Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Zuenneth

35 Graden, Hoe Beste Koelen?

Recommended Posts

Ik ben onlangs mijn 1e kweekje gestart ,

Alleen nu in week 2 van de bloeifase kom ik niet onder de 35 graden volgens mijn meter en beginnen sommige blaadjes te krullen

Hoe kan ik dit t beste gaan koelen

Heb een 100x100x195 tent met een 600m3 softbox en tussen de lamp en het gewas heb ik een clip fan blazen

Heb een lamp van LUMii nu op 600 watt staan

Gr Zuenneth

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meet je je temperatuur onder een afdakje?

 

De temperatuur gaat nog zakken naarmate je veld voller komt. Verder kun je niet veel meer doen dan je lamp aan het plafond hangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

's Nachts draaien natuurlijk. Verdere maatregelen zijn ingrijpender zoals een airco. Een airco kan alleen maar koelen en ontvochtigen tegelijkertijd omdat koelere lucht nu eenmaal minder vocht kan bevatten dan warmere. Dus wanneer je een airco installeert zul je ook weer extra luchtbevochtiging nodig hebben. Tevens vanwege stroomverbruik een behoorlijke investering maar kijk anders eventueel naar een jonge gebruikte.

Ik snap dat je hier als beginnend kweker in een klein tentje misschien nog niet aan toe bent.

Je zou het later nog eens kunnen overwegen. Veel planten kunnen tegen zeer hoge temperaturen.

Wanneer je echter knalharde toppen wil is het goed om onder de 30° te blijven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

een airco gebruikt meer dan de lamp

 

kun je van dat geld bet er een 1,50 x 1,50 tent kopen

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@supernoob; zo heb ik het nooit bekeken maar is het overwegen zeker waard.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tent is gewoon te klein voor een 600 watt lamp vind ik, als je het probleem wil oplossen haal een kleine buisventilator minder dan die 600 m3 anders krijg je overdruk en maak een actieve inblaas die de lucht rechtstreeks van buiten trekt en zorg dat de lampen in de nacht draaien dan is het veel koeler buiten en kan de verse koele lucht van buiten je tentje koelen, succes! ;)

Edited by jack white
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

En probeer de lucht die je "rechtstreeks van buiten" neemt strategisch te kiezen.

Ik bedoel dat sommigen weliswaar verse lucht inblazen maar dat die lucht vaak ook al een relatief hoge temperatuur heeft (zeker in de zomer).

@Zuenneth; het is een hele puzzle maar wel een leuke!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tent van 1.5 X 1.5 is de makkelijkste oplossing. Dan hoef je met een 600 watter nauwelijks nog af te zuigen, >1gr/watt is een piece of cake in zo'n setup. Neem er dan meteen een van 2.15 hoog. Dan kun je er later makkelijk een 1000 watter inhangen, als je dat zou willen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

niet tussen je lamp en blad blazen, maar van onder naar boven (of waar je je afzuiging dan ook hebt zitten) je moet de luchtverplaatsing als een geheel zien, niet als 'de hete lucht weg bij de blaadjes'

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wel oppassen met koude lucht van onderen inblazen.Als die lucht kouder is dan 15 graden, krijg je in no time schimmel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@supernoob : nee heb nog geen afdakje wou dit gaan maken vandaag.

@Lo_pro : ik was er ook aan het denken om de klok te verzetten naar snachts draaien maar weet niet of ik die in 1x kan omzetten ,of dat ik elke dag een uur moet snoepen.

@jack white: deze 600 watt lamp kan ik ook terug boosten naar 400 of 250 weet niet of dit in warmte scheelt want zou t liefst op 600watt blijven.

@coco mapito : hoe graag ik het ook zelf wil mijn kelder word er niet groter op en ben helaas gedwongen om deze kleine maat te gebruiken.

@huffnpuff : ik ga het proberen!

Bedankt voor de vele reacties ga hier meteen iets aan doen!

Zuenneth

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klok verzetten kan in één keer. Stel je draait nu van 08.30 tot 20.30 uur. Laat het dan donker tot einde middag / begin avond volgende dag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik spreek uit ervaring door hetzelfde probleem......

 

Dakje erboven scheelt al 3 graden ongeveer, pak een kartonnen vierkantje ervoor en hang de meter halverwege je tent aan de zijkant. (Geen doosje erom want dat houdt weer warmte vast)

 

Goed ventileren door ramen, deuren.

 

Als je ervoor kiest om toch een keer een 150 tent aan te schaffen zou je evt een Gorilla tent kunnen overwegen, die hebben de mogelijkheid om van 210cm naar 240cm te gaan door bijgeleverde verlengkit.

 

Inlaten onderin maken, daar ben ik zelf ook de fout ingegaan en dat heb ik vandaag aangepast. Ben benieuwd of en hoeveel dat scheelt!

 

@HUFFePUFF; Hoe bedoel je dat precies van die fan? Ik heb hem namelijk ook onder mijn lamp door blazen maar ik leer graag bij dus laat jouw mening maar horen....

Share this post


Link to post
Share on other sites

gast is z'n eerste kweekje gestart in een 1 m2 tent

 

krijgt ie gelijk adviezen naar z'n hoofd geslingerd over airconditioning, 2.15m tenten, 1000 wattertjes

 

only on WF :likken:

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is misschien wat lastig zo uit te leggen maar wanneer je op een bepaalde manier luchstromen creeert, kun je ook grote dode hoeken krijgen, je probeert dan te veel lucht op een plek te sturen waardoor je de richting van je stroom kwijt raakt

Share this post


Link to post
Share on other sites

een 600W raakt echt wel verdwaald in een 150x150 tent

 

check voordat je dit soort adviezen gaat geven even wat een 600W aan oppervlakte goed dekt.. precies die 100 die hij heeft staan

 

MITS

 

aan- en afvoer van de tent goed geregeld is, planten onder de duim worden gehouden middels knakken/toppen want er is maar 195 beschikbaar aan hoogte en vd lamp en pot ben ben je al 70-80 cm daarvan kwijt en je heel erg oppast voor onderdruk, je rits moet nog enigzins open kunnen met afzuiger op 100%, dan draai je zo maar over de gr/w alsof dat alles zegt :thumbsdown: :withstupid:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben druk bezig geweest en krijg de temperatuur nu tussen de 30 en 31 graden , heb alleen nog geen afdakje gemaakt voor mijn thermometer , alleen de blaadjes lijken wel te worden opgegeten van 2 plantjes is het dan mischien toch water tekort door de warme temp? Lv was steeds tussen de 40 en 45 .

Super dat er in ieder geval gereageerd word op dit topic ben blij met de nuttige info in ieder geval

Zuenneth

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is misschien wat lastig zo uit te leggen maar wanneer je op een bepaalde manier luchstromen creeert, kun je ook grote dode hoeken krijgen, je probeert dan te veel lucht op een plek te sturen waardoor je de richting van je stroom kwijt raakt

 

Dat speelt totaal niet in deze maat tent,

Door de luchtstroom, krijg je dus dat er lucht gaat circuleren, laat dat nou net de bedoeling zijn..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met dakje erboven kom je dan op 27/28 graden ongeveer.

Plaats verder even een foto, dat praat zich wat makkelijker en kunnen mensen je beter helpen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

een 600W raakt echt wel verdwaald in een 150x150 tent

 

check voordat je dit soort adviezen gaat geven even wat een 600W aan oppervlakte goed dekt.. precies die 100 die hij heeft staan

 

MITS

 

aan- en afvoer van de tent goed geregeld is, planten onder de duim worden gehouden middels knakken/toppen want er is maar 195 beschikbaar aan hoogte en vd lamp en pot ben ben je al 70-80 cm daarvan kwijt en je heel erg oppast voor onderdruk, je rits moet nog enigzins open kunnen met afzuiger op 100%, dan draai je zo maar over de gr/w alsof dat alles zegt :thumbsdown: :withstupid:

 

Een 600 watter dekt 0.8 * 1.20 dus is ook.niet ideaal qua lichtbeeld, beter zou zijn twee 400-watters die gedimd worden, meneer de perfectionist. :whistling

 

gast is z'n eerste kweekje gestart in een 1 m2 tent

 

krijgt ie gelijk adviezen naar z'n hoofd geslingerd over airconditioning, 2.15m tenten, 1000 wattertjes

 

only on WF :likken:

 

De info over de beschikbare hoogte kwam pas later beschikbaar, over de 1000 watter zei ik "als je dat later zou willen". :rtfm:

 

Heb je verder nog iets positiefs bij te dragen voor de OP, of kom je hier alleen maar de boel afzeiken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Coco mapito : in mijn tent 2 lampen hangen gaat hem niet worden.

600 watt vind ik prima zo , mischien kun je me helpen hoe ik die verrekte BB code kopieer via mijn smartphone dan kunnen jullie de "slechte blaadjes" zien

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kan ook gewoon Regulator van Aptus halen als je die iedere water beurt mee geeft is je plant bestand tot een temp van 40 graden volgens Aptus en er zijn hier zat op het forum die dat kunnen veklaren, is je probleem dus ook makkelijk mee opgelost ^_^

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ jack white : zit nu in de 2e week bloei heeft het nog zin om dat spul van aptus mee te geven?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...