Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Piston Pete

Herkent Iemand Dit Probleem?

Recommended Posts

Beste mede hobbyisten,

 

Ik zit nu in week 4 bloei (geen kweekverslag).

Heb momenteel via een buitenlandse connect (geimporteerde) Girl Scout Cookies staan op 6,5l potten in cocos.

Geef water d.m.v. een druppelsysteem en mn PH is momenteel tussen de 6.0 en 6.2. De EC zit momenteel op 1.7.

De temperatuur is met licht (en airco momenteel) aan 27 graden en met licht uit nagenoeg hetzelfde met deze hitte.

 

Heb 10 planten in totaal staan, 8 weken voorgegroeid, meerdere malen getopt en de overige 9 zien er allemaal kerngezond uit, op 1 na. Die is in een paar dagen tijd zo goed als aan het doodgaan.

 

Haar bladeren zien er zo uit:

 

gallery_40763_18297_442367.jpg

 

gallery_40763_18297_501743.jpg

 

gallery_40763_18297_449549.png

 

Heb natuurlijk gedacht aan overvoeding, maar aangezien ze allemaal uit hetzelfde vat krijgen leek dit me sterk.

Ook gedacht aan een Calcium of Kalium tekort. Maar omdat de rest er nog kerngezond uit ziet, leek ook dit me sterk.

 

Nu toch maar eens kijken wat jullie er van kunnen maken. Sta op het punt om deze plant maar op te offeren, aangezien al haar bladeren (boven het net) er nu al zo uitzien.... :execute

Of is ze nog te redden??

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou hem nog niet wegdoen, zonder de oorzaak te weten

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is het niet gewoon iets van spint ofzo?

Als maar 1 plant er last van heeft zal het haast wel niet, maar toch.

 

Plaats eens een paar foto's van de gehele plant, aan 1 blad is niet genoeg af te lezen om een duidelijke oorzaak te herkennen.

 

Ik gok dat die plant iets te nat staat/gestaan heeft, anders kan er eigenlijk nooit zo'n verschil zijn tussen planten in 1 hok, maar dat blijft natuurlijk een grote gok zo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook hier, denk ik net als bosrand aan spint.

En als de plant er echt helemaal zo uit ziet, kun je er beter afscheid van nemen.

Deze plant kan nauwelijks nog fotosynthese hebben.

 

En, als het spint is en de rest "nog" niet, dan is dat een kwestie van tijd... :execute

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de meningen mannen.

 

Ik weet bijna 99% zeker dat het geen spint is. Heb nog nooit spint in deze ruimte gehad (dat zegt natuurlijk niks), maar spray elke week preventief met neemolie (vanaf het moment dat ik de stekken binnen kreeg eigenlijk al) en ik check ze ook regelmatig. Weet niet of een foto van de gehele plant nog veel nut heeft, aangezien zo goed als de gehele plant er zo uitziet. Denk zelf ook dat het niks meer wordt met deze dame, omdat alle bladeren er dus al zo uit zien. In een tijdsbestek van een paar dagen ook. Die gaat er dus tussenuit.

 

Te nat lijkt me eerlijk gezegd ook niet het probleem (wil geen betweter zijn), omdat elke plant dezelfde hoeveelheid water krijgt per dag en bij de laatste keer overpotten waren van alle dames de wortels evenveel ontwikkeld.

Ze krijgen momenteel 3 x per dag ±200ml : 1 x een uur voor het licht aan gaat, 1 x middenop de dag en 1 x een uur voor het licht uit gaat en dat voer ik later als de behoefte groter wordt wat meer op.

 

Kan er nu even niet bij, maar ga morgen tóch voor de zekerheid nóg een keer checken op spint, voor die 100% zekerheid, omdat ik zometeen ook stop met neem spuiten ivm de toppen. (schijnt niet schadelijk te zijn, maar hou er toch niet zo van). Ik zal dan ook meteen een foto, of wat meer foto's van de gehele plant posten.

 

Thanks!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk ook niet dat dit spint is, eerder een of andere vage plantenziekte oid..

als je haar de nek omdraait, kijk eens bij de wortels hoe die eruitzien, misschien zie je daar wat aan?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb haar gisteren inderdaad de nek omgedraaid. En de cocoskluit opengebroken en de wortels gechecked.

Behalve dat ze wat dunner dan normaal waren, zag ik niet echt afwijkingen... Mijn wortels zijn aan het einde van de rit nooit helemaal spierwit. Dat waren ze bij deze plant ook niet... Zou het misschien dan toch kunnen dat ie te nat heeft gestaan? Dat er iets met mijn druppelsysteem bij die ene plant iets niet goed is gegaan? Ik geef mn bek nu ook maar een douw, maar heb vooralsnog bij geen enkele andere plant in de ruimte dit probleem geconstateerd en dat blijft toch vaag... :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het heeft wel wat weg van meeldauw... maar zoveel ervaring heb ik ook weer om het met zekerheid te kunnen zeggen

Share this post


Link to post
Share on other sites

SmokeyBear, Meeldauw lijkt me ook sterk, het klimaat is daar teveel voor op orde denk ik. Zou nog steeds graag weten wat het is en hoe het evt een volgende keer te voorkomen is...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yo Pete, hadden de aangrenzende planten helemaal geen afwijking? Of het naastgelegen bladerde?

Edited by Secretbubb

Share this post


Link to post
Share on other sites

PH blokkade, gezien donkergroene denk ik ruim beneden de 5.5 en dat kan niet op kokos, gaat je ca/mg opname en de ph buffering vd kokos zelf naar de rambam. Maar (te)veel voeding blijven pompen is ook een goeie voor het door de ph buffer heen breken.

Als een plant dan net wat minder aanslaat als de rest zet je iets in gang wat lastig te herstellen is want id bloei kan je niet zomaar bladvoeding toe gaan passen.

 

Ze hebben zeker ook te nat gestaan, de punt zo omgekruld naar binnen is een weggever wat dat aangaat.

 

Dat de rest van de planten het wel goed deed wil niks zeggen, zelfs met stekken van dezelfde plant heb je altijd wel dat er 1 of 2 afwijkende behoefte hebben en is het zaak planten te lezen ipv te redeneren dat ze maar met de rest mee moeten doen.

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Smokeybear: Dat ziet er inderdaad wel net zo uit ja! Thanks

 

@Secretbubb: Geen van de andere planten in de ruimte hebben dit gehad. Enkel die ene plant. (Gelukkig).

Maar het ging wel van "Hey wat is dat nou weer?" naar "Die is niet meer te redden" in zeg 2-3 dagen tijd :wtf:

 

@lostchild: Thanks voor de uitleg! Ik probeer ook altijd wel mijn planten per plant te lezen en te proberen bij te sturen waar nodig, maar in dit geval wist ik niet wat het probleem was (en hoe het op te lossen). Je moet altijd ergens tegenaan lopen om te weten/leren wat het is en hoe het op te lossen.

Wat betreft mijn PH, die stuur ik dagelijks (indien nodig) bij. Heb een continu meter in mn vat hangen en begin meestal op 5.8 tot aan week 3 bloei en bouw hem dan op richting 6.2

 

Blijkbaar had die ene plant dan dus inderdaad een andere behoefte dan de rest. Maar hoe stuur ik dan bijv die ene plant bij? Druppelaar eruit halen bij die ene en dan verder met de hand voeden? En wat moet ik in zo'n geval meer of minder geven? Of gewoon die ene opgeven?

 

Ondertussen zijn we ook weer 3 weken verder nu en gaat het de rest van de dames gelukkig nog steeds goed en hebben geen van hun dit soort problemen.

Heb ook stekken gemaakt van alle dames en de potten genummerd zodat ik kan zien welke stekken van welke plant komen. Ben benieuwd bij de volgende ronde of ik hetzelfde krijg bij de stekken van die plant. Misschien maar beter niet eens aan beginnen om die neer te zetten?

 

Thanks allen voor het meedenken nogmaals en de uitleg LostChild.

 

PP

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt te weinig Mg bij die plant,kan aan de PH liggen.

Op cocos is het moeilijk om planten TE NAT te krijgen aangezien cocos goed zijn lucht vasthoud,en hier was ook geen extra vergeling in jong blad te zien geloof ik.

 

 

Absoluut GEEN spint,en GEEN meeldauw.(100% zeker)

 

Eerder een tekort aan Mg(als een plant te hard gaat groeien/bloeien zal dit zich eerder voordoen) oplossing is gewoon wat poeder-maerl bijstrooien of CO2 tabs oplossen in water die bevatten ook Mg en voorkomen een hoop troubles.

 

Ik had dit probleem ook voordat ik tabs gebruikte,nu nooit meer eigenlijk.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Collie Weed, thanks voor de tips/uitleg. CO2 tabs ga ik eens proberen. Heb nu een grote luchtsteen in mn vat zitten die voor de nodige zuurstof in het water zorgt. Ik las ook ergens dat een luchtsteen/circulatie-pomp je PH (kunnen) beïnvloeden... Weet nog niet zo goed hoe dit gebeurt, maar toch ook maar eens meer over inlezen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Te weinig Mg geeft tijgerstrepen in het blad en lichtere verkleuring tussen de nerven, snel daarna necrose aan de bladranden en gaat ook de calcium opname kut, hele ph gaat op de loop en dat stuur je dan niet bij door 'ik geef ph en ec en er draint wat dus'.

 

Dat je op kokos niet te nat kunt kweken is echt een fabel, laat de pot na inwateren zowat kurkdroog trekken voordat je weer water geeft zodat de wortels achter elk druppie water in de kokos aangaan en je hele pot beworteld raakt of geef (te)veel water en benut voordeel kokos slechts ten dele.

 

Zet 2 potten neer en houdt de ene pot vochtig en laat de andere pot bijna zo licht als een veertje worden en let op bladstand wanneer je water moet geven bij deze pot, zelfs hangen van blad mag nog maar geen uur of 4 met HPS er vol op want dan is de tic te groot, zo droog laat je de pot trekken.

Neem foto's van beide planten en doe dit na 1 week nog eens en vergelijk :showoff:

 

Maareh.. druppelaars en staat deze plant toevallig op einde vd leiding?

En hoe vaak clean je die dingen en recirculeer je of drain to waste?

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...