Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

al green

Verschil Gef.zaad En Stek

Recommended Posts

Wat is nu het grote verschil in gebruik tussen gefeminiseerd zaad of stekken.

 

Bij stekken van de st.boer altijd maar weer spint/rotzooi, heb ik mij laten vertellen.

Dan moet je zelf moederplanten aanhouden.......(vanuit regulier zaad opgebouwd)

En wat is dan het grote voordeel van eigen stek versus gefeminiseerd zaad (deze wel van een zeer gewaardeerde zadenboer)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fem zaad is altijd F1 en zal veel variatie vertonen in de onderlinge planten. Dat nadeel zul je niet hebben met stekken.

 

Als je met zaden in de weer gaat neem er voldoende, zodat je kunt selecteren.

 

Fem moederplant kan ook lukken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voordeel van stek vs zaad ..

 

Is volgens mij al boekwerken dik ktopics over maar goed

 

fem zaad enkel vrouwkes ,eigen stek zal je dan wss ook stekken van een fem plant bedoelen dan

 

Stekken groeien minder lang door na omschakelen 12/12

 

Je tuintje kan mooi worden volgezet met planten inplaats van wachten op de eerste blaadjes

 

Je hebt met stekken al een eerste kies ronde wnr je begint

 

Als je toch zelf wilt stekken zou ik zeggen pak een fem plantje en begin daar stekken van te nemen (is bij mij nog nooit een man tussen gekomen )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fem zaad is altijd F1 en zal veel variatie vertonen in de onderlinge planten. Dat nadeel zul je niet hebben met stekken.

 

Als je met zaden in de weer gaat neem er voldoende, zodat je kunt selecteren.

 

Fem moederplant kan ook lukken.

 

Fem zaad is S1 tot en met S4 en omdat die geselfd zijn zal er onderling weinig verschil zijn omdat ze door zich zelf zijn bestoven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voordeel van stek vs zaad ..

 

Is volgens mij al boekwerken dik ktopics over maar goed

 

fem zaad enkel vrouwkes ,eigen stek zal je dan wss ook stekken van een fem plant bedoelen dan

 

Stekken groeien minder lang door na omschakelen 12/12

 

Je tuintje kan mooi worden volgezet met planten inplaats van wachten op de eerste blaadjes

 

Je hebt met stekken al een eerste kies ronde wnr je begint

 

Als je toch zelf wilt stekken zou ik zeggen pak een fem plantje en begin daar stekken van te nemen (is bij mij nog nooit een man tussen gekomen )

Dus met andere woorden, jij hebt een moederplant staan opgekweekt uit gefeminiseerd zaad?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee ik Doe over het algemeen om de 2 a 3 rondes wisselen ,geen moederplant in de zin van moederplant voor moeder te zijn

Maar ik neem wel enkel fem zaad

 

1 ronde enkel zaad net voor of net na de 12/12 omschakeling snij ik stekjes van de uitlopers onderin

zodra de eerste ronde klaar is staan de stekjes mooi opgegroeid klaar om in de tent te kruipen

 

Mijn baby kamer is te compact om continue een moedertje erin te hebben

Share this post


Link to post
Share on other sites

en de verhalen dat de opbrengst beduidend hoger is met stek, zowel letterlijk als figuurlijk.

Broodje aap? of toch..

Share this post


Link to post
Share on other sites

er is een klein probleempje met het uniform houden van bladerdek als je met zaad werkt.

als je met wat buig- en knakwerk dat probleem kan tackelen kan een fem zaad kweek meer opleveren , MITS je genoeg voorgroeit.

zaden hebben doorgaans iets langere "start"tijd nodig : ondtkiemen, en minimaal 3 weken voorgroeien.

Bij een stek kan je n a een week a 2 weken rustig 12/12 gaan.

daarbij zijn stekken in de regel uniformer als het op ruimtevullen aankomt

 

zaden moet je voor goede opbrengst in een pot ontkiemen die minimaal 30 cm diep is.

veel kwekers ontkennen dat , en blijven als domme lemmingen achterelkaar de afgrond in lopen : ze ontkiemen en groeien voor op minuscule potjes of stekblokjes

zaden WILLEN 30 cm diep groeien in 2 weken vanaf ontkiemen. , als je ze die ruimte niet geeft zal de penwortel never nooit volledig ontwikkelen

die kwekers roepen dan om het hardst dat zaden kut zijn.

 

ik vind zadenkweken doorgaans beter.

Betere oogst, betere hitteresistentie, betere harsontwikkeling , beter immumsysteem, betere wortelontwikkeling

 

moederplanten zijn handig als je op een scherp tijdschema werkt, of perse een favo stek wilt kunnen zetten

ik denk dat de cannabis community het meest gebaat is bij reguliere zaden , zodat er tenminste veel gekruisd wordt en de genen sterk blijven.

juist kruisen levert krachtige soorten op.

 

op stekken en fem zaad teren levert minder ontwikkeling op

 

maar of de heren kwekers nou zo langetermijndenkers zij n...?

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn stekkenboer levert altijd prima materiaal, althans de paar honderd die ik bij hun vandaan gezien heb.

Geen spint, goed doorworteld, en ik heb zelf nog geen enkele uitvaller gehad, hoogstens een enkele achterblijver... maar daarvoor krijg je altijd een paar gratis stekken extra geleverd.

planten lopen dus mooi gelijk qua ontwikkeling, en of de opbrengst uit zaad nou beter is...

 

Ik weet wel dat mijn maatje voorheen altijd uit zaad kweekte, en dat was ook niet altijd een succes... slechte strain met hermafrodieten dus oogst niet te verkopen, helft van de zaden die niet opkomt, sommige planten groeien veel harder dan de rest, enzovoort enzovoort.

 

Ga de volgende ronde zelf experimenteren met een moederplant of twee denk ik, gewoon om te kijken hoe ik het ervanaf breng.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

en de genen sterk blijven.

 

Wat zijn dat, sterke genen? Verklaar je nader.

 

...de cannabis community...

 

Wat bedoel je daar mee?

Share this post


Link to post
Share on other sites

sterke genen : amnesia is hitteresistent , droogteresistent en levert onder kutomstandigheden nog mooie geurige harsrijke toppen

 

alles van de greenhouse is kut , en resultaat van matig kruisen en selecteren

 

dat bedoel ik dus met NIET sterke genen.

 

de cannabis community bedoel ik de kwekers en growers die jij en ik zijn , de mensen die deel uitmaken van een hele generatie blowers en kwekers, doorgaans begrensd door landsgrenzen

 

 

echt fool , soms doe je je naam eer aan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Genen zijn er in verschillende varianten, maar "sterke genen" is een waardeoordeel.

Het is beter om te spreken van gewenste en ongewenste erfelijke eigenschappen.

 

Wist je trouwen dat je ook heel goed kruisingen kunt maken met planten die uit fem-zaad komen?

Fem-zaad is zegen voor de "community". Nooit meer energie en tijd verspillen aan het opkweken van mannetjes!

 

Fem zaad is S1 tot en met S4 en omdat die geselfd zijn zal er onderling weinig verschil zijn omdat ze door zich zelf zijn bestoven.

 

Kijk eens bij de soortbeschrijving van Sannie's fem-zaden.

Allemaal F1 hybrides, geen enkele "selfie".

Share this post


Link to post
Share on other sites

het naar voren halen van oogstdatum is iets dat ik alleen met reguliere zaden kan

 

de voorbloei van vrouwelijke planten laat ik bevruchten door de allereerste mannetjes bloemen.

herhaaldelijk inkruisen van de eerste mannetjes in de voorbloei van de dames levert een steeds vroegere plant op

dat is iets dat ik niet zou kunnen met alleen vrouwelijke planten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jansen praat in aub in verleden tijd je gaat volgens mij al een tijdje naar de shop voor je shit!

 

@Fool neem deze gast met 2korels zout ;)

Alleen al het naar voren halen van de oogst tijd.....haha!

Dan zouden we hier toch al lang mooie buiten genetica hebben.

Edited by P H donner

Share this post


Link to post
Share on other sites

@PH Donner

Maar heb je wel wat toe te voegen aan mijn vraagstelling?

Edited by al green

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk eens bij de soortbeschrijving van Sannie's fem-zaden.

Allemaal F1 hybrides, geen enkele "selfie".

 

Inkruisen met zichzelf spreek je van een S1.Twee verschillende soorten kruisen spreek je van een F1.Capiche.

Share this post


Link to post
Share on other sites

de voorbloei van vrouwelijke planten laat ik bevruchten door de allereerste mannetjes bloemen.

herhaaldelijk inkruisen van de eerste mannetjes in de voorbloei van de dames levert een steeds vroegere plant op

dat is iets dat ik niet zou kunnen met alleen vrouwelijke planten

 

De genen in de eicel van de voorbloei zijn identiek aan die van de latere bloemen.

Je vervroegt de bloei van de volgende generatie doordat je de vroege mannen gebruikt.

Dat je voorbloei bestuift heeft daarop geen invloed.

Zaad in voorbloei is gelijk aan zaad uit de latere toppen, indien bestoven door dezelfde man.

 

En door gebruikt te maken van zilverwater of STS kun je dus ook een (vroeg) vrouwtje gebruiken als pollen-donor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb weer wat zaden geregeld donner

aarde moet nog ff bewerkt en als de hitte uit de lucht is wordt het knallen

 

wat ik nu rook is niet uitsluitend shop

 

soortjes die ik ga zetten komende sessie zijn zowieso Northern Lights, en pakistaans zaad, kansje is aanwezig dat ik ook wat stekken van een andere plant zet , de zogenaamde Schwarzenegger , een hashplantkruising

 

en nee, Donner voor jou zou ik geen halve foto zetten , maar ik overweeg er lekker een voor mezelf online te pleuren tzt

Share this post


Link to post
Share on other sites

en de verhalen dat de opbrengst beduidend hoger is met stek, zowel letterlijk als figuurlijk.

Broodje aap? of toch..

Broodje aap naar mijn mening, kan wel iets schelen maar nooit veel. Vergelijk mijn onderste twee kweken maar, de eerste was met zaad en de tweede met stekken van dat gefeminiseerde zaad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

elke kweker moet maar zelf testen

dat is meest uniforme antwoord

Edited by MeneerJansen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeg Meneer Jansen;

Ik probeer wat info op het forum te krijgen teneinde voor veel mensen de basis voor elkaar te hebben.

Dan is jouw antwoord "zelf testen" een beetje erg simpel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@al green, mijn info die ik je kan geven begin niet aan fem zaad het klinkt allemaal leuk maar het heeft in mijn ogen meer na delen dan voor delen het enigste voor deel van zaad is dat je spint vrij bent maar spint is heel makkelijk te bestrijden met stekken als je weet welke middelen je moet gebruiken en hoe je ze moet gebruiken, als je zaad in je toppen krijgt heb je een veel groter probleem dan een paar spintjes die je nog kan bestrijden zaad valt niet te bestrijden, ik heb ook een tijdje uit zaad gekweekt met een redelijk stabiel soortje nooit geen herma's tot ik in eens wel weer hermas had met precies het zelfde klimaat geen licht lek alles onder controlle en toch herma,heb toen 3/4 kunnen weg gooien :thumbsdown: en wat ook vaker met zaad is dat je altijd veel doorschieters hebt en ook vaker foxtails als ze iets te dicht onder je lamp staan wat ik met stekken nooit heb gehad en hou er ook rekening mee dat zaad planten veel meer zuipen dus het gaat je ook meer voeding kosten, en of je nu meer eraf haalt met zaad of met stekken heeft puur met de soort te maken ik haal nu met goeie amnesia haze stekken meer eraf dan mijn vorige jack widow zaad kweek met toppen net zo dik als cola flessen en dat komt omdat amnesia haze stekken een veel groter volume heeft kwa hoeveelheid toppen, ik hoop dat je hier wat aan hebt dit is in ieder geval mijn ervaring :bier

Share this post


Link to post
Share on other sites

@PH Donner

Maar heb je wel wat toe te voegen aan mijn vraagstelling?

 

Werk uitsluitend met regulier

Share this post


Link to post
Share on other sites

@PH Donner

Wat is de reden dat je alleen regulier werkt

Share this post


Link to post
Share on other sites

balle

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...