Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Groovenik

Elektrische Beveiliging, Verbeterpunten?

Recommended Posts

Omdat de kweekinstallatie uiteraard zo brandveilig mogelijk moet zijn, deel ik hier even mijn opstelling om samen het risico zo klein mogelijk te maken. Het elektrisch gedeelte is gebaseerd op Whazzup zijn topic (http://www.wietforum...el-3-4-elektra/). De bedrading is allemaal volle draad met sectie 2,5mm² buiten de stekkerblokken, welke aangesloten zijn met adereindhulzen.

 

1 van de 2 stekkerblokken zit achter een NO contact van het relais. Hiermee wordt de verlichting geschakeld, namelijk 4x55w PLL.

De 2e stekkerblok zit net als het relais achter een 6A curve C automaat. Deze staat dus constant onder spanning en de afzuiging (Winflex 355m³/h) zit hierop via een variac aangesloten. Grote vermogens zijn het dus in ieder geval al niet.

 

Verder hangt boven het elektra gedeelte een automatische poederblusser van 3kg. De metalen schotel waar alles op staat is eigenlijk te klein en zal vervangen worden door een grotere plaat.

 

Opmerkingen, problemen of andere hoor ik graag!

 

 

gallery_27572_10754_687222.jpg

 

gallery_27572_10754_1057968.jpg

 

gallery_27572_10754_15236.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die metalen plaat waar het op zit.. Zeker vervangen voor iets wat niet geleidt!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik neem aan dat de metalen plaat er niet onder hoort maar dat de dinrail op een houten plank geschroefd zit.

maar ik zie volgens mij geen correct aangesloten aardedraad. En dus waarschijnlijk ook geen doorverbinding naar de verdeeldozen.

 

Die klemmenstroken op de dinrails heb je ook in een aarde-uitvoering, deze worden met een schroef gekoppeld aan de dinrail. Als je hier een paar opschroeft eventueel op verschillende plaatsen kun je overal aarde aansluiten.

 

Ik hoop alleen dat je automaat niet afslaat met inschakelen van de verlichting ik weet niet wat de inrush is met de PLL maar dat merk je snel genoeg enk ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Metalen plaat juist wel houden! ,maaaaar.

Je moet hem wel even aarden,!!!dan is het juist elektrisch verantwoord, (ook omdat je alle componenten netjes op de din rail heb geklikt.,, ook gezien je bekabeling e.d verwacht ik dat je in de elektrotechniek zit?

Keurig hoor!

(p.s. JUIST het aarden is belangrijk m.b.t veiligheid)

(p.s.2 voor alle betweters :likken: , met ons soort installaties kun je er ook JUIST voor kiezen ongeaard te werken als het schakelklokken,lampen ventilatoren betreft, en al de aardes seperaat bij elkaar te brengen op een 'schone' aarde),uitgesloten waterdingetjes. pompen, constante ph/ec meters e.d.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die componenten valt weinig aan te aarden.De wandcontactdozen als die maar geaard zijn met elkaar en ook daadwerkelijk naar een geaard systeem lopen.Overigens zou ik de relaiscontacten gebruiken voor zowel fase en nul om te schakelen (Bij nader inzien heb je dat ook gedaan).Het gaat om lage wattages.Er kan weinig misgaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet niet of je nog andere apparaten in de buurt heb staan zoals wasmachine of droger ofzo? Dan zou ik die poederblusser maar weg doen en voor CO2 of schuim gaan want met een poederblusser krijg je flinke restschade..

Share this post


Link to post
Share on other sites

en beter nog voor je electrische instalatie een differentieel 0.03A zetten ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

De din-rail zit inderdaad op een houten plank geschroefd, maar ok die metalen plaat is niet ideaal en zal snel vervangen worden door iets anders. Er ligt hier niet meteen iets dat hiervoor kan dienen dus zal nog op zoek moeten gaan. Liefst iets dat niet geleidend is want het grote probleem van de zolderruimte is dat er geen aarding aanwezig is..! Heb de wandcontacten al geopend en er is nergens een aardedraad de zien. Het is geen nieuwbouw en vroeger vonden ze aarding blijkbaar niet zo belangrijk <_<

 

Ziggy, kan je dat principe van ongeaard werken eens uitleggen? Misschien is dat wel een oplossing voor de situatie.

 

Weedrunner, fase en nul gaan inderdaad beide via de relaiscontacten. Het is een laag vermogen dat geschakeld wordt maar wat als ik de PLL vervang door een 250w HPS met evsa? Zelfde vermogen maar inschakelstroom ligt veel hoger. Volgens mij geen probleem met de huidige componenten maar ik vraag het liever.

 

Dries, mocht de brandblusser nodig zijn :no staat er niets in de buurt dat niet geblust mag worden :P

 

Sensi, differentieel 30mA is aanwezig :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Houd er rekening mee dat de poeder uit een poederblusser overal in gaat zitten en alles wat elektrisch is is kapot ook als het naar een andere ruimte kan of naar beneden bijvoorbeeld

Share this post


Link to post
Share on other sites

Groovenik_

 

Aarding is wel belangrijk.Je kunt niet zonder in principe.Met name bij hogere wattages 250 w en inschakelstroom/spanning van de EVSA.

Zit er geen gas of liever waterleiding waar je de aarding aan kunt sluiten?

 

Dat Siemens relais systeem kan makkelijk een paar 100 w verdragen.25 ampère en 400v.16 ampère ken je max. uit een originele groep trekken.

Zo'n 3600 watt dus maximaal.Dus 250 watt is geen probleem.

Zie dat je aarde krijgt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

...

Zit er geen gas of liever waterleiding waar je de aarding aan kunt sluiten?

...

:thumbsdown:

 

Haal even een rolletje 3 aderige grijze kabel en leg die aan naar een plaats in huis waar wel aarde is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Al je koperleidingen zitten verbonden met je aardpen mochten jullie het niet weten...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als het goed is wel Weedrunner, maar dat is niet altijd het geval.

Hier in huis was toen ik er kwam geen enkele leiding geaard.

En ik denk niet dat dit het enigste huis was wat geen geaarde leidingen heeft.

 

Buiten dat is het verstandiger om gewoon de aarde aan te sluiten via een aparte aardedraad, mocht er ergens toch wat mis gaan en je staat onder de douche, ben jij in ieder geval niet de kortste weg naar de aarde.

Als je het via de waterleiding aansluit, dan zit de kans er in dat jij wel de kortste weg bent.

Er kan altijd ergens een draad met onderhoud los raken of iets dergelijks, of tijdelijk even los gemaakt worden omdat het even in de weg zit en vergeten vast te maken, dan zijn je leidingen niet meer geaard.

Ook de aanvoerleidingen van gas en water zijn steeds vaker van plastics in plaats van een metaal, dus ook daar heb je geen aarding van je leidingen meer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is goed dat je dit vermeld in het hele verhaal.Uiteraard dient die leiding wel met het aardpunt in een meterkast verbonden te zijn.

Kijk.Dat je niet onder stroom komt te staan onder de douche heeft te maken met je aardnet in de vloer.Die om zijn beurd ook verbonden is met de aardpen onder in de kruipruimte.Dus aansluiten via een gas of waterleiding heeft meer doorgang potentiaal qua oppervlakte dan een 2. mm draad die verbonden is met lasklemmen of doppen en ook weer leidt naar de groepenkast en koperleidingen en aardpen.Om die man een draad te laten trekken van zijn zolder naar zijn kruipruimte is inderdaad enkel uitbesteed als zijn koperen leidingen niet verbonden zijn met het aarding differentieel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn huis heeft ook geen aardnet in de vloer.

Mensen die in een plastic bak staan te douchen, hebben ook niks aan dat aardnet, als dat er al zou zitten.

En zo zijn er op alle dingen wel uitzonderingen.

Er zijn zoveel huizen waar hobby bob aan het klussen geweest is en zulk soort dingen gewoon niet aangesloten zijn zoals het zou moeten omdat die mensen daar geen kennis van hadden.

 

Vandaar dus mijn advies om nooit elektrische apparatuur te aarden aan een water of gasleiding.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ken ze inderdaad,die klooi woningen met aarding en stroom.Oude bedrading waarvan men rood installatiedraad als fase gebruikten als voorbeeld.

Nogmaals.Prima dat je het item aanhaalt om te laten checken of alles verbonden zit met de aarding.Dat is wel het punt waar het om draait.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb voor mijn schatjes speciaal 3 extra groepen met eigen aardlek aangelegd, want de electra bij mij is ook een dramatische puinhoop met gemixte rode, zwarte, blauwe, bruine en groengele ellende.

grootste deel is hier ook geen randaarde, of wel op de stopcontacten aanwezig maar niet aangesloten in de centraaldozen.

zekeringkast is ook een mix van jaren 50, 70, 90 materiaal en totale chaos... kan nieteens achterhalen of ik 380v heb, omdat de 3 fases met koperdraad zijn doorverbonden rond de hoofdschakelaar.

Ik vermoed dat bij de hoofdzekeringen de fasedraden ook allemaal bij elkaar zitten maar dat kan ik niet controleren zonder de zegels eraf te knippen... en zolang ik niemand heb die de boel weer wilt verzegelen blijf ik daar maar vanaf.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

De bedrading is allemaal volle draad met sectie 2,5mm² buiten de stekkerblokken, welke aangesloten zijn met adereindhulzen.

Massieve draad moet meteen in de klemmen. Ik zou de adereindhulzen allemaal verwijderen. Edited by Zwemvis
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met deze hobby mag een aarde aansluiting niet ontbreken. Als je in een beneden woning woont (vrijstaand huis, rijtjeshuis enz.) dan kan je voor de zekerheid kijken of er een aardpen in de grond is geslagen. Als je in een bovenwoning woont (appartement, flat enz.) dan is er kans dat er een gezamenlijke aarde is, dus die is door gelust en kan die vanuit de muur/vloer/plafon komen. Als dit niet het geval is zou je de waterleiding als aarde kunnen gebruiken MAAR eigenlijk mag dit niet meer omdat tegenwoordig de waterleidingen vaak van kunststof zijn. In de elektrische centrale zijn de aarde en de NULL met elkaar verbonden. Dus je kan de spanning meten tussen de Null en je waterleiding en dan zou je 230V moeten meten. Als dit het geval is weet je dat de waterleiding niet onderbroken is. Maar op deze manier kan je niet 100% zeker weten of je aarde ook echt goed is. Dit kan je alleen meten met een weerstand (ohmse) meter. Gr klaver :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klaver, de spanning tussen nul en waterleiding moet 0V zijn ;)

Zonder speciale apparatuur kun je niet checken of een aarde goed is.

Ik zou niet aanraden de waterleiding als aarde te gebruiken om redenen die al genoemd zijn.

Als je stoer genoeg bent om te kweken ben dan ook stoer genoeg om een nette aarde aan te leggen. Ik heb een XMVK 3x2,5 vanuit de meterkast naar het hokje geleid en daar zitten 2 x 600W op. De aarde van die kabel is meteen aarde voor heel het hokje want voor de rest is het hele huis ongeaard behalve de keuken.

Aarde is belangrijk in een vochtige omgeving. En wietplanten zuipen nogal, ze houden van vocht :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hè zwemvis ja dat zei ik toch al. De aarde aansluiting mag niet ontbreken. En je kan alleen je aarde testen met een weerstand meter. Dit kan je laten doen maar kost wel geld, net zoals een aardpen laten slaan dat kost ook geld en dat zijn geen lage bedragen. Daarom zei ik ook kijk voor de zekerheid of er ergens een aardpen is of een gezamenlijke aarde dat scheelt een hoop geld. Je kan wel een kabel trekken vanaf je hok naar de aard rail in de groepenkast maar als die niet verbonden is met een aardpen heb je nog geen aarde. Ik persoonlijk zal er niet op bezuinigen bij mij liggen er ook 2 kabels van 3x2.5mm naar het hokje.

 

Maar als tijdelijke optie zou hij even de waterleiding kunnen gebruiken. En als de waterleiding geaard is zoals vroeger. Dan meet je tussen de fase en de waterleiding 230 volt. Hetzelfde als dat je 230V meet in een wandcontactdoos tussen de fase en de aarde. Ik had het verkeerd gezegd in vorige bericht Gr klaver :)

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat een moeilijk gedoe allemaal met waterleidingen en gasleidingen.. als je iets doet moet je het goed doen en niet lopen te klooien, laat of leg zelf een nieuwe schone groep aan van uit je meterkast met een fatsoenlijke kabel dan zit je altijd goed.

zelfs al heb je een oude groepen kast kan je vrij goedkoop een uitbreiding er naast plaatsen, er zijn tegenwoordig zelfs al enkele 16amp automaten met een ingebouwde aardlek voor pakweg een 50 euro te koop bij de betere elektro groothandel, dus doe er je voordeel mee.

 

het is de bedoeling dat je geld wat je normaal in de shop zou uitgeven bespaard en niet uit eindelijk een hoop ellende door brand oid krijgt.

 

In de nieuwe situatie is er altijd een aardpen geslagen, in de oude situatie is er "Voor" de meter een lus tussen de nul en aarde gemaakt, dit mag ook alleen gedaan voor de hoofdzekering, dit kan je alleen zien als je de zegel er af haalt, maar is eigenlijk onnodig want in elke groepenkast is die aarde draad er gewoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

where we are gas pipe should be 16mm earth cable and with in one meter of gas meter, this goes back to the consumer boards

water pipes can be trick as you are aware, there is a lot of pastic in building now, to create continuity where plast to copper or brass etc there is surposed to be a link chain to continue the earth..

 

you could check the pipe work with a wond and a multi meter. to check continuity ...

not sure if that help. i got some picture some where i try find as i am sure it will help other user here.

 

tricks

 

ok all the bst

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...