Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Onimusha

Fotosynthese

Recommended Posts

Fotosynthese is het chemische proces waarbij water en koolstofdioxide door middel van (zon)licht wordt omgezet in suikers en zuurstof. De plant legt de energie uit zonlicht vast in de grotere moleculen van de suikers. De zuurstof die ontstaat is heel handig voor ons. Want zonder zuurstof leeft de mens niet lang. Maar de plant doet dat niet zomaar...

's Nachts vindt het omgekeerde proces plaats in de plant. Dan neemt de plant zuurstof op en verbrandt hij de suikers om met de vrijgekomen energie te kunnen groeien. Wist je dat vroeger (vanwege het opnemen van zuurstof) de planten uit ziekenhuiskamers werden gehaald als het donker werd?

 

Plantencelbiologie - Heb je een plant wel eens zien eten? Zeer waarschijnlijk niet, of het moet een vleesetende plant zijn. Om te groeien hebben planten bouwstoffen nodig. Deze bouwstoffen bestaan uit organische en anorganische stoffen.

 

Planten kunnen zelf de organische stoffen, suikers, maken. Iets wat geen enkel ander organisme ze nadoet. De anorganische stoffen, zoals stikstof, fosfor en kalium nemen ze voornamelijk via de wortels op uit bodem.

Planten maken suikers en zuurstof uit water, koolstofdioxide en met behulp van energie. Water halen planten met behulp van hun wortels uit de bodem. Koolstofdioxide halen de planten uit de lucht. Lucht bestaat voor 0,03 % uit koolstofdioxide. Via kleine gaatjes in het blad (huidmondjes) absorbeert de plant koolstofdioxide uit de lucht.

 

Door de huidmondjes kunnen zuurstof en andere gassen het blad uit, maar ook in. De energie halen de planten uit licht en dan met name zonlicht. Om de energie uit het zonlicht te halen gebruiken de planten een heel speciale stof, namelijk chlorofyl. Deze stof is groen en wordt daarom ook wel bladgroen genoemd. Dit verklaart waarom de meeste planten groen zijn. Het product dat de planten zo zelf bereiden, noemen we suikers. Naast de suikers ontstaat er zuurstof. De zuurstof geeft de plant via de huidmondjes af aan de lucht. Al 3 miljard jaar duurt dat proces van zuurstofafgifte door planten op aarde. Elk ander organisme heeft die zuurstof nodig om te leven. Zonder de planten zouden mens en dier niet bestaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook een stukkie:

 

Het gaat bij fotosynthese allemaal om het verkrijgen van energie uit zonlicht.

In de groene delen van planten zitten chlorofyl-moleculen met het reactiecentrum P700 ,[de naam P700 geeft aan dat het centrum gevoelig is voor licht van een golflengte van 700 nm]dit zijn organische moleculen met een magnesnesium -atoom waaromheen Koolstof- Zuurstof en Waterstof atomen zijn in gebouwd.Dit molecuul is gevoelig voor licht en is eigenlijk het molecuul waar heel fotosynthese om draait.Rondom dit molecuul draaien elektronen rond in banen om het chlorofyl molecuul.Wanneer er op het chlorofyl licht valt dan kunnen de elektronen rondom de molecuul een foton absorberen waardoor de hele energietoestand van het molecuul toeneemt .

 

Daarna wordt er een elektron afgegeven omdat het molecuul zo energiek is oftewel 'aangeslagen' of geexiteerd.Zo kan dus een plant zijn energie uit licht halen.Alleen deze energie uit de aangeslagen toestand wordt meerdere malen doorgegeven,door zogenaamde electron-carriers, en hierdoor verliest het ook steeds weer een beetje energie.

 

Op het einde van al dit stopt het geexideert te zijn en keert het terug naar hoe het was voor de lichtval.

 

Tijdens deze laatste 'terugval' wordt ADP,de laatste elektron carrier,omgezet in ATP,adeninetriphosfaat.Dit kan niet plaatsvinden zonder protonen H+ dus.ATP is een van de belangerijkste chemische energiebonnen in planten ,het kan worden opgeslagen getransporteerd en gebruikt voor allerlei processen en het drijven van reacties in de plant.Deze laatste stap van ADP naar ATP wordt fotosysteem I genoemd.

 

 

 

Waar bij fotosysteem 1 P700 het reactiecentrum vormde ,heeft fotosysteem 2 een ander reactiecentrum namelijk, P680 met zijn eigen elektronen.

 

Toen in Fotosysteem 1 de energieniveau van P700 daalde kwam er als het ware een gat op de plaats van de weggeexiteerde elektron,dit gat wordt onmiddelijk opgevuld door het molecuul P680.Ook tijdens deze overgang worden er meerdere 'carrriers' gebruikt om het elektron te verplaatsen, en ook nu verliest het elektron steeds een klein beetje energie.

 

Tijdens deze overgang van de ene systeem naar de andere wordt ondertussen ook H2O omgezet in O2 zuurstofgas als afvalproduct ,zodat wij kunnen verderademen...

 

Het verschil lijkt mij duidelijk.

 

Nog een stukje:

 

 

De licht reacties, de processen die zich in een plant afspelen, de chemie en fysiek, die hierbij betrokken zijn,zijn inderdaad nog vele malen ingewikkelder dan staat beschreven in het dikste boek.De hele zaak wordt dan ook nog steeds niet volledig begrepen en het is ook niet zeker dat het ook echt zo in elkaar zit als nu wordt voorgesteld.Het zou je dan ook niet moeten verbazen als je morgen een baanbrekende ontdekking hoort die de hele visie op planten zou omgooien.

 

NADPH is een elektronencarrier.

En Fotosysteem 1 produceert dus geen NADPH zoals jij voorstelde maar NADH.

NADH is net als ATP een molecuul die dankzij de vrijgekomen elektronen uit de elektronencarriers kan worden samengesteld.Op deze wijze legt het de vrije energie van uit de elektronencarriers vast in de vorm van chemische energie,kortom het wordt gewoon in de molecuul ingebouwd,wat assimilatie wordt genoemd.

 

Wanneer het molecuul uit elkaar wordt gehaald,wat dissimilatie wordt genoemd,komt deze energie weer vrij.De hele gedachte van 'energie uit moleculen kan sommige mensen misschien eerst nog wel verward hebben, maar dit hele principe berust op het aangenomen feit dat bij de dissimilatie van deze 'energie' moleculen simpelweg de eerder vastgelegde energie weer vrijkomt.-->

 

Assimilatie/Dissimilatie ATP:

 

assimilatie

Adenosine + 3 Pi + 3e- --->ATP [3Pi staat voor de drie fosfaatgroepen]

 

 

dissimilatie

 

 

ATP ---> Adenosinedifosfaat + e-

 

ATP --->Adenosinemonofosfaat + e-

 

Atp ---> Adenine + e-

 

De verbinding tussen het Adenosine,welke zelf weer is opgebouwd uit de eiwitten Ribose en Adenine, en de Fosfaat -groepen zij in dit geval erg energierijk ,dit zijn dan ook de verbindingen die worden gemaakt bij de assimilatie van ATP door elektronen.

Dus bij elke assimilatie van een Fosfaatgroep is een elektron nodig,een ATP molecuul heeft dan ook 3 energierijke verbindingen.

 

 

Bron: www.chemixtry.fuckhedz.com

 

kwekeling...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha , die tekst komt me bekent voor . Het gaat wel heel diep in op de fotosynthese/chemie van de planten . maar goed, is voor de liefhebbers.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pfff, wat er hier allemaal staat is vrij verwarrend hoor, alles staat door elkaar en de correcte termen zijn nergens te vinden. Maar enfin, ik kan wel begrijpen dat het voor de mensen die deze stof ni bestudeerd hebben nogal vrij moeilijk kan zijn.

 

Ik kan hier pagina's vol beginnen lullen over fotosynthese, maar de kans is groot dat het merendeel er geen zak van snapt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal het gaan volgen en proberen te begrijpen....wat mij betreft mag de uitleg (@ kweke1ling) iets toegankelijker indien mogelijk :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Binnekort zal ik wa interessante info ivm met de werking van de plant op het net zette. Geef me een paar weken een ik geef u boeiende lectuur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

Ga gewoon door met al die info, ik weet dat niet iedereen hier zijn weg zal vinden maar zo zijn er dus wel ook anderen die hier wél wat op willen steken. In feite ben ik ook maar een leek want scholing in die wetenschappelijke biologische en chemische richting heb ik niet. Sta er wel voor open. Dat scheelt veel. Ga door, ga door!

 

Om ook een kleinigheid toe te voegen aan de topic fotosynthese moet ik even naar mijn beroep stappen. Als kok werkte ik ook met chlorofyl, maar dan anders. Uit tot bijna 'poederfijn' gehakte peterselie onttrekken van chlorofyl door de peterselie met koud water op te zetten en uit te koken. Het chlorofyl komt aan de oppervlakte drijven in een soort schuimpje. Dit lepel je herhaldelijk af en deponeer je op een schone doek. Met een mes schraap je het chlorofyl van de doek (of koffiefilter) waarin nu ook het overtollige water achterblijft. De groene pasta (op een lepeltje) verzameld is is klaar om bv. slagroom, crême fraiche, boter mooi fris groen te kleuren.

 

Natuurlijk kom je er snel achter dat het ook met wortel, rode kool, paprika enz gaat............

 

Het nuttigen van een zeer ruime portie chlorofyl (bos of 10 peterselie) geeft een zeer energiek en krachtig gevoel en valt voor mij ook onder de vrij te nuttigen plantdelen. Of er een andere betere of makkelijkere manier is om chlorofyl te onttrekken, daar ben ik wel benieuwd naar. Iemand ook wel eens flying-chlorofyl geweest? Sp[ciaa| kan ik je zeggen. Maar dat zijn pepertjes ook.

 

Greets.

Share this post


Link to post
Share on other sites

chlorofyl is een beetje polair (zie topic THC) maar niet genoeg om op te lossen in water, daarom dat je het schuim extraheerde. Om chlorofyl te extraheren gebruikte wij in het labo een mengsel van ethanol en petrolium ether. maar het grootste gedeelte was ethanol. Ga als volgt te werk: maal de bladmassa fijn, doe er ethanol bij zodat debladmassa net onderstaat. Verwarm een beetje (pasop: ethanol is explosief, zie dat je dampkap op max staat. Ethanol kokt op 70 graden) en roer. Door een zeef jagen. De groene vloeistof zo goed mogelijk uitkoken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb het in biologie

Share this post


Link to post
Share on other sites

In welk jaar? Als je wil, zet da is hierop. Ik had het al lang gedaan maar die stof is zodanig gecompliceerd dat de helft er nix van snapt. Ook zie ik geen manier om het simpeler te maken daar ik alles essentieel vindt. Maar binnenkort zal ik het toch erop zetten, kga het inscannen, want al da typwerk en die figuren, pfff. Kga het hier en daar wel wa toelichten om het simpeler te maken

Share this post


Link to post
Share on other sites
chlorofyl is een beetje polair (zie topic THC) maar niet genoeg om op te lossen in water, daarom dat je het schuim extraheerde. Om chlorofyl te extraheren gebruikte wij in het labo een mengsel van ethanol en petrolium ether. maar het grootste gedeelte was ethanol. Ga als volgt te werk: maal de bladmassa fijn, doe er ethanol bij zodat debladmassa net onderstaat. Verwarm een beetje (pasop: ethanol is explosief, zie dat je dampkap op max staat. Ethanol kokt op 70 graden) en roer. Door een zeef jagen. De groene vloeistof zo goed mogelijk uitkoken.

Het groene mengsel gewoon indampen toch ?, daarvoor hoeft het niet eens per see te koken. O ja , nog een klein dingetje ,ethanol (g) met lucht gemengt is een explosief mengsel, ethanol op zich is gewoon brandbaar .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je weet toch wel dat als je dat met wiet zou doen dat de THC enz enz ook mee wordt geextraheerd?

 

En chlorophyl wordt wel degelijk uit de plant gewassen met water. Ooit wel eens "ice-hash" gemaakt? Het water blijft groen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hij bedoelt waarschijnlijk het extraheren van chlorofyluit bladeren zonder harsen .

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ blowmonkey,

 

voor zeer kleine percentages zijn apolaire stoffen oplosbaar in polaire en andersom. Kijk, je zegt zelf als je met een icolator werkt dat het water groen wordt. Wel ik kan je verzekeren, puur chlorofyl is zo groen dat het bijna zwart ziet. Zeeeer geconcentreerd bedoel ik dus hiermee. Bv gisteren ben ik in het labo bezig geweest met kleuren van bacterien. Ik kan je verzekeren, als die kleurstoffen in het flesjes zien pikzwart, alleen als je het verdund zie je de kleur.

 

En lees de volgende keer het volledige topic, want eigenlijk zit je hier totaal naast de kwestie. Lees reactie van green enfield eens.

 

 

@atmo:

....

voor verdere discussie over explosief - brandbaar zie:

http://www.wietforum.nl/editie6/index.php?showtopic=12105

Edited by GreenGrower

Share this post


Link to post
Share on other sites
In welk jaar? Als je wil, zet da is hierop. Ik had het al lang gedaan maar die stof is zodanig gecompliceerd dat de helft er nix van snapt. Ook zie ik geen manier om het simpeler te maken daar ik alles essentieel vindt. Maar binnenkort zal ik het toch erop zetten, kga het inscannen, want al da typwerk en die figuren, pfff. Kga het hier en daar wel wa  toelichten om het simpeler te maken

Ik heb t ook in bio, 6de vwo. Dat kan ik volgens mij wel begrijpelijk maken voor de meesten. maar ik moet eerst ff schoolexamens doen, dus het komt met de kerst wel. (als jij me niet al voor bent)

 

 

topic gesplit dus. zie link in post hierboven.

Nu weer verder over fotosynthese:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uhm, zeer interessant, maar voor de leek, zoals ik, zware kost :verrygood

 

Ik zal een poging doen om iets te verduidelijken in gewoon boerenjongenstaal, als ik het fout heb zal het wel verbetert worden de de experts. Ik hoop dat het niet teveel of topic is.

 

Zoals reeds eerder besproken is CO2 een belangrijk onderdeel voor het fotosynthese proces, CO2 wordt opgenomen door de huidmondjes. Dus hoe verder de mondjes openstaan hoe meer CO2 de plant kan opnemen. Als de LV te laag wordt gaan de huidmondjes een stukkie dicht om transpiratie(uitdrogen) te voorkomen m.a.w. het fotosynthese proces vertraagt. Een lage LV gaat dus ten koste van de opbrengst. CO2 tabs biedt in dat geval geen oplossing. Om de fotosynthese snelheid zo snel mogelijk te laten verlopen is het van belang om die mondjes zo ver mogelijk open te laten gaan, dus de LV te verhogen en de lichtintensiteit te vergroten. Daarom is een goede afzuiging(koeling) zo belangrijk.

Extra CO2 ( een beter fotosynthese) toevoegen heeft alleen zin als de LV hooggenoeg is.

 

Zo, en nu een :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Te hoge temperaturen zullen hetzelfde nadeel teweeg brengen , verminderde CO2 opname.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja en nee, vaak is het zo dat als de temperatuur stijgt de LV naar beneden gaat, in dat geval gaan de mondjes ietsjes dicht. Hangt er natuurlijk ook vanaf wat hoog is. 29 graden of 39 graden.

 

In principe gaat het erom om de huidmondjes zo ver mogelijk open te laten staan ongeacht de temperatuur.

 

Mijn mening is ongeacht de temperatuur ( binnen de normale waardes) de LV zo hoog mogelijk te houden om het fotosynthese proces zo snel mogelijk te laten verlopen, bij een hoge LV hebben de plantjes geen reden om hun muiltjes te sluiten. Ik moet er wel bij zeggen dat wat ik zeg gebaseerd is op theorie, niet op praktijk.

 

Mijn vraag is: heb ik het bij het juiste eind of niet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja, ik zal later eens in mijn cursus kijken of er daar iets in staat om je theorie te ondersteunen.

 

Op het openen en sluiten van huidmondjes zijn ook heel leuke uitzondering. Bv woestijnplanten gaan enkel snachts hun huidmondjes opendoen en dan dus CO2 opslaan om dan dit te verbuiken overdag. Overdag laten ze hun huidmondjes dicht om intense verdamping van water in de plant te vermijden. Dit is de natuur op z'n best vind ik persoonlijk, respect :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...