Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Zoned-out!

Aliexpress Led Grow Light!

Recommended Posts

Ik heb mijn lamp erop gekocht en ben er wel content van. Wel altijd iets lagere kwaliteit dan bekendere merken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb mijn lamp erop gekocht en ben er wel content van. Wel altijd iets lagere kwaliteit dan bekendere merken.

 

Druk met vergelijken bezig met het samenstellen led indoor kweekkast prijzen zijn zeer interessant voor beginnend kweker 😬

Edited by Zoned-out!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb nu een kweekje lopen met twee 135w ufo grow lights daar vandaan... binnenkort eentje met 2x 300w grow light, ook van hen, En m'n testen die ik hier ook heb gedeeld heb ik ook met kleine lampjes gedaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk, Ik ben aan het sparen voor een Budmaster led lamp die bijna net zoveel op zou brengen als een 600 watter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo spaar ik voor een apparaat die ik in mijn 12v van mijn auto doe ,en zo 10 15 % brandstof minder verbruik.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

In het geval van led is "goedkoop" heel duidelijk een gevalletje "duurkoop". Hoe goedkoper die leds des te lager de efficiency.

 

De par waardes die ze noemen zijn PPFD waardes die vergelijkbaar zijn met Lux metingen. Die meting doen ze dan in de hot spot onder de lamp. Sowieso al slecht als een lamp een hot spot heeft, maar met die leds doen ze het er dus om. je moet de PPF PAR meting hebben. Die is vergelijkbaar met een lumen meting in een bol van Ulbricht. Dan blijkt ineens dat die goedkope leds net zo weinig licht geven als een T-neon.

 

Op zich dus een leuk alternatief als je een klein tentje wilt draaien en een t-neon niet uit komt, maar geloof nou maar niet dat je daarmee de resultaten haalt die je met HPS zou halen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

In het geval van led is "goedkoop" heel duidelijk een gevalletje "duurkoop". Hoe goedkoper die leds des te lager de efficiency.

 

De par waardes die ze noemen zijn PPFD waardes die vergelijkbaar zijn met Lux metingen. Die meting doen ze dan in de hot spot onder de lamp. Sowieso al slecht als een lamp een hot spot heeft, maar met die leds doen ze het er dus om. je moet de PPF PAR meting hebben. Die is vergelijkbaar met een lumen meting in een bol van Ulbricht. Dan blijkt ineens dat die goedkope leds net zo weinig licht geven als een T-neon.

 

Op zich dus een leuk alternatief als je een klein tentje wilt draaien en een t-neon niet uit komt, maar geloof nou maar niet dat je daarmee de resultaten haalt die je met HPS zou halen.

 

Bedankt voor je bijdrage vergelijk prijzen met Nederland heel veel komt uit China, verschil precies zelfde panelen half geld of nog meer met dank aan de euro wij worden flink genaaid! Begrijp dat verschil kan zijn met kwaliteit voor dat geld met algemeen 2 jaar gerantie goed service en veel positieve reacties, kan je een nieuw model kopen wanneer je dubbel betaald voor het zelfde model in Nederland verzendkosten zijn meestal ook gratis. Moet alles nog leren wil niet gelijk praten over opbrengst hoofdzaak alles goed voor elkaar oriënteer volop naar de opties, hoofdzakelijk 5 planten indoor kweek eigen gebruik. Kijk de kat uit de boom laat mij niet naaien bewust van het feit via het buitenland opties zijn houd geld over goed zaden voeding grond kort gezegd bezuinig niet! Jij hebt het over waarde geen kaas van gegeten hennep kweken voor mij helemaal nieuw, heel veel duidelijk geworden daarom bijdrage geleverd kwekers met weinig geld kunnen profiteren van scherpe prijzen degelijk materiaal uit China. Begrijp mij niet verkeerd jij weet het vast beter ervaring zijn goud waard hoop binnen kort duidelijkheid wat het mag worden ieder geval weinig ruimte beschikbaar.

Edited by Zoned-out!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb zelf recentelijk 9 led growlights aangeschaft op ali express. Deze zouden 10 watt met 800 lumen zijn. Ik weet niet of dit daadwerkelijk het geval is, maar ik zie wel dat de 2 plantjes die ik er onder heb staan er erg goed onder groeien. Ook de service van deze site is erg goed, je krijgt gewoon een nieuwe opgestuurd als er een kapot is bijvoorbeeld. Kortom, voor de prijs vond ik het de moeite waard om te proberen, wat goed uitpakte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb zelf recentelijk 9 led growlights aangeschaft op ali express. Deze zouden 10 watt met 800 lumen zijn. Ik weet niet of dit daadwerkelijk het geval is, maar ik zie wel dat de 2 plantjes die ik er onder heb staan er erg goed onder groeien. Ook de service van deze site is erg goed, je krijgt gewoon een nieuwe opgestuurd als er een kapot is bijvoorbeeld. Kortom, voor de prijs vond ik het de moeite waard om te proberen, wat goed uitpakte.

 

Kort geleden test bestelling gedaan binnen 14 dagen geleverd netjes verpakt track and tracé code tot aan levering.

 

Goed contact met verkoper netjes op tijd reactie terug geen moment twijfel (kunnen veel webwinkels voorbeeld aan nemen)! Kan je niet zeggen of het klopt wat bij de product omschrijving staat wanneer je planten het goed doen werk het naar behoren. Houd maar een kweekverslag bij met foto's voor mede leden als je dat leuk vindt natuurlijk 👍

Share this post


Link to post
Share on other sites

In het geval van led is "goedkoop" heel duidelijk een gevalletje "duurkoop". Hoe goedkoper die leds des te lager de efficiency.

 

 

Nog even een toevoeging aan het verhaal van Wietefras.

 

Helaas zijn er ook veel Chinese bedrijven die echt veel geld vragen voor hun lampen en veel consumenten denken dat dat een afspiegeling is van de kwaliteit. Dat is bij Chinese leds echter niet zo. Je betaald daar voor "een lamp met led". Men denkt dat led ALTIJD efficiënter is dan HPS. Dat is dus niet zo. Goede kwaliteit leds zijn zuiniger dan HPS en geven voldoende Par voor de planten om zich maximaal te ontwikkelen. Bij Chinese leds ligt de efficiency lager dan bij HPS terwijl je het tienvoudige betaald. Natuurlijk groeien planten wel (ze groeien ook onder een spaarlamp), maar lang niet zo goed als met led.

 

Goede fabrikanten van leds zijn in mijn optiek: Cree (mijn favo), Bridgelux, Osram (zie de budmaster).

 

Wat belangrijk bij het kopen van een ledarmatuur is eigenlijk heel beperkt, namelijk: wat is het type leds die ze gebruiken (en wat voor bin), en wat voor driver gebruiken ze en hoe gebruiken ze die.

 

Wat het design van een armatuur is, maakt niets uit maar zet mensen vaak wel op het verkeerde been. Van design groeien planten niet, planten groeien door Par.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Slablaadje: Topic gestart gedachten leden met klein budget op weg helpen, begrijp heel goed kan altijd beter mensen hebben niet veel besteding ruimte alles wordt minder. Niet verwachten dat iemand gelijk 2500,- heeft alleen voor een pro.... LED systeem hier werk je naar toe als het kweken bevalt onder LED. Laten wij eerlijk zijn kijk eens achter op elektronica waar het weg komt CHINA. Zijn een aantal modellen op aliexpress gelijk zijn aan modellen zonder merkje verkocht worden in Nederland. Hier breekt mij de klop gezien prijs verschil minimaal 30% met gerantie voor wat dat waard mag zijn. Wanneer je het leuk vindt koop een LED setup uit China vergelijk het met jou installatie (extreem geval).

Natuurlijk kan je niet vergelijken basis vs pro modellen zie het verschil duidelijk pro... modellen schoon licht I.v.m goedkoop LED's. Begrijp mij niet verkeerd geef je helemaal gelijk led die zuinig zijn in verbruik en licht intentitijd verdiend zich op langer termijn terug. Krijg het idee dat je hier veel van weet houd je een kweekverslag bij? zoja laat maar zien heel benieuwd naar jou opstelling. Heb je een vergelijkbaar model zoals bij aliexpress van goed kwaliteit welk nog betaalbaar zijn? Met alleen een peper duur LED installatie wordt het voor low budget people (mij) knap lastig!

Share this post


Link to post
Share on other sites

even om de hele chinese led discussie volledig om te gooien :D

als je die leds vanuit de benelux besteld komen ze uit duitsland -_-

maar dit geheel ter zijde :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Slablaadje: Topic gestart gedachten leden met klein budget op weg helpen, begrijp heel goed kan altijd beter mensen hebben niet veel besteding ruimte alles wordt minder. Niet verwachten dat iemand gelijk 2500,- heeft alleen voor een pro.... LED systeem hier werk je naar toe als het kweken bevalt onder LED. Laten wij eerlijk zijn kijk eens achter op elektronica waar het weg komt CHINA. Zijn een aantal modellen op aliexpress gelijk zijn aan modellen zonder merkje verkocht worden in Nederland. Hier breekt mij de klop gezien prijs verschil minimaal 30% met gerantie voor wat dat waard mag zijn. Wanneer je het leuk vindt koop een LED setup uit China vergelijk het met jou installatie (extreem geval). Natuurlijk kan je niet vergelijken basis vs pro modellen zie het verschil duidelijk pro... modellen schoon licht I.v.m goedkoop LED's. Begrijp mij niet verkeerd geef je helemaal gelijk led die zuinig zijn in verbruik en licht intentitijd verdiend zich op langer termijn terug. Krijg het idee dat je hier veel van weet houd je een kweekverslag bij? zoja laat maar zien heel benieuwd naar jou opstelling. Heb je een vergelijkbaar model zoals bij aliexpress van goed kwaliteit welk nog betaalbaar zijn? Met alleen een peper duur LED installatie wordt het voor low budget people (mij) knap lastig!

 

Dank voor de reactie. Het is begrijpelijk dat je naar goedkopere ledsystemen kijkt omdat je graag op led wilt kweken. Led heeft de naam zuinig met energie om te springen, maar helaas is dat met de voordelige systemen niet automatisch zo. En niet alle leds geven hetzelfde aantal Par, Chinese leds blijven ook achter in Par. Dat is mijn waarschuwing.

 

Ik kweek zelf op Cree's die lopen op 750mA. Juist zo'n lage stroom maakt het duur om een groot wattage te halen, omdat je er veel van nodig hebt: 70 stuks om precies te zijn. Maarrr...je kunt ze ook laten lopen op 1.95 Ampere en ze hebben dan nog een efficiëncy die beter is dan een normale HPS. Grofweg heb je dan 27 leds nodig om 1895 watt te halen bij een efficiency van 38% en de setup is dan vele malen goedkoper dan mijn setup. Voordeel is dan ook dat je het goede spectrum hebt waarmee je kunt groeien en bloeien. Maar je kunt ook eenvoudig je setup uitbreiden.

 

Het meest rendabele is een setup die loopt op 1.4 Ampere. Wietefras heeft zo'n setup gebouwd. Zijn investering weet ik niet precies meer, maar als wietefras dit leest...

 

Een tijdje geleden heeft Cree een verbeterde versie van de CXA uitgebracht: CXB, deze is flink zuiniger en de prijs van de CXA zijn fors gedaald. Je kunt ze al kopen via ebay voor 33 euro per stuk. HIer haal je zonder moeite 70 watt uit.

 

Maar kun je aangeven wat het budget ongeveer is voor een low budget kweker en wat voor ruimte verlicht moet worden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even opzetje gemaakt voor een klein kweeklampje van 200 watt met een efficiency van 43 (20% beter dan HPS).

 

4x CXA 3070 AB (@1.4A): 33 euro / 132 euro

1x HLG 185H 1400: 55 euro (let op: je hebt A, B en C versie qua dimmen)

4x Artic Alpine 11: 12 euro / 48 euro (actieve koeling, 12V benodigd)

Totaal voor de belangrijkste componenten: 235 euro.

Daarnaast nog wat stroomdraad, aluminium profielen, ijzerdraad, en wat andere elektrische dingen die je vast wel hebt liggen zoals een oude oplader voor je gsm waarmee je de fans van voeding kunt voorzien.

 

De Artic Alpine is gewoon een pc koeler, heb je nog een paar liggen dan kun je die gebruiken.

 

Het leuke hieraan is dat als je nog wat centjes over hebt, je zo een nieuwe driver en ledjes erbij kunt kopen om jouw systeem uit te breiden. Als je een hogere efficiency wilt behalen, dan schroef je het Amperage terug.

 

Let op: dit zijn allemaal kwaliteitsonderdelen. Goedkopere drivers kun je ook in China bestellen, ze kosten dan misschien wel wat minder maar de efficiency van die drivers is ook vaak lager.

 

 

Linkjes:

http://www.ebay.com/...=item4199644713

http://www.arctic.ac...-pro-rev-2.html

https://www.meanwell...HLG-185H-C1400B

Edited by slablaadje
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het 400W led armatuur uit mijn kweekverslag (met 8 Cree CXB3070 leds op 1.4A) kwam op 550 euro.

 

Dat is dan inclusief de 730Nm leds. Die kun je ook weglaten en de Cree leds uit China halen bij Kingbrite. Dan zou je voor 500 euro ook een eind moeten kunnen komen inderdaad.

 

Zo'n chinees armatuur is een stuk goedkoper, maar dat is een T-neon armatuur ook en daar komt net zoveel/weinig licht vanaf.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk, nu heb je al twee setups voor de kleine kweker. Wie heeft nog chinees nodig? :whistle:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm, na al die ledverhalen gelezen te hebben voel ik ook wel iets om me aan een led-experiment te wagen.. nog een goeie 6/7 weken dan zijn mijn tenten weer leeg, misschien dat ik dan ook maar wat ga prutsen.

ik heb een berg koelvinnetjes, voedingen, versterkerkoelblokken, adapters enzovoort in de rommelbakken liggen op de zaak, dus tis een kwestie van leds en drivers aanschaffen en ik kan beginnen..

 

Wat zou een mooi uitgangspunt zijn om te gebruiken in een tentje van 150x80? (2m hoog)

Daar zit nu een 600 watter in, alleen komt dat niet zo mooi uit qua spreiding vh licht, dus ik zou er dan 2 zelfbouwarmatuurtjes met ieder bv 4 leds in kunnen zetten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Budget is jouw bottleneck toch? Begin dan eerst maar eens met 200 of 400 watt. Met 400 watt kom je al een heel eind.

 

Als je er ook een bouwverslag van maakt, kunnen wij je wel helpen als dat nodig is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ach, als deze ronde een succes wordt is budget niet meer zo aan de orde.. en ik ben wel benieuwd wat het verschil is tov hps met mijn amneesjes.

En ik hou wel van een beetje stoeien met electronica, ben altijd bezig met oud spul te reviseren, dat is mijn hobby.

daardoor heb ik de beschikking over een haast onbegrensde hoeveelheid apparatuur en onderdelen uit de meest uiteenlopende apparaten, installaties en machines die met een beetje creatief denken ook misbruikt kan worden voor dingen waar ze nooit voor bedoeld waren...

 

Voor dat 0-10v aanstuurgebeuren zou je bv ook in de entertainmentwereld kunnen kijken.

in veel discotheken en drive-inshows, theaters, cafe's, buitenevenementen enz. werden vroeger altijd dimmers met 0-10 voltsignaal aangestuurd, met simpele schuifcontrollers of iets uitgebreidere lichttafels. Allemaal hele simpele apparatuur, maar wel oerdegelijk.

Ik heb bv al mijn afzuigers en inblazers van mijn tenten op een antiek Pulsar 6 kanaals dimmerpack. Kostte me 20 euro, kwam uit een theatertje.

Met zon ding kan je dus ook vanaf je arduino tot 6x2200W dimmen, volgens mij zonder aanpassingen, kwestie van een kabeltje maken.

Heb zelf geen pc eraan hangen, ik doe alles handmatig, beetje op het gevoel. Vind ik leuker om t zelf te doen, en zo nu en dan ff te checken hoe de dames het doen, tis mijn hobby tenslotte, en dat ik er wat aan overhoud soms is alleen maar leuk meegenomen..

 

 

Maar ik heb hier toevallig ook een kastje wat met 7 druktoetsen een voltage uitstuurt van 0-10v afhankelijk van de geselecteerde toets, denk eens na over de mogelijkheden daarmee om een simpele verstelmogelijkheid te creëren...

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@slablaadje: Kijk dat zijn reactie's waar leden op kunnen bouwen top! Zeg gelijk waar jij het over hebt geen kaas van gegeten helemaal niet technisch moet voor mij plug and play zijn (opzicht zwaar benadeeld). Mensen zoals jij met kennis van zaken kunnen voor een normaal bedrag prima setup bouwen. Dit alles gaat mij boven de pet mans genoeg kom hier eerlijk vooruit, graag gezien dat het simpel kan diep in het achter hoofd geweten helaas te mooie om waard te zijn. Maar goed laat het hier niet bij zitten kan je mij helpen aan een kant en klaar systeem mag ook via PM (opstelling kweektent 100X100x200)! Wil graag met LED kweken moet natuurlijk efficiënter zijn I.v.m HPS wanneer het goed kan houd niet van half gebakke, begrijp uit jou reactie dit kan prima mits gebruikt wordt gemaakt van goed onderdelen. Niet verwacht prijs gelijkwaardig vergelijkbaar goedkoop LED systeem. Word tijd opnieuw beginnen had mijn keuze eigenlijk gemaakt nog niet gekocht kijk de kat uit de boom goed voorbereid is half werk. Nogmaals bedankt voor je reactie stel dat zeer op prijs help je mij en ander in de juiste richting! Top linkjes onderbouwen van woorden mag dit graag zien 👍

 

@wietefras: Jij ook bedankt voor jou bijdrage lees ook jou kweekverslag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ach, als deze ronde een succes wordt is budget niet meer zo aan de orde.. en ik ben wel benieuwd wat het verschil is tov hps met mijn amneesjes.

 

Laatste ronde deed je toch 0.5 g/watt? Alle beginnersfouten gemaakt toch die gemaakt konden worden? Als ik jou was, zou ik eerst maar gaan investeren in deugelijke meters en andere apparatuur voordat je overschakelt naar led. Goede apparatuur heb je meer nodig dan led als ik het zo lees. Dus even een ronde extra geduld uitoefenen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En nu nog ff wat linkjes, dit waren de meest belovende die ik heb kunnen vinden tot nu toe :D :

 

http://www.advancedlights.com --> http://advancedledlights.com/

http://www.crazy-leds.com

http://www.hydro-grow.com --> https://www.hydrogrowled.com/

http://www.topledgrowlight.com

 

Er zijn vast nog meer spelers op deze markt, dus als je nog een paar goede vind hou ik me aanbevolen :tu

Edited by makker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bleek uiteindelijk nog wel mee te vallen met mijn prutswerk hoor, ik deed 0,76 gr/watt met een setup van 500 euro totaal... allemaal 2ehands materiaal, alle kosten meegerekend op de stroom na. Slordige 400% return op mijn investering dus.

Had nog wel meer geweest als die stomme vogels mijn schoorsteen niet helemaal volgegooid hadden met takken en bladeren...

 

 

Heb nu de set 4x zo groot ongeveer, weer met 90% 2e en 3ehands spullen, over een week of 6 weten we het eindresultaat.

Meet en corrigeer de ph nu wel, verder meet ik nog niks, doe alles op het gevoel.

heb wat temperatuurproblemen gehad, maar de dames gaan wel aardig, verwacht het resultaat van de vorige ronde wel te overtreffen.

Als het meezit ga ik nu 1000% return op mijn investering halen!

Hoog rendement is voor mij ook de uitdaging, alleen op een iets andere manier als bij jou...

 

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En nu nog ff wat linkjes, dit waren de meest belovende die ik heb kunnen vinden tot nu toe :D :

 

http://www.advancedlights.com

http://www.crazy-leds.com

http://www.hydro-grow.com

http://www.topledgrowlight.com

 

Er zijn vast nog meer spelers op deze markt, dus als je nog een paar goede vind hou ik me aanbevolen :tu

 

Ben je aan het trollen of zo? De eerste link is helemaal niets behalve linkjes en de derde verwijst naar een hele andere website, een ontwerper of zo.

 

Maar wat was jouw criteria om de "meest belovende" te selecteren?

 

Bleek uiteindelijk nog wel mee te vallen met mijn prutswerk hoor, ik deed 0,76 gr/watt met een setup van 500 euro totaal... allemaal 2ehands materiaal, alle kosten meegerekend op de stroom na. Slordige 400% return op mijn investering dus.

Had nog wel meer geweest als die stomme vogels mijn schoorsteen niet helemaal volgegooid hadden met takken en bladeren...

 

 

Heb nu de set 4x zo groot ongeveer, weer met 90% 2e en 3ehands spullen, over een week of 6 weten we het eindresultaat.

Meet en corrigeer de ph nu wel, verder meet ik nog niks, doe alles op het gevoel.

heb wat temperatuurproblemen gehad, maar de dames gaan wel aardig, verwacht het resultaat van de vorige ronde wel te overtreffen.

Als het meezit ga ik nu 1000% return op mijn investering halen!

Hoog rendement is voor mij ook de uitdaging, alleen op een iets andere manier als bij jou...

 

het stond in jouw openingspost, vandaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...