Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Tijd voor een nieuwe ronde en dus ook tijd voor mij om weer wat nieuwe dingen te proberen. Dit keer ga ik voor een zelfbouw 400W led armatuur in plaats van de 400W HPS.

 

Dit keer ook geen Bubblegum variant, maar het wordt de Chocolope van DNA Genetics. Deze zaden had ik al een tijd liggen, maar was wat bang voor de hoogte van deze soort en de beperkte hoogte van mijn kweektentje. Die beperkte hoogte is inmiddels wel opgelost, maar ik ga deze keer toch ook eens een keer scroggen.

 

Heb voorheen de Cannalope Haze gedaan van DNA Genetics en die beviel goed. Hopelijk deze Chocolope ook:

gallery_37858_18124_79206.jpg

 

Plus voor mij nieuw dat ik de zaden ontkiemt heb in Eazy Plugs in plaats van direct met de wortels in het water. Op 3 mei stonden ze er zo bij in die Eazy Plugs:

gallery_37858_18124_18205.jpg

 

 

Voor deze ronde gebruik ik (na een tip van Boefje030) Pond Saver om het water schoon te houden in plaats van de wormencompostthee van de vorige ronde. Pond Saver is een bacteriën poedertje wat je simpelweg direct in het water gooit in plaats van dat gedoe met brouwen van die thee.

 

Kortom allemaal weer nieuwe dingen om te proberen. Ben erg benieuwd wat me bevalt en wat niet

 

Zaken die wel hetzelfde blijven zijn de GHE FloraNova voeding en de DWC bak waar ze in komen te staan.

 

 

Na het zaaien bedacht ik me om toch voor LED te gaan en daarom heb ik ze een tijdje onder wat minder licht gezet om de boel wat te rekken. Op een gegeven moment is dat niet meer te houden, dus eergisteren heb ik ze toch maar onder de MH lamp gezet.

 

De planten hebben het wel wat zwaar gehad bijna een maand lang onder een hoog hangende T-neon. Ze hebben ook al die tijd in dezelfde bak water gestaan en er waren op het eind ook flinke calcium tekorten zichtbaar.

 

Verbaasde me overigens wel dat ze nauwelijks gingen strekken. De ratio van het blauwe licht zal dan toch belangrijker zijn dan de hoeveelheid licht.

 

Week geleden heb ik ze getopt en gisteren ook nog wat geknakt. Zo staat de boel er dan nu bij:

gallery_37858_18124_211627.jpg

 

 

Het LED armatuur ben ik zelf aan het bouwen op basis van ontwerpen die op het forum van RollItUp veel gebruikt worden. SupraSPL heeft veel onderzoek gedaan naar welke led modules, welke koeling en welke drivers je het beste kan gebruiken.

 

De ontwikkeling in COB leds gaat heel hard. Inmiddels zijn er 5000K COB leds van Cree te koop die een efficiency van 200lm/W halen op iets van 350mA. De leds met een enkele kleur blijven wat achter in ontwikkeling en daarom ga ik voor "witte" COB leds en niet voor zo'n paneel met losse kleurtjes.

 

Bij leds is het zo dat hoe lager de stroomsterkte hoe efficiënter ze werken. Voor de "Cree CXB3070 AB 3000K" bijvoorbeeld deze waardes:

mA umol Watt umol/W

500 43 16,6 2,61

700 59 23,6 2,52

1050 86 36,4 2,36

1400 110 49,8 2,21

 

Alleen krijg je er op lagere stroomsterktes uiteraard ook minder licht uit en dan moet je er meer van kopen om voldoende licht te krijgen. Hogere efficienties zijn daardoor uiteindelijk dus wel een stuk duurder:

mA leds Tot W Tot umol Prijs umol/€

500 24 397 1.040 1.400 0,7

700 16 378 951 1.000 1,0

1050 10 364 858 700 1,2

1400 8 399 880 600 1,5

 

De genoemde stroomsterktes zijn op basis van de Mean Well drivers die ik op het oog had. Je kunt deze leds tot wel 2800mA belasten en dan heb je nog eens anderhalf keer zoveel licht als op 1400mA. Ik ga voor 1400mA stroomsterkte als een mooi compromis van efficiency en prijs.

 

Ter vergelijking heb ik wat umol/€ berekening gedaan voor meer standaard lichtbronnen:

Lamp umol/€

Gavita 1000W (boost) 4,8

Gavita 400W (boost) 3,3

T-Neon 2x55W 2,3

 

Dit led armatuur wordt dan dus relatief iets meer dan twee keer zo duur als de 400W HPS die ik de vorige ronde gebruikte.

 

Het ontwerp is verder vrij simpel. Je neemt een COB led, in dit geval dus een Cree CXB3070 AB 3000K. Die monteer je op een CPU koeler om de led koel te houden. Hoe koeler de led is hoe efficiënter ook weer. De ARCTIC Alpine 11 Plus is een goedkope koeler die goed blijkt te werken. Er zit ook al standaard van die thermische geleidende pasta op.

 

Vervolgens heb je dan drivers nodig die de stroom leveren. Vergelijkbaar met de EVSA zeg maar. De drivers moeten een constante stroomsterkte geven en ik gebruik hiervoor de HLG-185H-C1400B van Mean Well (2 stuks voor 400W).

 

Deze driver geeft dus een vaste stroom van 1400mA, maar je kunt hem ook dimmen met een 0-10V stuursignaal, een potmetertje of PWM signaal. Wellicht dat ik nog wat ga doen met dat dimmen met een Arduino. Ik denk in ieder geval aan een sunrise/sunset regeling waarbij het licht langzaam aan en uit gaat.

 

De drivers zijn helaas vertraagd, maar ik heb wel alvast de leds op koelers gemonteerd:

gallery_37858_18124_41544.jpg

 

Die montage was nog wel even een klusje. Ik heb ervoor gekozen om de leds met schroeven vast te zetten. Veel gaatjes boren dus en schroefdraad erin snijden. Moet ook allemaal vrij precies omdat de led wel exact tussen die twee klemmetjes moet passen.

 

Je kunt ze ook vastlijmen en het kan zelfs met kapton plakband, maar met schroeven kun je ze er eventueel ook weer vanaf halen en deze ledhouders zou ook makkelijk een draadje in vastgezet kunnen worden voor een montage zonder solderen.

 

Zo heb ik 8 van deze modules gemaakt die ik aan een frame zal gaan monteren. Al kun je ze uiteraard ook gewoon per stuk ophangen.

 

Misschien dat ik nog wat OSRAM OSLON SSL 730Nm leds ga installeren voor een versnelde phytochroom conversie van Pr naar Pfr door even “ver rood” licht te geven aan het begin van de donker periode. Daarnaast werken die ook voor het Emerson Effect (extra fotosythese boost bij simultaan 680Nm en 730Nm licht).

Edited by Wietefras
  • Like 6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi soortje wietefras ,ben benieuwd na je led productie,je moet er maar verstand van hebben,ik schuif een stoeltje bij nogmaals veel succes

 

Mvg xl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk soortje, gave lamp, ik ben zeer benieuwd weer naar deze ronde!

Wat was je kwijt voor die lamp en de driver?

 

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt :)

 

Hoop ook op een lekker resultaat en het viel me eigenlijk ontzettend mee hoe ingewikkeld dat led verjhaal is. Afgezien van even doorrekenen van hoeveel leds er aan een driver kunnen en wat de ideale verdeling is valt het bouwen verder wel mee.

 

Qua kosten zit nu op 550 euro aan onderdelen, maar ik ga er vanuit dat het armatuur uiteindelijk zo rond de 600 euro aan onderdelen zal kosten.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik volg je alvast !

Leuk dat je zelf je led in elkaar steekt.

Ik wens je veel suc6

 

Grtz High

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zelfbouw dus ook niet zo goedkoop.

wel leuk ga dit zeker volgen ben wel benieuwd.

ik had ook ooit een idee om mijn kast vol te hangen maar dat word een duure bedoeling.

Edited by BUZZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk dat jullie volgen :)

 

Zelfbouw is toch zeker al een stuk goedkoper (of minder duur dan). Dit zijn ook wel echte kwaliteits leds die daadwerkelijk efficienter zijn dan HPS en niet met de nep metingen van "zoveel par op een afstand onder de lamp in de hotspot onder de lamp".

 

Deze test geeft een goed beeld van hoeveel licht er nou echt uit led armaturen komt en hoe efficient ze zijn:

 

De BML Spyder armaturen hikken qua efficientie net tegen die van een Gavita 1000W DE aan. Mijn armatuur komt (volgens de specs) op 2,2umol/W tegen 2,07umol/W voor de Gavita. Dus die Cree leds zitten daar ruim boven.

 

De Black dog Platinum XL-U geeft in totaal 840umol en kost $2000. Het meest vergelijkbare armatuur uit die clip is de BML Spyder 1000 die 900umol geeft en die kost $2500.

 

Mijn armatuur komt op 880umol en kost dan ongeveer 600 euro. Dat is toch aanzienlijk goedkoper.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De Chocolopes groeien als een gek:

gallery_37858_18124_159894.jpg

 

Ik heb een frame gemaakt voor het led armatuur:

gallery_37858_18124_16413.jpg

 

Alleen komen de drivers maar niet binnen. Ze zouden deze week geleverd worden, maar inmiddels geven ze niet eens meer een geschatte leverdatum en staat de voorraad op "in bestelling".

 

Hoop dat dit wel echt een led ronde wordt, maar voroalsnog ziet het er naar uit dat het toch eerst nog een ronde HPS wordt.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aarg dillema's

Share this post


Link to post
Share on other sites

@BUZZ, Hoezo dilemma's?

 

@Boefje030, Tsja ik ook. Nou die drivers nog en dan kan ik los :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben verbaasd. dat je zulke brede bladeren hebt..

Mijn sativa 75% heeft veeeel smallere bladeren?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad! Zie wat andere kweekverslagen en daar hebben ze ook van dat brede blad. Misschien dat het richting de bloei nog veranderd?

 

Heb trouwens ook Ketama gedaan en die zou 100% indica zijn. Die had dan juist weer heel erg smal blad. Wellicht is de breedte van het blad niet altijd een indicatie van het sativa danwel indica gehalte?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog steeds geen zicht op levering van de drivers. De twee 200W led drivers zijn uitgesteld tot een "onbekende datum". Ze zullen dus de levering van juni wel niet gehad hebben. Echt balen dit soort gezeik.

 

Kon ook niet zo snel een vervanging vinden eigenlijk. Dat zal dan wel de reden zijn dat al die DIY led kwekers deze dingen kopen.

 

 

Ik had trouwens nog een 9V Mean Well voeding besteld voor de Arduino spullen en aanverwanten. Was op voorraad volgens Mouser, maar na bestellen dus stiekem toch niet. Komt nu 1 juli. Zeggen ze ...

 

 

Maar goed, de planten gaan vrolijk verder en heb eindelijk mij scrog netje erin gehangen:

gallery_990_170_151893.jpg

 

Was even een haastklus en op de foto had ik de toppen er nog niet doorheen geweven, maar het zit toch al aardig vol. De hele zooi staat inmiddels trouwens ook in de 100x100 tent.

 

Ben de EC wel maar wat aan het verhogen want zelfs op 1.5 a 1.6 lieten ze tekorten zien. Zit inmiddels op 1.8 en zo te zien willen ze zelfs nog wel wat hoger. Die chocolopes lusten blijkbaar wel wat voeding.

 

Gelukkig totaal geen warmte problemen hier. Planten zuipen als gekken dus die kloelen de boel blijkbaar flink en zelf met een temperatuur op zolder van 24 graden blijft het in de tent 27 graden met de afzuiger op 50%.

 

Had wel ineens dat de lamp om de haverklap uit viel. Het is een Gavita Digistar 400W evsa met 400W MH lamp eraan. Eerste keer heb de kap eruit gehaald bedrading helemala gechecked. Leek allemaal goed. Terug gehangen en het werkte weer. OK, prima. Vanmorgen was ik bezig met de planten en *pats* licht weer uit. Toen ik wat morrelde aan de stekker voor de draad naar de lamp hoorde ik een eng geknetter van binnen. Stekker behouzing open geschroefd, zaten alle 3 de schroefjes gewoon helemaal los! Ook levensgevaarlijk zeg. Die hebben zich dan blijkbaar los gewurmd over tijd? Heb ze maar weer vastgedraaid en nou doet de lamp het weer zonder enge bijgeluiden en zonder uitvallen.

 

 

Ben nog met wat verbeteringen bezig:

 

Die circulatie fan is me te groot. Komt wel lekker veel wind vanaf en is ook vrij stil, maar het zit zo enorm in de weg. Toch maar eens kijken of ik niet wat met PC fans kan doen.

 

Heb ook vier 730Nm oslon ledjes besteld voor de bloei initiatie. Die komen dan op de 4 koelers in de hoeken. Om ze goed te verdelen zouden ze op 25cm van de wanden moeten komen en op die koeler zitten ze dan op 20cm van de wanden. Dat lijkt me mooi zat. Kan ik ze er makkelijk gewoon bij zetten op die koelers. Weer een paar gaatjes met schroefdraad en gaan :)

 

 

Dat snijden van schroefdraad is trouwens wel super handig. Ik heb geen moertje nodig gehad voor de hele constructie. Gaatje voorboren, snijboortje op de elektrische boormachine er even door en dan de schroef erin. Geen gekloot met moertjes die steeds weg glippen enzo.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waar schroef je dat in??

 

Ik heb zelf wanden van underlayment plaat.

Maar daarover heen spiegels.

 

Daar kan ik helemaal niks mee. maar het plafond, de bovenkant van de wanden.

Daar waar ik een houtschroef wil, gaatie in.

Snoertje door de wand.? Hoppata.... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik bedoel in het aluminium frame. Die koelers zitten direct op het frame geschroefd en de onderdelen van het frame ook

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kreeg een tip over een Poolse electronica site waar ze de led drivers hebben. Daar ook maar 2 besteld. Als die leveren dan cancel ik de andere order wel of ik gebruik de extra drivers voor een led armatuur voor het voorgroei hok. Of als reserve, want als zo'n ding stuk gaat ben je blijkbaar maanden bezig voor je een vervanging hebt. Stonden er bij deze shop nog 2 op voorraad en meteen in mijn winkelwagentje gedaan, maar tegen de tijd dat ik geregistreerd was stonden er 0. Hoop maar dat dat kwam doordat die 2 al in mijn winkelwagentje zaten

 

Heb inmiddels wel de 730Nm leds en bijbehorende spullen binnen:

gallery_37858_18124_4109.jpg

 

Nou alleen nog even uitvogelen hoe ik de smd leds op de "ster" bordjes gesoldeerd krijg. Die bordjes zijn zo "groot" als een 20 cent munt en de ledjes zijn zo groot als dat kleine gestreepte vierkantje in het midden. Je zou ze kunnen reflow solderen met een koekenpan. Heb er voor de zekerheid maar eentje extra gekocht ;)

 

Dat scroggen is nog best geinig eigenlijk. Wel meer werk dan supercroppen, maar je hebt dan ook wel veel meer controle. Was wat bang dat de hele zooi vast zou zitten aan een hekwerk, maar met een net van touw kun je gewoon het touw los knippen (hoop ik althans).

 

Dag later steken de kopjes er alweer doorheen. Lijkt me wel tijd voor een overschakeling naar 12/12 ook:

gallery_37858_18124_177322.jpg

 

Moet alleen nog even zien hoe je nou dat net mooi gelijkmatig vult met topjes. Het zit me nu nog een beetje teveel op een kluitje. Die plant links voor is veel beter ontwikkelt dan de andere drie.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jij blijft ook maar knooien hé..

:dribble:

 

En dat scrogen, dat komt wel goed zo joh.

Je zet nog zeker 10 dagen groei door nadat je op 12/12 bent gegaan.

Edited by oude rocker
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha, ha, ja wil toch altijd weer wat nieuws proberen. Kon het ook niet laten en heb een 3D printer besteld zodat ik mijn eigen ontwerp netpotten kan maken en zelf zorgen voor de koppelingen en dergelijke die ik in de winkels steeds niet kan vinden.

 

Zo hard als die planten nu groeien dan komt dat net inderdaad wel vol. Hopelijk dan ook een beetje netjes verdeel zodat ik niet veel meer toppen linksvoor heb dan boven de andere 3 planten. Maar goed, dat zal ik wel merken :)

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeer knap wietfras jij kan ook echt niet stil zitten hé :D

 

Ben echt benieuwd naar de resultaten!

 

Friendly regards,

 

Dr.Phill

Share this post


Link to post
Share on other sites

3D printertje..

Toemaar, maarrre, dan ga je nou ook je eigen bakjes voor je Arduino projectjes.

Precies op maat met de sleuven en doorvoeren waar je ze wil... :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heh, nee inderdaad Dr. Phil.

 

Ja Oude rocker. Was het zo zat dat ik steeds niet kan vinden wat ik nodig heb dat ik dacht dat ik het dan maar zelf moet gaan maken :)

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...