Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

SmokeyBear

Eerste Kweek - Led 135W + 5X Led 15W

Recommended Posts

Ik wilde wel eens een eigen kweekje beginnen en heb een kledingkast omgebouwd voor dit doel. De kast is 0,97x0,5x2,10.

Ik wilde het allemaal proberen low budget te houden en wilde ook qua verbruik proberen te besparen door voor LED te kiezen.

Ik heb gekozen voor een 135W LED lamp en 5 LED lampjes van 15W (allemaal grow lights) van een welbekende chinese grootgrutter. (de 135w was maar € 67 en de 5 anderen samen € 14)

In de kast hangt een afzuiger met filter (160 m3). Daarnaast hangen er nog een aantal ventiloren van 92 en 120mm in (4 stuks) voor de luchtverplaatsing.

 

In de wereld van zaadjes verdwaalde ik even, maar heb ik denk ik wel wat lekkers gevonden. 1x Euforia en 1x Green Ninja.

(ik had ook 2 white widow soorten en nog 1 euforia van een andere leverancier)

 

Ik wilde 5 plantjes kweken in 10-15L potten, maar 1 is er niet opgekomen en twee zijn vrij snel na opkomst overleden (waarschijnlijk mijn fout en had ik ze teveel water gegeven), dus ga ik nu verder met 2 planten in 25-30L potten. Waarschijnlijk na deze kweek een nieuwe doen, maar dan wel met 5 planten. En dan niet over bewateren.

 

Overzicht kast:

1-Overzicht kweekkast

 

Kweekfilter:

2-Filter

 

Net overgepot naar 30L potten:

3-Overzicht plantjes

 

Dag 8

4-Euforia dag 8

5-Green Ninja dag 8

 

Dag 9

6-Green Ninja dag 9

7-Euforia dag 9

 

Ohja, er lopen wel slangetjes voor een automatisch bewateringssysteem, maar dat heb ik nog niet aangehad (ivm mijn eerdere fout en ik nu heel voorzichtig handmatig water geef en regelmatig meet)

 

De afgelopen week was de temperatuur heel stabiel tussen de 24 en 28 graden, maar vandaag was hij omhoog gegaan naar 29,4 en ik heb een lv van 44-54%.

Edited by SmokeyBear

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier ook even een grafiekje met wat meetgegevens van de kweekkast (vind het zelf altijd wel leuk om wat grafiekjes te zien/maken met de meetwaarden)

Kweekkast metingen 24 4 2015   29 4 2015 2340

(Rood = temp / Blauw = lv / Groen = co2)

 

De meeste pieken die je ziet zijn de momenten waarop ik de deur(en) van de kweekkast open heb gemaakt om even naar de plantjes te kijken of ze te verzorgen. Er is 1 temperatuur piek geweest, dat was toen ik m'n heater fan binnen had en in de kast had gehangen (temp ging binnen 10 minuten naar 40 graden, dus snel uitgeschakeld en buiten de kweekkast de ruimte laten verwarmen ipv binnen de kweekkast. Had toch iets meer vermogen dan ik had verwacht.

Edited by SmokeyBear

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als jullie nog tips/opmerkingen hebben, die zijn altijd welkom... zoals gezegd, het is m'n eerste kweek en ik weet er ook nog zo goed als niks vanaf (heb natuurlijk wel ingelezen op verschillende sites, maar 0% praktijkervaring), dus alle tips en hulp zijn welkom.

Heb je vragen over m'n setup? stel ze ook gerust. Wil je weten wat ik waar heb gehaald en voor welk bedrag, ook hiervan heb ik een overzichtje gemaakt en kan ik delen.

Tot de volgende update.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Smokey, ik ben benieuwd. Je hebt niet gekozen voor high end led, er zijn veel mensen die led sowieso niet zien zitten laat staan als er in dezelfde zin het woord Chinees staat dus ben ik benieuwd of jij deze mensen kan verrassen. Wij kweken al tijdje op led maar dan wel met de bekendere duurdere lampen (Spectrabox en grownorthern). Succes.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben zelf ook LED kweker dus ik ga je volgen!

Ben je van plan om de planten te scroggen? (of een andere opbrengst vergrotende techniek?)

 

Misschien dat je ook wel voor een wat groter maat pot kan gaan, 40 liter ofzo, zeker omdat je nu maar 2 planten gaat kweken!

 

Succes met je kweekje in ieder geval.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vind wel meevallen, chinese led en in mijn geval de groei :yummy:

 

gallery_44403_18108_1116232.jpg

 

Veel sucses SmokeyBear met de ledkweek en de resultaten die we gaan volgen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijkaan.. heb ik ook weer een paar mensen om de kweek van te volgen.

 

@Band of Brother: ik ben zelf ook heel benieuwd naar deze chinese makelaardij... lijkt me in elk geval beter dan een action led lamp of een spaarlampje ofzo, hier zit in elk geval het full color spectrum in. Het is deze lamp: (maar dan heb ik er maar een fractie voor betaald van wat hij nu kost) http://www.aliexpres...2285261733.html De andere 5 led lampjes verwacht ik niet veel van http://www.aliexpress.com/item/1pcs-Full-Spectrum-Led-Grow-lights-E27-15W-3-Red-2-Blue-for-flowering-plant-and/32262356175.html maar voor € 2,70 per stuk moet je dat ook niet, ze hebben in elk geval rode en blauwe leds.

 

@PatronB: daar heb ik nog niet heel erg over nagedacht, of ik ga scroggen, of iets dergelijks. Als ik zo rondkijk bij de kweekverslagen is dat zeker een interessante optie. Grotere maat pot zou misschien nog wel kunnen, maar dan moet ik al wel de hoogte in, of het moeten vierkante potten zijn, want met deze 2 zit de kast al aardig vol.

 

@Weedrunner: dank je wel. Ziet er mooi uit op je plaatje, misschien heb ik ook ooit wel zo'n groenteveldje ;)

 

Ik vertrouwde mijn PH meter niet helemaal, vandaag bij de tuinwinkel een hele simpele analoge gehaald. Mijn vermoeden blijkt correct, m'n digitale meter is niet goed (geeft altijd 7,0 aan). Mailtje aan de winkel gestuurd, er blijken er de laatste maand meerdere defect te zijn; ze gaan dit met de leverancier opnemen en ik hoor maandag wat ze gaan doen met die van mij (nieuwe opsturen naar me, of geld terugstorten). In elk geval weet ik wel dat m'n grond nu tussen de 6,4 en 6,6 zit; volgens mij is dat aardig netjes, maar mag het nog iets zuurder.

Edited by SmokeyBear

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk eens aan, ik kreeg net een pakketje binnen met de Plagron Phyt-Amin (Vita-Race) en dit was opgevuld met reflecterende plakfolie van 3M (zwarte plakrand en reflecterende witten bovenkant). Dit heb ik nu mooi op m'n aarde liggen ipv de gewone papiertjes die er eerst op lagen.

 

Wat betreft scroggen, ik zag laatst een filmpje van engelstalige wietbouwer, die had een aantal bamboe stokjes in z'n potten gezet en daar dwars op een aantal latjes vastgemaakt (met tape of ijzerdraad ofzo), zodat hij per pot een eigen 'net' creëerde. Het voordeel hiervan was dat je de planten nog gewoon kon draaien met pot en al en dat je net dan meedraait. Dus zou je in theorie je minder belichte stukje even in het licht kunnen zetten. Dit lijkt mij wel wat en ik heb hiervoor alvast iets aangeschaft toen ik vanmiddag in de tuinwinkel rondliep. Ik zal vanavond even wat fotootjes maken en hierbij zetten.

Edited by SmokeyBear
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu even de beloofde fotootjes.

 

Green Ninja dag 11 's morgens

Green Nina - Dag 11 's morgens

Euforia dag 11 's morgens

Euforia - Dag 11 's morgens

 

De plantjes met scrog achtig ding

Dag 11 - scrog achtig ding - Euforia

Dag 11 - scrog achtig ding - Green Ninja

 

En een overzichtsfoto:

 

Overzicht van de kast

 

De elektronica en afzuiging in de kast naast de kweekkast. Met geluidsdemping helemaal stil.

De elektronica en afzuiging in de kast ernaast

Met geluidsdemping - nu is het al zo goed als niet meer te horen

Met nog meer geluidsdemping, nu hoor je hem helemaal niet meer

 

En nu een paar foto's van de plantjes zoals ze eruit horen te zien... groen

Dag 11 's avonds - Green Ninja

Dag 11 's avonds - Euforia

 

Ik ga bij de ringen nog bamboestokjes vastmaken en op die manier een rooster creëren. Waarschijnlijk dat e.e.a. ook nog een stuk(je) lager komt te hangen. En dan ga ik met klittenband de takjes vastmaken aan de ring en de bamboestokjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zat eerst nog na te denken over grotere potten, maar heb besloten dat ik goede voedingsmiddelen belangrijker vind dan een grotere pot... Ik had nog even gekeken naar wat ik nu heb staan, dit is zo'n 28-30 liter... moet voldoende zijn, dacht ik zo. Voedingsmiddelen die ik nog miste (ik had de Alga bloom en Vita Race al binnen) krijg ik als het goed is vandaag binnen, ik ga de plagron 100% natural voedingslijn gebruiken. Waarschijnlijk ook bij de volgende kweekronde de grond van plagron en ik heb gisteren 2 zaadjes besteld die ik waarschijnlijk buiten ga neerzetten. Mensen wat een verslavende hobby is dit ;)

Edited by SmokeyBear

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb vandaag even een webcam opgehangen in m'n kweekkastje, in de kast er tegenaan heb ik een laptop neergezet met teamviewer erop, nu kan ik altijd en vanaf elke locatie met een internet aansluiting kijken in m'n kast en de meetwaarden uitlezen (temp, lv en co2), de PH meter zou ik in theorie op kunnen inzoomen met de webcam om die uit te lezen; toch wel leuk om altijd de mogelijkheid te hebben om even naar je dames te kijken... ik heb nu ook meteen gezien dan mijn eigen bedachte luchtstroom met de ventilators goed werkt, de plantjes staan netjes te wiegen in de wind; ook met de deur dicht.

Ik heb vandaag ook m'n plagron voedingspakketje binnengekregen, ze hebben wel 1 fout gemaakt en 1 product verruild met iets anders. Eens kijken hoe ze dit gaan oplossen.

Op 1 van de plantjes hebben de bladeren wat plekjes alsof ze verroest zijn, heeft iemand dit ook ooit gehad? Mijn vermoeden is iets te vaak de bladeren te hebben besproeid, icm de warmte, of anders dat ik teveel voedingsmiddel op de bladeren heb gespoten eergisteren... maar het zou ook iets compleet anders kunnen zijn natuurlijk. Ik zal kijken of ik er straks een fotootje van kan uploaden, het is nu eerst tijd voor een lekkere :j

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lachen die webam :P

 

Dat bladprobleem komt waarschijnlijk door de mineralen die in het water zitten dat je sproeit, die blijven achter als het water verdampt. kun je oplossen door met demiwater te spuiten ipv kraanwater.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik sproei ze met spa blauw.. was in dit geval aangevuld met plagron vita race.

Ik heb hier de foto's van hoe ze er vandaag uitzien. Dit is dag 13 van de groei

 

Dit is de zielig uitziende Green Ninja (met wat close-ups van de bladeren)

Green Ninja - apart blad, ziet er zielig uit

Green Ninja - ingezoomd op ander blad - lijkt net een roestplek

Green Ninja - ingezoomd op blad

 

Dit is de euforia (heeft dezelfde behandeling gehad als de green ninja, maar ziet er wel gewoon nog goed uit)

Euforia - ziet er goed uit, wel minder breed dan de Green Ninja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank je.. bij deze demi water gehaald. Kan ik hierin wel voeding doen trouwens?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou geen voeding doen in het water wat je sproeit over de bladeren

Hoevaak sproei je trouwens?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik sproei nu zo'n 2 tot 3x per dag. De vita race van plagron moet je juist op de bladeren spuiten (is dus niet echt plantenvoeding, maar bladeren verbeteraar, vandaar het sprayen op de bladeren)... Volgens de productbeschrijving: Vita Race is een ijzerspray voor de groeifase en de eerste drie weken van de bloeifase. IJzer is een belangrijke bouwsteen van bladgroen. Bladgroen stimuleert het fotosynthese proces en zorgt ervoor dat de plant er gezond groen uitzien. Daardoor kan de plant gemakkelijk energie produceren voor de groei en bloei wat zorgt voor een optimaal eindresultaat.

Besproei de plant wekelijks tot en met de derde week van de bloeifase. Sproei de plant druipnat voor een optimaal resultaat.

Dus is maar 1x per week dat ik dit gebruik.. voor de rest was het tot nu toe pure spa blauw, dit zal nu dus demi water worden.

 

Ik probeer in elk geval elke keer vlak voordat het licht uit gaat de bladeren nat te spuiten en ongeveer een uur of 3-4 nadat de lampen zijn aangegaan doe ik het meestal (wel afhankelijk van de lv in de kast, als die goed is doe ik het niet). Soms in het midden van de lichtcyclus ook nog een keer.

 

Dit is het kweekschema dat ik volg, de 100% natural (bio) (de alga grow en power roots heb ik nog niet gegeven, de alga grow heb ik pas vandaag binnen gekregen en de power roots had in het pakketje moeten zitten, maar daarvoor in de plaats hebben ze sugar royal geleverd; voor de rest van de middelen die ik al wel heb is het nog te vroeg) http://www.plagron.com/nl-nl/kweekstijl/1/46/2/100-natural.aspx

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een mailtje terug van de winkel waar ik de voedingsmiddelen had gekocht. Ze sturen de power roots na, de sugar royal mag ik houden van ze door het 'geleden ongemak'. Aardige lui daar ;) Zomaar € 20,- gratis en de power roots komt alsnog... die lukt me toch al niet meer om deze kweek te gaan gebruiken, maar dan heb ik hem vast liggen voor de ronde hierna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weer een paar fotootjes van de dames. Als je de kast open doet, beginnen ze ook al heerlijk te ruiken (mijn mening), met het deurtje dicht merk je niks.

 

De Euforia:

Dag 15 - Euforia

Dag 15 - Euforia 2

 

De Green Ninja (nog steeds iets zielig, maar het wordt al minder):

Dag 15 - Green Ninja

Dag 15 - Green Ninja 2

 

Ik bedacht me dat ik nog helemaal geen foto's van de buitenkant van m'n kweekkast erop had gezet, voor de geïnteresseerden:

 

Voorkant kast, met slotje op de kweekruimte, zodat de onderzoekende oogjes van m'n kind niet zomaar in de kast kunnen kijken en eventueel de mond niet zou kunnen houden

Voorkant kweekkast

Slotje erop gebouwd voor nieuwsgierige oogjes (m'n kind)

 

Achterkant kast met de toevoer van de elektra

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weer even een korte update. Ondertussen zit ik op dag 20 groei (dag 25 vanaf zaad) en gaat de groei lekker gestaag door. Afgelopen 2x water geven heb ik de Plagron Alga Grow en Power Roots toegevoegd (alga grow was vorige week binnen en power roots had ik afgelopen dinsdag binnen gekregen, nadat er eerst Sugar Royal foutief was geleverd), dus vandaar er pas nu mee begonnen om dit toe te voegen. Wat ik zo kan zien (maar heb de kweekervaring niet om dit met zekerheid te zeggen) lijkt dit goed aan te slaan en groeien ze nu wat harder dan ze tot nu toe hebben gedaan.

 

Ik zit alleen even met 2 dingen.

Ik zie overal dat je gewoon de klok kunt omschakelen naar 12/12 om ze in de bloei te zetten, maar zouden jullie dit ook al op dit moment aanraden, of kan ik beter nog 1 of 2 weken wachten hiermee? (de plantjes zijn nu ..cm vanaf de aarde gemeten). Ik ga wel op vakantie, maar dat is pas over ongeveer 2,5 maand; de planten hebben een bloei tot oogst tijd van 6-7 weken en 8-9 weken, dus qua tijd heb ik nog wel 1-2 weken om e.e.a. te voltooien voor m'n vakantie.

 

Wat is de aan te raden afstand voor de led-lampen tot de top van de plant? Ik had ze 2-3 dagen geleden op 40cm hoogte gehangen, maar wellicht dat het er wel dichter op zou kunnen ivm LED? Ik heb het net nog even gemeten, ze zitten nu op iets minder dan 38cm afstand.

 

Nu het belangrijkste... en gelukkig hebben we de foto's nog ;)

 

De Euforia, ook een zij aanzicht van de stam (nu dikker dan een sateprikker)

Dag 20 - Euforia

Dag 20 - Euforia 2

 

De Green Ninja, ook hier een zij aanzicht (de stam hiervan is ietsjes dikker dan de Euforia), maar de blaadjes zien er nog steeds redelijk zielig uit. De nieuwe bladeren beginnen er wel beter uit te zien.

Dag 20 - Green Ninja

Dag 20 - Green Ninja 2

 

En hier een plaatje van de hoogte van de lamp:

Dag 20 - lamphoogte

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Smoky, als je op de foto klikt die je wil plaatsen, staat rechts een bbcode.

Even coppie en hier plakken, dan zijn de foto's wat beter te zien.

gallery_44604_18106_109090.jpg

Verder veel suc6, ik ga je volgen.

 

Greetzzzzzz Rockfort

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij 300 watts wordt 30 a 45 cm aangehouden. Bij de helft aan wattage in jou geval zou ik 20 cm aanhouden. Om zo ook nog breedtestraling over te houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...