Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Kweek 1,5

(omdat kweek 1 nog niet voorbij is)

 

Dit is een kweek met Euforia en Green Ninja stekken die ik 51 dagen geleden (ze zijn ongeveer 35-40 dagen geleden geworteld) van m'n plantjes in m'n huidige kweek heb gehaald. Daarnaast had ik nog een paar stekjes in een later stadium eraf gehaald toen ze in de bloei stonden om mee te monster croppen (hiervan heb ik ook een testje bijgehouden: stekjes laten wortelen onder verschillende lichtbronnen). Dit zijn er iets teveel voor kweek 2, maar bij deze kweek had ik nog een beetje ruimte over dus heb ik besloten er hier ook een paar bij te zetten. Deze laatste stekken zijn 21 dagen geleden (6-7 dagen geleden geworteld) van de planten afgehaald, dus 30 dagen jonger dan de eerste lichting (die heb ik klein gehouden in een propogator tent van secret jardin, voor zover ze klein wilden blijven).

 

De kweek heeft verder de volgende eigenschappen:

 

Tent - Secret Jardin Dark Street II DS120 van 1,2x1,2x1,85m

Potten - 10x 18L, 5x 11L

Lampen - 2x300w LED grow lights (1x 60x5W marshydro / 1x 100x3W met IR en UV). Gemeten verbruik van ±150W p/s, samen dus 300W

Afzuiging - 430m3 max

Filter - can lite 300m3 (330m3 max).

Koeling/verwarming - heater/fan (2000w heating), die blaast over de plantjes (heating staat uiteraard uit)

Relay - Davin 4x600w + stove (maar 2 uitgangen aangesloten; tijdklok staat nu op 18/6)

Voeding - Plagron 100% Natural (Alga Grow, Alga Bloom) en de additieven (Power Roots, Vita Race, Sugar Royal, Green sensation).

Aarde - Plagron lightmix met perliet met onderin de pot hydrokorrels

Passieve inlaat op dit moment, dit zal in de loop van de kweek een actieve inlaat met filter worden

 

Op dit moment zitten er hele goedkope ph/moisture metertjes in van aliexpress (worden ook in NL in tuincentra en sommige gs verkocht), zodra m'n blumat vrijkomt gaat die erin. Het water geven doe ik met de hand en op gewicht, met als extra handvat het moisture metertje. Voor het water heb ik een PH meter en m'n kraanwater zit op 5,8-5,9, de aarde zit goed, dus is de PH meter bij de plant wat minder belangrijk. De oudste plantjes zijn omgepot in de 11 en 18 liters. De opstelling van de plantjes zoals die nu is en de potmaat waarin ze zitten/komen:

 

gallery_44604_18324_1076.png

(EU = Euforia / GN = Green Ninja / MC = Monstercropping stekje)

 

Zodra de MC stekjes in de grote pot zitten ga ik degene in de linkse rij omruilen met de GN 2 plaatsen erboven en degene in rij 3 (vanaf links)

 

met de EU 2 plaatsen erboven, zodat ze meer licht krijgen, dan staat het volgens mij redelijk netjes verdeeld over de tent. Ook ga ik met de meeste planten een soort potscrog doen (bamboestok met ronde plant geleider), misschien met alle. De oudste lichting plantjes zijn allemaal getopt tussen de 4e en 6e internode, nu bij het ompotten is alles wat dieper de aarde in gegaan.

Als ze vrijkomen, gaan m'n temp/lv datalogger en m'n webcam de kast in.

 

Temp & LV met licht aan: 24-27 graden / 50-60%

En met licht uit: 22-24 graden / 60-70%

De foto's van voor het ompotten, de wortelkluit en na het ompotten (van vandaag) zal ik er morgen op zetten en dan zal ik vanaf nu hier een verslag van gaan bijhouden (wel met 1 weekje vakantie tussendoor)

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

En hier zijn de beloofde foto's.

Voor het ompotten:

gallery_44604_18324_287711.jpg

 

De wortels van een aantal plantjes (de minst grote):

gallery_44604_18324_96609.jpg

gallery_44604_18324_91158.jpg

gallery_44604_18324_173251.jpg

gallery_44604_18324_77315.jpg

 

Overzicht van na het ompotten:

gallery_44604_18324_139672.jpg

 

Ik wil trouwens nog even wat groei van de jongste stekjes afwachten (ik denk 1-2 weken), zodat ik ook die kan ompotten voordat ik overga naar de bloeifase.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Netjes smokeybear kijk ook mee

En in je microsectie ook natuurlijk :P je bent lekker bezig haha

 

Veel suc6

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank jullie :)

Ja, het is een verslavende hobby.. op alle fronten ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kraanwater heeft een ph van 5,8? Dat is veel zuur toch voor leidingwater?

 

Succes met deze ronde, zeer benieuwd naar de resultaten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, dat geeft m'n ph meter aan, bij spa blauw geeft ie netjes 6,0 aan, dus ik neem aan dat het klopt. Geen idee of dat te zuur is voor leidingwater of niet.

 

Dank je, ik ook. Ik ben ook benieuwd of ik nog verschil in de lamp kan terugzien in het eindresultaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

succes ermee

Dank jullie :)

Ja, het is een verslavende hobby.. op alle fronten ;)

 

ben zelf nog maar bezig met men eerste kweek en ik vind het ook best wel een verslavende hobby

 

succes met de kweek

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

We zijn inmiddels weer 10 dagen verder. Ik vond het wel weer tijd voor een update.

De jongste stekjes (monster cropping stekjes) hebben allemaal genoeg wortels gekregen in de afgelopen week, die zijn allemaal omgepot in 18 liters (1 Euforia gisteren, de andere eergisteren en de twee Green Ninja's de dag daarvoor).

Sinds het inwateren drinken ze met z'n 15en zo'n 4L per 3 dagen. Met de nieuwe stekjes erbij zal dit wel naar 5L gaan. Ik zit ook te denken of ik het water met de groeimiddelen niet gewoon onderin de bak kan gooien en ze het dan zelf te laten opzuigen. Voor zover ik weet is die onderste bak van de Secret Jardin waterproof, dus zou het moeten kunnen. Hoewel het voor de hygiëne wellicht wel wat minder goed is voor de plantjes.

1 Plant (grootste Euforia links achterin), heeft nu wat bladproblemen. Ik zit nog een beetje te dubben wat het precies is. Het heeft wel wat weg van een calcium gebrek of anders misschien last van tripsen? Het is alleen aan de onderkant van de plant, de bovenste bladeren hebben er (nog) geen last van. Gelukkig is het ook nog maar bij 1 plant. Het zou heel misschien ook nog kunnen zijn dat die plant niet genoeg ventilatie krijgt onderin, de ventilator die in de rondte blaast staat in de tegenovergestelde hoek.

Ik heb wat moeite om het goed op de foto te krijgen, maar ik denk dat dit wel redelijk duidelijk is (wat bijgeschenen met een lampje). Anders zet ik voor een volgende foto m'n lampen uit en kijk ik of het me dan lukt om het goed op de foto te krijgen. Dit is het blad met de problemen (het onderste blad op de eerste foto kreeg ik iets beter belicht dan de andere):

gallery_44604_18324_112291.jpg

gallery_44604_18324_186485.jpg

 

Ik heb in het begin aangegeven dat ik 2 verschillende 300W grow lights gebruik. Hier kan je het verschil tussen de 2 zien (de linker is veel witter qua licht en heeft geen IR en UV, die de rechter wel heeft; maar die heeft weer veel minder witte leds):

gallery_44604_18324_42122.jpg

 

Bij het totaaloverzicht zie je dan ook halverwege de tent een soort lichtlijn lopen:

gallery_44604_18324_107507.jpg

 

Hier is de rechter helft van de planten (onder de 100x3W LED):

gallery_44604_18324_159460.jpg

 

En hier de linker helft (onder de 60x5W Marshydro LED):

gallery_44604_18324_289411.jpg

 

Voor nu was dit hem weer,

SmokeyBear.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed bezig daaro!Hoe hoog hangen de leds boven de plantjes?Met de led groei kun je mooi variëren in hoogte en hoe vol je het gewas wilt hebben.

Ideaal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank je :) Ze hangen op verschillende hoogten (ivm 3W en 5W leds), de linker lamp zit op ongeveer 70cm, de rechter op ongeveer 50cm (de hoogste plantjes staan er iets dichter op, de laagste iets verder er vanaf). Ja inderdaad en het hoeft er ook niet zo heel ver boven te hangen, dus je hebt meer hoogte over voor je plantjes. Gelukkig zijn dit beide soortjes die maar zo'n 1m-1,5m hoog worden, dus ik heb hier nog geen hoogte problemen mee gehad. De potscrog helpt hier natuurlijk ook nog wat in mee.

Dat zal binnenkort met de kweek van White Widow wel anders gaan worden (daar staat zo'n 2-2,5m voor, uit m'n hoofd), daar zal ik een stuk meer moeten gaan leiden dan ik nu doe. Maar eerst focus ik me hierop, op m'n 1e kweek en ben daarnaast al met de voorbereidingen van kweek 2 bezig (ik ben alleen bang dat ik er nèt iets te vroeg mee ben begonnen en dat ik kweek 1,5 nog niet af heb als kweek 2 de tent in moet... dus wellicht dat ik er nog een kweektent bij ga halen voor de voorgroei van die kweek... maar ook dat laat ik maar gewoon gebeuren en zie ik wel als het zo ver is)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb toch maar even het licht uitgezet en een (hopelijk) duidelijkere foto van het bladprobleem gemaakt. Zie hier:

gallery_44604_18324_843276.jpg

 

Voor de zekerheid heb ik 1 ventilator iets anders geplaatst en zou er nu wat meer airflow richting die plant moeten gaan, dus zou het niet meer moeten worden dan dit; mocht dit het probleem zijn. Is het een tekort/overschot aan voeding of trips, dan zal het geen verschil moeten uitmaken en zou het hierdoor niet geremd moeten worden, lijkt me.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@smokey: je zegt dat die led er niet zo heel ver boven hoeft te hangen, maar een halve meter is toch een behoorlijke afstand voor 300W of ben ik nu stoned?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij de marshydro wordt 70cm aangeraden (de 60x5w), wat de andere betreft zou het misschien wel op 30-40cm kunnen, maar gezien m'n vakantie heb ik het iets hoger gehangen. Dan hoeft degene die m'n planten water geeft geen rekening te houden met het verhogen van de lamp. Ik denk dat ik ze na m'n vakantie wel wat lager ga hangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ahzo,, mijn vraag kwam vooral doordat ik dezelfde lamp heb en ook niet heel erg zeker weet hoe hoog ik deze moet hangen, ze hangt nu op iets minder dan 30cm van de toppen en ze vind het lekker :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ivm m'n vakantie is het even wat stilletjes geweest. Ik ga proberen om deze week weer even een update te plaatsen.

De dames zijn ondertussen flink gediefd en ze groeien nog lekker door. De monster cropping stekjes beginnen nu ook eindelijk wat normaal blad te vertonen, zodra die iets groter zijn gaat de klok om naar 12/12. Ik vermoed dat dat eind deze week of eind volgende week zal zijn. De tent volkrijgen lijkt geen probleem, het zal eerder te vol zijn. Een aantal harde groeiers zijn voor de zekerheid nogmaals getopt, misschien dat ik ze daarmee even iets kan remmen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals ik in m'n andere topic al zei, het is allemaal weer even wennen met het water geven en foto's maken en updates plaatsen.

Vandaag heb ik een heleboel kunnen doen in de kweektent, aangezien m'n 1e kweek is afgerond, heb ik wat onderdelen kunnen bijplaatsen in deze tent. Ik heb er een extra ventilator in gehangen en de beide ufo's, om het licht iets beter te kunnen verdelen en de lampen er toch dicht op te kunnen hangen.

 

Van de week heb ik ook de beentjes van de dames geschoren, dit maakt het wel iets makkelijker met water geven.

 

Ik begin even met wat foto's van afgelopen dinsdag. Op dat moment was het dag 71 dat de eerste stekjes hadden geworteld en dag 41 voor de monster cropping stekjes.

Links achter:

gallery_44604_18324_9896.jpg

Links voor:

gallery_44604_18324_150132.jpg

Rechts achter:

gallery_44604_18324_83559.jpg

Rechts voor:

gallery_44604_18324_187952.jpg

 

Vandaag was ik dus zogezegd erg druk met de tent. Dit kwam ook omdat ik was vergeten water te geven aan de 11 liters, die stonden er wat zielig bij voor het licht uit ging. Hierdoor moest ik wat meer water geven dan normaal gesproken. Normaal krijgen ze om de dag 6L water met Power Roots en Alga Grow, dit keer hebben ze 7,5L gehad en zullen ze morgen ook weer wat krijgen. Dit is dag 75 en 45 vanaf het wortelen van de dames.

Net na het water geven en nadat het nacht werd voor de dames heb ik deze foto's gemaakt:

gallery_44604_18324_313837.jpg

gallery_44604_18324_87765.jpg

 

Ze stonden er dus best wel zielig bij. Maar toen het licht weer aan ging en ik dus de lampen etc erbij had gehangen, stonden ze er al weer stukken beter bij. Het is ook al een lekker veldje aan het worden. Zie maar:

gallery_44604_18324_72155.jpg

gallery_44604_18324_225535.jpg

gallery_44604_18324_99803.jpg

 

De lampen:

gallery_44604_18324_60859.jpg

 

De UFO's met 45x3W leds heb ik gemeten met een kwh-meter en hebben een werkelijk verbruik van 44W per stuk, dus kom ik op een totaal werkelijk verbruik van alle lampen samen uit op 388W, zeg 390W om het netjes af te ronden. Stel ik haal weer 0,68 gram/watt zoals bij m'n 1e kweek met de Euforia, dan zou ik met deze setup op zo'n 265 gram moeten gaan uitkomen. Dan zou ik eindelijk een leuk voorraadje hebben om even niet meer langs de shop te hoeven.

Deze maand ben ik er trouwens nog niet geweest, omdat ik m'n Euforia heb kunnen roken. Die is nu wel bijna op, maar de Green Ninja is bijna droog en rookbaar, dus wellicht lukt het me nog om tussen de twee soortjes niet naar de shop te hoeven gaan. Maar de oogst van kweek 1,5 gaat zeker te laat komen, dan zal ik toch weer even langs de shop moeten gaan om aan de behoefte te kunnen voorzien.

 

Ik verwacht trouwens wel dat het te vol gaat worden in de tent en dat ik een volgende keer wat minder planten in de tent zal gaan zetten. Maakt het ook wat makkelijker om bij de planten te komen om ze te verzorgen. Maar ik vind het ook weer zonde om een plant weg te gooien als ze het nog goed doen, dus we zullen wel zien hoe het zal gaan. Waarschijnlijk gaat tussen nu en week de klok om (als de jongste plantjes nog iets groter zijn geworden), ik wilde eerst wachten tot ze allemaal weer gewoon blad hadden met 5 vingers, zodat ze echt helemaal om zijn in de groei en daar moeten ze dan ook een paar dagen aan gewend zijn, vind ik. Wellicht dat het extra licht ze wat helpt en het wat sneller gaat. Misschien dat ik ze ook nog ga toppen, maar als ze niet hard genoeg groeien t.o.v. de rest, dan laat ik dat zitten voor de jongste stekjes dus ook dat is even afwachten hoe het gaat.

 

Tot de volgende keer,

SmokeyBear

:j

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat te droog laten worden van de potten moet je echt voorkomen hoor, dat vinden de dames niet erg fijn omdat met weinig vocht in de potten de ec gigantisch stijgt.

Heb ik ook gehad in een van mijn tentjes laatst, en die meiden lopen nu flink achter op de rest van de club die wel op tijd hun watertje gehad hebben..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maakt de rechthoekige led lamp lawaai?

 

En hoe vind je de warmte in je kweekruimte geven ze veel warmte af? heb je een veel kleinere afzuiging nodig dan wanneer je met hps lampen zou kweken of is het niet zon groot verschil?

 

Ik kan aan een goedkope lamp komen vandaar,

 

Ik volg je topic ben al benieuwd naar het resultaat

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat te droog laten worden van de potten moet je echt voorkomen hoor, dat vinden de dames niet erg fijn omdat met weinig vocht in de potten de ec gigantisch stijgt.

Ja, ik weet het.. was er ook niet blij mee dat ik ze was vergeten en ze er zo bij stonden. Hopelijk blijft het hierbij en hebben ze er niet veel last van.

 

Maakt de rechthoekige led lamp lawaai?

 

En hoe vind je de warmte in je kweekruimte geven ze veel warmte af? heb je een veel kleinere afzuiging nodig dan wanneer je met hps lampen zou kweken of is het niet zon groot verschil?

Lawaai.. wat vind je lawaai? Je kunt horen als je de lampen aanzet dat de ventilatoren gaan draaien, maar de ventilator van de afzuiging maakt meer herrie. Het scheelt ook nog welke lamp, zoals ik bij m'n eerste post al aangaf, ik heb 2 verschillende '300W' lampen en bij de een hoor je de ventilator beter dan bij de andere.

 

Of je een grotere of kleinere afzuiging nodig hebt, kan ik je zo niet vertellen. Bij m'n eerste kweek had ik m'n afzuiging maar op 2/3e draaien (andere setup dan hier), bij deze kweek kan ik je alleen vertellen dat m'n afzuiging maximaal staat en niet zachter kan, maar dat de tent niet het enige is wat er wordt afgezogen. Misschien is dat iets wat de wat meer ervaren kwekers en/of zelfbouwers aan je kunnen vertellen, of dat je uit mijn verhaal je eigen conclusies kunt trekken.

 

Ik heb zelf nooit met hps ofzo gekweekt, dus heb hierin geen vergelijkingsmateriaal. Ik kan je wel vertellen wat de leds bij mij doen. Het verschil tussen alle lampen uit of aan in m'n tent is 4-5 graden. Hier heb je een grafiekje van de afgelopen paar dagen (ongeveer vanaf dat ik de 2 ufo's erbij heb gehangen; de eerste dag van de meting hing mijn data logger nog te hoog in de kast, hier zie je dus ook een iets grotere stijging van de temperatuur).

Uitleg bij de grafiek:

Temperatuur: rood (linker as / graden Celsius)

LV: donkerblauw (linker as / %rh)

Abs LV: lichtblauw (linker as / g/m3)

CO2: groen (rechter as / ppm)

gallery_44604_18324_110562.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

De klok is omgezet naar 12/12. Het is dag 77 en 47 vanaf dat de stekjes zijn geworteld.

De dames krijgen om de dag 6 tot 7,5L water met Alga Grow en Power Roots. Zodra de eerste bloei zichtbaar wordt zal ik de voeding veranderen.

Ik heb ook gauw even een paar plaatjes geschoten. Ik zal vanaf de bloei wat vaker groene plaatjes schieten.

 

Linkerkant van de tent:

gallery_44604_18324_238799.jpg

 

Rechterkant van de tent:

gallery_44604_18324_140196.jpg

 

Overzicht van alle planten in de tent:

gallery_44604_18324_216955.jpg

gallery_44604_18324_302233.jpg

 

Goede avond allemaal en tot de volgende keer maar weer.

SmokeyBear

:j

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die smokeybear blijft knallen! Ik heb hetzelfde mee met de LED lampen van aliexpress. Normaal 135W en echt verbruik is 85. Je kan die Chinezen toch echt niet vertrouwen hé :P

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...