Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
maikel2014

Isolatieveren Opticlimate Pro 3 15000

Recommended Posts

even een vraagje over de isolatieveren van de pro 3 15000.

 

ik had dus veren besteld voor een pro 3 maar kreeg ze van een pro 2 ( zag ik evenlater pas)

 

In de handleiding staat dat links de 2 veren van 60kg moeten, en rechts de 2 van 50kg. (gezien van de achterkant, als je tegen de condensatie afvoer aankijkt)

 

Maar in die handleiding zie ik ook dat de pro 2 de water aan- en afvoer aan de zijkant heeft zitten inplaats van de achterkant.

 

Bij de Pro 3 moeten lijkt mij toch de veren van 50kg links en de veren van 60kg rechts? ( gezien van deze kant http://static.webshopapp.com/shops/045809/files/016030177/opticlimate-15000-pro3.jpg )

 

Iemand die dit even kan bevestigen, of die toevallig de handleiding van de Pro 3 heeft liggen inplaats van de Pro 2?

 

Bedankt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

De condensbak zit rechts van het witte pijpje over de hele lengte van het zwarte filter. Je wil dus dat rechts op de foto hoger of gelijk staat dan links.

 

In de andere richting wil je dat de uitblaaskant hoger staat dan de aanzuigkant. Veren van een pro3 en pro2 zijn gelijk.

 

De kant met de wateraansluiting is echter veel zwaarder, dus daar moeten de zware veren.

 

https://www.dropbox.com/s/2okmzs0pta6q50i/isolatorveren.pdf?dl=0

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt, ik had er geen rekening mee gehouden dat die kant veel zwaarder is.

 

Met de veren eronder staat hij nu helemaal waterpas.. Terwijl het toch juist door die veren een stukje af zou moeten lopen?

Tenminste dat lees ik overal, maar jij zegt dus dat het ook wel goed komt als rechts gelijk staat met links?

 

Kun je het condensafvoer water in een emmer laten lopen en die om de dag leeg gooien? Of komt er aardig veel uit en moet ie echt op de afvoer?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Plankje onder een voetje doet ook wonderen.

 

Het water wat jij geeft uit je voedingsvat, komt als condenswater weer uit de unit. Als je 1 plantje hebt komt een emmertje wel goed, anders riool in ermee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1 emmertje water halen, 1 emmertje pompen.

 

Emmer is zo vol man. Beter een vat dan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb weer wat vragen, doe het maar in dit topic omdat ik anders voor elke vraag over de opti een nieuw topic aanmaak. En omdat het de eerste keer is dat ik met een opti werk zullen er vast meer vragen komen.

 

Ik heb alles dus aangesloten en wou hem nu gaan inregelen. Alleen weet ik niet zo goed hoe dit te doen. Of dat de capiciteit nu goed staat, of dat ik moet gaan verhogen of gaan verlagen.

 

Ik had alle lampen tegelijk aangedaan ( totaal 11.500 watt) en ingesteld dat ik het 16 graden wou hebben om even te testen hoe het werkt.

Omgevingstemp bleef op 24 graden staan, toen heb ik hem na 5 minuten weer uitgezet om even te informeren hoe ik te werk moet gaan.

 

heb even wat gegevens zodat het voor jullie ook makkelijker is informatie te geven:

 

C01 koelbloktemperatuur 13,5 graden

C02 waterafvoertemperatuur 33 graden

C03 dual room temp n.v.t.

C04 temp aangezogen lucht 17,5 graden

C05 temperatuur uitgeblazen lucht 5 graden

C06temp koelmiddel lage druk -3 graden

 

Koelkapiciteit staat op 1,4 mpa

 

vanaf de opti gaat er een slang van 350 naar een verdeelbox en daarop zitten 2 luchtverdeelslangen van 315 van 5 meter per stuk (LVS van A&T)

 

Als er nog meer info nodig is laat het dan even weten.

heb gelezen datC01 en C06 ongeveer gelijk moeten zijn dus dat is sowieso al niet goed.

En de temp van de aangezogen lucht wijkt denk ik ook teveel af van de omgevingstemperatuur?

 

iemand die mij uitleg en tips kan geven?

 

bedankt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wilde gok?

 

AI01 hangt niet in je ruimte maar zit nog in je apparaat. Je meet dus de temperatuur in het apparaat ipv in de ruimte, dit verklaart een ruimtetemperatuur van 24 en een aangezogen lucht temp van 17,5. (je apparaat is dus 24gr vanbinnen)

 

AI01=ruimtetemperatuur

AI04= leeg

AI08=waterlekkage

 

De losse sensor in het apparaat is voor dual room wat jij niet hebt en dus is AI04 leeg en de losse sensor gebruik je dus niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

AL04heb ik idd leeg. AL01 heb ik in de ruimte hange. dit zit dus gewoon goed. De losse sensor gebruik ik niet ( maakte eerst idd wel deze fout ;) )

 

wel twijfel ik er nu aan of dat de temperatuursensor nog wel goed zijn werk doet.

 

Had een 10m lange kabel besteld maar kreeg er 1 met een andere aansluiting(misschien voor een vorig model opticlimate?)

nu heb ik die ansluiting eraf gehaald en degene van de kabel die ik erbij kreeg erop gezet.

 

Ik ga morgen even proberen een goede kabel te regelen waar gewoon al de juiste aansluiting op zit.

 

Maar dat C01 en C06 zoveel verschillen,is daar een verklaarbare reden voor?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan weer een wild guess....

 

Je hebt een verlengde sensor gekregen voor een dimlux controller (telefoonstekkertje). Deze werkt anders dan de opticlimatesensor en kun je dus niet gebruiken. Probeer de AI04 sensor eens in AI01 en hou hem bij je luchtinlaat.

 

Je ruimtetemp en je aangezogen lucht temperatuur moeten dan ongeveer gelijk zijn.

 

C:01 is je koelblok, niet je ruimte.

 

De orginele sensor kun je trouwens wel gewoon verlengen met wat 2 aderige draad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaar, dan heb ik waarschijnlijk een niet kloppende ruimtetemp. Ga dit morgen even oplossen en zal dan de waardes hier neerzetten.

 

Dat C01 me koelblok is was me idd duidelijk, maar omdat ik las dat die ongeveer gelijk moet zijn met het ''temp koelmiddel lage druk'' (C06) vroeg ik me af waarom de ene bij mij 13,5 aangeeft en de andere -3

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb even opgezocht hoe die van dimlux eruit ziet en had dus idd die gekregen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je koelblok (die gekke radiateur achter je filter) wordt koud omdat er vloeistof in verdampt. Het koelblok zijn eigenlijk 3 koelblokken (segmenten) op elkaar. Op 1 van die 3 segmenten zit een sensor die C:01 meet. C:01 moet tussen 5 en 15gr zijn.

 

De vloeistof die verdampt is in het koelblok wordt eruit gezogen door de compressor. Op de leiding tussen koelblok en compressor zit sensor c:06.

 

C:06 is dus een soort gemiddelde van de temperatuur van de 3 segmenten samen. Als 1 van de 3 segmenten bevriest, zie je meestal een verschil tussen C:01 en C:06. Door het bevriezen van bv 1 segment gaat de (warme) lucht door de andere 2.

 

C:01 kan dan warmer zijn als C:06, maar andersom is ook mogelijk. 16gr verschil vind ik wel heel erg veel......

 

Je gebruikt 2 slangen van 5 mter 315mm. Dat is te weing, je moet minimaal 15mtr 315 hebben anders bevriest het zaakje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmm, ben bang dat nog een 5 meter slang van 315 niet gaat passen.. hoop dat ik het ga redden met deze 2 en wil dus eerst even proberen of dat gaat.

 

temp sensor is gefixt!

 

heb vandaag de temp ingesteld op 28 graden. toen hij begon te koelen bij 28.5 graden even aan de stelschroef gedraaid.

 

bij 1.75mpa stonden deze waardes tijdens het koelen:

C01: 20.5

C02: 44

C03: n.v.t.

C04: 26.5

C05: 17

C06: 8.5

 

C01 is dus nog een stuk te hoog, maar C06 is iniedergeval niet meer onder 0

 

Ik probeer het apparaat een beetje te begrijpen:

Als ik de mpa omhoog zet stroomt er dus minder water door, waardoor hij minder hard gaat koelen? Maar waardoor wel de koelbloktemp en de waterafvoer temp oplopen?

 

En maakt het iets uit hoevaak de compressor aanslaat en hij dus gaat koelen? Want als hij begint te koelen bij 28.5 heeft hij het vrij snel op 27.5 en stopt hij weer. Na ik gok tussen de 5 en 10 min slaat de compressor weer aan en begint hij te koelen.

 

En wat kan ik nu het beste doen om de koelbloktemp onder de 15 graden te krijgen. mpa iets omlaag schroeven weer?

 

Hoop vragen :whistle: hoop dat je me een beetje kan helpen racker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt je opti t beste zo afstellen dat de compressor niet te lang of liever niet uitslaat. Zo krijg je namelijk het stabielste klimaat. Even goed afstellen. Let wel op vanaf week 2 12/12 gaan je planten meevoelen dit merk ik altijd echt aan m'n opti. Ik stel m dan altijd nog wat bij maar dat is mss wat overdreven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is dat niet erg lastig om hem zo af te stellen dat de compressor bijna niet uitslaat omdat ik met een opti15000 maar 11.500watt aan lampen wil koelen? Dus eigelijk overcapiciteit heb.

Denk dat dit makkelijker te doen is als je juist meer watt aan lampen wil koelen dan dat je opti theoretisch kan. Omdat je dan dus minder koelcapiciteit hebt en de compressor veel langer aan blijft staan. Of is dit niet zo? Ik heb nog geen ervaring dus kan alleen zeggen wat ik denk.

 

En als ik de hysterese op 1 zet schommelt de temp een beetje tussen de 27 en 28.5 wat in mijn ogen nog te doen is.

Maar je hebt gelijk, nog een stabieler klimaat van bv 28 tot 28.5 zou nog beter zijn, alleen vraag me af of dat in mijn opstelling te doen is...

Wat denk jij?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mwaaaa,

 

Je kan de druk op 2,0 zetten met de capaciteitsschroef.

 

Ik laat liever de dimlux de max temperatuur regelen. Als je de oc zover knijpt dat je lampen tussen de 95 en 100% draaien zit je altijd goed. Het dimmen wordt dan in de regel minder naarmate het gewas groter wordt. (vanzelf)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ga je ook CO2 toevoegen? Ik draai dan zelf op 32 met een iets hogere lv. Gaat dan echt beter als op 28.

 

Op t eind ga ik wel terug naar 28

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, ik ga ook CO2 toevoegen. En deze luchtbevochtiger erbij: http://www.puksupport.eu/luchtbevochtiger-coolmist-met-verdampings-filter

 

Maar is het niet zo dat als ik de druk nog hoger zet, de temp van het koelblok dan ook nog hoger word? Want bij 1.75mpa was die al 20.5 graden.

 

32 graden en dan groeien ze beter? of 32 graden en je opti draait beter doordat de compressor bijna niet uitslaat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...