Ga naar inhoud

Dna Chocolope Onder 400W Led

Chocolope led DWC DNA Genetics

397 replies to this topic

#221 Dries_grower

Harde kern lid

• Full member
  • Pip Pip Pip Pip
  • 1485 Posts:

Gepost 03 september 2015 - 10:38

Dit is echt een super interessant Kweekverslag man! Je heb mij nou eigenlijk ook wel overtuigt dat led gewoon hps kan vervangen :)
Dit word een mooi projectje voor de volgende zomer!
Ik denk dat ik dan mooi in de zomermaanden met led ga werken en in de wintermaanden met hps

Alleen de prijs van led is op het moment nog belachelijk hoog

#222 Beaker

Micro "crimineel"

• Moderator
  • 2195 Posts:

Gepost 03 september 2015 - 11:25

Weer zo'n superproject van Wietefras! :verrygood
Mooi veldje met toppen onder je LED.
Ik ben benieuwd naar het uiteindelijke gewicht en de "hardheid" van de toppen.

Volgens mij kun je hier een heel mooi product voor de thuiskweker mee ontwikkelen;
Een modulair LED systeem, welke dus uitbreidbaar is en waarvan je de afmeting van het complete armatuur aan kunt passen aan het formaat van je kweekhok/-tent.

Hmmm, leuke gespreksstof voor zaterdag. :jump:

Groeten Beaker :spliff:
"The fastest way to kill something special, is to compare it to something else."
"Do not correct a fool, or he will hate you; correct a wise man and he will appreciate you."
"Do, or do not. There is no try." - Dumbledore
"I do not fear death. I had been dead for billions and billions of years before I was born, and had not suffered the slightest inconvenience from it." - Mark Twain
"You can fail at what you don't want, so you might as well take a chance on doing what you love." - Jim Carrey

Micro zadenkweek - 2012
Warzone Kush, Shaman, Santa Maria en Jackberry - 2013
AutoPot Bio, Uruana, HLG13 F2 en Chuckstral - 2015

#223 Wietefras

Unrankable Forum Junkie

• Full member
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • 4255 Posts:

Gepost 03 september 2015 - 12:47

@Dries_grower, Ja in de winter alsnog met HPS zou ook kunnen inderdaad. Al denk ik dat je het met led ook wel gewoon warm kan krijgen.

400W blijft namelijk gewoon 400W. Dat wordt uiteindelijk allemaal in warmte omgezet. Strikt genomen ook het uitgestraalde licht. Al wordt dat dan ook wel weer gekoeld door de verdamping van de planten en wat ze opnemen voor hun groei.

Afgezien van de mindere directe warmtestraling zou de opwarming van het hok niet anders moeten zijn met led of met HPS.

Dat is misschien wel een mooi experiment als ik de planten eruit heb. Kijken hoe snel de tent opwarmt met de 400W led of met de 400W HPS erin.

@Beaker, Bedankt :)

Het systeem is inderdaad op zich al vrij modulair. Had in eerste instantie ook plannen om voor iedere module een aparte behuizing te maken op de 3D printer, maar het werd me allemaal wat teveel gedoe.

Het mooiste zou ook zijn dat elke module een arduinotje (nano or Pro mini) aan boord heeft met warmte sensor (of voltage meter) en eventueel een tachometer voor de fan om de gezondheid van de ledjes te monitoren.

Zit nu echter meer te broeden op een plan voor een waterkoeling. Dat maakt de modulaire opzet ook wat lastiger. Heb wat nieuwe led houders besteld en dan wil ik ze op koperen plaatjes zetten die op koperen verwarmingsbuizen komen waar dan water doorheen loopt om ze te koelen.

Dan kan ik beter regelen of ik de warmte weer de tent in wil blazen of juist niet. Dat zou nog meer controle over de temperatuur maar ook over de LV moeten geven. Hoop ik :)

#224 Gorilla

Volwaardig lid

• Full member
  • Pip Pip Pip
  • 533 Posts:

Gepost 03 september 2015 - 12:53

Mooi hoor! ;)
For Medical use only!

#225 Fl13r3flu1t3r

Kiemkrachtig klootzakje

• Full member
  • Pip Pip Pip
  • 475 Posts:

Gepost 03 september 2015 - 16:11

Baas.
Luctor et abortus.

Nitimur in vetitum semper cupimusque negata, natura naturans!

Pas u aan aan de onaangepasten. Wees tolerant voor de intoleranten. Omarm hen die u afwijzen.

#226 Dries_grower

Harde kern lid

• Full member
  • Pip Pip Pip Pip
  • 1485 Posts:

Gepost 03 september 2015 - 16:23

Zit ook een beetje rond te kijken om het setje zoals jij heb compleet te krijgen maar is toch wel lastig haha

#227 oude rocker

Hobbyist

• Full member
  • 3739 Posts:

Gepost 03 september 2015 - 19:07

Dat is onbegonnen Dries.
Het is zelfbouw.. :whistle:

Omdat de aivd japies meelezen, is bovenstaand advies bedoelt voor tomaten © Racker

#228 Dries_grower

Harde kern lid

• Full member
  • Pip Pip Pip Pip
  • 1485 Posts:

Gepost 03 september 2015 - 22:23

Ja daar ben ik dus ook al achter gekomen haha

#229 Wietefras

Unrankable Forum Junkie

• Full member
  • 4255 Posts:

Gepost 03 september 2015 - 23:24

Bedankt mannen :)

Dries, in de eerste post staat hoe je er zelf eentje in elkaar kan zetten ;)

Ik ben echt zo super traag met dat knippen al heb ik ook maar 3 uur per dag om te knippen. Zelfs met vandaag hulp van mijn vriendin zijn we pas iets over halverwege :rolleyes2:

Merk wel dat ik dat scroggen op sommige plekken helemaal verkeerd gedaan heb. Te lang blijven opbinden denk ik dan. Er zitten nu allemaal toppen geplet onder andere toppen en die geplette toppen kunnen dan dus op de fluf hoop. Is wel weer wat mee te doen, maar toch zonde.

#230 SmokeyBear

Kind aan huis lid

• Members
  • Pip Pip
  • 275 Posts:

Gepost 04 september 2015 - 02:14

Bekijk Post Wietefras, op 02 september 2015 - 17:54 , zei:

De kosten zijn natuurlijk nog wel een puntje. Dat het armatuur 2 a 3 keer zoveel kost als een HPS armatuur vind ik persoonlijk echter niet zo'n probleem. Het is een hobby en dan mag het wel wat kosten ook als me dat meer gemak/plezier in het kweken geeft. Je verdient het deels natuurlijk ook wel weer terug met een iets lagere stroomrekening.

Het zit zelfs niet alleen in de stroomkosten, maar ook de levensduur van LED is veel hoger dan HPS of wat dan ook. De meeste LEDs geven aan een levenscyclus van 50.000 uur te hebben. Heb je ze 18u per dag aan staan, kom je nog op net iets meer dan 7,5 jaar uit voordat je ze moet vervangen. Ik dacht gelezen te hebben dat je HPS na 2-3 kweken wel kunt vervangen. Met LED zit je op zo'n (uitgaande van 3 tot 4 kweken per jaar) 22-30 kweken voordat ze op zijn. Dus dat is ook weer 10x zo lang. Dat scheelt ook een heleboel in je aanschafkosten, het licht is immers naast de afzuiging de meest kostbare investering in onze hobby. :)

Ik denk dat als je dit meeneemt, het lagere stroomverbruik en de hogere opbrengst, dat je effectief met LED vele malen goedkoper uit bent, ook al is je initiële aanschaf wel wat hoger. Misschien leuk om hier eens een overzicht van te maken? (alle 'verborgen' kosten en dit in vergelijk te gooien)
Breath it in and breath it out, pass it on it's almost out.

Testje: voorgroeien met verschillende lichtbronnen (wordt vervolgd)

Testje: stekken laten wortelen onder verschillende lichtbronnen (wordt vervolgd)

1,5e kweek, 2x led 300w 9x Euforia 6x Green Ninja in 18L en 11L potten (klaar)

2e kweek, 2x led 300w, Shark Shock CBD, Girl Scout Cookie, Euforia en Green Ninja (nu bezig)

Alle door mij gedeelde informatie is puur informatief van aard, de foto's zijn fictief en bewerkt. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend. SmokeyBear aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor de door hem beschikbaar gestelde informatie.

#231 Dries_grower

Harde kern lid

• Full member
  • Pip Pip Pip Pip
  • 1485 Posts:

Gepost 04 september 2015 - 07:10

Ze zeggen inderdaad 3 kweken voor hps maar als het goed is hoef je de lamp maar 1x per jaar te vervangen.
Gavita geeft aan de lamp eens per jaar te vervangen

#232 oude rocker

Hobbyist

• Full member
  • 3739 Posts:

Gepost 04 september 2015 - 08:02

:offtopic
Verrek,
Dat is waarschijnlijk mijn probleem.... :oeps
Dit is mijn 4e kweek, met deze lamp van 35 pleuri... :withstupid:
Ben vergeten een nieuwe lamp er in te doen,
heb dat ding wel in huis laten komen, maar daarna totaal vergeten.. :wtf:

Omdat de aivd japies meelezen, is bovenstaand advies bedoelt voor tomaten © Racker

#233 jack white

Harde kern lid

• Full member
  • Pip Pip Pip Pip
  • 1357 Posts:

Gepost 04 september 2015 - 10:02

Bekijk Post oude rocker, op 04 september 2015 - 08:02 , zei:

:offtopic
Verrek,
Dat is waarschijnlijk mijn probleem.... :oeps
Dit is mijn 4e kweek, met deze lamp van 35 pleuri... :withstupid:
Ben vergeten een nieuwe lamp er in te doen,
heb dat ding wel in huis laten komen, maar daarna totaal vergeten.. :wtf:
daar ligt echt het probleem niet hoor oude rocker ik ken mensen die kweken al 4 jaar met de zelfde lamp en blijven de zelfde rondes draaien het enigste wat je krijgt is dat de trafos langzamer opstarten voor de rest blijft alles het zelfde ;) pure verkoop praat door tuincentrums die meer lampen willen verkopen!

#234 Wietefras

Unrankable Forum Junkie

• Full member
  • 4255 Posts:

Gepost 04 september 2015 - 14:54

@SmokeyBear, De levensduur is hoe lang het gemiddeld duurt voordat 50% van die leds defect zijn. Vervangen van lampen doe je doorgaans op de daling van de efficiency. Als ik de specs zie van mijn 400W HPS dan geeft die na 12000 uur nog 94% van het oorspronkelijke licht. Bij de led is dat ook zoiets. Ik denk dus niet dat daar nou echt veel verschil in zit.

Dat is sowieso al 3 jaar constant de HPS op 12/12 en dan komt er nog zat licht uit dat je hem niet hoeft te vervangen. Het verwisselen van lampen neem ik dus eigenlijk niet mee. Ik had een Philips bulb, maar als je andere bulbs gebruikt dan moet je die wellicht wel vaker vervangen.

Het terugverdien effect is wat lastig uit rekenen omdat ik hetzelfde wattage gebruik. Alleen komt daar bij led dan meer wiet vanonder. Althans dat is het idee :)

Maar goed, als ik even van de efficiency waardes uit ga dan kom ik dus op 2,21umol/s/W bij de led en 1,75umol/s/W bij de HPS. Dan heb ik dus 26% meer stroom nodig bij de HPS. Dus 317W Led zou gelijk zijn aan 400W HPS.

Als ik ze voor het gemak even continu op 12/12 laat staan dan kost dat per jaar dus 4380 uur tegen zeg 23cent per kWh komt dat dan op 319 euro per jaar voor de led en 403 euro per jaar voor de HPS. Een verschil van 84 euro per jaar.

Mijn HPS installatie kostte 230 euro en de led 550 euro. Of eigenlijk 437 euro voor de led als ik maar uitga van 317 Watt. Dus het (gecorrigeerde) prijsverschil komt dan op 207 euro. Dat verdien ik dan in 2,5 jaar terug als je vol continu doorkweekt. Als je elk jaar je HPS bulb wisselt dan gaat dat dus nog wat sneller.

Ander scenario is dat ik de stroomsterkte van de leds lager neem. Dus bijvoorbeeld de leds niet op 1,4A (49,8W) draaien maar op 0,7A (23,6W). De leds worden dan namelijk efficienter. Dat scheelt dan ongeveer 14% qua efficiency. Het prijsverschil is wel enorm want het armatuur wordt bijna twee keer zo duur omdat je ook twee keer zoveel leds nodig hebt. De prijs van de onderdelen komt dan op 935 euro. Dat is 385 euro extra tegen een besparing van 50 euro per jaar en dan moet je dus 7,7 jaar continu kweken verder voordat je dat terug verdient.

Dus een overstap van HPS naar LED verdien je inderdaad binnen een redelijke termijn wel min of meer terug (als je het armatuur zelf bouwt), maar meer leds gebruiken en lager belasten om de efficiency te verhogen duurt gewoon te lang om terug te verdienen.

Daarom ben ik dus wel op LED over gestapt, maar ben ik niet zo efficient mogelijk gaan zitten binnen de leds. 1.4A leek me een mooi compromis.

#235 Zwemvis

Harde kern lid

• Full member
  • Pip Pip Pip Pip
  • 1084 Posts:

Gepost 05 september 2015 - 22:33

Die μmols voor HPS gelden voor PAR. Philips specificeert voor haar lampen de Photosynthetic
Photon Flux, PPF , in μmol/s. PPF zijn golflengtes tussen 400 en 700nm.
De μmols van je led gelden voor het complete spectrum dat ze afstralen.
Je kunt die twee getallen dus niet zo maar met elkaar vergelijken.
Het belangrijkste is natuurlijk dat je planten het er lekker op doen :)

Deze post is bewerkt door Zwemvis: 05 september 2015 - 22:49

#236 Wietefras

Unrankable Forum Junkie

• Full member
  • 4255 Posts:

Gepost 06 september 2015 - 12:07

Voor leds gebruiken ze dezelfde PAR definitie als bij HPS. Dat is een industrie standaard.

Die PAR PPF waardes van de leds komen overigens niet van Cree zelf. Cree maakt die dingen voor verlichting van huizen, kantoren en straten en die leveren dus alleen lumen waardes.

Een forumlid van Rollitup heeft de PAR waardes eerst omgerekend uit de lumen specs op basis van spectrale verdelingen (van de leds, CIE lumen curve en de PAR definitie). Later heeft iemand anders ze bij een universiteit in een bol van Ulbricht gedaan met een PAR meter. Die berekende waardes kwamen heel goed overeen met de gemeten waardes trouwens.

Bij leds zit wel een veel groter deel van het spectrum binnen die 400 tot 700Nm. HPS geeft veel meer warmtestraling en dat zit dan boven de 700Nm en valt buiten de PAR meting inderdaad.

#237 konopi

All you need is ' erb and coffee

• Full member
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • 1784 Posts:

Gepost 06 september 2015 - 12:11

Er zou een test gedaan kunnen tussen de d-papillion 315W & deze led opstelling om het verschil in opbrengst, smaak & potentie te testen.
Given that there are seven billion people living on this earth, there is a consistent quantity of imbecile or idiot, okay. Previously, these people could express themselves only with their friends or at the bar after two or three glasses of something, and they said every silliness, and people laughed. Now they have the possibility to show up on the internet. And so, on the internet, along with the messages of a lot of interesting and important people - even the Pope is writing on Twitter - we have a great quantity of idiots." - Umberto Eco

#238 Wietefras

Unrankable Forum Junkie

• Full member
  • 4255 Posts:

Gepost 09 september 2015 - 21:23

@konopi, Is er niet al een vergelijking van die d-papillon met een HPS? Ik kom er in de praktijk toch gewoon op neer dat hoe meer licht ik uit een watt krijg hoe meer grammen wiet ik er dan aan over houdt.

We zijn toe laatste "update" van deze kweek . De oogst is inmiddels goed droog. Het zit allemaal op 60% vochtigheid in de 2l weckpotten. Al had ik voor de laatste batch geen pot meer beschikbaar dus dat zit even in een 2l diepvriesbak. Morgen nog maar een pot erbij halen.

Was in totaal 550g droog. Op 400W is dat dus 1,38g per Watt. Go go Cree COB led powerrrrrr B)

Plus nog 38g fluf (netje te vol dus) en 75g knipafval. Dat is toch ver boven wat ik ervan verwacht had. Scheelt toch echt niet veel met wat ik onder een 600W HPS zou hebben gehaald.

8 keer 2l wiet:
Geposte afbeelding

Vreemd genoeg gaat er in een 2l diepvriesbak veel meer wiet dan in een 2l weckpot.

Het ruikt heerlijk, maar de smaak is nog steeds ongedefinieerd. "Vreemd maar wel lekker" werd het genoemd op de meetings. Ofwel, de Rivella onder de wietjes.

#239 bosrand

V.I.P.

• Full member
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • 2050 Posts:

Gepost 09 september 2015 - 21:28

WOW! :o

Dat is echt een super goed resultaat man!
Dat haal ik nog niet eens onder een 600w hps vandaan.

Die leds moeten heel snel wat goedkoper gaan worden, dan kan ik mijn hokje ook behangen met die dingen!

Tof verslag en een nog mooier eindresultaat.
Geniet er van!
Kijken naar wat je niet ziet, niet wat je wel hebt.

Het leven van de bloemen gaat naar de knoppen.

Volg je hart, wanneer je deze wereld verlaat neem je niets anders mee dan je ziel.

Euforia + White Widow 600w (afgerond)
White Widow + Critical + Power Flower (afgerond)
9x Santa Maria (mislukt)
Sugar Punch onder 600w (afgerond)
Shit onder 600w (afgerond)
... (Huidige ronde)

#240 Zoned-out!

Kind aan huis lid

• Members
  • Pip Pip
  • 139 Posts:

Gepost 09 september 2015 - 21:36

Fantastisch gedaan jij zit duidelijk niet te "wietefratsen" laat het goed "rijpen" komt de smaak goed tot zijn recht 👍
What goes around comes around 👍