Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
rock fever

Munchie Food

Recommended Posts

Aangezien ik best wel veel zelf kook en daar ook interesse in heb zal ik hier met regelmaat proberen recepten te delen. Deze gerechten zullen cannabis-vrij zijn, maar je kan dat natuurlijk altijd zelf toevoegen :D. Ik hou zelf van een heel smakelijke maar niet te ingewikkelde keuken, veel aziatisch, éénpansgerechten,wraps etc. Ideaal voor de stoners onder ons dus;). Bij veel gerechten zullen geen exacte getallen of hoevelheden staan, simpelweg omdat ik op gevoel en naar smaak kook, en dat is voor iedereen anders.

 

De foto's van volgend gerecht staan al even online maar door mijn reis had ik nog niet de tijd om te posten.

 

#1 Wraps met gebakken rijst en kiemgroenten

 

Eerst zet je de rijst op om te koken. Persoonlijk ben ik niet echt te vinden voor gebruik van de microgolf (magnetron voor de Nederlanders) als het op koken aankomt, maar rijst hier in garen gaat perfect. Zorg dat je je rijst ergens koopt in een Aziatische winkel. Die plastic zakjes van Uncle Benz enzo zijn echt troep. Probeer maar en je zal me gelijk geven;)! Je neemt dus een microgolf-bestendig bakje. Zorg er voor dat het groot genoeg is, de rijst kookt immers snel over. Aan het bakje voeg je per kopje rijst twee kopjes water toe. Zet 10 tot 11 minuten in de microgolfoven. Met deze afmetingen komt de rijst er perfect uit, alle vocht opgenomen en licht plakkerig. Dus niet zoals de rijst uit zakjes die eerder slijmerig is.

 

Ondertussen neem je een pan en voeg er wat olie aan toe. Ik gebruik olijfolie, maar verkies gerust een andere. Laat de olie goed heet worden en voeg er dan wat fijn gesneden knoflook aan toe. Wees niet te zuinig;). Laat de knoflook echt goed goudbruin worden, het aroma dat dan vrijkomt is echt zalig voor gebakken rijst. Als de knoflook bruin genoeg is voeg je spekblokjes en ui (in ringen gesneden) toe. Laat deze even bakken en voeg dan ook de paprika toe. Snijdt deze eerst in kleine blokjes. Op volgende foto zie je hoe het er dan ongeveer uit ziet.

 

gallery_5204_17889_106460.jpeg

 

Als de groentjes en spek gaar genoeg zijn naar jouw smaak, voeg dan de gekookte rijst toe. Zet het wel op een lager vuurtje. Roer de rijst goed tijdens het bakken. Voeg naar smaak vissaus( een must!), eventueel wat oestersaus en umami(mononatrium glutamanaat) toe. Die umami is een zout die iets extra aan smaak geeft. Probeer het zou ik zo zeggen en je zal versteld staan met wat het doet. Wees er wel zuinig mee! Als je vissaus lekker vindt, dan mag je dat wel ruim toevoegen. Na ongeveer vijf minuten bakken kan de pan van het vuur.

 

gallery_5204_17889_143590.jpeg

 

Neem dan je tortilla's en bevochtig deze licht. Ongeveer tien seconden per tortilla verwarmen in de microgolf. Dit kan ook in een hete, niet ingevette pan, maar dan duurt het iets langer.

Spreid wat sambal over de wrap zoals op onderstaande foto. Natuurlijk kan je ook een andere (pikante) saus nemen. Dit is geheel naar smaak.

 

gallery_5204_17889_189576.jpeg

 

Op de sambal doe je dan een stevige portie gebakken rijst, gevolgd door wat rauwe blokjes tomaat en de kiemgroenten. De kiemgroenten die ik hier gebruik zijn alfalfa en groen Daikon. Hier op doe ik dan zelf nog een beetje looksaus en een goede portie koriander. Wat een heerlijk kruid! Gebruik verse koriander, ook liefst van een toko. De Koriander die je in de supermarkten tegen komt is dikwijls van lagere kwaliteit en geurt amper. Gedroogde koriander is echt een no-go!

Zo zou het er ongeveer moeten uitzien:

 

gallery_5204_17889_125792.jpeg

 

Rol dan de tortilla dicht. Hiervoor zijn veel technieken en iedereen heeft zo zijn voorkeur dus ik ga de mijne hier niet opdringen:P. Het resultaat ziet er bij mij zo uit:

 

gallery_5204_17889_135262.jpeg

 

En zo zien ze er vanbinnen uit:

 

gallery_5204_17889_100078.jpeg

 

Ik zou zo zeggen, proberen en geniet ervan!

 

Tot de volgende kooksessie;)!

Edited by rock fever
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou ben ik geen keukenprins, maar zo op mn favoriete forum ook nog is zitten watertanden is ook is lekker.

 

goed bezig joh...

 

grtz bubbz

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

#2 Thaise Currysoep met kip

 

Voor je er aan begint zet je een kookpot op het vuur met voldoende water en voeg je een bouillon-blokje toe; verse kippenbouillon mag natuurlijk ook! Hier in kook je een kipfilet tot hij helemaal gaar is. Laat dit maar gewoon koken terwijl je de andere ingredienten voorbereid.

 

gallery_5204_17924_376628.jpg

 

Je kan ook een andere bouillon gebruiken als je dat wenst, zoveel maakt het eigelijk niet uit. De kip zelf geeft ook nog smaak en vetten af aan het water, maar de curry die je zo meteen gaat maken zal toch de smaak van de bouillon overheersen.

 

Neem ondertussen een pan en zet deze op hoog vuur. Deze pan gaan we gebruiken om enkele ingredienten van de curry te roosteren. Ik ben zelf ook nog aan het experimenteren maar voor vandaag had ik volgende verhoudingen: 2 theelepels korianderzaad, 1,5 theelepel komijnzaad, de zaden uit twee peulen kardemom en een dikke halve theelepel witte peper. Normaal verkies ik zwarte maar die had ik niet meer in huis. Rooster de zaden dan tot ze licht verkleuren en beginnen te verdampen. En zoals jullie wel weten, verdampen is niet beginnen roken! :P Daarna doe je de kruiden in een vijzel en laat je ze even afkoelen.

 

gallery_5204_17924_27638.jpg

 

Ik heb de curry deze keer simpel gehouden omdat ik er geen droge variant van maak maar een pasta die ik direct ga gebruiken. Ik heb al andere currypoeders gemaakt waaraan ik onder andere ook fenegriek, karwij, kurkuma, mosterzaad,venkelzaad etc. aan toevoeg, maar dit is meer voor een Indische curry. Chilipoeder kan je ook altijd toevoegen, maar ik verkies meestal om verse chili's te gebruiken.

 

Vermaal de zaden zo fijn mogelijk. Het moet niet perfect zijn zolang het eindresultaat maar smaakt;). Als ze goed vermalen zijn voeg je 2-3 teentjes knoflook, een halve sjalot( een hele als het een kleintje is), 2-3 rode pepers, wat stukjes gember en een theelepel garnaalpasta toe. Doe dit naar eigen smaak, wees voorzichtig met de gember, je wilt niet dat deze smaak overheerst. Versnijdt de ingredienten grof voor je ze aan het poeder toevoegt.

 

gallery_5204_17924_208797.jpg

 

Als je nog nooit garnaalpasta hebt gezien of geroken zal het wel even wennen zijn. Het is immers een pasta van gefermenteerde garnalen. De geur werkt misschien afkerig, maar de smaak is dat zeker niet.

 

Vijzel nu al de ingredienten samen tot een pasta. Tenzij je zeeën van tijd hebt zal je het niet helemaal tot een egale pasta kunnen vijzelen, maar dat doet er niet toe. Zolang je alles maar goed kneust zodat de sappen en geuren goed vrijkomen. Trouwens nog een tip voor de rode pepers: bewaar ze in de diepvriezer! Ik koop ze dikwijls nogal in vrij grote hoeveelheden en de helft is rot voor ik ze kan gebruiken. Daarom steek ik ze nu gewoon in de diepvries. Voor gebruik gewoon effe er uit halen en op tien minuutjes zijn ze ontdooid.

 

gallery_5204_17924_60041.jpg

 

Hierboven zie je alle ingredienten in de vijzel, het moet natuurlijk nog wel wat egaler dan dit ;). Vijf minuten stampen ofzo moet voldoende zijn. Daarna haal je de gekookte kip uit de pot. het kookwater gebruik je voor de verdere bereiding van je soep. Je kan altijd wat water toevoegen mocht het te weinig zijn. Brengt het terug aan de kook en voeg nog wat sjalot of ui, en wortel toe. Ik voegde er ook nog een kaffier-limoen blaadje en één korianderwortel aan toe. Andere groenten kan ook maar zorg er voor dat je ze slechts beetgaar kookt en niet helemaal plat. Liever iets te rauw dan iets te zacht, al is ook dit weer persoonlijke keuze. Voeg ook de currypasta toe en een beetje umami en zout. Snijdt daarna de kip in kleine stukjes en voeg ook deze terug toe aan de soep samen met de blokjes paprika. Voeg trouwens de pasta beetje bij beetje toe zodat de smaak niet te sterk wordt.

 

gallery_5204_17924_207157.jpg

 

Op bovenstaande foto zie je ook de korianderwortel. Deze geeft een zeer sterke geur af, maar dien je niet zelf mee op te eten. Net als het limoenblaadje verwijder je deze best voor het opdienen. Je kan ook al het vet zien drijven die de kip heeft afgegeven. Sommige verkiezen om dit te verwijderen maar voor mij geldt nog altijd: fat= flavour :P .

 

Als laatste voeg je kokosmelk toe om het gehelen wat te verzachten, zeker als je veel pepers gebruikt. Voeg toe naar smaak tot je het gerecht in balans vindt. Net voor het opdoenen gooi je er nog een ruime hoeveelheiden verse koriander in en klaar! Je kan de soep zo eten, maar bijvoorbeeld ook met noedels of rijst. Persoonlijk vind ik ze na een nachtje staan nog lekkerder, zelfs koud!

 

gallery_5204_17924_1107218.jpg

 

Voor sommigen die enkel gele curry gewoon zijn is dit vast een a-typische kleur. Wil je een gelere curry voeg dan gewoon een beetje kurkuma toe. Dit geeft opzich weinig smaak maar wel een mooie gele kleur. Voor mij persoonlijk boeit het niet veel dus ik eet het gewoon zo op.

 

Wanneer je ordelijk en voorbereid werkt, dan is deze soep in ongeveer dertig minuten klaar.

 

Volgende keer een Westers Munchie gerechtje ;) !

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er erg lekker uit ga je ook nog met canna koken of zit dat er niet in?

 

alleen die rijst in de magnetron :thumbsdown: k weet gemak dient de mens maar alleen t idee al zorgt erbij mij voor dat t al een stuk minder smaakt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met canna koken zit er voorlopig niet in.

 

Echt koken met een microgolf gaat inderdaad niet , maar gewoon rijst koken enzo maakt echt niets uit...Wil jou wel eens het verschil zien proeven, dat haal jij er heus niet uit;).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...