Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
g-o

Blad Weghalen Ivm Te Hoge Lv

Recommended Posts

Beste hobbyisten!

 

Ik heb een tentje met 32 bubblegums staan. 2,40 bij 1,20. 32 18 liter potten op aarde.

Voordat ze de bloei in gingen heb ik de stekken eenmaal getopt. Resultaat is echt een gigantisch mooie vulling van de tent. Het is echt helemaal dichtgegroeid met maximale toppen. Keerzijde is echter dat er ook heel veel blad is. Nu ben ik bang dat ik zo de laatste 2 weken te veel luchtvochtigheid in de tent krijg. Dit omdat al het blad de luchtvochtigheid omhoog laat schieten.

 

Nu mijn vraag, hoe kan ik op het einde de LV onder controle houden? Heb al een paar keer rot gehad in deze cruciale fase.

 

Zelf zat ik te denken om het blad vanaf week 5 geleidelijk weg te halen. Dit zodat op het einde, volgens mijn redenering dan, minder te maken heb met een te hoge LV. Klopt dit? En wat zijn de keerzijden van te veel blad weg halen? Wie heeft hierin tips?

 

Ik zal trouwens vanavond even een foto uploaden voor de liefhebbers! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgende keer een paar planten minder? meer afzuigen en de kamer waar je je verse lucht vandaan haalt even een uurtje voordat je lampen aangaan verwarmen. je vocht slaat aan op de koudste plek als je toppen alvast verwarmd zijn heb je dat al getackeld

 

teveel blad weghalen zorgt voor stres verminderde photosyntese en minder verdamping dus een gulden tussenweg zou mooi zijn :likken:

 

hoever ben je eigenlijk? mischien dat dieven nog een oplossing is ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks! De kamer waar ze in staan daar is het altijd wel rond de 20 graden. Niet te koud en te warm dus. Dit is een voordeel zeg je?

 

Ze zijn nu net in week 4. Ik haal elke keer wel links en rechts wat bladeren weg. Vooral onderin waar mogelijk. Tent heeft helaas maar 1 ingang (budbox) dus het is heel lastig om achterin te komen. Daarbij loopt er ook een irrigatie systeem over de potten met rayjets dus even eruit halen is er ook niet bij. Dieven wordt heel lastig dus :( maar door het dieven zou je boven grotere toppen krijgen en dus meer kans op toprot :P Het is een bubble gum, redelijke lage plantjes dus, max 60-70 cm gok ik zo. Dus ik hoop dat de topjes onderin ook enigzins compact worden gezien de genetica.

 

Vochtvreter neer zetten of heeft dat weinig zin zo'n klein potje op 2,5 m2?

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar door te dieven heb je minder blad wat verdampt dus minder vocht...vandaar de gulden tussen weg.. :likken: t zijn de kleine beetjes die tellen..

uiteraard blijven ze verdampen mits je alles eruit trekt maar das ook geen optie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad. Ondertussen gewoon onderin beetje dieven.

 

Wat zal er gebeuren als je de laatste week al het blad wegtrekt? Ff radicaal gezien... :P

 

Jij nooit rot dan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ikzelf heb 1 keer rot gehad binnen en dat was mn eigen schuld..

 

tsja wat zou er gebeuren als je de laatste week al het blad eraf haalt eigenlijk geen idee laatste week heb k er niet verschrikkelijk veel blad aanzitten en zijn er al aardige gaten geslagen in t blader dek door de herfst.

je geeft op aarde dan natuurlijk al een poosje alleen water..minimaal..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is het niet zo dat zodra je blad wegtrekt je wondjes veroorzaakt? In de laatste week lijkt dit me mij zeer onwenselijk omdat je hiermee rot een mooie plek geeft om te beginnen?!?

Maar ik ben maar een buiten prutser die nog nooit een plant onder een lamp heeft gehad, kan best zijn dat ik onzin uitkraam!

Share this post


Link to post
Share on other sites

je hebt gelijk ozzoes bladeren / takken weg halen zorgt voor wondjes en stress waardoor de plant weer vatbaarder zou zijn voor rot en andere ziektes en plagen.

 

maar je moet ook niet ineens alles eraf trekken natuurlijk :whistle:

 

bij ts zijn t keuzes die die moet maken hij kan er ook gewoon simpel een aantal plantjes uithalen en anders zal hij toch wat ruimte moeten gaan creeeren

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je kan zorgen dat je temperaturen in orde zijn, dat als de lamp aan gaat en uit gaat de kachel in die kamer wat omhoog kan, dan zou het goed moeten komen.

Dus een half uur voor de lamp aan gaat voor verwarmen en ook een half uur naverwarmen ongeveer.

Eventueel op de kritieke momenten als extra nog een ontvochtiger erbij zetten, een vochtvreter heeft weinig zin.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks voor de tips!

 

Vooral kamer goed verwarmen is iets waar ik mee kan :) En er staan trouwens 16 plantjes onder een lamp. Daarmee is de ruimte gewoon goed gevuld. Keerzijde kan dus zijn dat de ruimte ''te'' goed gevuld is. Beter snoeien dan te weinig hebben laten groeien is mijn motto :P

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bothrytis is een schimmel, die zweeft door de lucht op zoek naar wondjes aan planten om zich daar te nestelen.

De toprot schimmel zit ook niet alleen in de top als je het hebt, maar zit op dat moment al in de hele plant.

 

Beter ventileren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zijn er eigenlijk ontvochtigers voor zulke kleine tentjes waar maar 2 lampen in hangen?

 

En er zal aan de ontvochtiger ook wel een prijskaartje hangen...?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...