Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Piepers

4Xgavita 1000 Opti 3500?

Recommended Posts

Hello boys&girls,

 

Ik weet dat het koelvermogen van de opti 3500 3500 watt is, maar je hoort en leest wel eens dat ze wat meer aankunnen dan opgegeven.

 

Is de opti 3500 in staat om 4 x 1000 watt gavita te koelen in een 300x300x215? Inclusief boost naar 1150 mogelijkheid...

 

 

bedankt alvast!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ligt eraan waar je zit.....

 

Maar proberen en dan weet je het. Denk het overigens wel, zeker met volwassen gewas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

city heeft een topic waar hij draait met 4 x 1000 op een 3500

 

dus het kan zeker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat heeft meer met de lamp dan met de opti te maken.

 

Een efficiente lamp maakt minder warmte dan een onefficiente lamp. Die vlieger gaat dus niet altijd op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Murdoch: bedoel je met omgevings en water temperatuur?

 

Miami: thanks, ga dat is ff lezen.

 

Oke, aantal factoren dus. Een gavita pro line 1000 watter is een effieciente lamp, correct?

 

Ben jij van mening dat het met het mogelijk is met de gavita lamp, racker?

 

Zie dat er een nieuwe opti is, opti 2000. kan deze 4 x 600 gavita pro line koelen?

 

Begrijp dat ik een beetje rot vraag stel in beiden gevallen maar het betreft ruimtes met enigzins beperking qua ruimte en zou het goed uitkomen als er een kleinere opti in zou passen dan volgens het boekje nodig is...

 

Beiden ruimtes zijn begane grond met ''normale temperatuur'' situaties.

 

thanks allemaal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je 4x600 wilt, pak dan die 3500 met weinig water zal ie best stabiel draaien denk ik

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Boefje: En voor die 4 x 1000 adviseer je de 6000?

WAt bedoel je met weinig water, kraan niet helemaal open?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De gavita is efficient omdat de peer efficient is. De peer maakt het licht, de ballast stuurt alleen de peer aan.

 

4x1000 zou ik wel aandurven. Dimmen kan immers nog altijd.

 

4x600=geen 2000 :whistle: Een 600watt is minder efficient dan een 1000. De maat van een 2000 is gelijk aan een 3500, het is wel zaak dat het koelvermogen enigzins is afgestemd op het aantal lampen anders gaat het ding 100x per dag uit en aan.

 

(of je moet een pro4 kopen ipv een pro3)

 

De koelcapaciteit kun je afstellen op het apparaat. Reken dan op + of - 10% afhankelijk van de omstandigheden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke racker thanks, nee weet dat dat geen 2000w is :hug: . Wist niet dat de maat hetzelfde is als een 3500, dat biedt perspectief.

 

Ennuhhh, pro4...!? Is die er al of komt die eraan... Wat zijn de vernieuwingen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Officieel ook (nog) niet verkrijgbaar.

 

Ik kan het proberen uit te leggen, maar het is niet simpel........

 

Dag:

 

Als een opticlimate (of welke airco dan ook) koelt, ontvochtigt deze ook de lucht. Als er geen koeling nodig is stopt de unit met koelen, het ontvochtigen stopt dan natuurlijk ook. Dit natuurkundig verschijnsel krijg je als de koeling overcapaciteit heeft. De unit gaat uit>aan>uit>aan>uit>aan, De luchtvochtigheid gaat omhoog>omlaag>omhoog>omlaag.

 

Nacht;

 

Als er in de nacht ontvochtiging gewenst is, moet de unit gaan koelen. Door dit koelen zal de nachttemperatuur dalen. Om dit koelen op te heffen gaat de (elektrische) verwarming ook aan. De verwarming heft de koeling op zolang de temperatuur boven de ingestelde temperatuur blijft. Wordt de temperatuur lager dan ingesteld, dan stopt het koelen om de nachttemperatuur op peil te houden. Er kunnen problemen onstaan als een ruimte zijn warmte verliest door het aanzuigen van koude lucht of door slechte isolatie en zeker door het instellen van een onreeel hoge nachttemperatuur.

 

Tijdens koelen en ontvochtigen wordt er warmte afgegeven aan het water wat door de unit loopt.

 

Tot zover de pro, pro2 en pro3

 

Pro4 Dag;

 

Als deze unit geen koeling vraagt, stopt het koelen maar gaat het ontvochtigen gewoon door. De warmte die tijdens koelen normaal aan het water wordt afgegeven wordt 1 op 1 gerecycled in de unit zelf tijdens ontvochtigen. Er wordt geen warmte aan water afgegeven, het waterverbruik stopt.

 

Pro4 Nacht;

 

Als er ontvochtiging gevraagt wordt, gaat de unit koelen. Er wordt geen warmte afgegeven aan water maar de warmte wordt gerecycled.in de unit. De koeling wordt dus inwendig opgeheven door de warmte her te gebruiken. Er wordt geen water verbruikt en de elektrische verwarming is uit.

 

Er zit wel elektrische verwarming in zoals in de pro3 maar deze is alleen nodig om de nachttemperatuur te handhaven als er geen ontvochtiging nodig is.

 

Een pro4 is dus veel efficienter met stroom en water en regelt het klimaat nog beter, nadeel is dat je diep in de buidel moet tasten. De kwekert die dit weet te waarderen zal hier niet om malen.

 

De pro4 komt er naast de pro3 en is hier dus geen opvolger van.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi man duidelijk verhaal en snelle reply, thanks.

 

Kost dat? 6000watt? :whistle: Ennuh als je hem echt wil, is ie er dan al...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee is er nog niet, ik maak de melding alleen om Mr Opticlimate een beetje te pushen. :whistle:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ah oke. to bad

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vroeg me altijd al af waarom dat nog niet zo was. De warmte wordt gerecycled door middel van? Extra reservoir? Of wordt de warmte gewoon aan de lucht afgegeven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aan de lucht via een condenser. Allemaal inwendig dus de wateraanzijdige aansluitingen enz blijven gelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weet ik niet, maar ik denk meer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Racker, dus eindelijk een oplossing voor de Dryfast/OC combinatie! Is het geluid wat hij produceert overdag (als hij het water wegpompt) en s'avonds (als hij het water recycelt) beide keren gelijk?

 

@ Piepers. 4x1000DE kun je koelen met een 3500OC op 300x300x215. Ik kon dat ook koelen op een opperlvak van 240x240x215 en het is juist die extra ruimte die er voor zorgt dat je OC minder hoeft te koelen. Hoe minder watt per m2 je hebt hoe minder je OC hoeft te koelen want je planten koelen ook. Dus stel dat je 4000watt boven 4m2 hebt hangen dan heb je maar 4m2 om die warmte weg te koelen. Als je meer groeioppervlak hebt zoals jij 9m2 dan heb je dus ook 9m2 aan planten die jou OC helpen om te koelen. Ik had maar 5.76m2 plantoppervlak om mijn OC3500 te helpen met koelen. Jij hebt 9m2 aan plantoppervlak en dat is nu net wat het verschil gaat maken.

 

Bijkomend voordeel is ook nog dat je luchtvochtigheid hoger blijft waardoor je meer co2 kunt toevoegen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Racker, dus eindelijk een oplossing voor de Dryfast/OC combinatie! Is het geluid wat hij produceert overdag (als hij het water wegpompt) en s'avonds (als hij het water recycelt) beide keren gelijk?

 

 

 

Geen idee, ik heb het ding nooit gezien en nooit gehoord. Allemaal theorie.

 

Hij recycled het water niet, hij recycled de warmte. (net zoals jou dryfast) Het verschil in geluid zal hem dus in het geluid zitten wat je waterleiding al dan niet maakt.

 

Ik ben zelf wel benieuwd naar het geluid van de overgang zelf. Een lucht warmte pomp maakt nl ook een geluid in de overgang verwarmen>ontdooien.

 

We zullen zien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik dacht dat hij het water recycled omdat het water verdwijnt niet door de gootsteen maar hij heeft wel een medium nodig om de warmte van het koelraam weer kwijt te raken. Ik nam aan dat hij daar gewoon leidingwater voor gebruikt? Of heeft hij net als die Dryfast een speciaal gas daar voor?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat heeft elke opticimate City.

 

Ff snelcursus koeltechniek doen. :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Officieel ook (nog) niet verkrijgbaar.

 

Ik kan het proberen uit te leggen, maar het is niet simpel........

 

Dag:

 

Als een opticlimate (of welke airco dan ook) koelt, ontvochtigt deze ook de lucht. Als er geen koeling nodig is stopt de unit met koelen, het ontvochtigen stopt dan natuurlijk ook. Dit natuurkundig verschijnsel krijg je als de koeling overcapaciteit heeft. De unit gaat uit>aan>uit>aan>uit>aan, De luchtvochtigheid gaat omhoog>omlaag>omhoog>omlaag.

 

Nacht;

 

Als er in de nacht ontvochtiging gewenst is, moet de unit gaan koelen. Door dit koelen zal de nachttemperatuur dalen. Om dit koelen op te heffen gaat de (elektrische) verwarming ook aan. De verwarming heft de koeling op zolang de temperatuur boven de ingestelde temperatuur blijft. Wordt de temperatuur lager dan ingesteld, dan stopt het koelen om de nachttemperatuur op peil te houden. Er kunnen problemen onstaan als een ruimte zijn warmte verliest door het aanzuigen van koude lucht of door slechte isolatie en zeker door het instellen van een onreeel hoge nachttemperatuur.

 

Tijdens koelen en ontvochtigen wordt er warmte afgegeven aan het water wat door de unit loopt.

 

Tot zover de pro, pro2 en pro3

 

Pro4 Dag;

 

Als deze unit geen koeling vraagt, stopt het koelen maar gaat het ontvochtigen gewoon door. De warmte die tijdens koelen normaal aan het water wordt afgegeven wordt 1 op 1 gerecycled in de unit zelf tijdens ontvochtigen. Er wordt geen warmte aan water afgegeven, het waterverbruik stopt.

 

Pro4 Nacht;

 

Als er ontvochtiging gevraagt wordt, gaat de unit koelen. Er wordt geen warmte afgegeven aan water maar de warmte wordt gerecycled.in de unit. De koeling wordt dus inwendig opgeheven door de warmte her te gebruiken. Er wordt geen water verbruikt en de elektrische verwarming is uit.

 

Er zit wel elektrische verwarming in zoals in de pro3 maar deze is alleen nodig om de nachttemperatuur te handhaven als er geen ontvochtiging nodig is.

 

Een pro4 is dus veel efficienter met stroom en water en regelt het klimaat nog beter, nadeel is dat je diep in de buidel moet tasten. De kwekert die dit weet te waarderen zal hier niet om malen.

 

De pro4 komt er naast de pro3 en is hier dus geen opvolger van.

 

Gelukkig lees ik dit optijd anders had ik de pro3 gehaald :D

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...