je zult er niet meer mee halen dat is echt de grootste onzin ik haal nu 0,9 gram de watt op aarde en dat heb ik met cocos nog nooit gehaald aarde daar in tegen heeft veel meer buffer wat echt wel een groot voordeel is vergeleken met cocos en aarde kan je ook oneindig mee draaien als je het opwaardeert is heel simpel

Edited by jack white
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Jack

Wat versta je onder meten,meten en nog eens meten.

Als je handmatig watert dan meet je toch bij iedere gift je PH en EC

 

@ouwe rocker

Wanneer je bij iedere gift je EC en PH strak instuurt en werkt met tensiometer dan heb je toch geen last van genoemde

schommelingen.

Wat blijft er dan nog over aan moeilijkheidsgraad

Edited by al green

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je tensio, die werkt al niet op cocos.

 

Bij kweken op cocos, heb je eigenlijk niet voldoende aan een EC..

 

Een EC, is een totale voedingswaarde.

Bij kweken op cocos, zul je bv ook moeten kunnen zien of er bv behoefte is aan

Fosfaat, Calsium Magnesium etc..

 

Om deze behoeftes te kunnen herkennen zul je meer moeten kunnen, dan een zaadje ontkiemen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik sluit me bij oude rocker aan hij geeft het antwoord wat ik wou geven, wou er nog iets aan toevoegen, bij cocos moet je constant bij sturen en je ec opvoeren en afbouwen drain meten enz enz je moet dus constant kijken naar je plant welke behoefte ze idd nodig hebben omdat in cocos niks zit en je dus ook geen buffer hebt wat je met aarde wel hebt, als je het leuk vind om te doen moet je dat zeker weten proberen maar hou er rekening mee het gaat je tijd kosten want het is niet makkelijk om op de juiste manier op cocos te kweken sommige hebben daar een neusje voor en behalen daar top resultaten mee maar het zullen er niet veel zijn, de meeste gaan er de eerste keer mee vol op hun bek en keren al snel terug naar aarde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niks voor mij hoor ik wel, daar heb ik helemaal geen zin in.

Share this post


Link to post
Share on other sites

de meeste gaan er de eerste keer mee vol op hun bek en keren al snel terug naar aarde.

 

Of je doet zo als ik doe,

50/50.

Het voordeel daarvan in beiden.

En een perfect,,, relatieve vergevings- gezinde methode.

 

Ik kweek daarop SM, toch best een gevoelig dametje...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus bij 50-50 :

-Kun je de tensiometer blijven gebruiken? en is de gegeven waarde dan ook betrouwbaar

-EC en PH insturen gelijk aan aarde? m.b.v. voedingsschema?

-Verder geen meten/meten en meten?

-Nog voorkeur voor 11 of 18 liter v.w.b. gebruik

-deze mix te gebruiken voor bijv. Amnesia

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik weet niet of je ooit eens gekweekt hebt zo niet begin dan eerst eens op aarde daarna kan je altijd nog mediums gaan testen,

en wat betreft pot grote zou ik altijd zo groot mogelijk doen omdat je daar gewoon niet snel fouten op maakt en je hebt nog maals veel meer

buffer, ik zelf gebruik 30 liter potten en zeker bij amnees is dat een aanrader!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat Jack zegt..

Doe nou eerst maar eens een paar rondjes op aarde, op zo groot mogelijke potten,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat grootte van potten betreft vind ik het lastiger worden met water geven boven de 18literpotten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

vorige run coco nu weer 100% aarde

heb alweer spijt, alles staat nu te nat

 

durf zelfs te stellen dat op cocos makkelijker is voor een beginner, wel direct beginnen met hoge ec

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat grootte van potten betreft vind ik het lastiger worden met water geven boven de 18literpotten.

Ik kweek nu ook in 26ltr potten en ik snap wat je bedoelt..

Ik geef ze 2ltr per pot en soms komt het water niet bij de tensiometer in de buurt zoals nu bijvoorbeeld..

De ene tensiometer geeft 126mbar aan en de ander 197mbar

 

Ik geef dan wel 1ltr vanaf boven en 1ltr in het lekbakje

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

vorige run coco nu weer 100% aarde

heb alweer spijt, alles staat nu te nat

 

durf zelfs te stellen dat op cocos makkelijker is voor een beginner, wel direct beginnen met hoge ec

daar heb je een tensio meter voor.

 

Wat grootte van potten betreft vind ik het lastiger worden met water geven boven de 18literpotten.

Ik kweek nu ook in 26ltr potten en ik snap wat je bedoelt..

Ik geef ze 2ltr per pot en soms komt het water niet bij de tensiometer in de buurt zoals nu bijvoorbeeld..

De ene tensiometer geeft 126mbar aan en de ander 197mbar

 

Ik geef dan wel 1ltr vanaf boven en 1ltr in het lekbakje

2 liter per pot is sowieso veel te weinig op 26 liter potten als je in volle bloei zit, waar heb je tensio mee gevuld heb je hem voor geweekt hoe ver staat die van de rand en stam?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat grootte van potten betreft vind ik het lastiger worden met water geven boven de 18literpotten.

Ik kweek nu ook in 26ltr potten en ik snap wat je bedoelt..

Ik geef ze 2ltr per pot en soms komt het water niet bij de tensiometer in de buurt zoals nu bijvoorbeeld..

De ene tensiometer geeft 126mbar aan en de ander 197mbar

 

Ik geef dan wel 1ltr vanaf boven en 1ltr in het lekbakje

Precies mijn ervaring, gek werd ik er van. Om die reden ben ik teruggegaan naar 18literpotten en gebruik nu de tensiometer alleen nog ter indicatie. Bij 18literpotten heb je veel meer controle en voel je direct welke te nat staat en welke te droog. Via boven water geven doe ik alleen als bepaalde planten meer drinken. Zodra alles is dichtgegroeid is dat echter geen optie meer. Dan geef ik alleen nog water via de onderkant wat ik in een waterdichte bak giet waar de planten in staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er wordt wel erg moeilijk gedaan over het kweken op cocos, Coco's heeft vele voordelen, luchtigheid, zelf voeden, sneller op dingen kunnen inspelen, makkelijker hergebruiken en je verzuipt je planten minder snel. En al dat meten meten meten, zolang je niet gaat lopen knoeien met je waardes valt dat best mee.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik kweek nu op aarde ivm de dure kosten die ik gemaakt heb op m'n andere materialen. volgende ronde stap ik over op Cocos. In de jaren ervoor heb ik meerdere hokken onderhouden waarin met Cocos gekweekt werd. Ik mat alleen de PH en EC van de voeding en wekelijks de drain van een paar potten. Nooit geen gekke dingen tegengekomen, kan geluk zijn maar altijd redelijk tot goede resultaten. Ik vind het niet lastiger kweken dan op potgrond. Potgrond heeft vaak voor weken voeding en dat heb ik liever zelf in de hand dan dat ik moet afwachten tot ik wat zie aan m'n bladeren

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...