Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sativa Avitas

2X Blueberry 660W Hps. Deep Water Culture.

Recommended Posts

Eerlijk gezegd voel ik me een beetje een outsider op dit forum tussen al die grote aantallen, maar ik had zin in iets nieuws. Ik ben sativa, nu al zo`n 3/4 jaar actief als hobbykweker op internet. Ik experimenteer al een tijd met de Deep water culture methode en dit bevalt mij goed. Ik produceer hoofdzakelijk Indica strains met een hoger cbd/cbc gehalte als medicatie tegen chronische insomnia.

 

De huidige kweek loopt al een tijdje, maar aangezien ik redelijk op een roulatie-schema draai is er nooit een goed moment om in te springen. Ik begin met wat uitleg over de middelen die ik gebruik.

 

Verlichting:

-600w gravita digistar evsa

-234w 7 color LED-paneel

-2x 75w T-neon(6500k + 9500k)

 

Als tijdschakelklok voor de evsa heb ik een Lumii heavy duty tijdklok speciaal gemaakt voor 600w evsa`s.

 

Medium:

per vat gemiddelt 50l water, Led hok heeft een waterbak van 15l..

3x Hailea aco zuurstofpomp(2100l/uur) 1 voor groei, 2 voor bloei.

1x hailea aco zuurstofpomp(450l/uur) voor Led.

Hydrokorrels

Steenwol

 

Voeding:

Plagron Hydro lijn met losse Canna additieven(cal/mag).

 

Ik heb 3 ruimtes beschikbaar. Een tent van 1mx1mx2m voor de hps, een tent van 1mx1mx180cm voor de T-neon(groeihok) en een secret jardin propegator van 60cmx60cmx90cm voor het bloeien onder led.

 

Momenteel heb ik een aantal verschillende planten in verschillende stadiums. 2 Blueberries zitten halverwege de bloeifase, 1 Og kush is net begonnen met bloeien, 1 Cherry og staat nog in de groei en 1 Silver haze is net ontkiemd.

 

De 2 Blueberries staan onder de hps. Op stand 660w. De temperatuur schommelt tussen 18 en 25 graden en de lv tussen 40 en 55%. Ze staan in een bak met 50l water, waar door 2 zuurstofpompen 4200l zuurstof per uur in gepompt wordt. De ec hou ik tussen 2.0 en 2.2 en de ph tussen 5.5 en 6.0.

 

SL742896.jpg

 

SL742898.jpg

 

SL742899.jpg

 

SL742827.jpg

 

 

De Og kush staat onder een 234w 7 color Led paneel in een bak met 15l water en 450l zuurstof per uur. De temp meet ik niet momenteel, hittestress onder led is vrij uniek ;) De ec en ph zitten op dezelfde waardes als de Blueberries.

 

SL742889.jpg

 

 

De Cherry og staat onder 2x75w T-neon(6500k en 9500k). De bak heeft 50 liter inhoud en wordt gevoed door 1 luchtpomp van 2100l per uur. Zodra deze plant op 12/12 gaat komt er een extra pomp bij.

 

SL742891.jpg

 

SL742892.jpg

 

 

De silver haze staat in een klein bakje met een licht pompje te ontkiemen op afgezuurd water zonder voeding.

 

SL742890.jpg

 

Voorlopig is dat even alles wat ik te vertellen heb. Als er vragen zijn stel ze gerust. Voor kort tussentijdse fotoupdates kun je ook op twitter terecht bij @SativaAvitas of #DWCsquad

Edited by Sativa Avitas
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag wil ik van de gelegenheid gebruik maken om wat dieper in te gaan op de techniek die ik gebruik en de eigenschappen die het zo bijzonder maken. Ik kweek volgens de Deep water culture methode. Dat houdt in dat de wortels compleet onder water groeien. Normaal zou een plant verdrinken onder die omstandigheden, maar net zoals bij mensen het geval is verdrinkt een plant enkel door gebrek aan zuurstof. Dat probleem is makkelijk op te lossen. Zoals een duiker onder water niet verdrinkt door perslucht, kan een plant onder water leven met behulp van zuurstofpompjes en luchtstenen.

 

SL742913.jpg

 

Ik heb deze techniek een keer opgepikt op een ander forum en ben er zelf wat meer mee gaan experimenteren. Zuurstof is een heel belangrijk onderdeel voor een goede kweek. Te weinig zuurstof betekend dat je wortels gaan rotten, of nog erger, je hoofdstam en je buds. Maar kan je ook teveel zuurstof geven? Mensen presteren beter op een hoger zuurstofgehalte, dat is al een feit. Maar dit gaat ook zeker voor planten op. Als je een plant meer zuurstof geeft dan anders krijg je een explosieve groei. Dat is dan ook waar de kracht van deze methode ligt. Onder water is veel meer druk dan boven water. Onder water kan dus ook veel meer zuurstof in dezelfde ruimte zitten dan in de atmosfeer. Dat maakt DWC per definitie een methode met enorm veel potentie ten opzichte van alle andere kweekmethodes. Ik ga hier nog niet beweren dat het de beste techniek is, maar zelf ben ik al overtuigd.

 

Gezonde wortels zijn spierwit:

SL742915.jpg

 

Enkele voordelen op een rijtje

 

- Mogelijkheid om meer zuurstof bij de wortels te krijgen dan bij elke andere methode.

- Weinig kweekafval. Je medium kan na de kweek gewoon de gootsteen in.

- Makkelijker spoelen. De optie om in 1 klap alle voeding uit het medium weg te halen en te vervangen voor schoon afgezuurt water levert een schoner eindproduct op.

- Niemand zal je zien slepen met zakken potgrond!

 

Hailea aco pomp:

 

SL742914.jpg

 

Nadelen:

-Zuurstof toevoegen is essentieel. Als je zuurstofpomp uitvalt kan wortelrot intreden in enkele minuten. Betrouwbare pompen zijn een must! Aanrader: Hailea aco piston pomp met zuiger ipv membraam.

- Een lekke bak levert erg veel rommel op.

- Speciale geioniseerde voeding is een must! Anders krijg je neerslag in de bak en gaat alles verstopt raken.

-ec/ph moet dagelijks gemeten worden. Dit kan wel eens schommelen door de enorme wateropname.

 

Ec/ph meter

SL742916.jpg

 

Geioniseerde voeding:

 

SL742917.jpg

 

Voor vandaag wou ik het hier eigenlijk even bij laten. Als afsluiter wat foto`s van de beide Blueberries in bloei. Vragen stellen mag altijd, dus als ik iets over het hoofd gezien heb dat nog genoemd moet worden mag je me altijd pmmen, of de vraag gewoon hier stellen.

 

SL742908.jpg

 

SL742911.jpg

 

SL742912.jpg

 

SL742909.jpg

 

SL742910.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zonet maar weer even de waardes allemaal bijlangs gemeten. Ik doe dit vaak sochtends tijdens de koffie en savonds voor ik naar bed ga. Dat wordt vanzelf een routineklusje. De ec stond vanochtend nog op 2.15. Geen probleem dus. De ph stond op 6.2. Daar heb ik dus nog maar wat aan gedaan. 5.8 is beter.

 

Ook heb ik een paar foto`s op nachtmodus gemaakt. Ze worden vaak niet zo scherp als gewone foto`s, maar geven je wel een goed beeld van de toppen ;)

 

SL742945.jpg

SL742946.jpg

 

De planten hebben wel een paar paarse steeltjes, maar de oorzaak is bekend. De temp is overdag 18 graden, wat kan leiden tot een fosforgebrek. 22-23 zou beter zijn, maar het is een Blueberry. Voor de mensen die de strain kennen moet het wel duidelijk zijn waar ik naartoe wil. Ik wil zo graag een keer een Blueberry die helemaal gaat verkleuren. Ik hoop dat de lagere temp overdag hem daar een beetje bij gaat helpen. Mochten mensen nog meer tips hebben om dit proces in gang te zetten, graag :D

 

De opbrengst van deze 2 planten maak ik me weinig zorgen over. Ik heb zo`n idee dat ik hier nog wel eens een persoonlijk record mee kan halen. Mijn vorige stond op 175g droog met 1 Mk ultra. Ik denk wel dat ik over die opbrengst per plant heen ga. Dat is ook een persoonlijk doel van me geworden, proberen zoveel mogelijk van 1 plant af te halen. Niet alleen omdat ik het een hele leuke uitdaging vindt, maar als je ziet wat 1 plant in potentie zou kunnen opleveren als je alle zeilen bijzet lach je je helemaal stuk om het gedoogbeleid. Ik garandeer je dat het helemaal niet zo heel lastig zal zijn om 1 hele slaapkamer vol te scroggen en toch binnen die 5 planten max regel te blijven. Afgelopen zomer heb ik in de kas nog een Blueberry gekweekt die in z`n eentje ruim 2 vierkante meter besloeg.

 

Wat betreft de geur van deze plant, ik ben wel benieuwd wat het gaat op-leveren. Als ik nu ruik heb ik het gevoel dat ik mn kop in een vat terpentine heb gedrukt. Het brand in mn neus.. Dat is een heel goed teken voor de kwaliteit. De temperatuur komt dan ook ondanks dat ik 660W op 1 vierkante meter gebruik niet boven 25 graden uit. Lang leve open ramen in de winter :)

 

Over een paar dagen zal ik weer een paar foto`s posten, want het gaat redelijk snel. Ik ga dit weekend beginnen met spoelen. Ik trek daar altijd 2 week voor uit, zodat ik zeker weet dat de wiet aan het einde goed schoon zal zijn. Dit gaat de smaak zeker ten goede komen. Daarnaast merk je aan het einde van de bloei dat de plant zelf ineens geen voeding meer opneemt. Dit merk je aan het feit dat het waterpeil daalt en de ec steigt. Dan kan je net zo goed gaan spoelen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, vandaag breng ik positief nieuws. Tenminste... positief voor mij. Jullie hebben er weinig aan. Ik zit al een poosje zonder voorraad en kan wel aanvulling gebruiken. Voor de mensen die al een tijdje draaien zeggen onderstaande foto`s wel genoeg, voor de anderen adviseer ik eens tussen de topics op dit forum te zoeken. Het verhaal staat er vast wel ergens bij.

 

Ik heb ze met veel prutswerk kunnen schieten. Een smartphone en een microscoop is geen makkelijke combo. Toch ben ik tevreden over het resultaat. Het is duidelijk genoeg :)

 

IMAG1439.jpg

 

IMAG1435.jpg

 

Zoals ik al zei, geen topkwaliteit foto, maar het gaat om de kleurtjes :) Ik ben een redelijk kieskeurige zijkert als het op kwaliteit van wiet aankomt. Ik ben begonnen met kweken omdat ik beter spul wil dan in de shop ligt. Na een tijdje ga je echter ook voor jezelf al heel snel onderscheid maken tussen 1 van je mindere rondes en 1 van je betere rondes. Beter spul krijgen dan in de shop ligt is namelijk een wel erg laag doel wat je al redelijk gauw voorbij bent. Het mooiste zou zijn als je het onder een gaschromatograaf legt, maar er zullen weinig testlabs zijn in NL die je daarbij willen helpen. Ik heb er ooit eens 1 aangeschreven, maar nooit een reactie terug gekregen.

 

Als je goed spul wilt ga je geen natte vingerwerk doen op basis van de buitenkant maar pak je de microscoop erbij. Ik zoek zelf naar een heftige couchlock die me in 1 klap in coma slaat rond 12 uur s'avonds, dus oogst het liefst tussen 50% en 75% amber. Ik neem nu krap een kwart waar, maar ik spoel altijd 2 weken. Dit ten eerste omdat de planten nu toch al amper voeding opnemen, en ten 2e omdat ik mijn wiet zo schoon mogelijk wil. Dan gaat de smaak alleen maar ten goede komen. Uiteindelijk rook ik ook alles zelf op, dus ik kan het me veroorloven om wat kieskeuriger te zijn.

 

SL742954.jpg

 

De plantjes ogen nog erg gezond. Gisteren was de ec iets gestegen naar 2.3. Daardoor kregen ze iets last van verbrande puntjes, een teken van overvoeding. Ook een teken dat de planten nu meer vocht opnemen dan voeding. Een omslagpunt aan het einde van de bloei. Ook zie je een kleine verkleuring in het midden van de hotspot. Ik draai met een spreader onder een adjust-a-wing, maar volgens mij knalt die lumenboost van de Digistar daar gewoon doorheen. De randjes van de bladeren zijn echter niet gaan krullen, dus ik heb het maar zo gelaten. De temp schommelt ook tussen 18 en 25 graden, dus temperatuurstress lijkt me stug. De enige vorm van temperatuurstress die je momenteel wel ziet zijn de rode steeltjes. Fosfor verplaatst zich moeilijker binnen de plant onder lagere temperaturen. Dat fosforgebrek zie je altijd als eerste aan die steeltjes. Fase 2 is dat je bladeren een blauw tot paarse gloed krijgen. Dat is juist waar ik op mik, maar ze zijn nog steeds vreselijk groen :( De toppen zien er wel overheerlijk uit met lekker veel thc.

 

SL742950.jpg

 

SL742951.jpg

 

SL742952.jpg

 

Ieder mens zou redelijk happy zijn met deze opbrengst, maar ik ben er nog niet helemaal tevreden mee. Ik heb deze 2 eerder in de bloei moeten zetten dan ik had gewild. Ik had ze liever nog even laten groeien, zoals de cherry og. Ik heb ooit een keer 4 pp`s een meter boven het scrognet uit laten strekken en kreeg zo`n verassende opbrengst. Die ronde nog een keer nabootsen zonder temperatuurproblemen is een doel van me geworden. Ik hoop dat ik daar met de Cherry og wel in de buurt kom. Die ziet er wel uit alsof hij een gooi gaat doen naar het kampioenschap :)

 

Ook zie je wat het probleem is als je met 2 planten in 1 kuip gaat werken. Ze groeien beiden anders. Ook kan het soms voorkomen dan de 1 al een week eerder gaat rijpen dan de ander... Zit je daar weer mee. Beste is om voor elke plant een aparte bak te nemen. Groot worden ze toch wel. Ik ben in ieder geval erg blij dat het einde van mijn wiet-vasten periode in zich is met deze oogst. Vandaag vervang ik al het water in de bak voor schoon water zonder voeding. Dan is het nog even wachten op de laatste weekjes... :)

 

Moeilijk! :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou... 1e spoelweek zit er op. Ik ben er al een potje goed chagerijnig van. Dit is echt de laatste keer dat ik 2 planten uit zaad in 1 bak draai. Zoals je duidelijk kan zien onder op de foto`s is de plant rechts al een week verder dan de plant links. Dat gaat me voor de rechterkant zeker een mindere opbrengst geven. De 1 omkappen en de ander nog een week laten staan is geen optie op dwc. Als je een stam afhakt blijft hier namelijk gewoon vocht doorheen stromen. Dat zou inhouden dat de omgekapte plant ruim een week staat te lekken en er 1 groot waterballet van maakt... En dat lekken is geen overschatting! Je ziet de stammen letterlijk druppelen na de oogst! :o Wel een heel mooi gezicht overigens :)

 

SL742996.jpg

 

SL742997.jpg

 

SL742998.jpg

 

Ook zou er nog iets anders te zien moeten zijn op deze foto`s, maar met dat knalgele hps licht valt het minder op. De bladeren zijn al aardig vergeeld van het spoelen, maar toch is er ook nog akelig veel groen te zien. Het kan dus nog steeds een stuk schoner! Vandaar dat ik altijd ga voor minimaal 2 week spoelen + 5 dagen klieven. Daarmee staat ze 19 dagen zonder voeding. Je merkt dit verschil enorm in de smaak! Het zal me ongetwijfeld grammen kosten, maar grammen in wat? Wiet? Of voeding wat nog in de toppen zit? Het zou mooi zijn om een gaschromatograaf beschikbaar te hebben om alles te kunnen testen... Helaas moet ik tot die tijd geloven op m'n eigen smaak. Opbrengst is nooit mijn prioriteit. Ik kan er vast wel een paar maand van roken tot de volgende ronde klaar is ;)

 

Nog 1 week spoelen dus, dan moet ik maar zien hoe ik dat klieven ga doen dit keer met deze idioot lage vertakkingen.... Wish me luck :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vraagje? Dat pompje wat jij nu gebruikt maakt deze veel herrie of is et een stille variant.ben al een tijdje gefacineerd van dwc maar ik wil een stille setup als dat mogelijk is,ga je verslag volgens en veel succes mvg xl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Net zoveel geluid als een doorsnee aquariumpomp. Het enige verschil is dat deze wat duurzamer zijn omdat ze op een zuiger werken ipv een membraam :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die goedkope zuigerpompjes maken een teringherrie. Zoek maar wat vergelijkende youtube clipjes op.

 

Nou gebruik ik wel wat zwaardere luchtpompen, maar ik kan me niet voorstellen dat die kleinere pompjes ineens wel stil zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je wel deels gelijk in Wietefras, maar die membraampompjes doen het niet veel beter. Als je echt een goede stille kwaliteitspomp wilt hebben moet je eigenlijk al richting een budget gaan dat ik niet kan missen ivm mijn persoonlijke situatie. Ik moest in dit geval kiezen tussen een stille pomp met membraam, of een wat luidere met een zuiger. Omdat ik al een keer gekloot heb gehad met scheurende membraampjes ben ik toch voor de luidere zuigerpomp gegaan. Stilte is een luxe, maar degelijkheid echt een must. Overigens kun je de plek waar hij lucht aanzuigt verlengen met een slangetje om het geluid te dempen. Dat werkt een beetje. Weet je wat trouwens nog een hoop meer geluid maakt dan de pompen zelf? Die borrelende stenen onder in de bak haha. Geen idee of ik daar nog iets aan kan doen .....

 

Maar ff terug naar de Blueberries. Ik heb ze vannacht omgekapt. Ik was er wel klaar mee. Het verschil tussen de 2 kwa rijpheid wordt alsmaar groter en de Cherry og stond te dringen. Ik moet de pessimisten dus helaas wel voor een deel gelijk geven. Deze ronde werd niks. De plantjes moesten wegens gebrek aan wiet in huis al vroeg op 12/12... Ik had liever eerst het net vol laten groeien, maar zat in tijdsnood. Dat ga ik zeker merken in de totaalopbrengst. Ook nogmaals wegens het 2 planten in 1 kuip gekloot waar ik echt zat van ben. Het is dus een wat mager rondje geworden :(

 

SL743029.jpg

 

En dit is dan zo ongeveer hoe een beroerde oogst van 2 plantjes er uitziet bij mij. Ik spring geen gat in de lucht, maar aangezien het doel enkel zelfvoorziening is heb ik ook weer geen reden om te klagen. Genoeg rookwaar voorlopig. Die bak vol met bladeren gaat door de ice-o-lator. Blueberry ice hasj is geweldig! Geen toprendement dus deze ronde, maar ook een slecht rondje bij mij kan nog prima uit hoor ;) De slechtste ronde tot nu toe was een pp jungle op 50 graden, temperatuurstress to the max. Dat bracht me 275g pluiswiet op. Ook nog steeds rendabel... Alhoewel de kwaliteit echt waardeloos is als je kweekt op 50 graden... Mag je wel een halve weckpot op roken om er nog stoned van te worden :( Hieronder nog een paar foto's van het slagveld.

 

SL743027.jpg

 

SL743031.jpg

 

SL743032.jpg

 

SL743034.jpg

 

De wortels zijn de hele ronde mooi stralend wit gebleven. Dit komt grotendeels door de overdreven hoeveelheid zuurstof in het vat, maar ook de voeding van Plagron verdiend zeker credits. Deze hydro lijn laat geen spoortje aan aanslag na en ik ververs mijn voedingswater vrij zelden. Ik stel alleen de ec dagelijks bij. Ook komt het doordat ik alle wortelstimulators heb afgezworen. Deze geven allemaal troep en rotzooi in je systeem. Slangen raken verstopt, stenen ook en uiteindelijk merk je dit! Eigenlijk is het ook een beetje weggegooid geld, zuurstof is een veel betere wortelstimulator en vereist slechts de 1 malige aanschaf van een luchtpompje.. Ik gebruik eigenlijk niet eens meer stekpoeder bij het klonen en behaal hele mooie gewortelde klonen. Ik heb zelf 8x op klonen gedraaid voor ik definitief op zaden over ben gestapt(teveel spint drama) en heb nooit zulke mooie gewortelde klonen geleverd gekregen. Noem mij dus maar de zuurstof fanboy en verklaar me voor idioot, maar het zal een kwestie van tijd worden voor mensen dit meer doorkrijgen.

 

Voor de volgende ronde heb ik een hele mooie nieuwe strain besteld. Cookies kush! :) Ik zat al een hele tijd te twijfelen om de Girl scout coockies eens te bestellen, omdat daar veel verhalen over rondgaan dat het zo lekker smaakt. Toen zag ik dat Barneys farm met een nieuwe strain komt, Girl scout cookies x Og kush. Omdat ik wel fan ben van de Og kush genetica was dit voor mij een schot in de roos. Ik hoop alleen op een beetje geluk, mijn ontkiemresultaten met zaden van Barneys farm zijn niet geweldig. De meesten komen gewoon niet uit, waar ik met andere merken(ook goedkope huismerkjes) vrijwel alles ontkiem zonder problemen. Barneys fam zaadjes belanden bij mij 9 van de 10x in de kliko o.0

 

Nu is de tent meteen weer gevuld met een mooi scrognetje vol. Cherry og op 12/12 dus!

 

SL743042.jpg

 

Ja, dat is bubbelfolie XD Daarover meer in het topic van de Cherry og. Voor dit topic nu nog een update met het droog resultaat te gaan en een paar foto`s van de totaalopbrengst. Dat volgt over een paar weken ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi uitgebreid verslag en leuk om te lezen. De grammen zijn ondertussen toch binnen, veel rookplezier

 

:vape:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...