Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Capo

Wanneer 12/12?

Recommended Posts

Gezien dit mijn eerste binnenkweek is en ik nu dus zelf i.p.v. moeder natuur moet gaan bepalen wanneer

de dames gaan bloeien een vraagje aan de meer bedreven kwekers op dit forum, het gaat om Northern Light

 

Ze hebben 2 weken onder 2x75 watt T-neon gestaan en 1 week onder 400 watt HPS (gaat vanmiddag naar 400 + boost).

Kweekoppervlak is 1.1 m2, ze staan in 26L smartpots en kweek op een light mix van Gold label.

Er zit 1 nakomeling tussen (rechtsonder op foto) die 2 A 3 dagen achterloopt t.o.v. de rest.

3 van de 5 zijn 18cm hoog en 38cm breed, in het midden 15cm hoog en 35cm breed, nakomertje is in ze geheel wat ieler.

 

Wanneer kan ik het beste de klok omzetten?, heb qua hoogte ruimte zat.

En dan met alle 5 op 12/12 gaan of het nakomelingetje verwijderen (deze zal dan z.s.m. naar buiten gaan) zodat

de overige 4 meer ruimte hebben en ook beter verdeeld kunnen worden over het oppervlak?

 

Krijg je deze ruimte met de overige 4 makkelijk vol of zal je dan beduidend langer op 18/6 moeten blijven?

 

 

Foto's zijn voor de planten gezien aan het eind van de dag gemaakt toen de lamp net uit ging (11:00 vanochtend)

gallery_43262_18085_10216.jpg

 

Linksboven

gallery_43262_18085_65618.jpg

 

Linksonder

gallery_43262_18085_94361.jpg

 

Midden

gallery_43262_18085_102696.jpg

 

Rechtsboven

gallery_43262_18085_39527.jpg

 

Rechtsonder

gallery_43262_18085_16369.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou de achterloper even in het midden zitten. Verder is het wel belangrijk om idd te weten om welke soort het gaat..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oeps, zijn Northern Lights.

 

Beginpost ook ff aangepast

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat was ik ook zeker van plan maar is er een vuistregel van bijv,

als de planten t.o.v. ??????? (de kast of de potten?) zo groot zijn zet je de klok om?

 

Of als de bladeren elkaar (bijna?) raken o.i.d.?

 

Kom van buiten af en dat was lekker simpel in dat opzicht, kon de cementkuipen waar ze

in stonden wat verder uit elkaar schuiven als ze elkaar raakten en die klok buiten gaat vanzelf om.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vuistregel van Sannie is dat als de planten elkaar raken je de klok om kunt zetten. Maar sommigen doen het eerder of later, hangt naar mijn inziens ook wel van de strain af.

 

Ik zou wel wat meer water geven, het ziet er erg droog uit allemaal, bovenkant van je aarde goed bevochtigen/sproeien.

Dat gaan je dames wel waarderen!

 

Ze zien er wel gezond uit.

 

 

Grtz,

El oro

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik persoonlijk als vuistregel handteer is dat de ruimte die ik wil vullen voor 80-90% vol moet zijn voordat de klok op 12/12 gaat. Door de planten te knakken houd je de hoogte wel in bedwang, dus laat ze maar rustig een paar weken voor groeien. Wat je niet wilt is de klok te vroeg op 12/12 zetten en dat ze te klein blijven, want dan kan je het niet meer terugdraaien.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

El oro verde ; foto's zijn eind van de dag gemaakt en rondom de stam (onder bladerdek) is de grond nog wat vochtig/donker.

Ze krijgen al 0.4L aan het begin van de dag en zijn pas 21 dagen oud,

denk je echt dat ik ze meer moet wateren? (ben er nogal huiverig voor dat ik ze straks verzuip).

 

Besproeien had ik ook al ergens gelezen, ook om de L.V. omhoog te halen maar

las ook dat als de zaailingen er netjes uit zien dit overbodig is en had zelf het idee dat ze er tot nu toe erg netjes bij staan.

 

dilago ; dit is mijn eerste binnekweek en wou het knakken, pletten, fimmen, toppen, L.S.T., e.d. nog ff achterwege laten en

eerst een succesvolle ronde afsluiten alvorens dat soort capriolen uit te gaan halen.

Maybe dat ik ergens in de eerste of tweede week bloei nog wou dieven maar ook dit weet ik nog niet zeker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoef je echt niet mee te wachten dat knakken in principe, maar ik begrijp wel dat je het voor een eerste ronde wat link vindt. Veel succes gewenst!

Share this post


Link to post
Share on other sites

knakken en toppen is natuurlijk wat lef hebben maar buigen moet je gewoon doen, als je dat niet doet beroof je jezelf eigenlijk maar van je eigen succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja hoor, als ik jou was straks lekker de boel buigen en vastzetten met binddraad op een net of op de eigen stam richting open plekken in je gewas, krijg je een mooi vol veld.

 

Buigen geeft weinig stress, en is een prima manier om de hardste groeiers in toom te houden.

 

0.4 liter per dag is nu inderdaad wel voldoende, wel je bovenlaag goed vochtig houden, droogt snel uit door warmte van je lamp. Als het bladerdek straks vol is komt er geen licht meer op de aarde en is het geen probleem meer.

 

De juiste verhouding is straks 10% van het aantal liters van je pot, dus op een pot van 18 liter zou straks de juiste verhouding 1.8 liter zijn. Maar kijk goed naar je planten, dat is en blijft de beste graadmeter. Veel mensen doen maar wat en kiepen er per dag een plonsje water bij, te koud of te warm, te veel of te weinig, ze weten het niet.

 

Watergeven en klimaat zijn vaak de 2 lastigste en meest onderschatte onderdelen van een ronde.

 

Ook niet iedere plant drinkt dezelfde hoeveelheid, zeker bij zaad kan daar echt verschil in zitten. zorg dat je watertemperatuur 21 a 22 graden is, eigenlijk dezelfde temperatuur als je aarde.

 

 

Maar jou dames mogen nog wel even groeien, beter te laat dan te vroeg maar dat wordt hierboven al uitgelegd.

 

Hou ze groen en gezond, en ze zullen je belonen.

 

 

Grtz,

El oro

 

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb een net maar dacht dat ik die pas moest spannen als ze in de bloei gaan om de toppen te ondersteunen of

kan ik die nu er ook vast in doen t.b.v. het eventueel gaan buigen van de planten?, en op welke hoogte t.o.v. de plant?

 

Wat het wateren betreft ben ik gewend naar de planten te kijken en

dit op het oog / gevoel te doen, zo deed ik het ook met me buitenplanten.

 

Klimaat zit tot nu toe redelijk ok denk ik, laagst gemeten temp 19.2 en hoogst gemeten 27.8,

zou het liefst niet onder de 22 komen maar moet nog ff uitvogelen hoe ik dit ga realiseren.

Temp van het water wist ik al dat je dit lauw moet houden en niet koud of heet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update;

 

zijn een weekje verder en bladeren raken mekander bijna en ze raken de kast.

Denk dat het nu wel tijd word om de klok om te zetten aangezien ze ook nog een tijdje doorgroeien toch?

 

gallery_43262_18085_91605.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi, kleur van je planten is heel goed.

Wel lijkt het alsof je planten nu wat te veel water krijgen.

Zou ze nog 1 laatste weekje op 18 uur houden.

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks, tot nu toe gaan ze idd best lekker

 

Waaraan kan je zien dat ze teveel water krijgen? (ben erg nieuwsgierig en wil zo veel mogelijk dingen oppikken / leren).

 

Zal nog ff paar dagen 18/6 aanhouden, had wel toen de lamp uitging de ballast van 400+boost naar 600 gezet,

is dit verstandig als ze nog in de groeifase zitten?, is dit overkill of juist hoe meer hoe beter?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi, planten kunnen op twee manieren slap hangen. Ik kan je hier niet precies uitleggen hoe ik dit bedoel maar in het ene geval duidt dit op watertekort en in het andere op een teveel aan water.

Wanneer ik vooral je planten linksachter en rechtsachter zie lijkt het alsof deze wat teveel water hebben gehad.

Wanneer je naar de plant linksvoor kijkt zie je dat het blad ook een duidelijke scherpe vouw vertoont (over de lengte van het blad).

Ook dit is een symptoom van teveel water.

De ervaring zal je leren wat ik hier bedoel.

 

Het omzetten naar 600 Watt is verstandig, ook in de groeifase.

Dit is zeker geen overkill. Hier geldt over het algemeen inderdaad hoe meer hoe beter.

Ik zeg 'over het algemeen' omdat licht/lumen overkill mogelijk is.

In de praktijk krijgen wij als kwekers hier meestal weinig of niets mee te maken.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klok kan best om nu, hoor!dat wordt daar stampvol als je mij vraagt. Evt de 5 de verwijderen;planten houden ook niet echt van een strak pak! Gaat wel heel mooi zo! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm lastig, dacht zelf ook vandaag of binnen een paar dagen maar weet niet hoe ver deze nog doorgroeien nadat de klok om is.

Als ik op het forum rondkijk in verschillende kweekverslagen zijn het voornamelijk sativa dominante planten en

deze groeien volgens mij sneller / langer door in de bloei dan mijn indica dominante planten vandaar dat ik twijfel wat nou wijsheid is.

 

Aangezien ze er allemaal goed uitzien (heb er wel 1 die wat kleiner / compacter blijft) vind ik het nogal sonde om er 1 tussen uit te halen,

ook zou dat betekenen dat er meer ruimte over is en ze sowieso nog een stuk langer moeten doorgroeien, of zie ik dat verkeerd?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee hoor laat m voorlopig staan en mee gaan in de bloei, mocht je echt het idee krijgen dat het te vol wordt, dan in mijn geval haal ik zo,n plant toch weg, om de luchtcirculatie en lichtinval te verbeteren voor de overige planten; degeen die je evt weghaalt kun je naar believen ook buiten doorlaten bloeien met verduisteren bijvb., of andere zaken als stekken trekken, evt reveggen. Punt is ook een beetje dat je als je met reg zaad werkt je altijd wel start met meer planten ( ik althans) zodat je dan toch evt selecteert.

Je planten gaan natuurlijk ontzettend de hoogte in, en gezien de volle zetting met scheuten ook nog de breedte in, dat je voldoende hoogte hebt is lekker maar die breedte destemeer maw geef jezelf ook voldoende speelruimte om zaken als kankken, toppen etc toe te passen. ik heb graag ook zicht op m,n planten gedurende de hele bloei!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

Ik zou de klok omzetten vandaag of morgen, let maar eens op als ze straks onder het 12 uurs regime staan, dan knallen ze wel omhoog.

 

Mochten ze te hoog worden dan weet je wat je moet doen.

 

Ze zien er zeer mooi uit, maar volgens mij geef je ze toch te weinig water. Heb je geen tensio? bij goed gebruik haalt dat een hoop twijfels weg.

 

En misschien is dat je plan al wel maar in de nacht draaien en overdag de peer uit, hou je het klimaat makkelijker op peil.

 

En die 600 watt peer moet je zeker gebruiken, had je al eerder moeten doen...."licht is gewicht!"

 

 

Succes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Draai van 17:00 tot 11:00 dus wat voor ons overdag is, is voor de planten nacht.

Zat te denken straks van 21:00 tot 9:00 te gaan draaien als de klok om gaat.

 

Hmm, ene zegt teveel, jij zegt te weinig, heb idd geen tensio, was in dit geval wel handig geweest maar

wat is dan een goeie tensio?, de een zegt van de gamma is prima en een ander zegt weer dat dat troep is.

En gebruik ik er dan 1 als leidraad voor de andere 4 of in iedere pot 1 gezien de ene plant meer verbruikt dan de ander.

 

Budget is momenteel nihil gezien alle opstartkosten (appartuur, voeding, zaden, bouw van de kast, enz) maar

wil voor de volgende sowieso een en ander aan de kast aanpassen dus kan dat zeker meenemen.

 

Wat betreft dat 600 watt verhaal, ik had begrepen dat je planten moet laten "wennen".

Met dit als basis ben ik gestart met 14 dagen T-neon 150 watt,

toen overgepot in 26L smartpots en een week onder 400 watt HPS,

hierna een week 400+boost, vandaag naar 600 watt en over een week naar 600+boost.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie planten.

Volgens mij kunnen ze inderdaad wel naar de bloei.

Je schrijft dat je hoogte genoeg hebt dus een paar dagen te lang groeien zal ook geen probleem zijn.

Als het een compleet oerwoud wordt waar zelfs de apen geen weg meer weten moet je snoeien. Je knipt de dunne ellende die onderin zit weg en bovenin houdt je mooie krachtige taktoppen over.

Ik heb zelfs ooit getopte planten van een meter hoog gehad met drie of vier hoofdtoppen elk. De onderste 50cm had ik helemaal kaal geknipt.

Probeer wel zoveel mogelijk blad te laten zitten. Alleen blad dat dood is of in de weg zit haal je weg.

Succes! :)

 

O ja, wat watergeven betreft: met vier of vijf planten is het geen werk om de potten even op te tillen voordat je water geeft. De lichtere potten krijgen meer water dan de zware. Probleem opgelost ;)

Edited by Zwemvis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als dat voor jou het beste uitkomt is dat prima toch, maar wij vinden van 17.00-5.00 uur pretttiger, ieder z'n ding.

 

Zo'n ding van de Gamma is inderdaad niet stabiel en zuiver in waarden, zonde van het geld, lekker effe doorsparen en er 1tje aanschaffen voor je volgende ronde. Vergeet niet dat er ook veel vocht verdampt door de open structuur van de smartpots. Wij kweken ook al een paar jaar met die dingen in de ene biologische ruimte, en hebben dat wel ervaren.

 

Inderdaad 1 gebruiken als leidraad, en dan de andere even optillen, je voelt dan wel aan het gewicht of je ze allemaal genoeg of te weinig geeft.

 

Vanonder de T-Neons vandaan, even laten wennen aan de hoge lumen, 2 of 3 dagen, en dan volle bak licht erop!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is een prima tensiometer;

 

http://www.blumat.nl...t-digitaal.aspx

 

BTW eerder adviseerde ik je nog een weekje extra groei.

Laat ik je de keuze wat gemakkelijker maken;

wanneer je nu overgaat op 12/12 doe je daar gewoon ook goed aan hoor.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...