Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Mikey

Electra Informatie Gevraagd

Recommended Posts

Hallo mede forum leden,

 

Ik heb niet heel veel verstand van elektra nu gaat het aansluiten van lampje/vsa etc probleemloos

maar ik wil me meer gaan verdiepen in de wat moeilijkere stof, relais etc wat er allemaal mee mogelijk is,

nu zijn er een hoop schema's hier te vinden, maar die zijn dan gemaakt naar persoonlijk voorkeur, en het namaken

is natuurlijk al leuk, maar stel je hebt een idee van laat ik zeggen ik wil meerderen lampen gaan schakelen met een vertrager tijdklok etc, dan zou iemand met een hoop ervaring hieraan de slag moeten gaan, ik vraag me af of er oefen modellen zijn met schema's etc, ik herinner mij dat op een electro opleiding vaak zwakstroom word gebruikt om te oefenen, dit is natuurlijk ideaal omdat wanneer je een foutje maakt dit minder gevolgen heeft dan te gaan oefenen met sterkstroom, mijn vraag is of iemand weet waar je dit zou kunnen aanschaffen met evt informatie boekjes waar stap voor stap je leert hoe alles werkt, dit is gewoon puur omdat dit mij leuk lijkt om te doen, hobby achtig dus. ik zie hier een hoop verslagen van mensen met een hoop kennis, hopelijk heb ik het zo een beetje duidelijk verwoord :D .

 

greets Mikey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou zeggen probeer het eens met arduino, die geeft je gelijk nog veel meer mogelijkheden.

Hier op het forum in de bouwdoos is er wel een topic over van Wietefras, ook is er op youtube heel veel over te vinden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wauw, dat is wel leuk spul, ik ga mij daar is in verdiepen, ik zal wel bij de basis moeten beginnen

een tip voor een begin met arduino?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan om te beginnen ermee een startersset kopen, daarmee kun je wat standaard dingetjes maken en heb je een beginnetje qua onderdelen.

Dan kun je op youtube wat tutorials volgen en nabouwen om er wat in te komen.

Als je de basis wat begrijpt, dan kun je zelf wat gaan bedenken om te maken.

Ik heb nu een fancontroller gemaakt, die stuurt een relais aan als de temperatuur of de luchtvochtigheid boven een bepaalde waarde komt.

Als je het topic van Wietefras even doorneemt, dan kom je nog wel wat handige dingetjes tegen om gelijk ook te bestellen zoals een temperatuursensor bijvoorbeeld.

 

Ook is het handig om een solid state relais te bestellen, die kun je met een arduino aansturen.

Hoe meer je met de arduino bezig gaat hoe meer dingen je bedenkt te maken ermee en hoe meer onderdelen je nodig zal hebben.

Als het je bevalt is het handig, tenminste dat vond ik, om van weerstanden een assortiment te bestellen zodat je wat keuze hebt, en later misschien ook nog van andere onderdelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het topic doorgenomen van wietefras man o man dat is toch heavy materiaal

ben benieuwd of het niet te hoog gegrepen is, maar ik ga zkr een starter setje aanschaffen

om het uberhaupt te leren doen, ik heb er gewoon hoofdpijn van gekregen van al dat lezen

en proberen te begrijpen, maar ik snap dat ik gewoon moet beginnen met een pakketje

voordat ik het gene wat er getyped word ook daadwerkelijk goed begrijp, thanks voor de info

bosrand, mocht k vragen hebben over aankoop stuur ik jou een pm als je dat ok vind

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...