Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Beste allemaal,

 

Vroeger had ik weleens vaker last van varenrouwmug-larves die mijn kweek bevreten.

En met zwermen van 400 tegelijk uit mijn tent komen als ik em openrits :thumbsdown: (kuchkuch alweer in me keel)

 

Dus vertel ik nu hoe je er biologisch vanaf komt,zonder plantschade.

 

KANEEL! als insecticide! wie had dat ooit gedacht?

Er zit cinnamaldehyde in wat tevens ook een antischimmel/antibacteriele werking heeft(en lekker ruikt)

 

maak het als volgt:

 

Gooi 1 liter water aan de kook.

 

med_gallery_22295_10615_1848607.jpg

 

Neem een kom en doe er 2 eetlepels kaneel in.

 

med_gallery_22295_10615_4775067.jpg

 

Giet het hete water op de kaneel en sla de klonten stuk met een garde/vork.

 

med_gallery_22295_10615_2627951.jpg

 

6 minuten laten trekken,iedere 2 min. roeren.

 

med_gallery_22295_10615_4106078.jpg

 

10 minuten laten staan,om het slijm te laten bezinken (yagh!)

 

med_gallery_22295_10615_160957.jpg

 

Nu kun je de bovenste laag voorzichtig afgieten zonder slijm mee te gieten,in een gieter of jerrycan.

 

Je kunt deze vloeistof gebruiken om te spuiten,en als gietwater(niet verdunnen)

 

med_gallery_22295_10615_2971668.jpg

 

Dit slijmgoedje hou je over en pleur je weg

 

med_gallery_22295_10615_2775332.jpg

 

vies he?

 

Ik doe in 1 behandeling zowel spuiten als gietwater voor vol effect

Bij gietwater gewoon je voeding en boosters erbij,met 2 weken herhalen en alles = dood.

 

gallery_8678_13264_138053.gif

 

Dit zijn de larves

 

Het spuiten met deze vloeistof is handig om je planten onaantrekkelijk te maken voor de meeste plagen.

 

gallery_8678_13264_3869.jpg

 

zo ziet een volwassen vlieg eruit.

 

Het kan nadelig zijn voor je bodemleven/schimmels maar is niet waarneembaar,toch naderhand bacto geven!

Veel plezier met kweken en houd ze groen!

Edited by sensi life
foto's zichtbaar gemaakt
  • Like 6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog nooit geprobeerd,wel de moeite waard om het een keer te proberen denk ik. :specool

Edited by achterlijkeharry

Share this post


Link to post
Share on other sites

1 asperine in 1 liter water zou ook helpen je kam et meegevem aan de aarde of je spuit je plant er mee in mvg xl

Share this post


Link to post
Share on other sites

@collie,

 

Da's nogal bio....... logisch, heb je het al een keer gedaan en eventuele positieve of negative effecten ondervonden?

Ik had begrepen dat een aanzienlijk assortment "beestjes" beschikbaar is bij de professionele tuinbouwhandel ?

Gaan we dan eindelijk aan de permacultuur?

 

Cheers

Share this post


Link to post
Share on other sites

knap hoor :tu

dat is nu 1 van de mooie dingen van een forum, nuttige info delen

 

zelf met succes gebruikt dus neem ik aan?

hoe kom je hieraan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb deze methode eigenlijk zelf uitgevonden,ik kwam erachter op internet.

Ik ben van huis uit natuur-freak,en deed onderzoek op het web naar tropisch hout etc. ik wou er gewoon meer van weten(zoals gewoonlijk)

Zo kwam ik opeens op kaneel en las dat sommige landen op deze manier ongewenste insecten te lijf gaan.

Uiteraard zou ik niet iets van een tip posten zonder zelf te ondervinden of het wel werkt dus bij deze: Het werkt! (yay)

 

De beestjes kopen ben ik niet zo van,het werkt wel mits je de beestjes weer een goed klimaat geeft voor hun om in te leven,nematoden zijn erg lichtgevoelig/droogtegevoelig/U.V. gevoelig etc.

 

Ik weet niet of kaneel werkt tegen spint/thrips,ik heb deze plagen namelijk nooit :| misschien de moeite waard voor iemand om te testen.

Knoflook werkt ook afstotend voor insecten,knoflook poeder bij de kaneelthee is ook een goede toevoeging.

Ik spuit mijn guerilla ook voordat ik ze buitenplant,en ik heb er nooit direct vraat aan.

Als het heel erg regent spoelt het eraf uiteraard,daarom geef ik het extra mee in gietwater dan word de cinnamaldehyde ook opgenomen in de plant.

Blijft het droog dan werkt het 1 week en als ik een 2e keer spuit geeft het de plant net tijd om die eerste wortelfase te overbruggen na het uitplanten,daarna gaan ze toch te snel daar kan niemand tegen vreten.

 

Ik ben blij dat ik zo mensen verder kan helpen,met de oplossing voor zo'n irritant probleem.

 

@ mister xl: Aspirine werd ook uit een boom gewonnen vroeger,totdat ze het konden synthetiseren voor minder centen.

 

 

Peace,

 

 

C.W.

Edited by Collie Weed
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De oervorm van aspirine is toch afkomstig van wilgenbast?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aspirine werd gemaakt van bladeren van de Salix alba (schietwilg/knotwilg) dus dat klopt eigenlijk wel aquar.

Ook een leuke geneeskrachtige boom is de Phellodendron amurense(goed voor je prostaat)de bladeren van deze boom ruiken echt wiet-achtig.

Azadirachta indica is de Neemboom,neem-olie heeft ook leuke eigenschappen en is misschien ook een waardevol bio-insecticide.

Edited by Collie Weed
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Varenrouwmugjes zijn erg dol op water maar kunnen niet zwemmen.

Het werkt dus net als die gele vangplaten, maar dan veel goedkoper."

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Letterlijk niets werkt beter tegen schimmel dan kaneel schors (olie), das giftig spul.

Zo goed dat je misschien beter pepermunt of thym (olie) kunt gebruiken.

Van varenrouwmug of spint zul je iig zeker geen last hebben met pepermunt olie.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Soms, is het maar goed dat iet wordt gebumpd. Anders had ik dit topic nooit gelezen.

Indertijd gemist??

Thx Collie Weed

 

Zie het verhaal van de reflectie maar, naar origineel onderzoek van djbroertje..

 

Dit ook weer,

Deze gaat bij mij zeker in het geheugen in in de favorieten..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Bubbleblower: misschien is het ook een betere oplossing tegen meeldauw? dat zou een leuk testje zijn denk ik.

Er zijn Quercus robur genoeg met ernstige meeldauw om op te testen,ik heb nooit meeldauw op mijn planten eigenlijk.

Het is namelijk bladvriendelijk zo een kaneel-oplossing.

 

@ Grinnalot & bosteler: suc-6 kerel,ik hoop dat je ze uitroeit!

 

@ oude rocker : no problemo ouwe :tu thnx 4 reading...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het werkt.

 

Vorige week liepen er anderhalf dozijn vrm in over de aarde, Na de behandeling volgens C Weed vrijwel geeneen meer.

 

Nu een week later begonnen er een paar terug te komen. Opnieuw een kaneel brouwsel gemaakt. Dit keer heb ik het in een plantenspuit gestopt zodat ik om de dag of zo de toplaag van de potgrond kan inspuiten.

 

Voor de volledigheid: ik heb maar 1 plantje dus de vrm hadden grote schade aan kunnen richten. Naast de kaneelbehandeling heb ik ook wat knoflookteentjes en kruidnagels in de toplaag gepropt. Ook heb ik in de hoek van de pot een pijp in de aarde geduwd zodat ik niet meer van bovenaf water hoef te geven.

 

Thankz for sharing Collie :wave:

 

 

Greetzz,

 

Grinnalot

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

varenrouwmuggen ze horen er een beetje bij .

ik heb er wel vangkaarten tegen in gezet maar dat helpt niet afdoende .

en schade aan de planten in de vorm van verminderde opbrengst heb ik nooit kunnen contstateren .

dus laat ik ze altijd maar hun gang gaan .

het stoort me ook totaal niet meer .\

ik heb nu indoor een lightmix van een growshop tbv paprikaplanten alhier en draai nu al twee rondjes zonder rouwvarenmuggen .

en ik mis ze ook wel een beetje eigenlijk .

dus haal je grondje bij de paprikawinkel en dan heb je der ook geen last van .

preventief dus .

 

gg :likken: mac

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben ook benieuwd of dit daadwerkelijk werkt tegen de varenrouwmug, ik zag er namelijk ook 1 om me amnees heen vliegen.... Schijt ongedierte..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dries

Een laagje metselzand van de bouwmarkt op je potten van ong 2 cm en larfjes kunnen niet meer uitvliegen en volwassen muggen kunnen geen eitjes meer leggen omdat het net glas is voor hun,

geen probleem voor je planten aangezien het lekker lucht.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

 

Pg

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

No problem en als je nog meer vragen heb stel ze gerust.

 

Pg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier het zelfde,,

Gewoon een laagje metselzand van de bouwmarkt op je aarde van ong 2 cm,

larfjes vliegen niet meer uit en in de aarde sterven ze af door zuurstof gebrek en de vliegjes zelf kunnen geen eitjes meer leggen want het is net glas voor hun.

 

Pg

De larven sterven af door zuurstof gebrek zeg je..

En mijn worteltjes dan..??

Deze ademen rustig door je gaten onderin je pot, daar komen de larvjes niet.

 

Pg

Nou...,,,

Die gaatjes zijn mij veel te klein..

Zelfs met boven erbij is het me nog niet genoeg..

Vandaar, dat ik smartpots gebruik..

 

Met (metsel)zand afdekken, ga je niet vrolijk van worden..

Al menig topic hier voorbij zien komen, waarin het eens maar nooit weer wordt geprobeerd.

IMO slecht advies dus..

Hoezo slecht advies? Onze oude rot in t vak Ph donner zweert erbij en ik ook hoor werkt perfect.

Kun je dat misschien toelichten oude rocker?

 

Pg

Als je echt alles kapot wil hebben kan je beter metselmortel pakken. Paar x wateren en je bent echt overal vanaf. Knipwerk incluis.. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zegt net dat je smart pots gebruikt, deze ademen gewoon rondom heeft niks met kleine gaatjes te maken hoor.

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Net als in die andere draad,

Als je het zo eens bent, over dat alle zuurstof welkom is,

dan wil je je bovenkant toch niet afsluiten..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik was eerlijk gezegd het kopen van aaltjes (heette ze?) zat en telkens weer die mugjes...en die zijn nog niet echt t probleem want de larvjes eten aan je wortelpunten zeker bij een verse kloon.

Dus Ph donner droeg dit aan jaren terug al en vandaar dat ik er achter sta. Hij gebruikt t ook bij dichte platic potten zonder probleem trouwens.

Sorry voor dubbele thread....

 

Pg

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...