Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Guest snah

Wanneer Enzymen Toevoegen

Recommended Posts

Guest snah

Hallo ,

 

3 northern light zaadjes zagen 01-12-2014 het licht , zij staan op mapito , begin januari zijn ze getopt en een week later naar 12/12 , en overgestapt van canna groei naar canna bloei met wat bloei booster.

 

De vraag :

Wanneer moet ik enzymen toevoegen ?

Ik lees hier verschillende adviezen , volgens de GS moet ik alleen maar spoelen met enzymen als de planten geoogst zijn en de wortels verwijderd .

Wat is het beste ?

 

Groet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens dit schema zou je het zowel in de groei als in de bloei mee moeten geven.

Ik heb zelf geen kaas gegeten van kweken op mapito, dus hoop dat iemand met ervaring met canna hydro je een duidelijker antwoord kan geven.

 

Groeten Beaker

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest snah

@ Beaker

 

Zo'n schema zegt niet veel en dient ervoor om voor de fabrikant meer te verkopen .

Mijn GS zegt dat enzymen toevoegen tijdens de kweek geen nut heeft , daarom 2 of 3 keer spoelen met enzymen tussen de kweken door om eventuele wortelresten op te lossen .

 

Wie weet hier meer over ?

 

Groet

Share this post


Link to post
Share on other sites

naar mijn weten gebruik je het de hele cyclus... enzymen breken dood en oud wortelmateriaal af waardoor er plaats is voor nieuw.. ongeacht welk medium..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest snah

@ smellowmellow

 

Ook dank voor de reactie ,

Als de plant gezond is dan heb je toch geen dode wortels , dus lijkt mij enzymen toevoegen niet nodig .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit zal dan ook wel een verkooppraatje zijn, maar volgens mij wordt hier wel duidelijk uitgelegd wat de enzymen doen.

 

Wortels sterven voortdurend af in een natuurlijk proces van vernieuwing. De resten van dode wortels vormen een voedingsbron voor ziekteverwekkende schimmels. Op den duur tasten deze schimmels ook levende wortels aan. Met CANNAZYM druk je deze bedreiging de kop in. De enzymen in CANNAZYM zetten het dode plantmateriaal snel om in mineralen en suikers. Hiervan profiteren goede bacteriën, die helpen met het opnemen van voedingsstoffen en de wortels beschermen tegen schimmels.
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dode en slechte wortels heb je altijd.... Oook wortels hebben maar een bepaalde levensduur... Zeker de kleinere.... En zowiezo.... Al zouden er maar 2 of 3 in zitten? Zitten ze wel in de weg voor een mooi setje nieuwe...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, als je niet kweekt is dat zeker zonde van je geld. :likken:

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kweek ook op mapito en geef ook enzymen mee, niet iedere voedingsbeurt maar wel regelmatig.

mijn resultaten zijn tot nog toe goed maar of dat door die enzymen komt blijft natuurlijk de vraag

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spoelen met enzymen heeft geen zin. Als je letterlijk "spoelt" krijgt de enzym dus ongeveer 10 secondes om de wortel op te eten. Dat kan natuurlijk nooit.

Die enzym kan die wortel wel opeten maar daar heeft hij/zij tijd voor nodig.

Ik geef één keer per week enzymen mee, liefst als het medium relatief droog is. De drainage is dan minimaal dus is het zeker dat de enzymen in het medium zitten en hun werk kunnen doen.

Als anderen mooie planten kweken zonder enzymen is dat natuurlijk ook goed. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik geef ook van begin tot eind enzym mee.

 

Maar net wat Iceberg zegt...

Of het echt helpt geen idee, maar het resultaat is goed te noemen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...