Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
CrazyHenkie

Kan Een (Metalen) Variac Op Een Niet-Geaard Stopcontact?

Recommended Posts

Beste WF'ers,

 

Vond op het forum al een bijna identiek topic met dezelfde vraag, maar hierin was geen absolute duidelijkheid te bekennen helaas (of het ligt aan mijn interpretatie).

 

Mijn vraag is dus of je een (metalen) variac kan aansluiten op een niet-geaard stopcontact. Het stopcontact staat wel achter een aardlekschakelaar.

 

In bovengenoemd topic had "Zwemvis" het ook over een metalen variac, maar ik kon niet duidelijk afleiden of het nou wel of niet oké was, zolang je maar een aardlekschakelaar achter de betreffende groep hebt.

Daarom dat ik het voor de zekerheid vraag, omdat ik zelf denk dat het metalen chassis dan onder stroom komt te staan. Daar heb ik dus ff geen zin in :P (heb ook geen voltmeter of spanningsschroevendraaier)

Echter uit bovenstaand topic zou ik bijna durven concluderen dat het niet uitmaakt, zolang je maar geen water over je variac gooit.

 

 

Graag duidelijkheid dus, voor mij en een ieder die dit in de toekomst wil weten :D :D

 

Alvast bedankt !!

 

Fijne aaf :vape:

Mijn eigen variac heeft niet eens een aansluiting voor aarde.

Voor de werking van een variac heb je geen aarde nodig.

Is het een gekochte variac in een metalen omhulsel met een randaarde stekker?

Dan is het jammer dat je geen aarde hebt op die groep. Voor de volledigheid kun je natuurlijk een aardedraad doortrekken naar het andere stopcontact.

Werk gewoon veilig en gooi niet een emmer voeding over de variac als er stroom op staat. :wacko:

Edited by CrazyHenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb wel is met een variac op een niet geaard stopcontact gewerkt in de schuur hier

Ik heb daar geen problemen mee ondervonden

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat zeker het meeste apratuur in de huishoudens zit in een niet geaard stopcontact

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Bosrand: was dat ook een metalen/ met een metalen omhuizing? Het is er zo een waar de voedingssnoer bijzit met randaarde.

 

@tabacca: Is het in deze situatie veilig dan? Het gaat niet om een Kv variac ofso, maar gewoon een kleine variac voor een afzuiger die misschien 3-400W pakt, zoniet veel minder.

 

@Bosrand 2: Bedoel je dat het zeker veilig is?

Share this post


Link to post
Share on other sites

het meeste in huis als ook veel boormachines etc. zijn dubbel geisoleerd dat biedt veiligheid en is aarde niet nodig.

 

met een stalen behuizing om je variac bestaat nog steeds de kans bij een lekstroom dat je zelf bij aanraking onder stroom komt te staan. Als deze groep dan niet via een aardlekschakelaar wordt gevoed slaat de aardlek dus niet uit en blijft er spanning op de behuizing van de variac staan.

 

Vul zelf maar het veiligheidsniveau in. En als er geen defect in het apparaat optreed en je gooit er geen emmer water overheen zul je weinig merken.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@djbroertje: Ja... veiligheidsniveau lijkt mij dan niet zo hoog :P

 

Heb even snel ge-googled wat die dubbele isolatie inhoudt (ook gelijk ff veiligheidsklassen opgezocht), en ik denk dat die variac (weliswaar metaal) ook dubbel geisoleerd is? de koperen spoel zit -zover ik kan zien- tussen 2 plastic klemmen, en onderop zitten rubberen sta-pootjes.

Hoe kan je dit checken? Heb al gezocht naar het (verplichte) dubbel-isolatie teken, maar niets te vinden.

 

Kan ik hem nou wel of niet aansluiten :P Het is een splinternieuwe, dus kan het dan gewoon zolang ik er geen water over gooi?

 

De reden waarom ik hem ook graag op dat ongeaard stopcontact aansluit is omdat de afzuiger dan blijft draaien mocht de groep van de apparatuur uitvallen.

 

Als het helemaal duidelijk is zet ik zometeen een samenvatting van alle antwoorden in mijn eerste post, zodat het in de toekomst makkelijk vindbaar is.

 

Alvast bedankt iederen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja als het er niet opstaat ga ik er vanuit dat een variac niet dubbel geïsoleerd is. En als je er een stopcontact op heb zitten met randaarde is dat voor mij ook een indicatie van het ontbreken van deze veilihgheid.

 

Ook heb ik er wel eens 1 in een andere behuizing geplaatst wegens een defect, en als ik eigenlijk zie dat het een grote spoel betreft zonder enige vorm van isolatie (behalve lak) al dan niet geschieden door 2 plastic klemmen onvoldoende veiligheid geeft om predicaat dubbel geïsoleerd te hebben.

 

BRON wat ik hier en op meerdere sites gevonden heb.

  • Een VARIAC is géén scheidingstransformator.
    De meeste variacs (transformatoren met instelbare spanningsaftakking) zijn zogenaamde autotrafo's, dat wil zeggen dat er op de kern van de trafo één spoel is gewikkeld die wordt aangesloten op 230 Volt. Over die spoel loopt een stroomafnemer die zorgt voor een gereduceerde en instelbare spanning.
    Omdat het slecht één spoel betreft, vindt geen isolerende scheiding plaats tussen het lichtnet en de secundaire gereduceerde spanning.

Sorry maar nog geen extra duidelijkheid, ik heb in elk geval wel mijn variac geaard. Daar zat geen echte mogelijkheid voor dus gewoon met een oogje aan 1 van de schroefjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...