Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Gorilla

Raambekisting Voor Afzuiging Lucht Naar Buiten.

Recommended Posts

Hallo medehobbyers,

 

Aangezien ik in het begin niet wist hoe ik zo'n raambekisting moest maken voor de afvoer van de lucht naar buiten plaats ik de mijne hier.

Denk dat we het zo wel aardig gemaakt hebben, wellicht een handig voorbeeld voor anderen?

 

De raam heb ik afgeplakt met badkamerraamfolie waar je van buiten af dus niet doorheen kunt kijken.

 

De kist staat op de vensterbank en wordt opgesloten door schroeven die door de lat steken aan de rechterzijkant. Deze kun je een kwartslag draaien om het geheel vast te zetten. Aan de linkerkant zit het al opgesloten tegen de muur, anders zou je zo'n zelfde lat aan de kist vast kunnen maken waar ook weer schroeven doorsteken.

 

gallery_43961_17844_882709.jpg

 

Onderin hebben we een gat gemaakt waar een "flens" opzit waar de luchtslang op aangesloten wordt.

 

gallery_43961_17844_1128865.jpg

 

De binnenkant heb ik op advies van een medelid bekleed met noppenschuimmatjes om eventueel geluid te minderen.

Daarnaast is het ook handig, want van buiten kijk je niet tegen het hout aan als het raam open staat.

Anderen gebruiken hier gordijntjes of luxaflex voor, maar nu zie je ook niets van buiten!

Het kijkt wel donker als je heel goed kijkt, maar dat kan vanalles zijn.....

 

gallery_43961_17844_928955.jpg

 

Reacties en/of tips voor verbeteringen zijn welkom!

 

:wave:

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er mooi uit! Zou alleen wel goed checken of er geen licht om de naden van het hout tegen de muur lekt! Anders kun je altijd een rand zwart wit folie van het hout naar de muur plakken.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks! :D

 

@ Bastet; Ik ben het hierboven vergeten te vermelden en misschien kun je het op de foto niet goed zien, maar er zit een plakstrip op alle randen die de muur raken.

Het is niet zo erg als het niet geheel lichtdicht is, aangezien er nog een ander raampje in de ruimte is die gewoon van folie voorzien is en dus ook licht doorlaat. Er zal misschien ook een klein beetje lucht ontsnappen, maar dat is minimaal en lijkt me niet zorgwekkend toch?

Hier kan ik wel een rolgordijn laten zakken. Ik moet nog even bekijken op welk tijdstip van de dag ik ga draaien, daar rekening mee houdende........

 

Is het verschil tussen dag en nachttarief groot? Of zijn er buiten de temperatuur en kosten om meerdere redenen om s'nachts te draaien? Heb het eerlijk gezegd nog niet goed bekeken........ :whistle:

 

De tent is overigens wel goed lichtdicht!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je het raam altijd op een kier staan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zal wel moeten dan ja, maar ik heb eigenlijk altijd wel voldoende ventilatie dmv openstaande ramen dus dat valt niet op!

Of waarom vraag je dat Bosteelt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zal niet de eerste zijn die het raam dicht houdt of een gordijntje vergeet. Mooi werk trouwens.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha dan werkt het niet bepaald he..... :whistle:

Ik heb zoals gezegd geen gordijntje of iets ervoor hangen, enkel de noppenschuimmat aan de binnenkant van de bekisting.

Moet voldoende zijn lijkt me!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad 's nachts een keer checken met de tent open en de lamp aan of er geen verdachte oranje schijn zit bij de kieren.

Ik heb in mijn bekisting een klep zitten zodat ik ten allen tijde mijn raam dicht of open kan maken.

Bovendien heb ik een systeem waarmee ik de spleetgrootte van het raam kan instellen. Als ik maar een beetje afzuig maak ik de spleet klein, dan kan er geen kou binnenkomen.

Succes verder, ziet er goed uit. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Racker; wat bedoel je met die link?

 

@ Zwemvis; Ja dat is wel een goede tip!

Maar normaal gesproken zul je het raam niet dicht hoeven te maken zolang je afzuigt tijdens de kweek toch?

Dat van die spleetgrootte is wel handig zeg, kun je een foto plaatsen van hoe je dat gemaakt hebt?

Neem aan dat je hem gewoon handmatig versteld elke dag?

Bedankt alvast!

 

PS: Heb je de inline filter bij Krasi gezien?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Staat een plaatje van een raambekisting

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou de kist nog afkitten voor de zekerheid.

 

Eigenlijk ben ik sowiso geen fan van rechstreeks naar buiten afblazen liever naar een andere kamer of in dezelfde kamer met het raam los vanuit een tent.

Als het dan toch gedaan word nog een randje kit er langs en je bent klaar om te knallen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ik zou zelf lucht hebben afgezogen daar

Misschien flens in het plafon als die van hout is dan naar de zolder afblazen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die mogelijkheid is er niet Bosteelt, dit is de enigste manier waarop het hier eigenlijk kan wat afzuiging betreft.

Natuurlijk zou ik het raam op een kier kunnen zetten en in de ruimte zelf afblazen. In een andere ruimte afblazen is geen optie!

Aan en afzuiglucht in 1 ruimte met 1 raam op kiepstand lijkt me ook niet helemaal ideaal ofwel?

Aangezien de wind meestal op die zijde van het pand staat is dat ook niet ideaal om zonder kast altijd een raam open te hebben staan......

 

Maar waarom vinden jullie dit niks? Ik dacht dat het wel mooi opgelost was zo........ :whistle:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tis wel wat hoor

Maar afblazen in de kamer zelf lijkt mij beter

Ook als je een lek hebt dan heeff niet als de halfe buurt het al geroken

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wiet61

Die mogelijkheid is er niet Bosteelt, dit is de enigste manier waarop het hier eigenlijk kan wat afzuiging betreft.

Natuurlijk zou ik het raam op een kier kunnen zetten en in de ruimte zelf afblazen. In een andere ruimte afblazen is geen optie!

Aan en afzuiglucht in 1 ruimte met 1 raam op kiepstand lijkt me ook niet helemaal ideaal ofwel?

Aangezien de wind meestal op die zijde van het pand staat is dat ook niet ideaal om zonder kast altijd een raam open te hebben staan......

 

Maar waarom vinden jullie dit niks? Ik dacht dat het wel mooi opgelost was zo........ :whistle:

 

Als je goede filters erin hebt dan ruikt niemand niks hoor ,een kenis van me doet hetzelfde ,die heeft voor de zekerheid twee filters in zijn kastje hangen ,en hij kweekt al 15 jaar denk ik ,nog nooit ergens last van gehad ,natuurlijk is in een kamer uitblazen ook goed ,maar als het niet kan gewoon naar buiten toe .

Mondje dicht en snaveltjes toe daar draait het om .

Het lukt je wel hoor .

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik blies af in een kast op de overloop en de aanvoer had ik op de deur gezet, als de luchtstromen niet direct op elkaar staan dan moet het niet uitmaken. Als er maar frisse lucht bij de aanvoer zit is het goed.

Als je een tent in die kamer zet en je afblaadt in de kamer met het raam op een kier moet het echt wel goed komen.

Het mooiste is natuurlijk op het raam, ik ben niet zo'n fan van de risico's daarvan. Door een kier kan je ook naar binnen kijken.

Wapperende lamellen is ook niks en warme lucht op een koude dag dat gaat niet werken je ziet wel eens dat mensen de afvoer van een wasmachine of weet ik wat uit t raam hangen daar kan je het mee vergelijken.

 

Als je het dan toch doet maar wr nog een luik in zoals word aangegeven.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had van tevoren al mensen gezien en gevraagd die het zo deden en dacht dat dit wel een goede oplossing was.

Ga er in ieder geval wel zo mee starten nu we er wat werk en geld ingestopt hebben. Afkitten en even goed in de gaten houden......denk dat het wel goedkomt dan!

 

Mijn schakelkast komt direct in een geaard stopcontact. Daar wordt de Dimlux lamp op aangesloten.

Hierboven een Mabo automatische blusser voor de zekerheid.

 

De frequentieregelaar voor de afzuiger zit gemonteerd op een houten plaat en kan ik helaas niet direct aansluiten op een geaard stopcontact.

Aangezien de hoeveelheid stroom van deze S-Vent regelaar niet extreem hoog zal zijn kan ik die wel op een degelijk geaarde stekkerdoos aansluiten toch?

Wil het zo safe mogelijk doen allemaal, vandaar advies gevraagd.

 

Is Goldlabel Special Mix Light een goede aarde voor in de grote 90L kuipen? Wil er het 4-stappenplan van Sannie's op toepassen. Ga voorgroeien onder T-Neon 2x75W armatuur, kleinere potjes met zaai en stekgrond.

 

Tips zijn erg welkom!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wiet61

Een kenis van met kweekt gewoon op het stroomnet ,met twee lampen van 400 watt ,het moet natuurlijk wel geaard zijn ,en als het kan een groep waar niet veel op zit ,het liefste niks .

Ee aparte faze is hellmaal goed natuurlijk ,heb je er ook zo,n antie brand ding in hangen ,zo,n blus ding ,beter veilig dan niet .

Op een stekkerdoos kan je gerust aansluiten ,zeker als er niet veel opkomt ,het moet wel goed geaard en gezekerd zijn natuulijk .

Voorgroeien gaat makkelijk met die 2 maal 75 watt neon lampjes ,als je overschakeld naar de gewone lampen ,wel met een lamp beginnen ,n een par dagen de tweede aan schakelen ,om de plantjes te laten wennen .

komt allemaal goed met je .

mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Schakelkast op geaard stopcontact en daar lamp in, S-vent met daarin de afzuiger eventueel wel op geaarde contactdoos.

Ben nog aan het kijken of ik hem toch direct op een geaard stopcontact kan krijgen, maar anders maar op die manier.

Denk inderdaad dat er weinig mee kan gebeuren, maar die 1200W lamp wil ik zonder verlengdoos op schakelkast direct in stopcontact aansluiten.

Boven beide apparaatjes een blusser voor de zekerheid.....

 

Thanks, maar ik ga maar met 1 lamp werken kerel! ;)

Tegen die tijd zal ik met 600W aanvangen en dan langzaam opbouwen.

 

Nu eens even kijken waar ik zo'n voorgroeitentje met T-Neon op de kop kan tikken tegen een mooi prijsje!

 

Oja en kan iemand me zeggen of Goldlabel Special Mix Light een goede keus is?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wiet61

Schakelkast op geaard stopcontact en daar lamp in, S-vent met daarin de afzuiger eventueel wel op geaarde contactdoos.

Ben nog aan het kijken of ik hem toch direct op een geaard stopcontact kan krijgen, maar anders maar op die manier.

Denk inderdaad dat er weinig mee kan gebeuren, maar die 1200W lamp wil ik zonder verlengdoos op schakelkast direct in stopcontact aansluiten.

Boven beide apparaatjes een blusser voor de zekerheid.....

 

Thanks, maar ik ga maar met 1 lamp werken kerel! ;)

Tegen die tijd zal ik met 600W aanvangen en dan langzaam opbouwen.

 

Nu eens even kijken waar ik zo'n voorgroeitentje met T-Neon op de kop kan tikken tegen een mooi prijsje!

 

Oja en kan iemand me zeggen of Goldlabel Special Mix Light een goede keus is?

 

OOO ja nu weet ik het weer dat jij zo,n lamp zou kopen :likken: je kan hem mooi schakelen ,mooie en goede lampen hoor ..

Waarom zo,n voorgroei tentje kopen ,dat kan toch ook in je grote tent dat voorgroeien ,dat scheeld je weer geld .

Die goldlabel is goed hoor .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar heb je wel gelijk in, maar ik heb het gezien bij Smellowmellow en in zo'n klein tentje zit je helemaal ideaal met temperatuur en luchtvochtigheid.

In de grote tent moet ik dan bijverwarmen dus dan liever toch nog maar een keer 50 euri er tegenaan gooien en het goed doen.

 

Bedoeling is om met 4 grote potten te gaan werken. Heb ik dan voor elke pot ook een tensiometer nodig?

 

Die Goldlabel heb ik vandaag voor gebeld op 2 plaatsen, maar alleen per pallet te krijgen. Haha beetje te veel van het goede voor zo'n klein kweekje..... :likken:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nog een zak zaai en stekgrond hier liggen.

Er zal niet voor niets opstaan dat het voor een optimale ontkieming van zaden is toch?

En moet ik die 3/3,5L potjes met zaai en stekgrond ook van tevoren inwateren, zo ja hoeveel?

 

 

gallery_43961_17860_3148734.jpg

 

Onderstaande aarde wil ik gaan gebruiken in de definitieve potten, aan te bevelen?

 

gallery_43961_17860_21550.jpg

 

Groet :wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als iets niet in combinatie met te consumeren gewassen gaat is het wel Pokon.

 

Werk nooit met Pokon.

 

Pak een fatsoenlijk product zoals inderdaad de GoldLabel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...