Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Shemi

Landelijke Actiedag Growshops: Onwettige Inbeslagname?

Recommended Posts

L.S.,

 

Graag uw aandacht voor dit serieuze onderwerp en graag alleen serieuze reacties!

 

Ik vond zojuist dit artikel op de website van de politie.

 

Er wordt gemeld dat er beslag is gelegd op hennepzaad. Dit is een mijns inziens volstrekt onwettige handeling: er is immers geen verbod op hennepzaad, het zaad is namelijk als enige deel van de hennepplant uitgezonderd van de verbodsbepaling in de opiumwet.

 

De opiumwet is dienaangaande ondubbelzinnig inzake de zaden van de hennepplant:

 

*hennep

→ elk deel van de plant van het geslacht Cannabis (hennep), waaraan de hars niet is onttrokken, met uitzondering van de zaden

 

Graag alleen on-topic inhoudelijke reacties met toegevoegde waarde! Het heeft slechts een averechts effect het dialectische momentum te torpederen met zwakzinnig geformuleeerde bijdragen.

 

Mensen met juridische kennis en ervaring wordt nadrukkelijk verzocht wél te reageren. Het topic is de wettigheid van inbeslagname van hennepzaden - en niets anders!

 

Vooral niet reageren als je geen juridische kennis hebt maar alleen een mening. Als je niet weet wat het verschil is tussen inzicht en een mening, idem dito.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Dank voor je reactie.

 

Een verwijzing naar een andere post op dit forum geeft ons helaas geen inzicht in de vraag wat op dit moment de status is van het zaad van de hennepplant in het licht van wetgeving en gedoogbeleid. Volgens het bericht op de site van de politie gaat het om beslag op goederen die worden gebruikt bij illegale hennepteelt. Je kunt niet a priori vast stellen of zaadjes worden gebruikt bij illegale hennepteelt.

 

Het zou wel fijn zijn als iemand hier een onberispelijke bron van justitie aan kan toevoegen. Jurisprudentie omtrent hennepzaden is bijvoorbeeld interessant als toevoeging aan dit draadje.

 

Slightly off topic: Het valt me nu overigens op dat er ook schilderijen in beslag zijn genomen. Die werden blijkbaar gebruikt voor de illegale hennepteelt?!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat ligt aan het formaat van de verpakking,

max. 5 stuks om de kleine kweker te bedienen

zou dan dus mogen.

 

schilderijen staan gelijk aan winst uit criminele activiteiten

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

He maten, alleen on-topic comments. Jullie kennuh weer niet lesuuuuh. :rtfm:

 

"Vooral niet reageren als je geen juridische kennis hebt maar alleen een mening. Als je niet weet wat het verschil is tussen inzicht en een mening, idem dito. "

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De informatievoorziening van de overheid is helaas nog niet up-to-date, bovenaan de pagina staat vermeld dat genoemde regelgeving per 1 maart 2015 is komen te vervallen:

 

Aanwijzing Opiumwet

 

Ik heb hier een beschrijving van de nieuwe wetgeving gevonden met toelichting van een jurist. Met name de laatste helft van het artikel, over praktische gevolgen in straf- en bestuursrecht is voor ons interessant.

 

Nog even terugverwijzend naar de aanwijzing opiumwet, bijlage I, kunnen we in elk geval de volgende conclusie trekken over de handel in zaden:

 

In het licht van de nieuwe wetgeving draait het om het risicoprofiel, in dit geval van de zaden.

 

Stekken en klonen zijn als hoogste risico bestempeld, dit betekent dus dat er bij handel in stekken of klonen in hoge mate sprake is van professionaliteit en dit is dan ook niet geoorloofd. Nu weten we allemaal dat je tegenwoordig niet zo snel meer aan kloontjes kunt komen in de growshop, dit is dus niet echt een nieuwe ontwikkeling.

 

Waar het me hier nu om gaat is op grond waarvan er beslag wordt gelegd op de zaden - die immers als enige deel van de hennepplant niet onder de verbodsbepalingen uit de opiumwet vallen. Ik leid uit het risicoprofiel in de bijlage af dat ook geselecteerde zaden onder het verscherpte beleid vallen. Dit zal in elk geval gelden voor aantallen boven de vijf zaadjes. Dat lijkt mij in het licht van de wet althans het meest redelijk, maar ik vermoed dat gewoon alle zaden in beslag zijn genomen bij de betrokken growshops. Het zou interessant zijn om hierover wat meer details boven tafel te krijgen!

 

Mijn voorlopige conlusie is dat growshops voortaan alleen nog zaadmix, potgrond en pokon mogen verkopen, dat het binnenkort lastig zal worden om aan autoflowers, gefeminiseerde zaden, of zaden van een geselecteerde soort te komen en dat het ook niet langer mogelijk zal zijn grote aantallen zaden te bestellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat ligt aan het formaat van de verpakking,

max. 5 stuks om de kleine kweker te bedienen

zou dan dus mogen.

 

schilderijen staan gelijk aan winst uit criminele activiteiten

 

:tu Jij vat het goed samen.

 

Ik geloof dat de oorspronkelijke vraag afdoende is beantwoord.

 

Ik wil graag een duidelijk draadje met betrouwbare bronnen en goede informatie zodat wij allemaal weten waar we aan toe zijn. Ik denk dat dat in het belang van ons allemaal is. Ik wil feiten, geen meningen. Ik vermeld bronnen, zodat jullie ook exact weten hoe de vork in de steel zit. Internet is oorspronkelijk bedoeld als kennismedium. Ik wil graag kennis delen. B)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.telegraaf...toetsen___.html

 

"Het is wachten tot de eerste rechtszaken zich aandienen. De politie hanteert allesbehalve een centraal beleid en dat kan niet de bedoeling zijn.”

 

Inderdaad afwachten wat de rechter gaat doen..

 

Dat risicoprofiel zegt dus ook helemaal niks, ik citeer: "in de cel gekwakt...zes zakken potgrond, een grasmaaier en twee zakken koemest." Schandalig! Ik verwacht dat justitie een leuke schadevergoeding tegemoet kan zien.

 

Als we nog even de bijlage uit de aanwijzing opiumwet erbij nemen, dan is hier absoluut geen indicatie dat er sprake is van een hoog risico en dat we hier met een grote wietboer te maken hebben. Klinkt eerder als iemand die het gras gaat maaien en een bordertje gaat inzaaien met wat onschuldige zomerse bloeiers :head_hurts_kr:

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat een coole taal weer hier..... :thumbsdown:

het voegt niets toe hoor!

 

een en ander maar onzichtbaar gezet.....

 

gelieve inhoudelijk en on-topic te reageren, is net wat leuker lezen :whistle:

Share this post


Link to post
Share on other sites

De inbeslagname van zaden bij Kulu-trading is een hele vreemde zet.

Je zou kunnen redeneren dat zaden, hoewel volkomen legaal, op een zelfde manier illegaal zijn geworden als afzuigers en filters enzovoorts, doordat het gehele assortiment van de winkel duidt op grootschalige en illegale hennepteelt.

Maar bij Kulu was daarvan geen sprake. Kulu is een groothandel voor headshops. Dus geen afzuigers, filters slangen, lampen en meer van dat alles.Ik weet niet of kulu al naar de rechter is gestapt, maar in hun plaats zou ik als eerste naar de bestuursrechter stappen om daar te bevechten dat deze actie vanuit de wet die er ligt niet te voorzien is geweest. Zelfs nu nog niet.

Het is nog steeds een rare toestand, en het lijkt er sterk op dat Justitie de gang naar de rechter vreest en daarom zoveel mogelijk vertraagt, om in de tussentijd zoveel mogelijk haar eigen gangetje te kunnen gaan.

Overigens spreekt Justitie de hoop uit dat er een zelfreinigend vermogen op gang komt waarbij de "goeden" de "kwaden" uit de markt zullen concurreren. Zelf zie ik andere ontwikkelingen om mij heen. De echte zware jongens hebben zich al lang ingedekt. Die zitten nu over de grens of zijn ondergronds gegaan. Dat laatste is simpeler dan je denkt. Ze hebben een beperkte kring van grote klanten en justitie doet er helemaal niets aan om containers uit china te controleren op "growshop-spullen" .

Maar terwijl wij ons hier druk moeten maken over wat we nu wel en niet mogen kopen/verkopen/hebben. Gaat in de VS alle energie zitten in het verzinnen en implementeren van marktmodellen en nieuwe producten op basis van wiet, of gerelateerd aan wiet. Justitie gaat de economie in de nabije toekomst heel veel geld kosten aan legale zaken met en rond cannabis. Dat gaat allemaal naar andere landen toe, net als steeds meer kennis die vanuit de VS ingehuurd wordt uit Nederland.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Apollyon in Rotterdam was helaas 1 van de shops meegenomen in deze volkomen misplaatste actie.

Het schijnt dat ze daar niet alleen de kleinverpakkingen zaden hebben meegenomen, maar zelfs wat kweekboeken... :wtf2:

Die overigens nog wel gewoon bij bol.com te krijgen zijn...?

Dit is een beperking van kennis, die voor mij in alle bevoegdheden van de overheid niet toegestaan zou moeten mogen zijn.

Het was een zwarte dag en de wolken lijken alleen maar donkerder en groter te worden.

Ik zie al jaren de logica niet in van het criminaliseren van een onschuldige genotsplant, maar de acties van de laatste tijd zijn voor mij onverklaarbaar vanuit een 'gezond verstands perspectief'... :(

Edited by Aad
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maar bij Kulu was daarvan geen sprake. Kulu is een groothandel voor headshops.

 

Dan ga je voorbij aan het feit dat ALLE voorbereidende handelingen verboden zijn, dus ook leveren aan winkels die wel al die spullen die je noemt samen hebben staan. Nu weet ik niet of KULU dat deed, maar in die zin is een inval bij een zadengroothandel, of een voedingsfabrikant niet ondenkbaar binnen de regels die ze bedacht hebben.

 

De enige voorbereidende handeling die veel waarde aan dit gewas toevoegt is het verbod.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

als ik zo een beetje op de hoogte ben van de berichten voornamelijk opslag, dus groothandels, maar er zijn ook tientallen winkellocaties leeg getrokken, dus in absolute cijfers meer shops

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Aad

 

"Look, we understood we couldn't make it illegal to be young or poor or black in the United States, but we could criminalize their common pleasure. We understood that drugs were not the health problem we were making them out to be, but it was such a perfect issue...that we couldn't resist it." - John Ehrlichman, White House counsel to President Nixon on the rationale of the War on Drugs.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het gaat in totaal om 27 invallen in growshops en bedrijfspanden. Maar liefst één derde van deze invallen vond plaats in Noord-Brabant!

De vierde link heeft wat plaatjes van de loods in Raamsdonkveer, dat is wel even andere koek dan de zaadhandel waar ik in Amsterdam wel eens kom. Op mijn afschrift zag ik trouwens keurig het discrete 'giftshop' vermeld. Volgens mij ligt de focus van de actie vooral op groothandel en niet op detailhandel.

 

http://www.crimesite...-noord-brabant/

http://www.112braban...lijke-actiedag/

http://www.rtvutrech...ijke-actie.html

http://www.omroepbra...st-Brabant.aspx

 

De eigenaar van een ontmantelde Nijmeegse growshop is overigens wel verhoord - maar niet aangehouden.

http://www.gelderlan...actie-1.4950995

 

Nog een vreemde foto tot slot:

http://nieuws.thepos...npak-growshops/

Share this post


Link to post
Share on other sites

. Volgens mij ligt de focus van de actie vooral op groothandel en niet op detailhandel.

 

 

 

Die indruk had ik ook, groothandels en grote growshops waren de pineut

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoe komen kleine shops aan hun materialen?

als er geen groothandels meer overblijven ontstaat er toch een probleem lijkt me

 

 

Ik denk meer dat de acties gericht zijn tegen organisaties waarvan justitie vermoedt dat ze de hele keten in handen hebben: van growmateriaal, stekkenproductie tot aan grote leveringen eindproduct. Invallen zijn vooral in brabant en iedereen weet hoe het daar werkt.

 

als je in deze tijd als growshop directe banden hebt met de teelt moet je niet raar opkijken als de mannen in blauw met geel magazijnopruiming komen houden

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoe komen kleine shops aan hun materialen?

als er geen groothandels meer overblijven ontstaat er toch een probleem lijkt me

 

 

Ik denk meer dat de acties gericht zijn tegen organisaties waarvan justitie vermoedt dat ze de hele keten in handen hebben: van growmateriaal, stekkenproductie tot aan grote leveringen eindproduct. Invallen zijn vooral in brabant en iedereen weet hoe het daar werkt.

 

als je in deze tijd als growshop directe banden hebt met de teelt moet je niet raar opkijken als de mannen in blauw met geel magazijnopruiming komen houden

 

Precies! De bevoorrading van kleine shops komt met dergelijk beleid inderdaad in het geding. Dat zal dan op termijn onvermijdelijk ook voor de levering van zaden consequenties hebben lijkt me zo, terwijl juist de zaden bij wet niet verboden zijn.

De vraag is nu een beetje wat wij qua legaal aanbod aan zaad in de toekomst nog kunnen verwachten en hoe lang het duurt voordat die toekomst zich aandient.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nationaal gezien? een somber geheel.

Internationaal? gaat het gewoon lekker door.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Behalve in de UK & Canada, waar ook professionele bedrijven in het medicinale gebeuren aan de gang zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...