Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

BoerBob

Diy Koolstoffilter

Recommended Posts

Hallo allemaal!

Vandaag ga ik proberen uit te leggen hoe ik mijn DIY koolstoffilter heb gemaakt :innocent:

Wat heb je nodig:

- 1x 1,5 liter fles

- 1x 500ml flesje

- koolstof

- penty

- mes

- schaar

- lijm

- ducktape

 

Stap 1

Eerst knip je de achterkant en een stukje van de voorkant van de 1,5L fles zoals hier beneden op de paint tekenin.(rode fles)Daarna prik je er gaatjes in met je mes/schaar en maakt ze goed rond (Stipjes op de fles)

 

Stap 2

Dan prik je alleen gaatjes in de 500ml fles. (blauwe fles) Deze hoef je niet te knippen

 

Stap 3

Doe een penty om het rechte stuk van de 500ml fles

 

Stap 4

Lijm de 500ml fles in de 1,5l fles zoals beneden op de foto. De dop van de fles moet dus uit de 1,5l fles steken.

 

Stap 5

Hou de 1,5l fles met 500ml fles vastgelijmd op z'n kop en doe de koolstof in de fles tot de rand (groen is koolstof)

 

Stap 6

Sluit de achterkant van de fles af met ducktape of een dekseltje van een potje.

 

Stap 7

Doe een penty om de fles

 

gallery_42226_18097_17676.jpg

 

Het principe is dat de lucht in de kleine fles word geblazen en dan door de gaatjes via de koolstof weer naar buiten gaat.

 

Ik hoop dat ik hiermee mensen kon helpen en als je tips of iets anders weet te melden zeg het dan :jump:

Edited by BoerBob

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind het inventief! Het debiet (de hoeveelheid lucht) lijkt me wel wat laag door zo'n flessenhals.

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kunt bij dierenwinkels ook een vierkant stukje koolstoffilter kopen, twee stukjes kosten 5 euro (gebruikelijk voor kattenbakken)

 

je hebt wel de hals van de fles gesneden hoop ik?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind het inventief! Het debiet (de hoeveelheid lucht) lijkt me wel wat laag door zo'n flessenhals.

Het is inderdaad wel een beetje krap maar voor een klein kastje met niet teveel geur is het hopelijk wel oke.

 

je kunt bij dierenwinkels ook een vierkant stukje koolstoffilter kopen, twee stukjes kosten 5 euro (gebruikelijk voor kattenbakken) je hebt wel de hals van de fles gesneden hoop ik?

Heb al eens eerder iets gelezen over van die stukjes koolstoffilter die je gebruikt in een kattenbakken, werkt dat goed?

En ik heb inderdaad in de hals van de fles gesneden :)

Edited by BoerBob

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor een klein kastje wel, voor micro of voorgroeien is het prima, goedkoop en neemt geen ruimte in

 

ik doe ook maar een duit in het zakje, op dezelfde wijze als uit de OP

men neme een ijzergaas pennenbakje van onze favo growshop action (kosten zon 60 cent)

men neemt een even hoog blik (griekse yogurt of tabakblikken werken prima)

daar snijd met een mes/schaar een aantal raampjes uit, rond, vierkant, driehoeken alles werk, hoe meer/groter de gaten hoe meer lucht er kan stromen

men lijmt het pennenbakje in het blik/potje/bak

vult de ruimte tussen de wanden met carbon

panty over de bovenkant van het blik en deksel er op

op de deksel een aftekening maken voor bevestiging slang/fan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is inderdaad ook een goede, kleine en handige manier

Die ga ik zeker proberen

Edited by BoerBob

Share this post


Link to post
Share on other sites

De weerstand in het filter wordt veel te hoog er zal weinig lucht verplaatsing zijn.

 

Welke diameter heeft de opening van de kleine fles?

 

Hoeveel m3 lucht verplaatst de ventilator bij 0 pa weerstand?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je het filter niet maximaal en compact met koolstof vult, gaat het niet werken.

 

Professionele filters worden daarom met behulp van. een tril-plaat afgevuld.

Anders volgt de lucht de weg van de minste weerstand.

 

De lucht en het koolstof hebben ook een bepaalde contact-tijd nodig om de geur te kunnen uitwisselen.

Harder blazen werkt dat dus tegen. Daarom werken grote filters veel beter dan kleintjes.

Edited by FoolOnTheHill
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

toch vult kleingeld mijn zak sneller dan geen geld ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Houdt deze alle geur tegen?

Ik zou in winter een minikastje willen bouwen met maar 1 lowryder puur voor het plezier van het kweken (lees: opbrengst maakt niet echt uit).

Een kasje van 30x30x60 zeg maar. Zou deze mijn huis geurvrij houden of kan ik het anders gewoon luchtdicht maken en heel de kweek dichthouden (lijkt me zeer irrealistisch, maar nooit te laat om bij te leren).

 

Passiongrower

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor een klein kweekje haal je gewoon een filter van 30 euro waar je 2-3 rondes mee draait en haal je een nieuwe. Voor de prijs hoef je het niet te laten. Buiten de zaden en stroom is dit je enige kostenpost, dus waarom rotzooien met een diy filter (no offense) en de kans dat je gepakt wordt vergroten.

 

Als je de theoretische kweekruimte altijd gesloten houdt, zal de warmte van de lamp ook niet weg kunnen. Binnen no-time je plant kapot of kastje in de hens.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank,

 

Het probleem is dat deze kast op de slaapkamer zou komen en we allebei geen fan zijn van lawaai. Komt ook maar 40watt spaarlamp in dus niet al te veel hitte. Geur maakt mij niet uit, maar de vrouw des huizens wel vandaar dat ik hier nog iets op moet vinden.

 

Passiongrower

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb een trilplaat, een zooi popnagels en een zeecontainer Australisch RC-48 activated carbon besteld.

nu nog een KVK..

 

ik zie een goudmijn :likken:

 

laat je oude filter bij mij vullen voor weinig . nl

 

 

maar ff zonder gein... het hervullen van je oude filter is helemaal nog niet zo'n gek ideee

 

typ maar eens in bij alibabbaa of een andere internet wholesaler.. activated carbon is zat los te koop

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank,

 

Het probleem is dat deze kast op de slaapkamer zou komen en we allebei geen fan zijn van lawaai. Komt ook maar 40watt spaarlamp in dus niet al te veel hitte. Geur maakt mij niet uit, maar de vrouw des huizens wel vandaar dat ik hier nog iets op moet vinden.

 

Passiongrower

dan kun je prima een kant en klare nemen, ik heb er destijds zelf een gemaakt omdat een standaard te groot was, ik had maar 20cm ruimte in het kasje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt.

Ik zal er eens naar zoeken als ik tijd heb. Het is pas voor in de winter omdat ik het kweken niet kan laten hehe.

Dus misschien dat er dan nog wel een bouwverslag komt.

 

Passiongrower

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oud topic, maar heb hier toch nog een vraag over.

 

Lemonade geeft aan dat je een kleine koolstoffilter kant en klaar kunt kopen voor 30 euro. Heeft iemand hier een link naar? Voor die 3 tientjes ga ik natuurlijk niet zelf iets wat mogelijk niet werkt in elkaar knutselen.

 

En hoe zit het met de capaciteit van zo'n filter? Ik heb in een kleine ruimte 2 x 120mm fans, 1x inlaat en 1x uitlaat. Deze zijn beiden (maximaal) 44 cfm, en omgerekend dus 75 m3/u. Dan is een koolstoffilter van 75 m3 toch precies goed?

Edited by August_Marks

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...