Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

autoflowers

Zaadjes Moet Je Gewoon Ontkiemen In Zaai En Stekgrond Niet In Watten

Recommended Posts

Er zijn veel verschillende manieren om zaadjes te ontkiemen. Veelal wordt aangeraden om zaadjes in watten of tissues te laten ontkiemen of in een glas water.

 

Mensen zijn uiteraard voorzichtig met hun vaak relatief duur aangeschafte zaadjes en zijn soms wat krampachtig op zoek naar de juiste ontkiem methode.

 

Zo zou tussen schoteltjes en watten de beste resultaten opleveren.

 

Echter is deze laats gebukte techniek alleen geschikt al je over ruim voldoende tijd beschikt waarbij je bereid bent om ze o de 3 uur te besproeien met een plantenspuit want als het helemaal uitdroogt heb je d kans dat er helemaal niets eer opkomt,daarnaast als de worteltjes vast raken in de watten en wilt ze overpotten kun je hier ook zaailingen verliezen. Dus deze methode is alleen geschikt als j veel tijd hebt n er constant met e neus bovenop wil zitten anders i het risisco op mislukking te groot

 

Zelf heb ik zaaiaarde gebruikt in en kweekbakje waarbij er een micro ecoklimaat wordt gecreëerd in het bakje zodat je niet perse dagelijks hoef e bewateren.

 

Heb 41 zaadjes gezaaid waarvan 4o zijn opgekomen gewoon in zaaigrond. De enig die niet opgekomen is, is ht gratis zaadje wat meegeleverd was, deze was ook een suk kleiner dan de rest.

 

Ontkiem gerust in zaaiaarde, het is mythe dat i schoteltjes en watten veruit de beste methode zou zijn, het is naar mijn inzien zelfs stukken riskanter.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onzin,

zaadjes tussen watten/keukenpapier op een bordje met folie erover,droogt nooit uit,

worteltjes die vastzitten?

Zodra het zaadje open is en er een wit worteltje te zien is ompotten,kan niet vast komen te zitten,een worteltje van 1 tot enkele mm's...

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wie zegt dat in zaai en stekgrond de beste ontkiemmethode is?

Omdat het bij jou goed gegaan is wil toch niet zeggen dat het beter is of wel?

Om zoiets te willen achterhalen zul je echt op meerdere fronten moeten testen en niet 1 keer.

 

In het verleden voor een paar buitenplantjes deed ik het wel met keukenpapier en dat werkte prima.

 

Nu ik mijn eerste serieuze kweekje begonnen ben heb ik Perfect Plug & Play gebruikt en dat werkt velen malen beter dan tussen papier werken of zaaien in zaai en stekgrond.

(Daar zijn veel testen mee gedaan die allemaal goed afliepen dus dat is beter gegrond)

 

Aanrader!

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Heb 41 zaadjes gezaaid waarvan 4o zijn opgekomen gewoon in zaaigrond. De enig die niet opgekomen is, is ht gratis zaadje wat meegeleverd was, deze was ook een suk kleiner dan de rest"

 

 

Heb niks met kleine of grote zaden te maken als het wel of niet ontkiemd hangt van de strain af als zaden groot of klein zijn.

 

Vind het met watten het fijnste werken zie je snel of er leven in zit.

Alle manier werken is meer waar de persoon voorkeur aan geeft of het beste werkt in een situatie.

 

BFP.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, ben het ook helemaal niet met de topic starter eens.Dat micro ecoklimaat heb je met tussen de watten ook.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kiem altijd tussen watten

ik weet niet hoe jij je watten natmaakt

maar bij mij drogen ze niet uit :likken:

 

ach ja zo lijden er meerdere wegen naar rome

maar om nu een bewezen techniek neertezetten als mythe

omdat TS er zelfs niets van bakt gaat mij wat te ver :)

 

om de 3 uur sproeien :head_hurts_kr:

 

nadat ik de watten nat heb gemaakt

ga ik pas over 48 uur kijken :)

werkt perfect

ook al heb je het smoordruk kan je nog zo kiemen :)

Edited by chucha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij mij zijn dus 40 van de 41 zaadjes opgekomen van 5 verschillende soorten wietplanten. Werkt prima.

 

Mij punt is ook dat mensen vaak te moeilijk doen over de juiste technieken. Sommige mensen disucssieren erover of je het wietzaadje 0.5 cm diep moet planten of 1 cm.

Naar al die dingen kijk ik echt niet, wiet is inprincipe gewoon "onkruid" en het groeit wel, hier en daar heet het soms correcties nodig.

 

Er is geen beste methode, geen perfect manier, zaaien in stekgrond werkt dus prima en doet niet onder voor ander methodes.

 

Zo moet je plantjes pas 15 mei buiten zetten, heb ooit eens een purple power begin aril buiten gezet, heeft lichte vorst overleeft en het werd een heel taai sterk plantje. Geen rare dingen gegeven, stond gewoon op vruchtbare grond, maar geen bloei of groeivoeding gegeven, geen ingewikkelde dingen gedaan maar wel laten afharden buiten door het zo vroeg buiten te zetten. Eind van de zomer kwam er 1200 gram vanaf dan heb ik het over gedroogde wiet. Een plant die verder geen speciale behandeling kreeg of buitengewoon veel aandacht.

 

He punt wat ik wil maken, houd te niet te veel vast aan gestelde regeltjes, maak het niet te ingewikkeld en analyseer niet overmatig en durf af e wijken van de regels en je eigen ding te doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

gooi de watten eens weg,

neem 4 vellen wc papier en een nasibak/curver vershoud dinges

doe de zaden op 2 velekes en dek ze af met de volgende 2.

 

daarna even onder de kraan een paar druppels water. zodat al het papier nat is maar er geen laagje blijft staan,

doe het deksel er goed op

en zet het 2 dagen weg op 21 graden

daarna zijn de zaden gekiemd bovenste 2vel oplichten pincet potje

klaar

 

bij mij komet in light mix 98 van de 100 boven, met deze methode haal ik die laatste 2% eruit omdat dat vaak tochal twijfelzaden zijn

Edited by Grow Weed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb het trouwens ook de laatste keer op wc papier gedaan, maar zaaiaarde werkt voor mij het allerbeste.

Share this post


Link to post
Share on other sites

allemaal onzin gewoon in de waterstof peroxide 2delen water 1 deel waterstof peroxide ,daarin komen de meeste oudste zaadje nog uit ,zodra er een wit puntje uitsteek in de potgrond en de natuur doet de rest werk hier al jaren mee en gaat altijd goed ,maar zo als eerder gezegd er zijn meerdere wegen naar rome doe wat jij het prettigst vind tis en blijf natuurlijk een hobby....veel plezier :wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook ik snap vooral het uitdrogen niet. Gebruik je misschien "B-keuze" afgekeurde borden welke heel slecht afsluiten?

Ik ontkiem met bruine niet gechloorde koffiefilters tussen borden. Na drie dagen zijn filters nog niet uitgedroogd en zijn zaden bovendien inmiddels ontkiemd...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tussen wattenschijfjes/koffiefilters/tissues is een methode voor ongeduldige "control freaks".

Of voor een proefje in de biologieles op school.

 

Cannabis heeft het tienduizenden jaren kunnen stellen zonder wattenbollen of pleepapier.

Direct in de grond zaaien geeft de plant de minste stress.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

en ik ook dan eindelijk weer eens.

kijk maar naar de natuur; bovenop ligt uitgespoelde aarde, arm van ec,

zodra de penwortel komt, kan die onbekommert zijn gang gaan.

20 cm in 4 dagen zo heb ik eens gemeten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@foolonthehill; "Cannabis heeft het tienduizenden jaren kunnen stellen zonder wattenbollen of pleepapier"

 

Deze controlfreak is het hier helemaal mee eens. Maar cannabis is ook tienduizenden jaren lang van een heel andere kwaliteit geweest dan zoals nu inmiddels mogelijk is....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar cannabis is ook tienduizenden jaren lang van een heel andere kwaliteit geweest dan zoals nu inmiddels mogelijk is....

 

Denk je dat dat komt door de wattenbolletjes?

Of door selectieve veredeling?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vooral door selectieve veredeling. I fully agree on this.

Ik snap jouw punt. Probeer ook het mijne te volgen.

We kunnen proberen de natuur als het ware te overtreffen.

Door een optimale ontkieming, belichting, klimaat, medium, voeding, etc.

Maar nogmaals, selectieve veredeling brengt heel wat meer gewicht in de schaal dan een paar watjes...

En wat betreft minder stres; mogelijk heb je hier een punt.

Cheers!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Recent onderzoek heeft aangetoond dat ontkiemende zaden al meteen bepaalde voedingsstoffen opnemen.

Las ik in een topic van KTM.

Dus ook daarom meteen in de grond of in een plugje, zoals op de foto hierboven.

 

We kunnen proberen de natuur als het ware te overtreffen.

 

Je kunt het proberen, maar dat gaat je niet lukken.

Hooguit een handje helpen.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga hier over nadenken. Daarom zit ik vooral op dit forum.

Bedankt voor je info.

No offence!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hahahah, die foto van fool spreekt boekdelen. Het ijkt mij idd voor de wietplant ook gezonder om meteen in de grond te doen. Je kan ze makkelijker overpotten en hebt minder kans op beschadiging.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ontkiem ze ook direct in de zaai en stek grond. Sproei de grond goed nat en dek het af met vershoudfolie en zet het op de verwarming. Werkt prima. Ieder zijn eigen manier.

Share this post


Link to post
Share on other sites
gallery_7713_7334_133566.jpg
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik wist niet dat net ontkiemende zaden voeding opnamen.

ik dacht altijd dat het water tussen de watten,

genoeg voor ze was.

en dat ze vanzichzelf altijd al een beetje voedingstoffen bijzich hebben,

om de kiemperiode door te komen

 

kijk zo leer je nog eens wat

 

normaal laat ik ze eerst kiemen,

voordat ik ze in de aarde of plug zaai

 

ik zal ze voortaan gelijk in de plugs/aarde zaaien

zodat ze gelijk voeding kunnen opnemen.

 

ook al ben ik een ongeduldige controlfreak

Edited by chucha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...