Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Dries_grower

Stekken Zelf Maken

Recommended Posts

Hallo allemaal, ik wil over een tijdje zelf 1 of meerdere moederplanten neer zetten om me eigen stekken vanaf te halen elke 6-7 weken zodat ik ze nog kan laten aanslaan en groeien zodat ze na elke kweek die klaar is meteen er weer in kunnen in de bloei..

Ik wil met 32 18l potten gaan werken, nou vraag ik me af of dit haalbaar is met 1 moederplant of heb ik er wat meer nodig?

Alvast bedankt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moet wel lukken maar meer moederplanten is handiger vind ik zelf.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb vandaag na 3 weken weer stekken gesneden van mijn moederplant, er zijn 27 stekken af gekomen, dus dat lijkt me dat je dat wel moet gaan redden.

Ik heb 1 moedertje staan onder 2x75w T-neon.

Je kan er voor kiezen om meer watt aan verlichting er boven te hangen, of 2 moedertjes te nemen, dan kun je sneller meer stekken krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oké dus als ik er 2 neerzet is het ruim voldoende?

En dan nog een vraagje welke afmeting tent zou voldoende zijn om 2 moeders in te onderhouden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, met 2 planten moet je het wel makkelijk redden, enkel zal het in het begin natuurlijk even langer duren voor er genoeg stekken aan komen.

 

Mijn hokje is 1m bij 60cm ongeveer, daar kunnen 2 moedertjes in staan, maar dan passen er geen stekken meer bij, dan moet je die in een apart tentje/hokje zetten.

Dat vind ik overigens toch wel handig om de stekken in een apart hokje te hebben, dan kun je nog wat spelen met de verlichting zonder dat je moederplanten elke keer wisselende tijden licht krijgen.

Edited by bosrand

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja in het begin duurt het idd langer ik was van plan om gwn genoeg zaad te halen om een kweek mee te doen en in de groeiperiode vlak voordat ik ze in de bloei ga zetten de mooiste 2 eruit haal voor moederplanten.

Ik doe zelf ook de stekken buiten de tent in een propagator met een budget ledlamp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan zou ik, wat ik nu ook ga doen, voor dat ze in bloei gaan van allemaal stekken nemen en alles nummeren zodat je weet welke stek bij welke plant hoort.

Als ze dan gebloeid hebben, dan kun je bepalen welke het beste/lekkerste/mooiste is en waar je mee verder wilt gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De adviezen zijn prima , maar ik doe het anders .

Heb maar 1 kweekkast , dus geen ruimte voor moederplanten .

 

Bonsai

Maak van een goede plant een bonsai-moederplant , die van mij is al 2 jaar oud en voorziet mij en mijn vrienden van voldoende stekken .

 

Lees een artikel hierover op de site van rolling stoned .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die bonsai is toch hetzelfde als een moederplant.

Enkel heb je dan 1 plant in plaats van 2 bedoel je?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ,

Een bonsai is een moederplant maar een moederplant is geen bonsai

Beide moet je in de groei houden ( dus 18 uur licht ), een moederplant moet je vertroetelen qua pot , voeding en licht .

Een bonsai moet je martelen , een kleine pot ( max. 1,5 liter ) vaak snoeien zelfs als je geen stekken nodig hebt , 2 x per jaar ook de wortels snoeien , de voeding minimaliseren ( als je stekken nodig hebt iets meer voeding geven ) , de lichtduur moet 18 uur zijn en blijven de intensiteit is minder belangrijk , dus geen kast nodig het kan ook op de vensterbank .

 

Uiteindelijk na een paar jaar kan je net als een moederplant een bonsai laten afbloeien .

Je zet haar in een grotere pot , verhoogd de voeding ( na een maand geef je bloei voeding ) en dan het licht op 12/12

Je kan dan een plant hebben van 100 tot 200 toppen .

Helaas geen foto .

 

Hai

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oké dus als ik het goed begrijp is het ook onzin dat een moederplant maar 3 kweken mee gaat? Dus ongeveer 30 weken..

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ergens wel, ergens niet.

Als je van die poppetjes aan de deur krijgt die het niet leuk vinden dat je kweekt, kunnen ze aan de moederplant een beetje afleiden hoe lang je al kweekt.

Voor de rest maakt het niet zo veel uit en kun je een plant zo oud laten worden als je zelf wilt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De adviezen zijn prima , maar ik doe het anders .

Heb maar 1 kweekkast , dus geen ruimte voor moederplanten .

 

Bonsai

Maak van een goede plant een bonsai-moederplant , die van mij is al 2 jaar oud en voorziet mij en mijn vrienden van voldoende stekken .

 

Lees een artikel hierover op de site van rolling stoned .

Ik ben wel heel benieuwd naar jouw bonsai moedertje.

Zou je misschien foto van haar kunnen plaatsen?

 

Groeten Beaker :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou,

Staat hier als een heipaaltje boven water, dat deze jongen dat zeker zal gaan doen..

 

Als de nieuwe schuur klaar is,

heb ik voldoende ruimte om eens wat aan te kloten..

 

Heel erg mini.

1 bonsai hokkie,

1 stekken hokkie, cq drooghok

en 1 bloei hok voor 4 planten..

 

 

:rofl :punk: :dope:

:spell: :wtf2:

of zal dat als bedrijfs matig gezien worden? :withstupid: :rtfm: :execute

 

:innocent: :book: :whistling

Edited by oude rocker

Share this post


Link to post
Share on other sites

De adviezen zijn prima , maar ik doe het anders .

Heb maar 1 kweekkast , dus geen ruimte voor moederplanten .

 

Bonsai

Maak van een goede plant een bonsai-moederplant , die van mij is al 2 jaar oud en voorziet mij en mijn vrienden van voldoende stekken .

 

Lees een artikel hierover op de site van rolling stoned .

Ik ben eigenlijk ook nog steeds wel benieuwd naar een foto van je bonsai :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik nu wil doen is zoveel moederplanten neerzetten zodat ik steeds genoeg stekken heb om meteen op 12/12 mee te gaan. Ik overweeg om in hele kleine potjes te gaan kweken of meerdere planten in een pot zetten. Het voordeel van meer planten in 1 pot zetten is dat het minder lijken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ik moet ook nog maar ff zien wat voor potten ze krijgen..

Ik heb nog 4 26ltr potten staan dus misschien zet ik er wel 2 in 2 26ltr potten of zou dat een dikke overkill zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt mij niet, ik zit er zelf over te denken om mijn tien 25literpotten die ik nog heb staan vol te zetten met kleine planten. Zodat ze meteen op 12/12 kunnen.

 

Als dat er vijf zijn dan zet ik er vijf in. Lijkt me geen enkel probleem op te leveren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je snel veel stekken wilt snijden pak je een 250watter en dan op 20/4, 2x zoveel stekken, internode opbouw is compacter waardoor er meer vertakkingen ontstaat dus meer stekken. Top elke scheut al vanaf dat de moederstek klein zijn, voor je het weet heb je 100 vertakkingen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ergens gelezen dat je de moederplant ook wel haar nachtrust moet geven zou 4 uurtjes niet wat weinig zijn dan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik las net trouwens iets op het forum(kan het helaas niet meer vinden) dat stekken in principe gelijk zijn aan haar moeder alleen de bloei is korter en de oogst is minder.

Met de kortere bloei waar moet ik dan aan denken? Zal geen week korter zijn toch?

En als je een moederplant selecteert is de moeder toch eigenlijk al een stek dus dan zou er toch al geen verschil meer in moeten zitten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste dries

Een plant/moederplant uit zaad bezit alle afweerstoffen van moeder natuur en ja dat zit in t zaadje, t werkt net als bij ons wij krijgen van huis uit ook een afweermechanisme mee van pa en ma zo ook een zaadje,

Een stek is idd identiek maar heeft niet dat afweermechanisme meer wat mama wel heeft vanuit zaad?

Ze bloeien een week korter ongeveer daar ze met zaad echt helemaal moeten opgroeien net als een mens zijn jeugd doorloopt zal de stek sneller opgroeien en vlugger in de bloei gaan en dat ze minder opbrengen als mama is een fabeltje, monster opbrengst te halen ook met stekken kijk maar bij pH.

 

Pg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oké maar ik was dus van plan om laten we zeggen 20 zaadjes regulier te ontkiemen en groeien en dan van allemaal stekken nemen en dan de zaad planten in bloei zetten en dan natuurlijk de mannen eruit en stekken daarvan natuurlijk ook..

Of moet ik het nou juist andersom doen? Stekken nemen die afbloeien en van de beste de moeder of meer behouden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat jij wil dries er is geen verschil namelijk want mama blijft niet eeuwig goed dus stekke moet je toch uiteindelijk....

Je vangt het op door schimmels bij je wortels te doen en zo een stevige moederplant te ontwikkelen die sterk is en afweer heeft omdat ze gewoon kern gezond is, vanavond laat ik een silverhaze moeder uit 1996 zien die tot nu gewoon gezond is. Vanavond pic van haar.

 

Pg

Edited by Poldergrower
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...