Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Nielz

6 X Mad Scientist & 2 Jackberry X Shack Onder 600 Watt

Recommended Posts

Geachte leden,

 

Ik heb weer besloten om een ronde te gaan draaien. Aangezien ik nog niet heel ervaren ben met kweken, of zeg maar helemaal niet (de laatste keer was 0,5 gram/ w met fluffie topjes..

Graag deel ik deze keer mijn ronde met jullie om de kweek tot een succesvol einde te laten verlopen.

 

Ik maak gebruik van de volgende apparatuur:

- SMS COM 2 x 2,55 AMP

- MDF box 1000m3 afzuigert

- Gavita star 600 + Gavita Enhanced 600Watt dimable

- Diamond reflector

 

Dit alles hangt in een zelfgemaakte kast welke veel beter kan. De eerste twee rondes zal ik het hiermee moeten doen omdat ik me momenteel niets beters kan veroorloven. De kast is geheel geisoleerd behalve de deuren. Hierom betwijfel ik of de isolatie überhaupt zin heeft maar de tijd zal het leren.

De passieve inlaat is een groot rond gat.

 

De zaden:

2 x Mad Scientist & 1 x Jackberry x shack, deze zijn beide van Sannie.

 

Ter ontkieming:

5 x Mad scientist en 2 x Jackberry x Shack ook van Sannie.

Deze liggen momenteel in een bakje van de chinees met water in spongepots.

 

Nu heb ik het volgende probleem:

De aardebakken van 11 liter heb ik reeds gevuld, dit zijn er 8 omdat ik helaas niet meer ruimte en potten heb. Nu heb ik nog een groot gedeelte over van mijn hesi voedingslijn voor aarde en een aantal producten van de lijn van Sannie.

 

Van sannie heb ik nog:

- Bio Sannie Bacto

- Bio Sannie Symbiosis

- 3 buffertabletten

 

Overig:

- BAC Organic bloom 1L van Sanniesshop

- Onbekende flessen gratis ?? van de GS: Bio Nova Soil Supermix 1L en een klein flesje Blossom builder van bcuzz.

 

Hoe denken jullie over de best toepasbare voedingslijn voor aarde, de aarde is nu niet meer te mixen met poeders van Sannie omdat ik deze reeds klaargemaakt heb ....

 

Er zit nu dus niets in de aarde. Deze komt overigens wel van de growshop en is een light mix met perliet.

 

Graag hoor ik van jullie,

 

groetjes

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed ik ga gezellig verder met mijn topic omdat ik nu een afgerond kweekverslag wil posten.

Aangezien er 3 zaden uitgekomen waren van de 12 (3 soorten) heb ik opnieuw zaden besteld bij Sannie.

Deze zaden heb ik ter ontkiemen gelegd in de spongepots. Deze liggen in een plastic bakje waarin water zit met de door

Sannie meegeleverde voedingsstoffen in poedervorm. Nu liggen deze sinds 30-01 ter ontkieming en er beginnen aan alle zaadjes witte puntjes te komen. Waarschijnlijk zal ik nog wel een week moeten wachten voordat dit daadwerkelijk plantjes worden.

 

Tevens heb ik dus de drie reeds bestaande plantjes. Eigenlijk wil ik deze pas in de kast plaatsen zodra de anderen ontkiemt zijn.

Om nou een 600 watt lamp in te schakelen en een elektrische verwarming van 1000 watt vind ik een beetje te veel van het goede.

Volgende ronde zal ik naar een ander verwarmingssysteem gaan kijken maar dit is even makkelijk.

De kast staat in een onverwarmde garage, hierom probeer ik zo 'zuinig' mogelijk met de energie om te gaan.

 

Foto's:

gallery_25068_13242_361665.jpg

 

gallery_25068_13242_1855721.jpg

 

Bij de growshop heb ik nog een droognet gehaald voor in de toekomst, een schaar en een temp / ec meter,

Daarnaast heb ik mijn hesi voedingslijn weer aangevuld. Volgende ronde zal ik waarschijnlijk gebruik gaan maken van een andere voedingslijn en een voorgroei tentje / propogatortent aanschaffen omdat dit makkelijker is, ik deze in huis kan plaatsen wat weer in de energiekosten scheelt en ik in mijn kast kan drogen.

 

Tot zover

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag zijn alle zaden uitgekomen, het zijn inmiddels steeltjes.

Tijd om de planten in de kast te zetten dus, dat heb ik vandaag gedaan.

Alle acht staan ze in de kast in hun eigen 11L pot.

 

De lamp is gedimd tot 300 Watt. Dit zal ik in de loop der tijd opschroeven.

In de tijd dat de verwarming uit is zal er om het half uur een elektrische verwarming aangaan.

Deze gebruikt (helaas) 1000 watt per uur maar brandt per dag 3 uur dus dat is te overzien.

Dit betekent dat het niet heel koud zal worden in het hok doch deze in een koude onverwarmde ruimte staat.

Verder heb ik een grond temperatuur meter & een EC / Temp meter met een draad.

 

Reeds is er een voedingsvat van 30 liter gemaakt, hierbij gebruik ik de voedingslijn van Hesi.

Vandaag heb ik ze ingewaterd met 1L water verdeeld over de 8 mini plantjes.

Er staat een afgesloten fles voeding in de kast om op temperatuur te blijven.

 

De temperatuurmeter gaf een meting aan van toen de verwarming nog niet aanstond, inmiddels is de temperatuur al een stuk aangenamer.

Foto's:

 

gallery_25068_13242_2148868.jpg

 

gallery_25068_13242_478.jpg

 

gallery_25068_13242_862888.jpg

 

gallery_25068_13242_2018361.jpg

 

Let niet op de afgeknipte draden welke je ziet, deze leiden nergens naar en komen niet in contact met stroom of andere draden met stroom. Dit zijn stukken draad welke los in de kast zitten en waarvan ik later besloot het anders te doen. Echter zitten ze binnen in vast en ik kreeg ze niet los.

 

Mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog een excel sheet met de schatting van de elektrakosten:

Alle formules zitten erin dus dat scheelt heel veel reken en typwerk. :)

Omdat ik de elektrische kachel een half uur per uur aanzet wanneer het licht uit is is mijn elektra niet eens heel duur.

 

gallery_25068_13242_19593.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De achterste drie zijn helaas niet gegroeid, ze zullen morgen worden vervangen voor stekken.

Ik heb voor de zekerheid 4 stekken gekocht welke ik morgen ochtend zal ophalen.

 

Het soortje is Royal Kush,dit betekend dat ik 3 soorten heb, zal volgens mij geen probleem zijn omdat ik alles scrog.

Ook volgens de stekkenboer is dit geen probleem.

Het zullen 3 madscientists, 4 royal kush en 1 jackberry worden. Totaal 8.

Morgen foto's.

 

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik hoop op een goede start voor je.

Tip:

Laat je clipfan niet op je plantjes blazen maar er over heen.

Tussen de lamp en plantjes door.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hierbij een update,

Voorgroeidag 12.

De zaden zijn inmiddels volwaardige planten, met deze 8 zal ik tot het eind doorgaan.

De temperatuur is nog steeds een probleem. De kachel is geschakeld op een half uur om het uur anders werd het te warm.

Op het moment dat de lamp uit staat is dit te weinig omdat de temperatuur dan daalt tot 13 graden, dit is te koud.

De bodemtemperatuurmeter geeft ook aan dat het medium ongeveer 13 graden is. Volgende kweek iets nieuws op verzinnen.

Nu is het altijd of te koud of te warm en tevens verwarm ik de ruimte waar de kast instaat ook.

 

Ik hoop dat ik nu nog +/- 3 weken moet groeien voordat ik kan beginnen met de bloeiperiode. Ik wil de planten net iets onder het scrognet hebben.

In het begin van de bloeiperiode groeien ze dan het laatste stukje door het net heen.

Watergift is 1.5 liter om de 2 dagen verdeeld over 8 planten, ze zijn er nu nog mee tevreden. Uiteraard check ik elke dag of ze niet droog staan,

op dat moment geef ik meer.

 

Foto's zijn genomen met de flits van mijn telefoon, zonder de HPS.

 

gallery_25068_13242_3269280.jpg

 

gallery_25068_13242_116780.jpg

 

Plantje lijkt heel scheef te staan maar dit is een vertekening, in werkelijkheid staat deze wel recht.

 

gallery_25068_13242_1548568.jpg

 

gallery_25068_13242_72724.jpg

 

Tot de volgende keer :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moet best gaan in je kastje Nielz, maar ff paar dingen.

Kzie dat je een heel net dataloggertje hebt aangeschaft, goed bezig. Maar deze steek je dus in je medium, is 6.5 graden celsius dan nie klein beetje koud voor die taugeetjes.

Je zult toch echt moeten bijverwarmen pik, de groei stagneert he bij zulke temps.

Als je een goedkope manier zoekt om je bodem te verwarmen, kijk dan is op MP voor een elektrische deken voor weinig. Knip 'm met beleid uit elkaar en gebruik de draad om een mooi egaal warm bodempje te creeren.

Een model met meerdere standen is aan te raden zodat je niet direct een themostaatje nodig hebt.

 

Dekentjes gebruiken een watje of 60

 

 

Maak deze dan wel netjes af zolang de dames er staan he

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallowa,

 

zojuist een verwarmingsmat van 900x8200 mm besteld, mijn kast is 90x100 dus dat past wel.

Deze verwarmingsmat is 136 watt en maakt gebruik van infrarood straling.

Nu maar hopen dat het werkt, binnen 2 a 3 dagen heb ik hem binnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aangezien ik niet heel veel reacties krijg, wat opzich geen probleem is gebruik ik dit topic maar als logboek voor mezelf.

Dan kan ik alles naderhand teruglezen.

 

De temperatuur is een stuk beter dan voorheen, de minimale temperatuur is nu 18 graden en de maximale temperatuur 23.

Ik heb de verwarming van 1000 watt uitgeschakeld en hiervoor in de plaats twee infrarood matten onder de potten gezet.

Ik ben benieuwd of dit zijn vruchten afwerpt maar omdat de temperatuur buiten stijgt merk ik dat het beter gaat.

 

De matten verbruiken samen 272 watt en staan 24/7 aan.

Deze komen niet in aanraking met het water, er staat een opvangbak boven welke het water van de elektra tegenhoudt.

Hiermee hoop ik de temperatuur van de aarde op een constante temperatuur te houden.

De bodemtemperatuur is nu, zonder lamp en verwarming 17 graden celcius, al een stuk beter dan de 13 graden die ik eerst had.

 

De planten groeien goed en drinken samen 2 liter water per dag.

Een plant kreeg een geel blad, waarschijnlijk doordat de verwarming er warme lucht op blies.

Ik heb de indeling van de planten veranderd.

De ec waarde is 41%

 

Vandaag zal ik ook de lamp op 600 watt zetten.

 

Foto's:

gallery_25068_13242_108413.jpg

 

gallery_25068_13242_1078877.jpg

 

gallery_25068_13242_1635032.jpg

 

De foto's zijn genomen toen de lamp uitstond, dit verklaard ook het hangen van de bladeren.

 

Tot zover mijn update.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk die excel sheet, wel handig om eens te zien op die manier.

 

Je planten zijn wat licht van kleur, geef je al iets van voeding mee ? Je klimaat is met die temps inderdaad al een stuk beter

 

:popcorn:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik geef zeker voeding mee, de groeilijn van hesi krijgen ze momenteel, misschien wat te licht aangemaakt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kvind een kacheltje in je hok zelf niet ideaal Niels, betr erbuiten. Die lucht is gortdroog die eruit komt.

 

Verder vind ik je sroggnetje verre van ideaal, de maaswijdte is wat klein en t zal je takken beschadigen.

Beter is dat groene geplastificeerde spul.

 

Succes.

Gr bubbz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor je reactie, ik zal hem vandaag aan gaan passen, rij zo even naar de gamma en dan haal ik er een met een grotere wijdte.

Het kacheltje is inderdaad niet ideaal maar anders verwarm ik een ruimte van 25m2. Het kacheltje staat nu 3 uur per 24 uur aan.

Tijdens de donkerperiode om het half uur aan en uit.

 

mg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou persoonlijk idd even een rekje met grotere mazen halen!

Zie dat ze aan het strekken gaan dus 600W zullen ze wel waarderen.....Veel succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

IK heb zojuist een nieuw net gekocht, de gaten zijn niet enorm groot maar zeer elastisch.

Daarnaast is het net niet heel sterk, ik heb het dubbelgevouwen en gemonteerd.

Het net is sterk genoeg om de planten te dragen maar geeft makkelijk mee met de stammen.

 

Ik heb enkel het volgende probleem:

De bladeren hangen en de stelen van de bladeren zijn wat paars.

iemand enig idee wat ik hiertegen kan doen?

 

Vandaag nieuw voedingsvat aangemaakt a 40 liter.

Na dit vat over op de bloei periode ze groeien als gekken.

 

Foto's:

Een paar zijn met het oude rooster en het licht aan, een paar met het nieuwe rooster & de lamp uit.

 

gallery_25068_13242_4747054.jpg

 

gallery_25068_13242_877437.jpg

 

gallery_25068_13242_3575467.jpg

 

gallery_25068_13242_1253455.jpg

 

gallery_25068_13242_2344105.jpg

 

gallery_25068_13242_70149.jpg

 

tot zover deze update.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vraag me af of dit net beter is dan je vorige.....het is wel elastisch maar de gaten zijn wel erg klein. Hadden ze geen rekjes met grotere mazen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

je planten schreeuwen om water, ze hebben dorst!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dankjewel voor jullie reactie!!

Ik kan de gaten zelf wat groter maken door 2 gaten te combineren zo gedaan, de andere netten en rekjes met grotere mazen waren allemaal uitverkocht en kwamen deze week niet binnen. Hier zit ook maar 1 winkel die die dingen verkoopt. De volgende bouwmarkt is al gauw een behoorlijke afstand.

 

Ik ga ze direct water geven! Opmerkelijk want ze krijgen al 2 liter per dag maar meer is geen enkel probleem.

 

Groet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je moet inderdaad andere type mazen gebruiken, zo 1 die ze als tuin rek gebruiken met den die gaat het u niet lukken

Share this post


Link to post
Share on other sites

succes Nielz, ik kijk ff mee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als de lamp een paar uur aan staat, staan de planten dan wel fier rechtop?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Water inderdaad, even overheen gekeken.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga ze direct water geven! Opmerkelijk want ze krijgen al 2 liter per dag maar meer is geen enkel probleem.

Beginnende planten in kleine 11literpotten hoeven niet elke dag twee liter, dat is te veel. Voel even met je vinger in de potten hoe nat ze zijn, want ik denk dat ze veel te nat staan i.p.v.te droog. En als ze te nat staan moet je ze zeker niet nog meer water geven.

Edited by dilago
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ze water gegeven, op het moment dat de verlichting aanging stonden ze weer keurig recht op.

Deze dag nog even geen water, de lekbak heeft behoorlijk wat opgevangen.

 

allen bedankt, rooster zal ik aanpassen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...